uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 352,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 203,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
(1) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo notyfikowało swój zamiar wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa z dniem wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po tej notyfikacji, to znaczy z dniem 30 marca 2019 r., chyba że Rada Europejska, w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem, podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu. Okres ten został dwukrotnie przedłużony przez Radę Europejską, ostatnim razem w drodze jej decyzji (UE) 2019/584 2 , która przedłużyła ten okres do dnia 31 października 2019 r. Wobec braku umowy o wystąpieniu ze Zjednoczonym Królestwem i nieprzedłużenia dalej okresu, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE, w przyszłej umowie międzynarodowej między Unią a Zjednoczonym Królestwem należy uzgodnić porozumienie finansowe w odniesieniu do zobowiązań finansowych wynikających z członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii.
(2) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich obowiązków Unii i Zjednoczonego Królestwa wynikających z całego okresu członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii.
(3) W rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) 2019/1197 3 określono zasady dotyczące stosunków między Unią, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem i jego beneficjentami, z drugiej strony, w odniesieniu do finansowania i wykonania budżetu ogólnego Unii (zwanego dalej "budżetem") w 2019 r. Konieczne jest określenie zasad dotyczących stosunków między Unią, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem i jego beneficjentami, z drugiej strony, również w odniesieniu do finansowania i wykonania budżetu w 2020 r.
(4) W odniesieniu do przyjmowania środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu w 2020 r. w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy o wystąpieniu, Traktaty nie przewidują innych uprawnień niż te, o których mowa w art. 352 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i art. 203 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(5) Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie uczestniczą w szeregu unijnych programów lub działań na podstawie członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Unii. Uczestnictwo to odbywa się w oparciu o umowy ze Zjednoczonym Królestwem lub też osobami lub podmiotami z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie lub w oparciu o decyzje na korzyść Zjednoczonego Królestwa lub osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie, które to umowy i decyzje stanowią zobowiązania prawne.
(6) W przypadku wielu z tych umów i decyzji zasady dotyczące kwalifikowalności wymagają, aby beneficjent był państwem członkowskim lub też osobą lub podmiotem z siedzibą w państwie członkowskim. Kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa lub też osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie jest w takich przypadkach powiązana z faktem, że Zjednoczone Królestwo jest państwem członkowskim. Wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy o wystąpieniu pociąga zatem za sobą utratę kwalifikowalności przez takich beneficjentów unijnego finansowania na podstawie takich umów i decyzji. Nie dotyczy to jednak przypadków, w których osoby lub podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie uczestniczyłyby w działaniu w ramach odnośnych unijnych przepisów dotyczących osób i podmiotów z siedzibą w państwie trzecim oraz z zastrzeżeniem warunków mających zastosowanie w ramach tych przepisów.
(7) W przypadku wystąpienia Zjednoczonego Królestwa bez umowy o wystąpieniu byłoby korzystne zarówno dla Unii i jej państw członkowskich, jak i dla Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie, gdyby utrzymano w 2020 r. kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa i beneficjentów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie do otrzymywania środków unijnych i udział Zjednoczonego Królestwa w finansowaniu budżetu na 2020 r. Korzystne byłoby również, gdyby zobowiązania prawne podpisane i przyjęte przed datą wystąpienia lub w 2019 r. w zastosowaniu art. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 mogły być w dalszym ciągu wykonywane przez cały 2020 r.
(8) Należy zatem określić warunki, na których Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie mogłyby nadal kwalifikować się do finansowania w 2020 r. w odniesieniu do umów, jakie z nimi podpisano, i decyzji, jakie w odniesieniu do nich przyjęto, przed dniem, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie (zwanym dalej "datą wystąpienia") lub, w stosownym przypadku, w 2019 r. w zastosowaniu art. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197. Aby niniejsze rozporządzenie miało zastosowanie, konieczne jest spełnienie następujących warunków: (i) Zjednoczone Królestwo przekazało Komisji pisemne potwierdzenie zobowiązania do dalszego wnoszenia wkładu obliczonego na podstawie szacowanych zasobów własnych Zjednoczonego Królestwa w projekcie budżetu na 2020 r., zaproponowanym w dniu 5 lipca 2019 r., i dostosowanego w celu uwzględnienia łącznej kwoty środków na płatności określonej w przyjętym budżecie na 2020 r.; (ii) Zjednoczone Królestwo wpłaciło pierwszą ratę; (iii) Zjednoczone Królestwo przekazało Komisji pisemne potwierdzenie, że zobowiązuje się umożliwić przeprowadzanie w całości przez Unię kontroli i audytów zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami; (iv) Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 i nie przyjęła decyzji na podstawie art. 3 ust. 2 tego rozporządzenia. Ostatni warunek ma zastosowanie wyłącznie wtedy, o ile stosowanie rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197 rozpocznie się przed końcem roku budżetowego 2019. Z uwagi na potrzebę pewności należy ograniczyć czas na spełnienie tych warunków. Komisja powinna przyjąć decyzję w sprawie spełnienia tych warunków.
