uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (rozporządzenie ramowe) 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 6,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej 2 , w szczególności jego art. 15 ust. 4,
(1) System skuteczności działania, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, powinien poprawić skuteczność działania służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.
(2) System opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 550/2004, odgrywa ważną rolę w prawidłowym wdrażaniu systemu skuteczności działania, dlatego też powinien go uzupełniać. System opłat powinien sprzyjać zwiększeniu przejrzystości w zakresie określania, nakładania i egzekwowania opłat od użytkowników przestrzeni powietrznej oraz zwiększyć efektywność kosztową zapewniania służb żeglugi powietrznej, a także efektywność lotów, przy utrzymaniu optymalnego poziomu bezpieczeństwa. System opłat powinien być zgodny z systemem opłat trasowych organizacji Eurocontrol oraz z art. 15 konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym z 1944 r. ("konwencja chicagowska").
(3) Aby zapewnić przejrzystość i dostosowane ramy prawne na trzeci okres odniesienia systemu skuteczności działania, należy dokonać przeglądu przepisów wykonawczych regulujących systemy skuteczności działania i opłat, uwzględnionych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 390/2013 3 i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 391/2013 4 oraz skonsolidować te przepisy w jednym rozporządzeniu wykonawczym.
(4) Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 system skuteczności działania powinien obejmować służby żeglugi powietrznej i funkcje sieciowe, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 . W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie menedżera sieci, wyznaczonego zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/123 6 .
(5) Systemy skuteczności działania i opłat powinny poprawić skuteczność działania służb żeglugi powietrznej w ramach podejścia "od drzwi do drzwi" (gate-to-gate), obejmującego zarówno trasowe, jak i terminalowe służby żeglugi powietrznej. Powinny one zagwarantować długofalową poprawę skuteczności działania służb żeglugi powietrznej, o których mowa w centralnym planie zarządzania ruchem lotniczym w Europie 7 , przy należytym uwzględnieniu nadrzędnych celów w zakresie bezpieczeństwa. System skuteczności działania powinien sprzyjać ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych pochodzących z lotnictwa i powinien umożliwiać optymalne wykorzystanie przestrzeni powietrznej, uwzględniając przepływy ruchu lotniczego w europejskiej przestrzeni powietrznej.
(6) Na wniosek Komisji organ weryfikujący skuteczność działania może udzielić jej niezależnych porad we wszystkich obszarach mających wpływ na skuteczność działania służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych w Unii.
(7) Krajowe organy nadzoru powinny mieć możliwość uzyskania od wszystkich odnośnych stron, w tym od instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej pod ich nadzorem, odpowiednich danych niezbędnych do właściwego wdrożenia niniejszego rozporządzenia i nadzoru nad jego stosowaniem na szczeblu lokalnym. Instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej powinny ułatwiać inspekcje i kontrole przeprowadzane przez krajowe organy nadzoru na potrzeby monitorowania wdrożenia systemów skuteczności działania i opłat.
(8) Menedżer sieci powinien wnosić odpowiedni wkład w ustalanie docelowych parametrów na szczeblu unijnym, szczeblu krajowym, i szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej oraz wspierać realizację docelowych parametrów skuteczności działania za pomocą środków i procesów przewidzianych w planie operacyjnym sieci.
(9) Przy wdrażaniu systemu skuteczności działania Komisja i państwa członkowskie powinny koordynować swoje działania z Agencją Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, aby zapewnić właściwe uwzględnianie kwestii bezpieczeństwa zgodnie z celami i wymogami w zakresie bezpieczeństwa wynikającymi z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 8 .
(10) Czas trwania okresu odniesienia dla systemu skuteczności działania należy dobrać tak, aby zagwarantować pewność niezbędną do wdrożenia wieloletnich programów inwestycyjnych w celu osiągnięcia przewidywanego zwrotu z inwestycji w formie poprawy skuteczności działania, umożliwiając jednocześnie dokładność prognozowania.
(11) We wszystkich kluczowych obszarach skuteczności działania dotyczących bezpieczeństwa, ochrony środowiska, przepustowości i efektywności kosztowej należy określić kluczowe wskaźniki skuteczności działania. Te kluczowe wskaźniki skuteczności działania należy wykorzystać do ustalenia osiągalnych, zrównoważonych, realistycznych i określonych w czasie docelowych parametrów skuteczności działania na szczeblu unijnym, szczeblu krajowym lub szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej. Kluczowe wskaźniki skuteczności działania powinny obejmować zarówno trasowe, jak i terminalowe służby żeglugi powietrznej oraz funkcje sieciowe, aby podnieść ogólną skuteczność działania sieci.
