http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html
Regulamin nr 123 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji systemów adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowych [2019/273]
(Dz.U.UE L z dnia 20 lutego 2019 r.)
Obejmujący wszystkie obowiązujące teksty, w tym:
Suplement 9 do serii poprawek 01 - Data wejścia w życie: 10 lutego 2018 r.
SPIS TREŚCI
REGULAMIN
A. PRZEPISY ADMINISTRACYJNE
1. Definicje
2. Wystąpienie o homologację systemu
3. Oznakowanie
4. Homologacja
B. WYMAGANIA TECHNICZNE DOTYCZĄCE SYSTEMÓW LUB ICH CZĘŚCI
5. Specyfikacje ogólne
6. Natężenie światła
7. Barwa
C. POZOSTAŁE PRZEPISY ADMINISTRACYJNE
8. Modyfikacja typu systemu i rozszerzenie homologacji
9. Zgodność produkcji
10. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
11. Ostateczne zaniechanie produkcji
12. Nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów udzielających homologacji typu
13. Przepisy przejściowe
ZAŁĄCZNIKI
1. Zawiadomienie
2. Przykłady rozmieszczenia znaków homologacji
3. Wymogi fotometryczne dotyczące świateł mijania
4. Badanie stabilności właściwości fotometrycznych systemów w czasie pracy - Badania systemów kompletnych
5. Minimalne wymogi dotyczące procedury kontroli zgodności produkcji
6. Wymogi dotyczące systemów zawierających szyby z tworzywa sztucznego - badania szyb lub próbek tworzywa oraz systemów kompletnych lub ich części
7. Minimalne wymogi dotyczące pobierania próbek przez kontrolera
8. Przepisy dotyczące regulacji granicy światła-cienia i ustawienia światła mijania
9. Przepisy dotyczące pomiarów fotometrycznych
10. Formularze opisu
11. Wymagania dotyczące modułów LED i systemów adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS) zawierających moduły LED
A. PRZEPISY ADMINISTRACYJNE
ZAKRES
Niniejszy regulamin ma zastosowanie do systemów adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS) przeznaczonych do pojazdów silnikowych kategorii M oraz N 1 .
1. DEFINICJE
Do celów niniejszego regulaminu:
1.1. należy stosować definicje zamieszczone w regulaminie nr 48 oraz serii poprawek do niego, obowiązującej w chwili występowania o homologację;
1.2. "system adaptacyjnego oświetlenia głównego" (lub "system") oznacza urządzenie świetlne emitujące wiązki światła, którego parametry dostosowują się w sposób automatyczny do zmiennych warunków stosowania świateł mijania i, w danym przypadku, świateł drogowych z minimalną zawartością funkcjonalną, o której mowa w pkt 6.1.1; system ten posiada "układ sterowania", jedno lub, w danym przypadku, kilka "urządzeń zasilających i sterujących" oraz "jednostki instalacyjne" umieszczone po prawej i po lewej stronie pojazdu;
1.3. "klasa" świateł mijania (C, V, E lub W) oznacza światła mijania posiadające parametry opisane w niniejszym regulaminie oraz w regulaminie nr 48 2 ;
1.4. "tryb" funkcji oświetlenia głównego, którą zapewnia system, oznacza oświetlenie w rozumieniu przepisów (zob. pkt 6.2 i 6.3 niniejszego regulaminu) bądź to dla jednej z klas świateł mijania, bądź dla świateł drogowych, zaprojektowane przez producenta do wykorzystywania w określonych rodzajach pojazdów i przy określonych warunkach otoczenia;
1.4.1. "tryb oświetlenia na zakręcie" oznacza funkcję oświetlenia głównego, którego natężenie światła rozprzestrzenia się po bokach lub podlega modyfikacji (w celu uzyskania podobnego efektu), i jest zaprojektowane z myślą o jeździe po łukach, zakrętach lub skrzyżowaniach drogi, oraz posiada odpowiednie właściwości fotometryczne;
1.4.2. "tryb oświetlenia na zakręcie kategorii 1" oznacza tryb oświetlenia na zakręcie z poziomym przemieszczeniem łuku granicy światła i cienia;
1.4.3. "tryb oświetlenia na zakręcie kategorii 2" oznacza tryb oświetlenia na zakręcie bez poziomego przemieszczenia łuku granicy światła i cienia;
1.5. "jednostka oświetleniowa" oznacza część systemu emitującą światło, złożoną z elementów optycznych, mechanicznych i elektrycznych, zaprojektowaną w celu całkowitego lub częściowego zagwarantowania wiązki światła jednej lub kilku funkcji oświetlenia głównego zapewnianej (zapewnianych) przez system;
1.6. "jednostka instalacyjna" oznacza niepodzielny korpus świetlny (obudowę światła), zawierający jedną lub kilka jednostek oświetleniowych;
1.7. "prawa strona" lub "lewa strona" oznacza wszystkie jednostki oświetleniowe przeznaczone do montażu po określonej stronie środkowej wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu w stosunku do jego osi przemieszczenia w przód;
1.8. "układ sterowania systemu" oznacza część lub części systemu odbierające sygnały wysyłane przez pojazd, sterujące automatycznie działaniem jednostek oświetleniowych;
1.9. "stan zerowy" oznacza stan systemu podczas emisji określonego trybu świateł mijania klasy C ("główne światła mijania") lub, ewentualnie, świateł drogowych, wtedy, gdy nie jest włączony żaden sygnał sterowania AFS;
1.10. "sygnał" oznacza każdy sygnał sterowania AFS, zdefiniowany w regulaminie nr 48, lub każdy dodatkowy sygnał wejścia do systemu, bądź też sterowanie wyjścia z systemu w kierunku pojazdu;
1.11. "generator sygnału" oznacza urządzenie wytwarzające sygnał lub sygnały w celu przeprowadzenia badań systemu,
1.12. "urządzenie zasilające i sterujące" oznacza element lub elementy systemu, zasilające jedną lub kilka części systemu w energię, w tym regulator zasilania lub napięcia dla jednego bądź wielu źródeł światła, np. wyposażenie źródeł światła w sterowanie elektroniczne,
1.13. "oś odniesienia systemu" oznacza linię przecięcia środkowej wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu z płaszczyzną poziomą przechodzącą przez środek odniesienia jednej z jednostek oświetleniowych, znajdujących się na rysunkach w pkt 2.2.1 poniżej;
1.14. "szyba" oznacza najbardziej wysunięty element jednostki instalacyjnej, przepuszczający światło poprzez powierzchnię świetlną;
1.15. "powłoka" oznacza jakikolwiek materiał nałożony jedno- lub wielowarstwowo na zewnętrzną część szyby;
1.16. "systemy różnych" "typów" oznaczają systemy, które różnią się między sobą w istotny sposób, na przykład:
1.16.1. nazwą handlową lub znakiem towarowym:
a) światła opatrzone tą samą nazwą handlową lub znakiem towarowym, lecz wytwarzane przez różnych producentów, uważa się za należące do różnych typów.
b) światła wyprodukowane przez tego samego producenta, różniące się jedynie nazwą handlową lub znakiem towarowym, uznaje się za należące do tego samego typu;
1.16.2. włączeniem lub usunięciem elementów, które mogą zmieniać właściwości optyczne lub fotometryczne systemu;
1.16.3. przystosowaniem do ruchu prawostronnego lub lewostronnego bądź do obu rodzajów ruchu;
1.16.4. funkcją lub funkcjami oświetlenia, trybem lub trybami i klasą,
1.16.5. cechą lub cechami charakterystycznymi sygnałów zdefiniowanymi dla systemu;
1.17. "ustawienie" oznacza ustawienie światła lub jego części na ekranie pomiarowym zgodnie z odpowiednimi kryteriami;
1.18. "regulacja" oznacza użycie przewidzianych przez system środków w celu pionowego lub poziomego ustawienia światła;
1.19. "funkcja zmiany kierunku jazdy" oznacza funkcję oświetlenia głównego, bądź jeden z jej trybów, bądź tylko jedną lub kilka jej części, bądź też kombinację wymienionych elementów, eliminującą oślepianie i zapewniającą wystarczające oświetlenie na drodze, gdy pojazd z systemem przeznaczonym do jazdy po danej stronie jezdni jest tymczasowo wykorzystywany w państwie, w którym obowiązuje jazda po przeciwnej stronie jezdni;
1.20. "funkcja zastąpienia" oznacza funkcję oświetlenia głównego lub sygnalizacji, jeden z jej trybów, bądź tylko jedną lub kilka jej części, bądź też kombinację wymienionych elementów, stworzoną w celu zastąpienia funkcji lub trybu oświetlenia głównego w przypadku jego usterki.
