(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 262)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 8 lutego 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej 1 ,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 2 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Komisji 2008/411/WE 3 , zmienioną decyzją wykonawczą Komisji 2014/276/UE 4 , dokonano harmonizacji warunków technicznych dotyczących wykorzystania widma w zakresie częstotliwości 3 400-3 800 MHz na potrzeby zapewniania usług łączności elektronicznej we Wspólnocie drogą naziemną.
(2) Art. 6 ust. 3 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE w sprawie ustanowienia wieloletniego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego 5 nakłada na państwa członkowskie obowiązek wspierania dostawców usług łączności elektronicznej w regularnej modernizacji swoich sieci, tak aby funkcjonowały one w oparciu o najnowsze, najbardziej wydajne technologie, a dostawcy ci byli w stanie zapewnić sobie dywidendy cyfrowe zgodnie z zasadami neutralności usług i technologii. W 2020 r. oczekuje się pierwszych na świecie komercyjnych zastosowań systemów naziemnych nowej generacji (5G).
(3) W komunikacie Komisji "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego" 6 określono nowe cele Unii w zakresie łączności, które mają zostać osiągnięte poprzez powszechne wdrożenie i wykorzystanie sieci o bardzo dużej przepustowości. W tym celu w komunikacie Komisji "Sieć 5G dla Europy: plan działania" 7 określono potrzebę podjęcia działań na szczeblu UE, w tym identyfikacji i harmonizacji widma na potrzeby sieci 5G, w oparciu o opinię Zespołu ds. Polityki Spektrum Radiowego (RSPG), aby zapewnić do 2025 r. realizację celu, jakim jest ciągły zasięg 5G we wszystkich obszarach miejskich i wzdłuż głównych naziemnych szlaków komunikacyjnych.
(4) W "Strategicznym planie działania na rzecz sieci 5G dla Europy: opinia w sprawie aspektów związanych z widmem na potrzeby systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G)" 8 Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego wskazał zakres częstotliwości 3 400-3 800 MHz jako podstawowy, pionierski zakres częstotliwości na potrzeby wykorzystywania 5G w Unii.
(5) W swojej opinii uzupełniającej "Strategiczny plan działania na rzecz sieci 5G dla Europy: druga opinia RSPG w sprawie sieci 5G" 9 zespół ten uznaje, że dostępność podstawowego zakresu częstotliwości 5G, 3 400-3 800 MHz, będzie kluczem do sukcesu sieci 5G w Unii. W związku z tym Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego wzywa państwa członkowskie do rozważenia odpowiednich środków mających na celu defragmentację tego pasma w odpowiednim czasie, tak aby do 2020 r. można było przyznać wystarczająco duże bloki widma.
(6) Europejski kodeks łączności elektronicznej nakłada na państwa członkowskie obowiązek umożliwienia wykorzystania zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz na potrzeby systemów naziemnych umożliwiających świadczenie bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej nowej generacji (5G) do dnia 31 grudnia 2020 r. Zobowiązuje się w nim również państwa członkowskie do wprowadzenia wszelkich odpowiednich środków w celu ułatwienia wdrażania technologii 5G, w tym reorganizacji pasma 3 400-3 800 MHz tak, aby umożliwić wykorzystanie wystarczająco dużych bloków widma. W związku z tym, aby umożliwić wdrażanie technologii 5G, konieczna jest szybka aktualizacja zharmonizowanych warunków technicznych.
(7) W grudniu 2016 r., zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, Komisja udzieliła mandatu Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) do opracowania zharmonizowanych warunków technicznych dotyczących wykorzystywania widma w celu wsparcia wprowadzania naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G) w zakresach częstotliwości 3 400-3 800 MHz i 24,25-27,5 GHz w Unii.
(8) W odpowiedzi na ten mandat w dniu 9 lipca 2018 r. CEPT wydała sprawozdanie (sprawozdanie CEPT nr 67) w sprawie technicznych warunków dotyczących harmonizacji widma w celu wsparcia wprowadzania naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G) w zakresie częstotliwości 3 400-3 800 MHz. W sprawozdaniu CEPT nr 67 zawarte są zharmonizowane warunki techniczne zarówno w odniesieniu do nieaktywnych systemów antenowych (ang. non-AAS), jak i dla aktywnych systemów antenowych (ang. AAS), które są naziemnymi systemami bezprzewodowymi umożliwiającymi świadczenie bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej w ramach działania sieci w trybie zsynchronizowanym, częściowo synchronizowanym i niezsynchronizowanym. W sprawozdaniu wzywa się również do zapewnienia współistnienia usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej z usługami świadczonymi w pasmach sąsiednich (poniżej 3 400 MHz i powyżej 3 800 MHz).
