Decyzja wykonawcza 2019/2213 określająca praktyczne i operacyjne ustalenia dotyczące funkcjonowania elektronicznej bazy danych utworzonej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2394 w odniesieniu do niektórych form komunikacji prowadzonej na podstawie tego rozporządzenia

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2213
z dnia 20 grudnia 2019 r.
określająca praktyczne i operacyjne ustalenia dotyczące funkcjonowania elektronicznej bazy danych utworzonej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2394 w odniesieniu do niektórych form komunikacji prowadzonej na podstawie tego rozporządzenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2394 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 1 , w szczególności jego art. 35 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/2394 określono przepisy dotyczące współpracy między właściwymi organami, które zostały wskazane przez państwa członkowskie jako odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów prawa Unii w zakresie ochrony interesów konsumentów. Przepisy zawarte w tym rozporządzeniu obejmują między innymi przepisy dotyczące mechanizmu wzajemnej pomocy, skoordynowanych działań i zgłaszania ostrzeżeń w razie ewentualnego naruszenia tych przepisów. Państwa członkowskie i Komisja mogą również uprawniać inne podmioty do zgłaszania ostrzeżeń (zwanych w takich sytuacjach "ostrzeżeniami zewnętrznymi").

(2) Art. 35 rozporządzenia (UE) 2017/2394 zobowiązuje Komisję do ustanowienia i prowadzenia elektronicznej bazy danych na potrzeby wszelkiej prowadzonej na podstawie tego rozporządzenia komunikacji między właściwymi organami, jednolitymi urzędami łącznikowymi i Komisją. Bezpośredni dostęp do elektronicznej bazy danych przysługuje właściwym organom, jednolitym urzędom łącznikowym i Komisji. Art. 35 tego rozporządzenia ustanawia ponadto wymóg, aby informacje przekazywane przez podmioty zgłaszające ostrzeżenia zewnętrzne były przechowywane i przetwarzane w tej samej bazie danych, lecz podmioty te nie mają dostępu do tej bazy. Ponadto, w przypadku gdy Europejski Urząd Nadzoru Bankowego jest proszony o występowanie w roli obserwatora zgodnie z art. 23 ust. 3 tego rozporządzenia, musi on mieć dostęp do elektronicznej bazy danych w takim ograniczonym celu, aby móc konsultować odnośną komunikację wyłącznie w trybie odczytu.

(3) Wielojęzyczny system wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI") ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 2  mógłby posłużyć za skuteczne narzędzie przy wdrażaniu przepisów dotyczących współpracy administracyjnej określonych w art. 11-23 (mechanizm wzajemnej pomocy i skoordynowane działania) oraz art. 26, 27 i 28 (ostrzeżenia, ostrzeżenia zewnętrzne i wymiana innych informacji istotnych dla wykrywania naruszeń) rozporządzenia (UE) 2017/2394. W związku z tym, aby objąć projektem pilotażowym na podstawie art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 te przepisy regulujące współpracę administracyjną, przyjęta została decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2212 3 . W związku z powyższym należy określić IMI jako system, który ma być stosowany do zapewnienia elektronicznej bazy danych do celów komunikacji prowadzonej na podstawie omówionych wyżej przepisów.

(4) Systemu IMI nie należy używać do celów innej komunikacji między właściwymi organami, jednolitymi urzędami łącznikowymi i Komisją na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/2394 (np. nie należy stosować tego systemu do komunikacji na temat akcji kontrolnych przewidzianych w art. 29 tego rozporządzenia), ponieważ wszelka inna komunikacja może być skuteczniej prowadzona przy użyciu innych środków technicznych.

(5) Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne i uniknąć niepotrzebnego powielania, rejestracja w IMI znajdujących się w danym państwie członkowskim właściwych organów, jednolitych urzędów łącznikowych i podmiotów zgłaszających ostrzeżenia zewnętrzne powinna stanowić przekazanie Komisji przez to państwo członkowskie informacji wymaganych zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. a) i b) tego rozporządzenia. Powyższe nie wpływa na ciążący na państwach członkowskich obowiązek przekazywania Komisji danych identyfikacyjnych i kontaktowych wyznaczonych przez nie podmiotów oraz przyszłych zmian dotyczących tych informacji.

(6) Zgodnie z art. 34 rozporządzenia (UE) 2017/2394 właściwe organy mogą wykorzystać jako dowód wszelkie informacje, dokumenty, ustalenia, oświadczenia, potwierdzone kopie lub informacje wywiadowcze, przekazane im na mocy tego rozporządzenia, na tej samej podstawie co podobne dokumenty uzyskane w ich państwie członkowskim. W tym celu właściwe organy, jednolite urzędy łącznikowe i Komisja powinny móc automatycznie pobierać z elektronicznej bazy danych cyfrowo poświadczone streszczenie powiadomień, które ich dotyczą.