1.21. Odniesienia w niniejszym regulaminie do jednej lub kilku żarówek wzorcowych oraz gazowo-wyładowczych źródeł światła oznaczają odniesienia odpowiednio do regulaminów nr 37 i 99 oraz serii poprawek do tych regulaminów obowiązujących w chwili wystąpienia o homologację typu.
2. WYSTĄPIENIE O HOMOLOGACJĘ SYSTEMU
2.1. O udzielenie homologacji występuje właściciel nazwy handlowej lub znaku towarowego lub jego należycie upoważniony przedstawiciel.
We wniosku należy wyszczególnić:
2.1.1. objęte systemem funkcje oświetlenia głównego, których dotyczy wystąpienie o homologację, zgodnie z niniejszym regulaminem;
2.1.1.1. każdą inną funkcję oświetlenia głównego lub sygnalizacji, zapewnianą przez dowolne światła, niezależnie od tego, czy są zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone w jednostkach oświetleniowych systemu, będącego przedmiotem wystąpienia o homologację, z wystarczającą liczbą szczegółów, pozwalającą na identyfikację tego światła lub tych świateł, jak również regulamin bądź regulaminy, na podstawie których światła (oddzielnie) mają uzyskać homologację;
2.1.2. czy światła mijania zostały zaprojektowane jednocześnie do jazdy po prawej i po lewej stronie drogi, czy też wyłącznie do jazdy po jednej ze stron drogi;
2.1.3. jeżeli system posiada jedną regulowaną lub kilka regulowanych jednostek oświetleniowych:
2.1.3.1. pozycję lub pozycje montażu każdej jednostki oświetleniowej w stosunku do podłoża i do środkowej wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu;
2.1.3.2. maksymalne kąty odchylenia powyżej i poniżej normalnej (normalnych) pozycji, które mogą osiągnąć urządzenia regulacji pionowej;
2.1.4. kategorię, zgodnie z regulaminem nr 37 lub 99 i ich seriami poprawek obowiązującymi w chwili wystąpienia o homologację typu, zastosowanych wymiennych lub niewymiennych żarowych lub gazowo-wyładowczych źródeł światła, lub szczególne kody identyfikacyjne modułów źródła światła modułów LED, o ile są dostępne;
2.1.5. jeżeli system wyposażony jest w jedno lub kilka niewymiennych źródeł światła:
2.1.5.1. identyfikację jednostki lub jednostek oświetleniowych, o niewymiennych źródłach światła;
2.1.6. warunki eksploatacji, to znaczy różne napięcia zasilania, w danym przypadku, określone w przepisach załącznika 9 do niniejszego regulaminu;
2.1.7. jeżeli system jest przeznaczony do zapewniania adaptacyjnego światła drogowego. 2.2. Do wniosku o homologację należy dołączyć:
2.2.1. rysunki, w trzech egzemplarzach, zawierające odpowiednie szczegóły, umożliwiające identyfikację typu, ukazujące miejsce przewidziane pod numer lub numery homologacji oraz dodatkowe symbole w odniesieniu do okręgu wokół znaku lub znaków homologacji, i opisujące w jakim geometrycznym rozłożeniu jednostki oświetleniowe należy montować w pojeździe w stosunku do podłoża i wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu, oraz ukazując, każdy z osobna w przekroju pionowym (osiowym) i przednim, z podstawowymi szczegółami, parametry optyczne, zwłaszcza oś lub osie referencyjne i punkt lub punkty, które należy przyjąć jako środek odniesienia podczas badań oraz, w stosownym przypadku, wszystkie parametry optyczne szyb.
W razie konieczności w przypadku modułów LED, należy również zarezerwować miejsce na indywidualne kody identyfikacyjne modułów;
2.2.2. zwięzły opis techniczny systemu, określający:
a) funkcję lub funkcje oświetlenia oraz działające w ramach systemu tryby oświetlenia 3 ;
b) jednostki oświetleniowe, uczestniczące w wykonywaniu każdej z wyżej wymienionych funkcji 4 oraz sygnały 5 wraz z danymi technicznymi, dotyczącymi ich eksploatacji;
c) które kategorie 6 mają ewentualnie zastosowanie w przypadku trybu oświetlenia na zakręcie;
d) które zbiory dodatkowych danych, grupujących przepisy, mają ewentualnie zastosowanie do świateł mijania klasy E, zgodnie z tabelą 6 załącznika 3 do niniejszego regulaminu;
e) które zbiory przepisów, mają ewentualnie zastosowanie do świateł mijania klasy W zgodnie z załącznikiem 3 do niniejszego regulaminu;
f) które jednostki oświetleniowe 7 , wytwarzają jedną lub wiele granic światła i cienia świateł mijania bądź uczestniczą w ich powstawaniu;
g) wskazanie lub wskazania 8 zgodne z przepisami pkt 6.4.6 niniejszego regulaminu odnośnie do pkt 6.22.6.1.2.1 regulaminu nr 48;
h) jednostki oświetleniowe, zapewniające minimalne natężenie świateł mijania zgodnie z pkt 6.2.8.1 niniejszego regulaminu;
i) specyfikacje związane z montażem i funkcjonowaniem do celów badań;
j) wszystkie inne stosowne informacje;
k) w przypadku modułów LED obejmuje to:
(i) krótką specyfikację techniczną modułów LED;
(ii) rysunek z wymiarami i podstawowymi wielkościami elektrycznymi i fotometrycznymi oraz obiektywny strumień świetlny, a dla każdego modułu LED oświadczenie, czy jest on wymienny;
(iii) w przypadku elektronicznego urządzenia sterowniczego źródła światła informacje na temat złącza elektrycznego niezbędnego do badania homologacyjnego;
l) W przypadku adaptacji światła drogowego, które jednostki oświetleniowe 9 zapewniają stopniowe dostosowanie światła drogowego i systemu czujników lub przyczyniają się do niego, wraz z parametrami technicznymi dotyczącymi ich eksploatacji.
