Decyzja wykonawcza 2019/2211 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/2031 stwierdzającą, na ograniczony okres, że ramy regulacyjne mające zastosowanie do kontrahentów centralnych w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej są równoważne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2211
z dnia 19 grudnia 2019 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/2031 stwierdzającą, na ograniczony okres, że ramy regulacyjne mające zastosowanie do kontrahentów centralnych w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej są równoważne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/2031 2  ma być stosowana od dnia następującego po dniu, w którym Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, chyba że umowa o wystąpieniu wejdzie w życie przed tą datą. W decyzji tej przewidziano jej wygaśnięcie w dniu 30 marca 2020 r.

(2) W dniu 29 października 2019 r., w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem, Rada Europejska przyjęła decyzję (UE) 2019/1810 3  przedłużającą okres przewidziany w art. 50 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej do dnia 31 stycznia 2020 r. Z powodu tego dalszego przedłużenia okres stosowania decyzji wykonawczej (UE) 2018/2031 nie byłby wystarczająco długi, aby zapewnić członkom rozliczającym i klientom mającym siedzibę w Unii niezbędną pewność i przewidywalność prawa w przypadku, gdyby Zjednoczone Królestwo wystąpiło z Unii bez umowy.

(3) Na dzień 31 grudnia 2018 r. wartość nominalna nierozliczonych instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym wynosiła w skali ogólnoświatowej ponad 500 bln EUR, z czego instrumenty pochodne na stopę procentową stanowiły ponad 75 %, tej kwoty a walutowe instrumenty pochodne - niemal 20 %. Około 30 % wszystkich instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym jest denominowanych w euro i innych walutach Unii. Rynek centralnego rozliczania instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym jest wysoce skoncentrowany, co dotyczy w szczególności rynku centralnego rozliczania instrumentów pochodnych na stopę procentową będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym denominowanych w euro, z których ponad 90 % jest rozliczanych w jednym CCP mającym siedzibę w Zjednoczonym Królestwie. W 2017 r. w tym CCP rozliczono 97 % instrumentów pochodnych na stopę procentową będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym denominowanych w euro, co wskazuje, że uczestnicy rynku podejmują kroki w celu przygotowania się do wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii.

(4) Przyczyny leżące u podstaw decyzji wykonawczej (UE) 2018/2031 pozostają jednak aktualne. W szczególności utrzymują się potencjalne zagrożenia dla stabilności finansowej Unii i jej państw członkowskich w przypadku wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy, które to zagrożenia będą prawdopodobnie nadal aktualne po dniu 30 marca 2020 r. Ponadto członkowie rozliczający i klienci mający siedzibę w Unii potrzebują pewności i przewidywalności prawa przez wystarczająco długi okres po ewentualnym wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy. Nadal jednak pozostają aktualne również powody, dla których wspomnianą decyzję ograniczono czasowo, w szczególności jeśli chodzi o niepewność co do przyszłych stosunków między Zjednoczonym Królestwem a Unią, a także potencjalny wpływ na stabilność finansową Unii i jej państw członkowskich oraz na integralność jednolitego rynku. Należy zatem utrzymać w mocy decyzję wykonawczą (UE) 2018/2031 przez określony czas.

(5) Należy zatem zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/2031, aby zapewnić jej stosowanie przez okres jednego roku.

(6) Komisja będzie w dalszym ciągu monitorować, czy warunki leżące u podstaw decyzji wykonawczej (UE) 2018/2031 są nadal spełniane w okresie obowiązywania tej decyzji wykonawczej.

(7) Biorąc ponadto pod uwagę zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012 przyjęte przez Parlament Europejski i Radę, które wejdą w życie, zanim niniejsza decyzja przestanie mieć zastosowanie, wszelkie potencjalne dalsze decyzje będą uwzględniać warunki panujące na rynkach finansowych i zmiany zaistniałe na tych rynkach, a także ekspozycję członków rozliczających i klientów mających siedzibę w Unii na ryzyko koncentracji stwarzane przez CCP z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie. W przypadku uznania takiej ekspozycji za szkodliwą dla stabilności finansowej Unii ewentualne kolejne decyzje mogą mieć na celu złagodzenie ryzyka systemowego dla Unii poprzez ograniczenie dostępu tych członków rozliczających i klientów do niektórych produktów, rodzajów działalności lub usług oferowanych przez CCP mających siedzibę w Zjednoczonym Królestwie. W związku z tym Komisja planuje ogłosić swój zamiar najpóźniej na sześć miesięcy przed datą wygaśnięcia.

(8) Niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym, aby zapewnić pewność prawa członkom rozliczającym i klientom mającym siedzibę w Unii.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W art. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2018/2031 akapit czwarty otrzymuje brzmienie:

"Niniejsza decyzja wygasa po upływie jednego roku od daty, o której mowa w akapicie drugim.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/2031 z dnia 19 grudnia 2018 r. stwierdzająca, na ograniczony okres, że ramy regulacyjne mające zastosowanie do kontrahentów centralnych w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej są równoważne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 325 z 20.12.2018, s. 50).
3 Decyzja Rady Europejskiej (UE) 2019/1810 przyjęta w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem z dnia 29 października 2019 r. przedłużająca okres, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE (Dz.U. L 278I z 30.10.2019, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.332.157

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/2211 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/2031 stwierdzającą, na ograniczony okres, że ramy regulacyjne mające zastosowanie do kontrahentów centralnych w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej są równoważne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012
Data aktu: 19/12/2019
Data ogłoszenia: 23/12/2019
Data wejścia w życie: 24/12/2019