(12) Komisja powinna ustalić ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania, uwzględniając poziom skuteczności działania osiągnięty w poprzednich okresach odniesienia i odpowiedni wkład organu weryfikującego skuteczność działania, menedżera sieci i krajowych organów nadzoru. Informacje przekazywane przez krajowe organy nadzoru powinny obejmować w szczególności początkowe koszty i informacje na temat prognoz ruchu na dany okres odniesienia. Komisja powinna uzasadnić ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania opisując stosowne założenia i przesłanki. Projektowanie tych ogólnounijnych parametrów powinno podlegać konsultacjom z zainteresowanymi stronami.
(13) Uwzględniając uwarunkowania lokalne państwa członkowskie powinny móc zdecydować, czy ustalać swe plany skuteczności działania na szczeblu krajowym, czy na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej.
(14) Krajowe organy nadzoru powinny odpowiadać za opracowanie planów skuteczności działania na szczeblu krajowym lub szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, w tym wiążących docelowych parametrów skuteczności działania, w oparciu o kluczowe wskaźniki skuteczności działania stosowane na szczeblu krajowym lub szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej. Plany skuteczności działania na szczeblu krajowym lub szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej powinny obejmować inicjatywy wspierające współpracę transgraniczną między instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej, niezależnie od ich zakresu geograficznego.
(15) Koszty ustalone nowych i trwających inwestycji w zakresie zakupu, rozwoju lub leasingu środków trwałych w planach skuteczności działania powinny być w pełni przejrzyste. Znaczące inwestycje powinny być wyszczególnione i uzasadnione oraz spójne z wdrażaniem projektu SESAR i przewidywaną poprawą skuteczności działania.
(16) Aby przy ustanawianiu planów skuteczności działania i zawartych w nich docelowych parametrów zapewnić uwzględnienie opinii zainteresowanych stron, należy przeprowadzić konsultacje na szczeblu krajowym lub szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej.
(17) Ze względu na silne powiązania między poszczególnymi kluczowymi obszarami skuteczności działania na potrzeby ustalania docelowych parametrów należy należycie uwzględnić zależności między docelowymi parametrami skuteczności działania, zwracając uwagę na nadrzędne cele w zakresie bezpieczeństwa.
(18) Docelowe parametry skuteczności działania powinny być przedmiotem zachęt, aby wspierać poprawę skuteczności działania, w tym stosowanie mechanizmu podziału ryzyka związanego z ruchem w odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego efektywności kosztowej. Systemy zachęt powinny być skuteczne oraz w niedyskryminujący i przejrzysty sposób określać parametry nagradzania lub karania za faktyczną skuteczność działania w odniesieniu do przyjętych docelowych parametrów skuteczności działania. Ze względu na swój nadrzędny charakter kluczowy obszar skuteczności działania dotyczący bezpieczeństwa nie powinien być przedmiotem systemu zachęt. Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby wdrożenie systemów zachęt nie wpływało negatywnie na planowane i trwające inwestycje, których celem jest zapewnienie użytkownikom odpowiedniej przepustowości i efektywności lotów.
(19) Państwa członkowskie powinny przyjąć projekty planów skuteczności działania i przekazać je Komisji, aby mogła ona ocenić je i przekazać do korekty. W tym kontekście Komisja powinna przede wszystkim zweryfikować czy plany skuteczności działania są kompletne. Jeżeli plany skuteczności działania są kompletne, Komisja powinna ocenić, czy zawarte w nich proponowane docelowe parametry są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. Jeżeli zapewnienie wymaganej zgodności nie jest możliwe, Komisja powinna zażądać od państw członkowskich dokonania korekty planów skuteczności działania i docelowych parametrów lub podjęcia działań naprawczych.
(20) Państwa członkowskie powinny przyjąć i opublikować ostateczne wersje swoich planów skuteczności działania dopiero po stwierdzeniu przez Komisję, że zawarte w nich krajowe docelowe parametry skuteczności działania lub docelowe parametry skuteczności działania ustalone na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej ("docelowe parametry skuteczności działania na szczeblu FAB") są zgodne ogólnounijnymi docelowymi parametrami.