2.2.2.1. Projekt zabezpieczenia określony w dokumentacji, który powinien być zadowalający dla placówki technicznej odpowiedzialnej za badania homologacyjne typu, musi:
a) opisywać zintegrowane z systemem środki, zapewniające jego zgodność z przepisami pkt 5.7.3, 5.9. i 6.2.5.4 poniżej, oraz
b) wskazywać instrukcje dotyczące ich weryfikacji zgodnie z pkt 6.2.7 poniżej, lub
c) udostępniać odpowiednie dokumenty wykazujące skuteczność systemu wynikającą z wystarczającej niezawodności i bezpiecznego funkcjonowania środków zdefiniowanych zgodnie z pkt 2.2.2.1 lit. a) powyżej, na przykład analizę przyczyn i skutków błędów (FMEA) oraz analizę drzewa błędów (FTA) lub każdy inny proces związany z warunkami bezpieczeństwa;
2.2.2.2. markę i typ ewentualnego urządzenia lub ewentualnych urządzeń zasilających i sterujących, pod warunkiem że nie stanowią części jednostki instalacyjnej,
2.2.3. jeden zestaw próbek systemu, którego dotyczy wystąpienie o homologację, w tym ewentualne urządzenia do montażu, urządzenia zasilające i sterujące oraz generatory sygnału;
2.2.4. na potrzeby badań tworzywa sztucznego, z którego wykonane są szyby:
2.2.4.1. czternaście szyb;
2.2.4.1.1. dziesięć z tych szyb można zastąpić dziesięcioma próbkami materiału o wymiarach co najmniej 60 × 80 mm posiadającymi płaską lub wypukłą powierzchnię zewnętrzną i zasadniczo płaską powierzchnię w części środkowej (promień krzywizny nie mniejszy niż 300 mm) o wymiarach co najmniej 15 × 15 mm;
2.2.4.1.2. każda taka szyba lub próbka materiału musi być wykonana metodą, która ma być stosowana w produkcji seryjnej;
2.2.4.2. jeden element oświetleniowy, bądź zespół optyczny, w stosownych przypadkach, do którego można przymocowywać szyby zgodnie z instrukcją producenta;
2.2.5. w przypadku badania odporności przepuszczających światło elementów z tworzywa sztucznego na promieniowanie ultrafioletowe, które może być emitowane przez źródło lub źródła światła, będące częścią systemu, na przykład w przypadku lamp wyładowczych, modułów LED, zgodnie z pkt 2.2.4 załącznika 6 do niniejszego regulaminu:
próbka każdego ze stosowanych w systemie materiałów, bądź też system lub jedna bądź kilka jego części, zawierające te materiały. Wszystkie próbki materiałowe muszą posiadać taki sam wygląd i być poddane takiej samej obróbce powierzchni, w stosownych przypadkach, jak gdyby były przeznaczone do zastosowania w systemie podlegającym homologacji;
2.2.6. materiałom, z których składają się ewentualne szyby i powłoki, towarzyszy sprawozdanie z badania parametrów takich materiałów i powłok, jeśli zostały już zbadane;
2.2.7. w przypadku typu światła różniącego się tylko nazwą handlową lub znakiem towarowym od typu, który posiada już homologację typu, wystarczy przedstawić:
2.2.7.1. oświadczenie producenta, że przedkładany typ jest (z wyjątkiem nazwy handlowej lub znaku towarowego) identyczny i jest produkowany przez tego samego producenta, co typ już posiadające homologację, który można zidentyfikować przydzielonym kodem homologacji;
2.2.7.2. dwie próbki z nową nazwą handlową lub znakiem towarowym lub równoważną dokumentację;
2.2.8. odnośnie do systemu zgodnego z pkt 4.1.7 poniżej, pojazd reprezentatywny dla pojazdów wskazanych zgodnie z pkt 4.1.6 poniżej.
3. OZNAKOWANIE
3.1. Jednostki instalacyjne systemu będącego przedmiotem wystąpienia o homologację muszą posiadać znak towarowy lub nazwę handlową występującego o homologację.
3.2. Muszą posiadać, zarówno na szybie, jak i na obudowie, wystarczająco dużo miejsca do nałożenia znaku homologacji oraz dodatkowych symboli, o których mowa w pkt 4; miejsca te należy wskazać na rysunkach w pkt 2.2.1 powyżej.
3.2.1. Jednakże w przypadku gdy szyba nie może zostać oddzielona od głównego korpusu jednostki instalacyjnej, wystarczające jest jedno oznakowanie zgodnie z pkt 4.2.5.
3.3. Jednostki instalacyjne lub systemy zaprojektowane w celu spełnienia wymogów ruchu prawo- i lewostronnego należy wyposażyć w oznaczenia wskazujące obie pozycje montażu elementu lub elementów optycznych pojazdu bądź źródła lub źródeł światła reflektora lub reflektorów; oznakowania te składają się z liter "R/D" określających położenie dla ruchu prawostronnego oraz liter "L/G" określających położenie dla ruchu lewostronnego.
3.4. W przypadku systemów AFS wyposażonych w moduły LED właściwe jednostki instalacyjne muszą posiadać oznakowanie określające napięcie znamionowe i moc znamionową oraz indywidualny kod identyfikacyjny modułu źródła światła.
3.5. Moduły LED przedłożone wraz z wystąpieniem o homologację systemu AFS:
3.5.1. opatrzone są nazwą handlową lub znakiem towarowym występującego o homologację. Oznakowanie to musi
być czytelne i nieusuwalne;
3.5.2. opatrzone są indywidualnym kodem identyfikacyjnym modułu. Oznakowanie to musi być czytelne i nieusuwalne.
Kod identyfikacyjny składa się z liter początkowych "MD", oznaczających "MODUŁ", po których następuje oznakowanie homologacyjne bez okręgu zgodnie z pkt 4.2.1 poniżej, oraz w przypadku zastosowania kilku różniących się modułów źródła światła, dodatkowe symbole lub znaki. Taki indywidualny kod identyfikacyjny musi być widoczny na rysunkach, o których mowa w pkt 2.2.1 powyżej. Oznakowanie homologacyjne może różnić się od oznakowania umieszczonego na świetle, w którym stosowany jest dany moduł, ale oba oznakowania muszą pochodzić od tego samego podmiotu występującego o homologację;
3.5.3. Jeżeli moduły LED są niewymienne, nie są wymagane oznakowania modułów LED.
3.6. Jeżeli w modułach LED zastosowano elektroniczne urządzenie sterownicze źródła światła, które nie jest
częścią modułu LED, musi mieć ono naniesione oznaczenie swojego kodu identyfikacyjnego, znamionowego napięcia wejściowego oraz mocy znamionowej w watach.
4. HOMOLOGACJA
4.1. Przepisy ogólne
4.1.1. Homologacja zostaje przyznana, jeśli wszystkie próbki typu systemu zgodnie z pkt 2 powyżej spełniają przepisy niniejszego regulaminu.
4.1.2. Jeżeli światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone z systemem spełniają wymogi kilku regulaminów, mogą otrzymać jednolity międzynarodowy znak homologacji, pod warunkiem że każde z nich spełnia odpowiednie dla siebie przepisy.
4.1.3. Każdemu homologowanemu typowi nadaje się numer homologacji. Dwie pierwsze cyfry takiego numeru oznaczają serię poprawek obejmujących ostatnie główne zmiany dostosowujące regulamin do postępu technicznego przed datą udzielenia homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru homologacji innemu typowi systemu, określonemu w niniejszym regulaminie.
4.1.4. Powiadomienie o przyznaniu homologacji, jej rozszerzeniu, odmowie, lub cofnięciu, lub ostatecznym zaprzestaniu produkcji danego typu systemu, zgodnie z niniejszym regulaminem należy przekazać, w postaci formularza zgodnego z wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu i zawierającym wskazówki przewidziane w pkt 2.1.3, Stronom Porozumienia z 1958 r. stosującym niniejszy regulamin.
4.1.4.1. Jeśli jednostka lub jednostki instalacyjne posiadają regulowany reflektor i zostały zaprojektowane wyłącznie do użytku w pozycjach montażu, odpowiadających wskazówkom pkt 2.1.3, występujący o homologację jest zobowiązany, po otrzymaniu homologacji, wyjaśnić w odpowiedni sposób użytkownikowi, jak wygląda (wyglądają) poprawna pozycja (poprawne pozycje) montażu.
4.1.5. Na każdej jednostce instalacyjnej systemu zgodnego z typem homologowanym na mocy niniejszego regulaminu umieszcza się, w miejscach, o których mowa w pkt 3.2 powyżej, poza znakiem określonym w pkt 3.1, znak homologacji zgodny z opisanym w pkt 4.2 i 4.3 poniżej.
4.1.6. Występujący o homologację musi zaznaczyć, na formularzu zgodnym ze wzorem z załącznika 1 do niniejszego regulaminu, pojazd lub pojazdy, dla których system jest przeznaczony.
4.1.7. W przypadku wystąpienia o homologację dla systemu, który nie ma być uwzględniony w homologacji danego typu pojazdu zgodnie z regulaminem nr 48:
4.1.7.1. występujący o homologację musi przedstawić pełną dokumentację potwierdzającą, że system może spełniać przepisy pkt 6.22 regulaminu nr 48, jeśli został prawidłowo zainstalowany, oraz
4.1.7.2. system musi posiadać homologację zgodnie z regulaminem nr 10.