(9) Wyniki sprawozdania CEPT nr 67 powinny być stosowane w całej Unii i niezwłocznie wdrażane przez państwa członkowskie. Przyczyni się to do wykorzystania całego zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz w celu zapewnienia Unii wiodącej pozycji w zakresie wdrażania technologii 5G. Stosując niniejszą decyzję wykonawczą, państwa członkowskie powinny wybrać swoje preferowane naziemne systemy bezprzewodowe nowej generacji (5G) oparte na działaniu sieci w trybie zsynchronizowanym, częściowo zsynchronizowanym lub niezsynchronizowanym oraz zapewniać efektywne wykorzystanie widma. Państwa członkowskie powinny również wziąć pod uwagę wyniki sprawozdania ECC nr 296 w sprawie synchronizacji.
(10) Biorąc pod uwagę art. 54 Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej, państwa członkowskie powinny dążyć do zapewnienia defragmentacji zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz, aby zapewnić możliwości dostępu do dużych bloków ciągłego widma zgodnie z celem, jakim jest łączność gigabitowa. Obejmuje to ułatwianie handlu istniejącymi prawami do użytkowania i dzierżawy tych praw. Duże bloki ciągłego widma o szerokości najlepiej 80-100 MHz ułatwiłyby skuteczne wdrażanie bezprzewodowych usług szerokopasmowych 5G, na przykład korzystanie z aktywnych systemów antenowych (AAS) o wysokiej przepustowości, wysokiej niezawodności i niskim poziomie opóźnień zgodnie z celem strategicznym w postaci łączności gigabitowej. Cel ten ma szczególne znaczenie dla procesu defragmentacji.
(11) Określone w decyzji 2008/411/WE ramy prawne dotyczące wykorzystywania zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz powinny pozostać niezmienione, jeśli chodzi o zapewnienie stałej ochrony istniejących usług innych niż naziemne sieci łączności elektronicznej w tym zakresie częstotliwości. W szczególności, jeżeli usługi te zostaną utrzymane w tym zakresie, należy zapewniać dalszą ochronę stacji naziemnych w służbie stałej satelitarnej (FSS, kosmos-ziemia) poprzez odpowiednią koordynację pomiędzy tymi systemami i bezprzewodowymi sieciami szerokopasmowymi zarządzanymi na szczeblu krajowym, biorąc pod uwagę każdy przypadek indywidualnie.
(12) Komitet ds. Łączności Elektronicznej (ECC) CEPT przedstawił sprawozdanie ECC nr 254, które zawiera wskazówki dla państw członkowskich dotyczące współistnienia bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej, służby stałej (FS) i FSS w zakresie częstotliwości 3 600-3 800 MHz. Dalsze wytyczne dla operatorów i organów administracji dotyczące eksploatacji sieci 4G i 5G w tych samych lub sąsiednich kanałach, przy jednoczesnym zapewnieniu efektywnego wykorzystania widma, mając na względzie synchronizację sieci, są przedstawione w sprawozdaniu ECC nr 296.
(13) Umowy transgraniczne mogą być niezbędne do zagwarantowania wdrożenia przez państwa członkowskie parametrów określonych w niniejszej decyzji, aby uniknąć w ten sposób szkodliwych zakłóceń oraz poprawić efektywność i wyeliminować fragmentację wykorzystywanego widma.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/411/WE.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 stycznia 2019 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mariya GABRIEL |
|
Członek Komisji |
1 Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36.
2 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
3 Decyzja Komisji 2008/411/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie (Dz.U. L 144 z 4.6.2008, s. 77).
4 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/276/UE z dnia 2 maja 2014 r. w sprawie zmiany decyzji 2008/411/WE w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie (Dz.U. L 139 z 14.5.2014, s. 18).
5 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego (Dz.U. L 81 z 21.3.2012, s. 7).
6 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego", COM(2016) 587 final.
7 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Sieć 5G dla Europy: plan działania", COM(2016) 588 final.
8 Dokument RSPG16-032 final z dnia 9 listopada 2016 r. "Strategiczny plan działania na rzecz sieci 5G dla Europy: opinia w sprawie aspektów związanych z widmem na potrzeby systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G)".
9 Dokument RSPG18-05 final z dnia 30 stycznia 2018 r. "Strategiczny plan działania na rzecz sieci 5G dla Europy: druga opinia w sprawie sieci 5G".
10 Załącznik:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 1 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.92.11).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 30 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.114.29).
11 Jeśli konieczne jest przesunięcie przydzielonych bloków częstotliwości, aby uwzględnić innych obecnych użytkowników, stosuje się raster równy 100 kHz. Aby umożliwić efektywne wykorzystanie widma, można określić węższe bloki sąsiadujące z blokami innych użytkowników.
12 Terminy te nie są jednoznacznie określone i odnoszą się do stacji bazowych telefonii komórkowej o różnych poziomach mocy, które zmniejszają się w następującym porządku: makro, mikro, piko, femto. W szczególności komórki femto są małymi stacjami bazowymi o najniższych poziomach mocy, które stosowane są zazwyczaj w pomieszczeniach zamkniętych.