(9) Warunek dotyczący wkładu Zjednoczonego Królestwa powinien opierać się na projekcie budżetu na 2020 r., zaproponowanym w odniesieniu do 28 państw członkowskich, a wkład ten powinien zostać dostosowany w celu uwzględnienia łącznej kwoty środków na płatności określonej w przyjętym budżecie. Jest uzasadnione, aby po przyjęciu niniejszego rozporządzenia żadne państwo członkowskie nie znalazło się w mniej korzystnej sytuacji w odniesieniu do swojego wkładu, niż zostało to ustanowione w przyjętej wersji budżetu na 2020 r. W związku z tym, aby zapewnić pozytywny skutek niniejszego rozporządzenia dla wszystkich państw członkowskich, od kwoty wkładu Zjednoczonego Królestwa, która ma zostać zapisana w budżecie, należy odjąć określoną kwotę. Taka określona kwota powinna przynieść korzyści państwom członkowskim, które w przeciwnym razie znalazłyby się w niekorzystnej sytuacji po przyjęciu niniejszego rozporządzenia, jak zostało to doprecyzowane w specjalnych uzgodnieniach praktycznych określających podział należnych płatności i powierzających Komisji wypłatę określonej kwoty.
(10) Dopóki warunki kwalifikowalności Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie ustanowione na podstawie niniejszego rozporządzenia będą spełniane, należy także utrzymać kwalifikowalność Zjednoczonego Królestwa oraz osób i podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie w 2020 r. do celów warunków określonych w zaproszeniach, przetargach, konkursach lub wszelkich innych procedurach, które mogą prowadzić do finansowania z budżetu Unii, z wyjątkiem szczególnych przypadków związanych z bezpieczeństwem oraz utratą członkostwa Zjednoczonego Królestwa w Europejskim Banku Inwestycyjnym, a także zapewniać im unijne finansowanie. Takie unijne finansowanie powinno być ograniczone do wydatków kwalifikowalnych poniesionych w 2020 r., z wyjątkiem umów w sprawie zamówień publicznych podpisanych przed końcem 2020 r. w zastosowaniu tytułu VII rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 4 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"), które są nadal wykonywane zgodnie ze swoimi warunkami, oraz z wyjątkiem rolnych płatności bezpośrednich Zjednoczonego Królestwa na rok składania wniosków 2020, które powinny być wyłączone z kwalifikowalności. Należy również wykluczyć Zjednoczone Królestwo lub też osoby lub podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie z kwalifikowalności na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 5 , zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1796 6 , w odniesieniu do działań obejmujących zwolnionych pracowników i osoby, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek w wyniku wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy, jak również na podstawie zmienionego rozporządzenia Rady (WE) nr 2012/2002 7 w odniesieniu do działań, których przedmiotem są poważne obciążenia finansowe poniesione przez państwa członkowskie bezpośrednio w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy o wystąpieniu. Zgodnie z rozporządzeniem finansowym zaproszenia, przetargi, konkursy lub inne procedury, a także wszelkie wynikające z nich umowy ze Zjednoczonym Królestwem lub też osobami lub podmiotami z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie lub decyzje na korzyść Zjednoczonego Królestwa lub też osób lub podmiotów z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie mają określać warunki kwalifikowalności i warunki kontynuacji kwalifikowalności poprzez odniesienie do niniejszego rozporządzenia.
(11) Należy ponadto uznać, że Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie będą nadal spełniać kryterium kwalifikowalności, pod warunkiem że Zjednoczone Królestwo będzie nadal wnosić wkład na 2020 r. i, w stosownym przypadku, na 2019 r. na podstawie rozporządzenia (UE, Euratom) 2019/1197, a kontrole i audyty będą mogły być skutecznie przeprowadzane. Jeżeli warunki te przestaną być spełniane, Komisja powinna podjąć decyzję stwierdzającą brak ich spełnienia. W takim przypadku Zjednoczone Królestwo oraz osoby i podmioty z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie powinny przestać kwalifikować się do otrzymywania finansowania unijnego.
(12) Należy również przewidzieć kontynuację w 2020 r. kwalifikowalności działań, w ramach których państwa członkowskie lub też osoby lub podmioty z siedzibą w państwach członkowskich otrzymują środki unijne i które są powiązane ze Zjednoczonym Królestwem. Ewentualne nieprzyjęcie przez Zjednoczone Królestwo kontroli i audytów powinno jednak stanowić fakt, który będzie wymagać uwzględnienia do celów należytego zarządzania finansami przy ocenie realizacji takich działań.
(13) Należy kontynuować wdrażanie działań zgodnie z odnośnymi zasadami regulującymi takie działania, w tym z rozporządzeniem finansowym. Do celów stosowania takich zasad konieczne jest zatem traktowanie Zjednoczonego Królestwa jako państwa członkowskiego.
(14) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast - z uwagi na to, że dotyczą one budżetu Unii oraz programów i działań realizowanych przez Unię - możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(15) W celu zapewnienia ograniczonej elastyczności należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do ewentualnego przedłużenia terminów określonych w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b) i c) oraz zmian w harmonogramie płatności. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 8 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych. Jeżeli, w przypadku ryzyka poważnego zakłócenia wykonania i finansowania budżetu Unii w 2020 r., jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą, akt delegowany powinien wejść w życie bezzwłocznie i powinien mieć zastosowanie, o ile Parlament Europejski lub Rada nie wyrażą sprzeciwu.
(16) Aby uniknąć najbardziej znaczących zakłóceń dla beneficjentów unijnych programów wydatkowania i innych działań w dniu wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinno być stosowane od następnego dnia po dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, chyba że do tego dnia wejdzie w życie umowa o wystąpieniu zawarta ze Zjednoczonym Królestwem. Z uwagi na fakt, że niniejsze rozporządzenie ustanawia środki dotyczące wykonania i finansowania budżetu Unii na 2020 r., powinno ono mieć zastosowanie wyłącznie do kwalifikowalności w 2020 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
Przewodnicząca | |
K. MIKKONEN |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.336.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2019/2234 w sprawie środków dotyczących wykonania i finansowania budżetu ogólnego Unii w 2020 r.w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii |
Data aktu: | 19/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 30/12/2019 |