4.2. Elementy znaku homologacji
Znak homologacji musi składać się z:
4.2.1. międzynarodowego znaku homologacji zawierającego:
4.2.1.1. okrąg otaczający literę "E", po której następuje numer identyfikujący państwo, które udzieliło homologacji 10 ;
4.2.1.2. numeru homologacji określonego w pkt 4.1.3 powyżej;
4.2.2. następujących symboli dodatkowych:
4.2.2.1. dla systemu, litera "X" oraz litery, odpowiadające poszczególnym funkcjom systemu:
"C" dla świateł mijania klasy C, wraz z symbolami pozostałych odpowiednich klas świateł mijania,
"E" dla świateł mijania klasy E,
"V" dla świateł mijania klasy V,
"W" dla świateł mijania klasy W,
"R" dla świateł drogowych.
4.2.2.2. poziomy łącznik nad każdym symbolem, jeśli funkcję lub tryb oświetlenia zapewnia kilka jednostek instalacyjnych, umieszczonych po jednej stronie,
4.2.2.3. Dodatkowo symbol "T", następujący po symbolu wszystkich funkcji lub klas oświetlenia, zaprojektowanych w sposób zgodny z przepisami dotyczącymi oświetlenia na zakręcie, przy czym symbole te umieszczone są razem po lewej stronie,
4.2.2.4. Odnośnie do poszczególnych jednostek instalacyjnych, litera "X", jak również litera, bądź litery, oznaczające funkcje zapewniane przez jednostkę lub jednostki oświetleniowe, które one zawierają,
4.2.2.5. W przypadku, gdy jednostka instalacyjna umieszczona po jednej ze stron nie jest jedyną zapewniającą funkcję lub tryb oświetlenia, powyżej symbolu funkcji musi być umieszczony poziomy łącznik,
4.2.2.6. Odnośnie do systemu lub jego części, spełniających wyłącznie wymogi dotyczące ruchu lewostronnego, pozioma strzałka skierowana w prawo, patrząc na jednostkę instalacyjną od przodu, to znaczy od strony jezdni, po której odbywa się ruch,
4.2.2.7. Odnośnie do systemu lub jego części, zaprojektowanych tak, aby spełniały wymogi dotyczące zarówno ruchu lewostronnego, jak i prawostronnego, na przykład za pomocą odpowiedniej regulacji elementu optycznego lub źródła światła, pozioma strzałka skierowana jednocześnie w lewo i w prawo,
4.2.2.8. Odnośnie do jednostek instalacyjnych z szybą z tworzywa sztucznego, litery "PL" umieszczone obok symboli określonych w pkt 4.2.2.1-4.2.2.7 powyżej,
4.2.2.9. Odnośnie do jednostek instalacyjnych spełniających wymogi niniejszego regulaminu w zakresie świateł drogowych, wskazanie maksymalnej światłości, wyrażonej jako wartość odniesienia, określonej w pkt 6.3.2.1.2 poniżej, umieszczonej obok okręgu otaczającego literę "E",
4.2.3. W każdym przypadku, tryb stosowany w trakcie procedury badania określony w pkt 1.1.1.1 załącznika 4 oraz dopuszczalne napięcia zgodnie z pkt 1.1.1.2 załącznika 4 należy wpisać na formularzach homologacji oraz na formularzach zawiadomienia przekazywanych państwom będącym Umawiającymi się Stronami stosującymi niniejszy regulamin.
W odpowiednich przypadkach systemy oświetlenia bądź ich części muszą posiadać następujące oznakowanie:
4.2.3.1. Na jednostce instalacyjnej spełniającej wymogi niniejszego regulaminu, zaprojektowanej w taki sposób, że źródło światła dla światła mijania nie jest zapalane jednocześnie ze źródłem światła jakiejkolwiek innej funkcji oświetlającej, z którą światło to może być wzajemnie sprzężone: w znaku homologacji za symbolem światła mijania umieszcza się ukośnik (/);
4.2.3.2. na jednostce instalacyjnej, spełniającej wymogi załącznika 4 do niniejszego regulaminu wyłącznie wtedy, gdy podłączona jest pod napięcie 6 lub 12 V, symbol złożony z liczby 24 przekreślonej krzyżykiem (X) umieszczony obok podstawy źródła (źródeł) światła.
4.2.4. W pobliżu wyżej wymienionych symboli dodatkowych można umieścić dwie cyfry numeru homologacji oznaczające serię poprawek uwzględniających najbardziej aktualne ważniejsze zmiany techniczne wprowadzone do regulaminu w czasie udzielania homologacji oraz, jeśli to konieczne, wymaganą strzałkę.
4.2.5. Znaki i symbole, o których mowa w pkt 4.2.1 i 4.2.2 powyżej muszą być czytelne i nieusuwalne. Mogą być umieszczone zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz (część przezroczysta lub nieprzezroczysta) jednostek instalacyjnych nierozłącznie związanych z ich powierzchnią wylotową światła. W każdym z przypadków, muszą być widoczne, kiedy jednostka instalacyjna jest zamontowana na pojeździe. W celu spełnienia tego wymogu dopuszcza się przemieszczenie ruchomej części pojazdu.
4.3. Układ znaku homologacji.
4.3.1. Światła niezależne
Przykłady rozmieszczenia znaków homologacji i wspomnianych powyżej dodatkowych symboli przedstawiają rysunki 1-10 w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.
4.3.2. Światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone
4.3.2.1. W przypadku, gdy światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone z systemem spełniają wymogi kilku regulaminów, dopuszcza się umieszczenie jednolitego międzynarodowego znaku homologacji złożonego z okręgu otaczającego literę "E", po której następuje numer wskazujący państwo, które udzieliło homologacji oraz numer homologacji. Taki znak homologacji może być umieszczony w dowolnym miejscu na światłach zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych, pod warunkiem że:
4.3.2.1.1. jest widoczny zgodnie z pkt 4.2.5;
4.3.2.1.2. żadna część zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych świateł, która przepuszcza światło, nie może być usunięta bez jednoczesnego usunięcia znaku homologacji.
4.3.2.2. Oznakowanie musi zawierać symbol identyfikacyjny dla każdego światła, właściwy dla każdego regulaminu, na podstawie którego udzielono homologacji, wraz z odpowiednią serią poprawek obejmujących najnowsze istotne zmiany techniczne wprowadzone do regulaminu przed datą udzielenia homologacji oraz, jeżeli to niezbędne, wymaganą strzałkę:
4.3.2.2.1. bądź na odpowiedniej powierzchni emitującej światło;
4.3.2.2.2. bądź grupowo, tak, aby każde ze świateł zespolonych, połączonych czy wzajemnie sprzężonych mogło być łatwo rozpoznawalne (przykłady znajdują się w załączniku 2).
4.3.2.3. Rozmiar elementów takiego pojedynczego znaku homologacji nie może być mniejszy niż minimalny rozmiar najmniejszego z indywidualnych znaków wymagany przez regulamin, na którego podstawie udzielono homologacji;
4.3.2.4. Każdemu homologowanemu typowi nadaje się numer homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru innemu typowi zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych świateł objętych niniejszym regulaminem.
4.3.2.5. Przykłady znaku homologacji dla świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych, wraz ze wszystkimi wspomnianymi wyżej symbolami dodatkowymi, dla systemów, których funkcje zapewnia wiele jednostek instalacyjnych w zależności od strony pojazdu, przedstawiono na rys. 11 i 12 w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.
4.3.2.6. Przykłady znaków homologacji dla systemu kompletnego przedstawiono na rys. 13 w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.
B. WYMAGANIA TECHNICZNE DOTYCZĄCE SYSTEMÓW LUB CZĘŚCI SYSTEMU
O ile nie określono inaczej, pomiary fotometryczne należy wykonywać zgodnie z przepisami, o których mowa w załączniku 9 do niniejszego regulaminu.
5. SPECYFIKACJE OGÓLNE
Wymogi zawarte w sekcji 5 "Specyfikacje ogólne" i sekcji 6 "Specyfikacje poszczególnych urządzeń" oraz w załącznikach, o których mowa we wspomnianych sekcjach regulaminu EKG ONZ nr 48 i seriach poprawek do niego obowiązujących w momencie wystąpienia o homologację typu światła, mają zastosowanie do niniejszego regulaminu.