(21) Docelowe parametry ustalone w projektach planów skuteczności działania powinny obowiązywać podczas procedur oceny od rozpoczęcia okresu odniesienia oraz, w stosownych przypadkach, podczas korekty docelowych parametrów skuteczności działania ustalonych na szczeblu krajowym lub szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej. Po przyjęciu ostatecznych planów skuteczności działania docelowe parametry skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania dotyczącym efektywności kosztowej powinny obowiązywać wstecznie dzięki skorygowaniu stawek jednostkowych, aby zapewnić użytkownikom przestrzeni powietrznej korzyści z poprawy skuteczności działania od początku okresu odniesienia.
(22) Jeżeli w trakcie okresu odniesienia państwa członkowskie chcą dokonać korekty co najmniej jednego docelowego parametru skuteczności działania powinny zwrócić się do Komisji o zezwolenie. Wniosek taki można złożyć, jeżeli parametry sięgną progów alarmowych lub gdy państwo członkowskie wykaże, że pierwotne dane, założenia i przesłanki - również te dotyczące inwestycji - użyte do ustalenia docelowych parametrów skuteczności działania w znacznym stopniu i na trwałe przestały być dokładne z powodu okoliczności, których nie można było przewidzieć w momencie przyjmowania planów skuteczności działania. Komisja powinna udzielić zainteresowanemu państwu członkowskiemu upoważnienia do kontynuacji zamierzonej korekty tylko wtedy, gdy jest ona niezbędna i proporcjonalna w świetle wymienionych okoliczności oraz o ile skorygowane docelowe parametry skuteczności działania są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania.
(23) Wprowadzanie nowych technologii i modeli biznesowych w ramach dążenia do integracji świadczonych usług powinno prowadzić do znacznego zmniejszenia kosztów z korzyścią dla użytkowników na przestrzeni czasu, lecz może początkowo generować koszty restrukturyzacji. Jeżeli państwo członkowskie wykaże, że środki restrukturyzacji przynoszą użytkownikom korzyść netto, powinno mieć również możliwość wnioskowania o korektę lokalnych docelowych parametrów efektywności kosztowej, aby odzyskać odnośne koszty restrukturyzacji dzięki korekcie kosztów ustalonych uwzględnionych w planach skuteczności działania, z zastrzeżeniem uzyskania zgody Komisji.
(24) Komisja powinna dokonać korekty ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania w trakcie okresu odniesienia aby ustalić, czy nadal są one odpowiednie. Komisja powinna rozważyć korektę ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania, jeżeli w trakcie okresu odniesienia wykazane zostanie, że te docelowe parametry przestały być odpowiednie z powodu zmiany okoliczności oraz że ich korekta jest niezbędna i proporcjonalna. Korekta ogólnounijnych docelowych parametrów w trakcie okresu odniesienia powinna skutkować rozpoczęciem nowego okresu odniesienia, w tym ustanowieniem odnośnych planów skuteczności działania i docelowych parametrów skuteczności działania na szczeblu krajowym i szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej.
(25) Docelowe parametry skuteczności działania powinny obejmować też funkcje sieciowe, służące realizacji ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania. W tym celu menedżer sieci powinien opracować plan skuteczności działania sieci, który powinien być zweryfikowany i przyjęty przez Komisję.
(26) Skuteczne partnerstwo operacyjne i wspólne procesy decyzyjne między najważniejszymi zainteresowanymi stronami, takimi jak instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, funkcjonalne bloki przestrzeni powietrznej, porty lotnicze, cywilni i wojskowi użytkownicy przestrzeni powietrznej oraz menedżer sieci, mają kluczowe znaczenie dla realizacji docelowych parametrów skuteczności działania i funkcji sieciowych.
(27) Koszty ustalone służb żeglugi powietrznej powinny być finansowane z opłat nakładanych na użytkowników przestrzeni powietrznej. Takie opłaty powinny być pobierane w strefach pobierania opłat ustanowionych dla trasowych i terminalowych służb żeglugi powietrznej. Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby zakres geograficzny stref pobierania opłat był wyraźnie określony oraz aby takie strefy były spójne z zapewnianiem służb żeglugi powietrznej. Zmiana w funkcjonowaniu portów lotniczych może wymagać zmiany strefy pobierania opłat terminalowych w trakcie okresu odniesienia.
