uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1 akapit drugi, art. 8 ust. 1 akapit drugi i art. 13 akapit pierwszy,
(1) Celem rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 jest zapewnienie wprowadzenia środków w zakresie wykrywania i zwalczania salmonelli oraz innych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych na wszystkich stosownych etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji, w szczególności na etapie produkcji pierwotnej, w celu ograniczenia częstości ich występowania i zmniejszenia zagrożenia, jakie stanowią one dla zdrowia publicznego.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 przewiduje w szczególności ustanowienie celów unijnych w odniesieniu do ograniczenia częstości występowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia w populacjach zwierząt wymienionych w tym załączniku. W rozporządzeniu tym określono także pewne wymogi dotyczące tych celów.
(3) Rozporządzenia Komisji (UE) nr 200/2010 2 , (UE) nr 517/2011 3 , (UE) nr 200/2012 4 i (UE) nr 1190/2012 5 ustanawiają wymogi dotyczące badań i pobierania próbek konieczne do zapewnienia zharmonizowanego monitorowania realizacji celów unijnych dla salmonelli w populacjach drobiu, wyznaczonych w rozporządzeniu (WE) nr 2160/2003.
(4) Europejski Komitet Normalizacyjny i Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna niedawno zmieniły szereg metod odniesienia oraz protokół weryfikacji zgodności z rozporządzeniami (UE) nr 200/2010, (UE) nr 517/2011, (UE) nr 200/2012 i (UE) nr 1190/2012, w związku z czym wymienione rozporządzenia wymagają odpowiedniej aktualizacji. Aktualizacja powinna w szczególności dotyczyć wymogów w zakresie stosowania metod alternatywnych w świetle zmienionego standardowego protokołu odniesienia zawartego w normie EN ISO 16140-2 (walidacja metod alternatywnych) oraz nowej metody odniesienia dla wykrywania salmonelli (EN ISO 6579-1).
(5) Metody alternatywne, które przeszły proces odpowiedniej walidacji na podstawie metod odniesienia, uznaje się za równoważne z metodami odniesienia. Stosowanie metod alternatywnych ogranicza się obecnie do podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze zgodnie z pkt 3.4 załączników do rozporządzeń: (UE) nr 200/2010, (UE) nr 517/2011, (UE) nr 200/2012 i (UE) nr 1190/2012. Właściwe organy także powinny mieć jednak możliwość stosowania metod alternatywnych, jeśli bowiem zostały one odpowiednio zwalidowane, nie ma powodu do ograniczania ich stosowania wyłącznie do podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze.
(6) Pobieranie reprezentatywnych próbek w celu zwalczania salmonelli w stadach kur niosek i kur hodowlanych gatunku Gallus gallus nie zawsze sprawdza się w kurnikach z klatkami ulepszonymi oraz w wielopoziomowych kurnikach bezklatkowych wyposażonych w taśmy nawozowe między poziomami, coraz częściej wykorzystywanych do chowu tych ptaków. Należy zatem umożliwić alternatywną procedurę pobierania próbek stanowiącą praktyczne rozwiązanie dla tych stad, utrzymując czułość badania przynajmniej na tym samym poziomie co w przypadku aktualnych procedur pobierania próbek.
(7) Należy ustanowić przepis przejściowy, dzięki któremu podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze będą miały wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do zmienionych lub nowych norm CEN/ISO. Przepis przejściowy pozwoliłby także podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwo spożywcze ograniczyć obciążenie laboratoriów i producentów zestawów do badania związane z walidacją metod alternatywnych zgodnie z nową normą EN ISO 16140-2, ponieważ niektóre certyfikaty oparte na poprzedniej normie ISO 16140:2003 mogą być ważne do końca 2021 r.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) nr 200/2010, (UE) nr 517/2011, (UE) nr 200/2012 i (UE) nr 1190/2012.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.46.11 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2019/268 zmieniające rozporządzenia (UE) nr 200/2010, (UE) nr 517/2011, (UE) nr 200/2012 i (UE) nr 1190/2012 w odniesieniu do niektórych metod pobierania próbek i badań drobiu na obecność salmonelli |
Data aktu: | 15/02/2019 |
Data ogłoszenia: | 18/02/2019 |
Data wejścia w życie: | 10/03/2019 |