Wymogi odnoszące się do dla każdego światła i kategorii pojazdów, w których ma być instalowane dane światło, muszą być stosowane, w przypadku gdy ich weryfikacja jest możliwa w momencie udzielania homologacji typu lampy.
5.1. W przypadku wystąpienia o homologację wyłącznie dla ruchu prawostronnego wszystkie próbki muszą spełniać wymogi zawarte w pkt 6 i 7 poniżej; natomiast, w przypadku wystąpienia o homologację dla ruchu lewostronnego, mają zastosowanie, w sposób odwrotny, postanowienia pkt 6 poniżej, w tym odpowiednich załączników do niniejszego regulaminu.
W podobny sposób można przestawiać oznaczenie pozycji kątowych i elementów, zamieniając "R" na "L" i na odwrót.
5.1.2. Systemy lub ich części należy tak zaprojektować, aby zachowywały właściwości fotometryczne i pozostawały sprawnie w warunkach normalnego użytkowania, pomimo wibracji, jakim mogą być poddawane.
5.2. Systemy lub ich części należy wyposażyć w mechanizm pozwalający na ich regulację w pojeździe, zgodnie z mającymi tu zastosowanie przepisami.
5.2.1. Systemy lub ich części mogą nie posiadać wspomnianego mechanizmu, pod warunkiem że zastosowanie
takiego mechanizmu ograniczałoby się do pojazdów, na których regulacja odbywa się za pomocą innych środków, bądź nie jest konieczna, zgodnie z opisem występującego o homologację.
5.3. Wymienne i niewymienne źródła światła oraz moduły LED:
5.3.1. System należy jedynie wyposażyć w jeden z poniższych elementów lub ich kombinację:
5.3.1.1. źródła światła homologowane zgodnie z regulaminem nr 37 i jego serią poprawek obowiązującą w momencie wystąpienia o homologację typu, w stosunku do których nie nałożono ograniczenia stosowania;
5.3.1.2. źródła światła homologowane na podstawie regulaminu nr 99;
5.3.1.3. moduły LED.
5.3.2. Jeśli źródło światła jest wymienne:
5.3.2.1. jego obudowa musi być zgodna z parametrami podanymi na karcie informacyjnej publikacji IEC nr 60061, jak opisano w odpowiednim regulaminie dotyczącym źródeł światła.
5.3.2.2. Urządzenie musi posiadać taką konstrukcję, by żarówki nie można było zamontować w położeniu innym niż prawidłowe.
5.3.3. Światła mijania klasy C (główne) muszą być wyposażone jedynie w wymienne źródła światła bądź w wymienne lub niewymienne moduły LED.
5.3.4. W przypadku wymiennego modułu LED zdejmowanie i wymianę takiego modułu LED, jak określono w pkt 1.4.1 załącznika 11, należy przedstawić w sposób zadowalający placówkę techniczną.
5.4. Systemy lub jedna albo kilka ich części, skonstruowane tak, aby spełniać jednocześnie wymogi ruchu prawostronnego i ruchu lewostronnego, mogą być dostosowywane do jednego lub drugiego kierunku ruchu poprzez odpowiednią regulację początkową podczas ich instalacji w pojeździe bądź poprzez dobór ustawień przez samego użytkownika. W każdym z przypadków dopuszcza się wyłącznie dwie różniące się od siebie regulacje, jedną dla ruchu prawostronnego, a drugą dla ruchu lewostronnego, uznając za niedopuszczalną regulację z możliwością łatwego, wynikającego z nieuwagi, przestawienia świateł na inną pozycję, jak również ustawienie ich w pozycji pośredniej.
5.5. Zgodnie z wymogami określonymi w załączniku 4 do niniejszego regulaminu w celu sprawdzenia, czy w trakcie użytkowania właściwości fotometryczne nie podlegają nadmiernym zmianom, należy przeprowadzić badania uzupełniające.
5.6. W przypadku szyby jednostki oświetleniowej wykonanej z tworzywa sztucznego należy wykonać badania zgodnie z wymogami określonymi w załączniku 6 do niniejszego regulaminu.
5.7. W przypadku systemów, lub jednej albo kilku ich części, mogących emitować naprzemiennie światło świateł mijania i świateł drogowych wbudowany w jednostkę oświetleniową układ mechaniczny, elektromechaniczny lub inny służący do przestawiania świateł należy zaprojektować tak, aby:
5.7.1. urządzenie było w stanie wytrzymać 50 000 cykli pracy podczas normalnego użytkowania. W celu sprawdzenia zgodności z tym wymogiem placówka techniczna odpowiedzialna za przeprowadzanie badań homologacyjnych może:
a) zażądać od występującego o homologację dostarczenia sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia badań;
b) zrezygnować z przeprowadzenia badań, jeżeli przedstawionemu przez występującego o homologację światłu głównemu towarzyszy sprawozdanie z badań wydane przez placówkę techniczną odpowiedzialną za przeprowadzanie badań homologacyjnych świateł głównych takiej samej konstrukcji (zespołu) potwierdzające zgodność z tym wymogiem;
5.7.2. z wyjątkiem adaptacji świateł drogowych można było zawsze uzyskiwać światła mijania bądź światła drogowe, bez możliwości ustawiania świateł w pozycji pośredniej lub nieokreślonej; jeśli nie ma takiej możliwości, ustawienie takie musi spełniać wymogi określone w pkt 5.7.3 poniżej;
5.7.3. aby w przypadku awarii, system przełączał się automatycznie na światła mijania lub przechodził w stan, w którym wartości fotometryczne nie byłyby wyższe niż 1 300 cd w strefie IIIb określonej w załączniku 3 do niniejszego regulaminu lub nie niższe niż 3 400 cd w punkcie "segmentu Imax", wskutek na przykład zgaszenia, przyciemnienia, obniżenia świateł lub zastąpienia funkcji.
Przeprowadzając badanie w celu sprawdzenia zgodności z tymi wymogami, placówka techniczna odpowiedzialna za przeprowadzanie badań homologacyjnych odnosi się do instrukcji dostarczonych przez występującego o homologację;
5.7.4. użytkownik nie miał możliwości zmiany, przy użyciu dostępnych narzędzi, kształtu lub ustawienia ruchomych elementów, bądź zmiany ustawień przełącznika.
5.8. Systemy muszą posiadać środki pozwalające na ich czasowe użytkowanie w krajach o przeciwnej stronie ruchu niż strona, dla której wnioskowano o homologację, i niepowodujące nadmiernego oślepiania nadjeżdżających pojazdów. W związku z tym systemy lub jedna albo kilka ich części muszą:
5.8.1. umożliwiać użytkownikowi selektywne regulowanie świateł zgodnie z pkt 5.4 powyżej, bez użycia specjalnych narzędzi; lub
5.8.2. posiadać funkcję zmiany kierunku ruchu zgodną z wartościami określonymi w poniższej tabeli w przypadku badań wykonywanych zgodnie z pkt 6.2 poniżej, bez modyfikacji regulacji w stosunku do początkowego kierunku ruchu;
5.8.2.1. światło mijania przeznaczone dla ruchu prawostronnego i dostosowane do ruchu lewostronnego:
w 0,86D - 1,72L co najmniej 2 500 cd;
w 0,57U - 3,43R nie więcej niż 880 cd.
5.8.2.2. światło mijania przeznaczone dla ruchu lewostronnego i dostosowane do ruchu prawostronnego:
w 0,86D - 1,72R co najmniej 2 500 cd;
w 0,57U - 3,43L nie więcej niż 880 cd.
5.9. Systemy muszą być skonstruowane w taki sposób, aby, w przypadku usterki danego źródła światła lub modułu LED, pojawiał się sygnał usterki zgodny z odpowiednimi przepisami regulaminu nr 48.
5.10. Element lub elementy, na których mocuje się wymienne źródło światła, muszą być tak zaprojektowane, aby istniała możliwość łatwego montażu źródła światła, bez ryzyka pomyłki, nawet w ciemności.