(28) Dla każdej strefy pobierania opłat należy ustanowić podstawę kosztową opłat, która obejmuje koszty ustalone kwalifikujących się służb i urządzeń żeglugi powietrznej. Państwa członkowskie powinny mieć również możliwość uwzględnienia w tej podstawie kosztowej kosztów ustalonych poniesionych przez krajowe organy nadzoru oraz innych kosztów poniesionych przez państwo w związku z zapewnianiem służb żeglugi powietrznej.
(29) Koszty ustalone opłat trasowych i terminalowych w planach skuteczności działania należy określić przed rozpoczęciem każdego okresu odniesienia. Takie koszty ustalone określa się na każdy rok kalendarzowy danego okresu odniesienia. Krajowe organy nadzoru powinny weryfikować, czy określone koszty ustalone obejmują wyłącznie pozycje kosztowe kwalifikujące się na podstawie systemu skuteczności działania i opłat.
(30) Koszty ustalone włączone do podstawy kosztowej trasowych lub terminalowych służb żeglugi powietrznej powinny obejmować: koszty personelu, koszty operacyjne inne niż koszty personelu, koszty amortyzacji, koszt kapitału oraz koszty wyjątkowe. W celu zapewnienia zgodności i przejrzystości poniesione koszty rzeczywiste należy kategoryzować w ten sam sposób w corocznych sprawozdaniach.
(31) Przed rozpoczęciem każdego okresu odniesienia krajowe organy nadzoru powinny określić kryteria stosowane do podziału kosztów między służbami trasowymi i terminalowymi oraz odpowiednio powiadomić Komisję. Kryteria te powinny zapewnić przejrzyste określenie kosztów ustalonych i gwarantować uniknięcie subsydiowania skrośnego między służbami trasowymi i terminalowymi.
(32) Państwa członkowskie powinny corocznie obliczać stawki jednostkowe dla swoich stref pobierania opłat trasowych i terminalowych. Przy obliczaniu stawek jednostkowych państwa członkowskie powinny zapewnić, aby użytkownicy przestrzeni powietrznej nie byli obciążani kosztami służb lub urządzeń finansowanych z funduszy publicznych, w tym z unijnych programów pomocy, takich jak: transeuropejska sieć transportowa, instrument "Łącząc Europę" i Fundusz Spójności. Przy obliczaniu stawek jednostkowych państwa członkowskie powinny mieć możliwość korygowania kosztów ustalonych o inflację.
(33) Aby zachęcić do zapewniania służb, w systemie skuteczności działania i opłat należy przewidzieć mechanizm podziału ryzyka związanego z ruchem. Krajowe organy nadzoru powinny mieć możliwość korygowania określonych w niniejszym rozporządzeniu wartości parametrów podziału ryzyka związanego z ruchem w celu uwzględnienia lokalnych uwarunkowań oraz skuteczniejszego zachęcenia do zapewniania służb żeglugi powietrznej. Korekta ta powinna zostać przeprowadzona po konsultacji z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej i użytkownikami przestrzeni powietrznej. Takie korekty nie powinny jednak ograniczać ekspozycji zainteresowanej instytucji zapewniającej lub zainteresowanych instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej na ryzyko w porównaniu z domyślnym mechanizmem określonym w niniejszym rozporządzeniu.
(34) Instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej powinny ponosić ryzyko obciążenia różnicą między kosztami ustalonymi a kosztami rzeczywistymi, z wyjątkiem ograniczonej liczby pozycji kosztowych, podlegających szczególnym wymogom.
(35) Instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej nie powinny mieć możliwości generowania nadwyżek finansowych w wyniku anulowania lub przełożenia nowych i trwających inwestycji w trakcie okresu odniesienia. Instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej powinny być w stanie dokonać corocznej korekty planowanych znaczących inwestycji w trakcie okresu odniesienia, z zastrzeżeniem szczegółowego uzasadnienia ich i pod warunkiem że wymagane zmiany zostaną zaakceptowane przez odpowiedni krajowy organ nadzoru. W przypadku gdy w okresie odniesienia koszt rzeczywisty nowych i trwających inwestycji przekracza odpowiadający mu koszt ustalony, krajowe organy nadzoru powinny być odpowiedzialne za weryfikację szczegółowych uzasadnień przedstawionych przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej oraz za udzielanie upoważnienia dotyczącego każdego późniejszego odzyskania dodatkowych kosztów od użytkowników przestrzeni powietrznej. Ewentualną istotną różnicą w tych kosztach nie należy obciążać użytkowników, chyba że krajowy organ nadzoru stwierdzi, że dodatkowe koszty wynikały wyłącznie z nowych i trwających inwestycji niezbędnych do dokonania zmian operacyjnych zgodnych z wdrożeniem centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym w Europie, a w szczególności wspólnych projektów SESAR.