(7) W art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2394 określono wymóg, zgodnie z którym wnioski o wzajemną pomoc należy przesyłać do jednolitego urzędu łącznikowego w danym państwie członkowskim, który następnie ma obowiązek przesłać je do stosownego właściwego organu w tym państwie członkowskim. Opisana wyżej zasada koordynacji nie istnieje w odniesieniu do ostrzeżeń i innych informacji wysyłanych na podstawie art. 26, 27 i 28 tego rozporządzenia. W związku z tym w celu zapewnienia, aby ostrzeżenia i inne informacje przesyłane na podstawie wymienionych wyżej artykułów były dostępne tylko dla właściwych organów w państwie członkowskim, których dotyczy lub może dotyczyć dane naruszenie, należy zobowiązać państwa członkowskie do zlecenia albo ich jednolitemu urzędowi łącznikowemu albo przynajmniej jednemu z ich właściwych organów zadania polegającego na otrzymywaniu przychodzących informacji wysyłanych na podstawie podanych wyżej artykułów, i na przydzielaniu następnie tych informacji stosownemu właściwemu organowi w tym państwie członkowskim. Nie jest konieczne zlecanie tego zadania w odniesieniu do przychodzących informacji wysyłanych zgodnie z art. 15-23 rozporządzenia (UE) 2017/2394, gdyż skoordynowane działania są i tak podejmowane jedynie na podstawie ostrzeżeń zgłaszanych na podstawie art. 26 tego rozporządzenia.

(8) Art. 33 rozporządzenia (UE) 2017/2394 zawiera przepisy dotyczące wykorzystywania i ujawniania informacji przekazywanych w związku ze stosowaniem tego rozporządzenia i dotyczących tajemnicy zawodowej i handlowej. Elektroniczna baza danych powinna być wyposażona w funkcję pozwalającą właściwym organom, jednolitym urzędom łącznikowym, podmiotom zgłaszającym ostrzeżenia zewnętrzne i Komisji wskazanie, czy przekazywane przez nie informacje mają podlegać ujawnieniu na podstawie ust. 3 tego artykułu bez potrzeby dalszych konsultacji.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 38 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2394,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Elektroniczna baza danych

1. 
Systemem wykorzystywanym do zapewnienia elektronicznej bazy danych, która ma być ustanowiona i prowadzona zgodnie z art. 35 rozporządzenia (UE) 2017/2394 ("elektroniczna baza danych"), jest w odniesieniu do komunikacji na podstawie art. 11-23, 26, 27 i 28 tego rozporządzenia system wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI") zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2019/2212.
2. 
Rejestracja w IMI znajdujących się w danym państwie członkowskim właściwych organów, jednolitych urzędów łącznikowych i podmiotów zgłaszających ostrzeżenia zewnętrzne na podstawie art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2394 i aktualizowanie takich rejestracji, aby odzwierciedlić wszelkie istotne zmiany, stanowi przekazanie Komisji przez to państwo członkowskie informacji, o których mowa w art. 8 ust. 1 lit. a) i b) tego rozporządzenia, w odniesieniu do tych organów, jednolitych urzędów łącznikowych i podmiotów.
3. 
Elektroniczna baza danych jest wyposażona w funkcję umożliwiającą właściwym organom, jednolitym urzędom łącznikowym i Komisji pozyskiwanie, dla celów art. 34 rozporządzenia (UE) 2017/2394, cyfrowo poświadczonego streszczenia powiadomień wchodzących w zakres ust. 1 niniejszego artykułu, które ich dotyczą.
Artykuł  2

Koordynacja przychodzących informacji wysyłanych na podstawie art. 26, 27 i 28

Państwo członkowskie zleca albo swojemu jednolitemu urzędowi łącznikowemu albo co najmniej jednemu ze swoich właściwych organów zadanie polegające na otrzymywaniu przychodzących informacji wysyłanych na podstawie art. 26, 27 lub 28 rozporządzenia (UE) 2017/2394 i na bezzwłocznym przydzielaniu następnie tych informacji właściwym organom w tym państwie członkowskim, których dotyczy lub może dotyczyć dane naruszenie.

Artykuł  3

Ujawnianie informacji

Elektroniczna baza danych jest wyposażona w funkcję umożliwiającą właściwym organom, jednolitym urzędom łącznikowym, Komisji i podmiotom zgłaszającym ostrzeżenia zewnętrzne zgodnie z art. 27 ust. 1 lub 2 rozporządzenia (UE) 2017/2394 wskazanie, czy informacje przekazywane przez nie za pośrednictwem elektronicznej bazy danych mają podlegać ujawnieniu do celów dopuszczonych w art. 33 ust. 3 lit. a) i b) tego rozporządzenia bez potrzeby prowadzenia dalszych konsultacji z właściwymi organami na podstawie tego artykułu.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 17 stycznia 2020 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 grudnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 345 z 27.12.2017, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2212 z dnia 20 grudnia 2019 r. w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie przepisów dotyczących współpracy administracyjnej określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/2394 w sprawie współpracy między organami odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów za pomocą systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (zob. s. 159 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.332.163

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/2213 określająca praktyczne i operacyjne ustalenia dotyczące funkcjonowania elektronicznej bazy danych utworzonej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2394 w odniesieniu do niektórych form komunikacji prowadzonej na podstawie tego rozporządzenia
Data aktu: 20/12/2019
Data ogłoszenia: 23/12/2019
Data wejścia w życie: 12/01/2020, 17/01/2020