5.11. W przypadku systemu zgodnego z pkt 4.1.7 powyżej:
5.11.1. do systemu należy załączyć egzemplarz formularza określonego w pkt 4.1.4 powyżej oraz instrukcja umożliwiająca jego instalację zgodnie z przepisami regulaminu nr 48.
5.11.2. Placówka techniczna odpowiedzialna za homologację musi sprawdzić, czy:
a) system może zostać poprawnie zainstalowany zgodnie z instrukcjami;
b) po zainstalowaniu w pojeździe system spełnia przepisy pkt 6.22 regulaminu nr 48;
przy czym obowiązkowe jest przeprowadzenie badania zachowania na drodze, potwierdzającego zgodność z przepisami pkt 6.22.7.4 regulaminu nr 48, w tym zachowania w sytuacji związanej ze sterowaniem systemem, w oparciu o opis występującego o homologację. Należy zaznaczyć, czy wszystkie tryby są włączane, działają i są wyłączane zgodnie z opisem występującego o homologację; każdą ewentualną oczywistą usterkę (na przykład zbyt duży kąt, migotanie) należy zakwestionować.
5.12. AFS, jeżeli jest wyposażony w moduły LED, oraz same moduły LED muszą spełniać odpowiednie wymogi określone w załączniku 11 do niniejszego regulaminu. Należy zbadać zgodność z wymogami.
5.13. W przypadku systemu AFS zawierającego źródła światła lub moduły LED wytwarzającego główne światło mijania i którego całkowity obiektywny strumień świetlny jednostek oświetleniowych określony w pkt 9.2.3 formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem w załączniku 1 przekracza 2 000 lumenów z jednej strony należy odnieść się do pkt 9.2.3 formularza zawiadomienia w załączniku 1. Obiektywny strumień świetlny modułów LED należy mierzyć w sposób określony w pkt 5 załącznika 11.
5.14. W przypadku głównego światła mijania w stanie zerowym wytwarzanego wyłącznie przez moduły LED całkowity obiektywny strumień świetlny tych modułów LED mierzony zgodnie z opisem w pkt 5 załącznika 11 musi być równy lub większy niż 1 000 lumenów na stronę.
5.15. Moduł LED musi być:
a) możliwy do wymiany z urządzenia wyłącznie przy pomocy narzędzi, chyba że w karcie danych wskazano, że moduł LED jest niewymienny; oraz
b) zaprojektowany w taki sposób, że niezależnie od użycia narzędzi pozostaje mechanicznie niezamienny z żadnym innym homologowanym wymiennym źródłem światła.
6. NATĘŻENIE ŚWIATŁA
6.1. Przepisy ogólne
6.1.1. Każdy system, zgodnie z pkt 6.2.4 poniżej, musi zapewniać jedno światło mijania klasy C oraz jedno lub więcej świateł mijania dodatkowych klas; może obejmować jeden lub kilka dodatkowych trybów w ramach każdej klasy świateł mijania, jak również funkcje oświetlenia głównego, zgodnie z pkt 6.3 lub 2.1.1.1 niniejszego regulaminu.
6.1.2. System musi umożliwiać automatyczne ustawienie świateł tak, aby uzyskać odpowiednie oświetlenie drogi bez powodowania utrudnień zarówno dla kierującego, jak i innych użytkowników dróg.
6.1.3. System uważa się za dopuszczalny, jeśli spełnia odpowiednie wymogi fotometryczne z pkt 6.2 i 6.3.
6.1.4. Pomiary fotometryczne należy wykonywać zgodnie ze wskazówkami występującego o homologację:
6.1.4.1. w stanie zerowym zgodnie z pkt 1.9 niniejszego regulaminu:
6.1.4.2. przy sygnale V, sygnale W, sygnale E bądź sygnale T, zgodnie z pkt 1.10 niniejszego regulaminu, w zależności od przypadku;
6.1.4.3. w stosownym przypadku, przy każdym innym sygnale zgodnie z pkt 1.10 niniejszego regulaminu, lub przy ich kombinacjach, według specyfikacji występującego o homologację;
6.1.4.4. w przypadku reflektora wykorzystującego wyładowcze źródło światła, gdy balast nie jest wbudowany w źródło światła, cztery sekundy po zapaleniu reflektora, który nie był używany przez co najmniej 30 minut:
6.1.4.4.1. należy osiągnąć przynajmniej 37 500 cd w punkcie HV w przypadku systemu pełniącego tylko funkcję światła drogowego;
6.1.4.4.2. należy osiągnąć przynajmniej 3 100 cd w punkcie 50 V, gdy włączono światło mijania klasy C, w przypadku systemów zapewniających jedynie światło mijania lub naprzemiennie światło mijania i światło drogowe, zgodnie z opisem w pkt 5.7 niniejszego regulaminu;
6.1.4.4.3. w każdym z tych przypadków urządzenie zasilające musi być wystarczające do zapewnienia wymaganego wzrostu impulsu wysokoprądowego.
6.2. Przepisy dotyczące świateł mijania
Przed przeprowadzeniem dalszych procedur badań, system należy ustawić w stanie zerowym, to znaczy emitować wiązkę świateł mijania klasy C.
6.2.1. Z każdej strony systemu (to znaczy pojazdu), wiązka światła mijania w stanie zerowym musi wytwarzać, za pomocą co najmniej jednej jednostki oświetleniowej, granicę światła i cienia zgodnie z załącznikiem 8 do niniejszego regulaminu, lub
6.2.1.1. System musi posiadać inne środki, na przykład urządzenia optyczne lub tymczasowe światła pomocnicze, umożliwiające jasne i poprawne ustawienie świateł.
6.2.1.2. Załącznik 8 nie ma zastosowania do funkcji zmiany kierunku ruchu pojazdu, opisanej w pkt 5.8-5.8.2.1 powyżej.
6.2.2. System, lub jedną albo kilka jego części, należy ustawić przed rozpoczęciem pomiarów zgodnie z wymogami załącznika 8 w sposób zapewniający zgodność położenia granicy światła i cienia z wymogami określonymi w tabeli 2 załącznika 3 do niniejszego regulaminu.
6.2.3. W przypadku, gdy system lub jego części są w ten sposób ustawione, a jego homologacja dotyczy wyłącznie świateł mijania, musi on spełniać wymogi opisane w odnośnych punktach poniżej; jeśli jest przeznaczony do zapewnienia oświetlenia dodatkowego lub funkcji sygnalizacji świetlnej zgodnie z zakresem zastosowania niniejszego regulaminu, również musi spełniać wymogi opisane w odnośnych punktach poniżej, chyba że posiada oddzielną regulację.
6.2.4. Przy wytwarzaniu określonego trybu światła mijania, system musi spełniać wymogi odpowiedniej sekcji (C, V, E lub W) części A tabeli 1 (wartości fotometryczne) oraz tabeli 2 (Imax i pozycje granicy światła i cienia) załącznika 3 do niniejszego regulaminu, oraz sekcji 1 (wymogi dotyczące granicy światła i cienia) załącznika 8 do niniejszego regulaminu.