(36) Niemożliwe do przewidzenia zmiany w mających zastosowanie przepisach prawa lub warunkach finansowych w trakcie okresu odniesienia mogą prowadzić do znacznych odchyleń kosztów rzeczywistych emerytur od kosztów ustalonych emerytur, określonych w planach skuteczności działania. Z zastrzeżeniem weryfikacji przez krajowy organ nadzoru te różnice w kosztach należy przenieść na użytkowników przestrzeni powietrznej przez skorygowanie stawek jednostkowych.
(37) Państwa członkowskie powinny corocznie ustalać stawkę jednostkową dla każdej strefy pobierania opłat. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość wspólnego ustalania stawek jednostkowych, w szczególności w przypadku stref pobierania opłat obejmujących przestrzeń powietrzną więcej niż jednego państwa członkowskiego lub gdy państwa członkowskie są stronami wspólnego systemu opłat trasowych. Komisja powinna zweryfikować, czy stawki jednostkowe przedłożone przez państwa członkowskie są zgodne z przepisami niniejszego rozporządzenia w zakresie obliczania stawek jednostkowych.
(38) System opłat powinien gwarantować pełne i przejrzyste informacje o: podstawach kosztowych opłat, kosztach rzeczywistych i stawkach jednostkowych. Przed rozpoczęciem okresu odniesienia państwa członkowskie powinny skonsultować z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej, przedstawicielami użytkowników przestrzeni powietrznej oraz, w stosownych przypadkach, operatorami portów lotniczych i koordynatorami portów lotniczych planowane koszty ustalone, planowane inwestycje, prognozy jednostek usługowych i strategie pobierania opłat na dany okres odniesienia. W trakcie okresu odniesienia państwa członkowskie powinny co roku przeprowadzać konsultacje z tymi zainteresowanymi stronami w sprawie zamierzonych stawek jednostkowych oraz kosztów rzeczywistych poniesionych w związku z zapewnianiem służb żeglugi powietrznej. Na potrzeby konsultacji państwa członkowskie powinny udostępnić wszystkim konsultowanym podmiotom pełne i odpowiednie informacje.
(39) Państwa członkowskie powinny mieć możliwość decydowania o modulacji opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej, aby stworzyć zachęty do wyposażenia statków powietrznych w systemy objęte wspólnymi projektami SESAR. Aby zwiększyć efektywność służb żeglugi powietrznej oraz propagować ich optymalne wykorzystanie, państwa członkowskie powinny mieć możliwość dodatkowej modulacji opłat, z uwzględnieniem poziomu zagęszczenia ruchu na określonym obszarze lub na określonej trasie w określonych porach.
(40) Aby zwiększyć efektywność systemu opłat oraz ograniczyć obciążenie administracyjne i rachunkowe - w ramach wspólnego systemu opłat trasowych - państwa członkowskie powinny mieć możliwość pobierania opłat trasowych wspólnie przy zastosowaniu jednej opłaty za jeden lot.
(41) Należy przewidzieć środki egzekucyjne niezbędne do zapewnienia szybkiego i pełnego uiszczania opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej przez użytkowników przestrzeni powietrznej.
(42) Opłaty za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej za konkretny lot, w odniesieniu do każdej strefy pobierania opłat, należy obliczać jako iloczyn właściwej stawki jednostkowej i liczby jednostek usługowych. Poziom opłat nakładanych w szczególności na lekkie statki powietrzne nie powinien zniechęcać do korzystania z urządzeń i służb niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa ani do wdrażania nowych technik i procedur. Państwa członkowskie powinny pokryć koszty służb, które instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej zapewniły lotom zwolnionym z opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej.
(43) Państwa członkowskie powinny mieć możliwość, w przypadku gdy nie ma historycznych dowodów dotyczących kwestii operacyjnych, stosowania uproszczonego systemu opłat w celu wprowadzenia zachęt dla instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej i ograniczenia obciążenia administracyjnego tych instytucji i zainteresowanych krajowych organów nadzoru.
