uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W pismach, które wpłynęły do Komisji w dniach 23 maja 2019 r. i 17 czerwca 2019 r., Francja i Hiszpania odpowiednio zwróciły się z wnioskiem o upoważnienie do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 5 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do budowy elektroenergetycznego połączenia międzysystemowego między Gaticą w Hiszpanii a Cubnezais we Francji ("szczególny środek").
(2) Pismami z dnia 10 września 2019 r. Komisja przekazała pozostałym państwom członkowskim, zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE, wnioski złożone przez Hiszpanię i Francję. Pismami z dnia 11 wrześ nia 2019 r. Komisja zawiadomiła Hiszpanię i Francję, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosków.
(3) W dniu 22 września 2017 r. krajowy organ regulacyjny ds. rynku energii elektrycznej w Hiszpanii Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia oraz krajowy organ regulacyjny ds. rynku energii elektrycznej we Francji Commission de Régulation de l'Énergie podpisały porozumienie w sprawie finansowania elektroenergetycznego połączenia międzysystemowego między Hiszpanią i Francją przez Zatokę Biskajską. Budowa tego połączenia została powierzona operatorom systemów przesyłowych energii elektrycznej w Hiszpanii i Francji, odpowiednio Red Eléctrica de España i Réseau de transport d'Electricité. Umowa ta przewiduje, że koszty projektu zostaną pokryte w równych częściach: w 50 % przez Hiszpanię i w 50 % przez Francję.
(4) W drodze tego szczególnego środka przedmiotowe elektroenergetyczne połączenie międzysystemowe między Gaticą w Hiszpanii a Cubnezais we Francji ma być traktowane, do celów dostaw towarów, świadczenia usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i przywozu towarów przeznaczonych do budowy tego połączenia, jako znajdujące się w 50 % w Hiszpanii i 50 % we Francji.
(5) W przypadku braku takiego szczególnego środka należałoby, dla każdej dostawy towarów lub każdego świadczenia usług rozstrzygnąć, zgodnie z zasadą terytorialności, czy miejsce opodatkowania znajduje się w Hiszpanii czy we Francji.
(6) Na podstawie informacji przedstawionych przez Hiszpanię i Francję ten szczególny środek uprości procedurę poboru podatku VAT, przy zaledwie nieznacznym wpływie na ogólną kwotę dochodów podatkowych Hiszpanii i Francji pobranych na etapie ostatecznej konsumpcji. Należy zatem upoważnić Hiszpanię i Francję do stosowania szczególnego środka.
(7) Odstępstwo nie będzie miało wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
Przewodniczący | |
J. LEPPÄ |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.336.281 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/2244 upoważniająca Hiszpanię i Francję do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 5 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
Data aktu: | 16/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 30/12/2019 |