6.2.5. Światło może być emitowane w trybie oświetlenia na zakręcie, pod warunkiem że:
6.2.5.1. system spełnia odpowiednie wymogi części B tabeli 1 (wartości fotometryczne) oraz pkt 2.2 tabeli 2 (przepisy dotyczące granicy światła i cienia) załącznika 3 do niniejszego regulaminu, kiedy pomiarów tych wartości dokonuje się zgodnie z procedurą opisaną w załączniku 9, w zależności od kategorii (1 lub 2 trybu oświetlenia na zakręcie, dla której występuje się o homologację;
6.2.5.2. jeżeli sygnał T odpowiada najmniejszemu promieniowi skrętu pojazdu w lewo (lub w prawo), suma wartości światłości pochodzącej ze wszystkich źródeł z prawej lub lewej strony systemu musi mieć wartości co najmniej 2 500 cd w jednym punkcie lub w wielu punktach strefy zawartej między linią H-H i 2 stopniami poniżej oraz między 10 a 45 stopniami w lewo (lub w prawo);
6.2.5.3. w przypadku wystąpienia o homologację dla trybu oświetlenia na zakręcie kategorii 1, zastosowanie systemu ogranicza się do pojazdów w taki sposób, iż część pozioma załamania wytwarzanej przez system granicy światła i cienia jest zgodna z przepisami pkt 6.22.7.4.5 ppkt (i) regulaminu nr 48;
6.2.5.4. w przypadku wystąpienia o homologację dla trybu oświetlenia na zakręcie kategorii 1, system jest tak skonstruowany, iż w przypadku usterki mającej wpływ na ruch boczny lub modyfikacji natężenia światła, musi być możliwe automatyczne uzyskanie warunków fotometrycznych odpowiadających warunkom określonym w pkt 6.2.4 powyżej, bądź też uzyskanie stanu dającego wartości nieprzekraczające 1 300 cd w strefie IIIb, jak określono w załączniku 3 do niniejszego regulaminu, i co najmniej 3 400 cd w jednym punkcie "segmentu Imax";
6.2.5.4.1. jednakże nie jest to konieczne, jeśli, w przypadku pozycji po lewej stronie osi odniesienia systemu, ponad linią na 0,3° powyżej linii H-H aż do 5° po lewej i ponad linią o 0,57° powyżej H-H ponad 5° w lewo, nie doszło w żadnym miejscu do przekroczenia wartości 880 cd.
6.2.6. System należy sprawdzić zgodnie z odpowiednimi wskazówkami producenta, podanymi w koncepcji bezpieczeństwa zgodnie z pkt 2.2.2.1 powyżej.
6.2.7. Systemy, lub jedna albo kilka jego części, przeznaczone zarówno do ruchu prawostronnego jak i lewostronnego muszą, w każdej z dwóch pozycji, zgodnie z pkt 5.4 powyżej, spełniać wymogi określone dla odpowiedniego kierunku ruchu.
6.2.8. System musi być zaprojektowany w taki sposób, aby:
6.2.8.1. każdy wyszczególniony tryb świateł mijania zapewniał co najmniej 2 500 cd w punkcie 50 V po każdej stronie systemu;
przy czym wymogowi temu nie podlegają tryby świateł mijania klasy V;
6.2.8.2. Pozostałe tryby:
w przypadku stosowania sygnałów wejściowych, o których mowa w pkt 6.1.4.3 niniejszego regulaminu, muszą być spełnione wymogi określone w pkt 6.2 powyżej.
6.3. Przepisy dotyczące świateł drogowych
Przed każdym nowym badaniem system należy ustawić w stanie zerowym.
6.3.1. Jednostkę lub jednostki oświetleniowe systemu należy regulować zgodnie ze wskazówkami producenta w taki sposób, aby strefa maksymalnego natężenia światła była skupiona na punkcie (HV) stanowiącym przecięcie linii H-H i V-V.
6.3.1.1. Badaniu z taką regulacją musi podlegać każda jednostka oświetleniowa, której nie można wyregulować oddzielnie lub, którą ustawiono według pomiarów przeprowadzonych zgodnie z pkt 6.2.
6.3.2. W przypadku pomiaru natężenia światła zgodnie z przepisami zawartymi w załączniku 9 do niniejszego regulaminu, natężenie światła musi spełniać następujące wymogi:
Punkt kontrolny | Współrzędne kątowe (stopnie) | Wymagana światłość (cd) |
Min. | ||
Im | 40 500 | |
H-5L | 0,0, 5,0 L | 5 100 |
H-2,5L | 0,0, 2,5 L | 20 300 |
H-2,5R | 0,0, 2,5 R | 20 300 |
H-5R | 0,0, 5,0 R | 5 100 |
6.3.2.1. Punkt przecięcia (HV) linii h-h i v-v znajduje się wewnątrz obszaru ograniczonego izoluksą 80 % maksymalnej światłości (Imax).
6.3.2.1.1. Wartość maksymalna (IM) w żadnym wypadku nie może przekroczyć 215 000 cd.
6.3.2.1.2. Wartość odniesienia (I'M) maksymalnego natężenia, zdefiniowany w pkt 4.2.2.9 powyżej, oblicza się za pomocą równania:
I'M = I M/4 300
Wartość tę zaokrągla się do wartości: 5 - 10 - 12,5 - 17,5 - 20 - 25 - 27,5 - 30 - 37,5 - 40 - 45 - 50.
6.3.3. Natężenie lub część natężenia światła emitowanego przez system może być przemieszczane na boki w sposób automatyczny (bądź zmodyfikowane w celu uzyskania równoważnego efektu), pod warunkiem że:
6.3.3.1. system spełnia wymogi określone w pkt 6.3.2.1.1 i 6.3.2.1.2 powyżej, a każda jednostka oświetleniowa podlega pomiarom zgodnie z odpowiednią procedurą określoną w załączniku 9.
6.3.4. System musi być zaprojektowany w taki sposób, aby:
6.3.4.1. Jednostka lub jednostki oświetleniowe z prawej i z lewej strony zapewniały, każda oddzielnie, co najmniej wartość natężenia wynoszącą 16 200 cd w punkcie HV.
6.3.5. Jeżeli wymogi dotyczące danych świateł nie są spełnione, istnieje możliwość przestawienia świateł o 0,5 stopnia w górę lub w dół lub o 1 stopień w prawo lub w lewo w stosunku do ustawienia początkowego. Nowe ustawienie musi zapewnić spełnienie wszystkich wymogów fotometrycznych. Przepisy te nie są stosowane do jednostek oświetleniowych określonych w pkt 6.3.1.1 niniejszego regulaminu.
6.3.6. W przypadku adaptacji funkcji świateł drogowych system musi spełniać wymogi określone w powyższych punktach jedynie w maksymalnych warunkach włączenia.
6.3.7. W trakcie dostosowania funkcja świateł drogowych musi spełniać wymogi dla wszystkich przypadków ruchu prawostronnego i lewostronnego określone w części A tabeli 7 w załączniku 3 do niniejszego regulaminu. Wymogi te weryfikuje się w trakcie badań homologacji typu w powiązaniu z generatorem sygnału zapewnianym przez występującego o homologację. Generator sygnału odtwarza sygnały zapewniane przez pojazd i powoduje adaptację świateł drogowych, a w szczególności odtwarza ustawienia, aby możliwa była weryfikacja zgodności z wymogami fotometrycznymi.
6.3.7.1. Jeżeli funkcja świateł drogowych spełnia wymogi części A tabeli 7 w załączniku 3 do niniejszego regulaminu określone dla linii 1-3 dla pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka i poprzedzających (światło symetryczne), odpowiednie informacje podaje się w pkt 18.5 formularza zawiadomienia zamieszczonego w załączniku 1.
6.3.7.2. Jeżeli wymogi pkt 6.3.7 powyżej można spełnić jedynie dla ruchu prawostronnego lub lewostronnego, odpowiednie informacje podaje się w pkt 18.5 formularza zawiadomienia zamieszczonego w załączniku 1.