(44) W przypadku gdy terminalowe służby żeglugi powietrznej lub służby łączności, nawigacji i dozorowania, służby meteorologiczne wspierające służby żeglugi powietrznej oraz służby informacji lotniczej ("służby CNS, MET oraz AIS") lub służby danych zarządzania ruchem lotniczym są zapewniane na warunkach rynkowych, państwa członkowskie powinny mieć możliwość zwolnienia tych służb z niektórych przepisów dotyczących systemu opłat oraz z ustalania docelowych parametrów efektywności kosztowej. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość określenia takich warunków rynkowych w trakcie okresu odniesienia.
(45) Zapewnianie odpowiednich danych i informacji przez krajowe organy nadzoru, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, operatorów portów lotniczych, koordynatorów portów lotniczych, użytkowników przestrzeni powietrznej i menedżera sieci ma kluczowe znaczenie dla ustalania i monitorowania docelowych parametrów skuteczności działania na szczeblu ogólnounijnym i krajowym lub na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej.
(46) Krajowe organy nadzoru powinny regularnie monitorować postępy w realizacji docelowych parametrów skuteczności działania uwzględnionych w planach skuteczności działania. Jeżeli nie zrealizowano docelowych parametrów, zainteresowane państwo członkowskie lub zainteresowany krajowy organ nadzoru powinny zastosować odpowiednie środki, które określiły w celu zaradzenia tej sytuacji.
(47) Komisja powinna monitorować skuteczność działania służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych oraz dokonywać regularnej oceny realizacji docelowych parametrów skuteczności działania. Komisja powinna corocznie przedstawiać wyniki tego monitorowania Komitetowi ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej.
(48) Bez uszczerbku dla wymogów poufności dotyczących warunków rynkowych istotne informacje i sprawozdania końcowe wymagane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinny być dostępne publicznie, aby zagwarantować odpowiednią przejrzystość i umożliwić właściwe konsultacje z zainteresowanymi stronami.
(49) Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 390/2013 i rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 391/2013 należy uchylić ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2020 r., ale powinny one mieć nadal zastosowanie po tym dniu w odniesieniu do obowiązków związanych z drugim okresem odniesienia.
(50) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do trzeciego okresu odniesienia i do kolejnych okresów odniesienia. Aby umożliwić przyjęcie ogólnounijnych docelowych parametrów oraz opracowanie i przyjęcie planów skuteczności działania przed rozpoczęciem trzeciego okresu odniesienia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie ze skutkiem natychmiastowym od dnia jego wejścia w życie.
(51) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez pkt 5 sprostowania z dnia 20 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.178.8).
- zmieniony przez art. 2 ust. 2 rozporządzenia nr 1627/2020 z dnia 3 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.366.7) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 5 listopada 2020 r.
- zmieniony przez pkt 28-62 sprostowania z dnia 20 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.178.8).
- zmieniony przez art. 5 ust. 4 rozporządzenia nr 1627/2020 z dnia 3 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.366.7) wprowadzającego odstępstwo od stosowania sekcji 1 pkt 4.1 lit. a) i b) oraz od sekcji 2 pkt 4.1 lit. a) ppkt (i) oraz (iii) z dniem 5 listopada 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6-12 rozporządzenia nr 1880/2021 z dnia 26 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.380.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/3128 z dnia 16 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3128) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
- zmieniony przez pkt 63 i 64 sprostowania z dnia 20 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.178.8).
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia nr 1880/2021 z dnia 26 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.380.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2021 r.
- zmieniony przez pkt 65 i 66 sprostowania z dnia 20 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.178.8).
- zmieniony przez art. 1 pkt 14-15 rozporządzenia nr 1880/2021 z dnia 26 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.380.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2021 r.
- zmieniony przez pkt 68 i 69 sprostowania z dnia 20 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.178.8).
- zmieniony przez art. 1 pkt 16-18 rozporządzenia nr 1880/2021 z dnia 26 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.380.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/3128 z dnia 16 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3128) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
- zmieniony przez pkt 70-73 sprostowania z dnia 20 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.178.8). Część zmian nie została naniesiona na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19-21 rozporządzenia nr 1880/2021 z dnia 26 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.380.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2021 r.
- zmieniona przez pkt 71 i 72 sprostowania z dnia 20 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.178.8). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia nr 1880/2021 z dnia 26 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.380.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez pkt 86-90 sprostowania z dnia 20 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.178.8).
- zmieniony przez art. 1 pkt 23-25 rozporządzenia nr 1880/2021 z dnia 26 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.380.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2021 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.56.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/317 ustanawiające system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 |
Data aktu: | 11/02/2019 |
Data ogłoszenia: | 25/02/2019 |
Data wejścia w życie: | 17/03/2019 |