6.4. Inne przepisy
W przypadku systemu lub jego części wyposażonych w regulowane jednostki oświetleniowe przepisy z pkt 6.2 (światła mijania) i 6.3 (światła drogowe) stosuje się do każdej z pozycji montażu określonej w pkt 2.1.3 niniejszego regulaminu (zakres regulacji). Do weryfikacji używa się następującej procedury:
6.4.1. każda wskazana pozycja jest realizowana z pomocą goniometru w stosunku do prostej łączącej środek odniesienia i punkt HV na ekranie pomiarowym. Regulowany system lub jedna albo kilka jego części są więc ustawione w pozycji takiej jak natężenie światła na ekranie pomiarowym zgodne z odpowiednimi przepisami dotyczącymi ustawienia;
6.4.2. Przy początkowym ustawieniu systemu, lub jednej albo kilku jego części, zgodnie z przepisami pkt 6.4.1 powyżej, urządzenie lub jego części muszą spełniać odpowiednie wymogi fotometryczne pkt 6.2 i 6.3 powyżej;
6.4.3. przeprowadza się dodatkowe badania po przesunięciu reflektora/systemu lub jednej, bądź kilku jego części, pionowo o ± 2 stopnie lub też po przesunięciu do maksimum, o ile jest to przesunięcie mniejsze niż 2 stopnie, w stosunku do pozycji początkowej, za pomocą urządzenia regulacji systemu lub jednej, bądź kilku jego części. Po przesunięciu całego systemu lub jednej, bądź kilku jego części (na przykład przy użyciu goniometru), w kierunku przeciwnym, ilość emitowanego światła w poszczególnych kierunkach musi podlegać kontroli i zawierać się w następujących granicach:
6.4.3.1. Światło mijania: punkty B50L i 75 R, lub, w stosownych przypadkach, 50R:
Światło drogowe: IM i punkt HV (procent IM);
6.4.4. jeżeli występujący o homologację wskazał więcej niż jedno położenie zamontowania, to procedurę określoną w pkt od 6.4.1-6.4.3 powyżej powtarza się dla wszystkich pozostałych położeń;
6.4.5. Jeżeli występujący o homologację nie wskazał specjalnej pozycji montażu, system lub jego części muszą zostać ustawione zgodnie z parametrami podanymi w pkt 6.2 (światła mijania) i 6.3 powyżej (światła drogowe), a układ regulacji systemu lub jego części ustawiony w pozycji środkowej. Po ustawieniu, przy użyciu układu regulacji, reflektora lub jego części w pozycji maksymalnej (zamiast przesunięcia o ± 2 stopnie) należy przeprowadzić badania dodatkowe, o których mowa w pkt 6.4.3 powyżej.
6.4.6. Należy wskazać, używając formularza zgodnego ze wzorem z załącznika 1 do niniejszego regulaminu jaka jednostka lub jakie jednostki oświetleniowe wytwarzają granicę światła i cienia, określoną w załączniku 8 do niniejszego regulaminu, która rozprzestrzenia się w strefie zawartej między 6 stopniami po lewej stronie i 4 stopniami po prawej stronie oraz powyżej poprzecznej linii, znajdującej się o 0,8 stopnia poniżej.
6.4.7. Należy wskazać, używając formularza zgodnego ze wzorem z załącznika 1 do niniejszego regulaminu, ewentualnie który (które) z trybów świateł mijania klasy E spełnia (spełniają) wymagania zespołu danych z tabeli 6 w załączniku 3 do niniejszego regulaminu.
7. BARWA
7.1. Światło emitowane musi mieć barwę białą.
C. POZOSTAŁE PRZEPISY ADMINISTRACYJNE
8. MODYFIKACJA TYPU SYSTEMU I ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI
8.1. O każdej zmianie typu pojazdu powiadamia się organ udzielający homologacji typu, który udzielił homologacji typu systemu. Organ ten może:
8.1.1. uznać, że wprowadzone zmiany prawdopodobnie nie będą miały istotnego negatywnego skutku i, że system ten nadal spełnia wymogi; albo
8.1.2. zażądać kolejnego sprawozdania z badań od placówki technicznej odpowiedzialnej za ich przeprowadzanie.
8.2. Potwierdzenie homologacji z opisem wprowadzonych zmian lub odmowa homologacji zostają przekazane Umawiającym się Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin, zgodnie z procedurą określoną w pkt 4.1.4 powyżej.
8.3. Organ udzielający homologacji typu wydający rozszerzenie homologacji, przydziela numer seryjny każdemu formularzowi zawiadomienia sporządzonemu na potrzeby takiego rozszerzenia oraz informuje o nim pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin, za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
9. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI
Procedury zgodności produkcji muszą być zgodne z procedurami określonymi w dodatku 2 do Porozumienia (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) i następującymi wymogami:
9.1. systemy homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem produkowane są w sposób zapewniający ich zgodność z homologowanym typem i spełniają wymogi określone w pkt 6 i 7 powyżej;
9.2. należy spełnić minimalne wymagania dotyczące zgodności procedur kontroli produkcji, określone w załączniku 5 do niniejszego regulaminu;
9.3. należy spełnić minimalne wymogi pobierania próbek przez kontrolera, określone w załączniku 7 do niniejszego regulaminu;
9.4. organ, który udzielił homologacji typu, może w dowolnym czasie dokonać weryfikacji metod kontroli zgodności produkcji stosowanych w każdym zakładzie produkcyjnym. Przeciętna częstotliwość tych weryfikacji to jedna kontrola na dwa lata;
9.5. nie bierze się pod uwagę niesprawnych systemów lub ich części;
9.6. nie bierze się pod uwagę wartości odniesienia.
10. SANKCJE Z TYTUŁU NIEZGODNOŚCI PRODUKCJI
10.1. Homologacja udzielona typowi systemu zgodnie z niniejszym regulaminem może zostać cofnięta w razie niespełnienia wymogów bądź też gdy system lub jego części, posiadające znak homologacji, są niezgodne z typem homologowanym.
10.2. Jeżeli Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin cofnie uprzednio udzieloną homologację, zobowiązana jest bezzwłocznie powiadomić o tym pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
11. OSTATECZNE ZANIECHANIE PRODUKCJI
11.1. Jeżeli posiadacz homologacji całkowicie zaprzestanie produkcji typu pojazdu homologowanego zgodnie
z niniejszym regulaminem, jest zobowiązany poinformować o tym organ udzielający homologacji typu, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu właściwego zawiadomienia organ ten przekazuje informację pozostałym Stronom Porozumienia z 1958 r. stosującym niniejszy regulamin za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
12. NAZWY I ADRESY PLACÓWEK TECHNICZNYCH ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZEPROWADZANIE BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH ORAZ NAZWY I ADRESY ORGANÓW UDZIELAJĄCYCH HOMOLOGACJI TYPU
12.1. Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin przekazują sekretariatowi Organizacji Narodów
Zjednoczonych nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz organów udzielających homologacji typu, którym należy przesyłać wydane w innych państwach formularze poświadczające udzielenie, rozszerzenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji albo ostateczne zaniechanie produkcji.
13. PRZEPISY PRZEJŚCIOWE
13.1. Począwszy od daty wejścia w życie serii poprawek 01 do niniejszego regulaminu, żadna z Umawiających się Stron stosujących tenże regulamin nie może odmówić udzielenia homologacji zgodnie z niniejszym regulaminem zmienionym serią poprawek 01.
13.2. W okresie 60 miesięcy od daty wejścia w życie serii poprawek 01 do niniejszego regulaminu w odniesieniu do zmian wprowadzonych serią 01 poprawek dotyczących procedur badań fotometrycznych uwzględniających wykorzystywanie kulistego układu współrzędnych i określania wartości światłości w celu umożliwienia placówkom technicznym modernizacji ich urządzeń kontrolnych, żadna z Umawiających się Stron stosujących niniejszy regulamin nie może odmówić udzielenia homologacji zgodnie z niniejszym regulaminem zmienionym serią poprawek 01, jeżeli istniejące urządzenia badawcze są stosowane z odpowiednim przeliczeniem wartości w sposób zadowalający organ odpowiedzialny za udzielanie homologacji typu.
13.3. Po upływie 60 miesięcy od daty wejścia w życie serii poprawek 01, Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin udzielają homologacji tylko w przypadku, gdy przedmiotowy system odpowiada wymaganiom niniejszego regulaminu zmienionego serią poprawek 01.
13.4. Obowiązujące homologacje reflektorów wydane już zgodnie z niniejszym regulaminem przed datą wejścia w życie serii poprawek 01 pozostają ważne bezterminowo.
13.5. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie mogą odmówić udzielenia rozszerzenia homologacji na podstawie poprzednich serii poprawek do niniejszego regulaminu.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.49.24 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Regulamin nr 123 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji systemów adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowych [2019/273]. |
Data aktu: | 20/02/2019 |
Data ogłoszenia: | 20/02/2019 |
Data wejścia w życie: | 02/02/2007 |