(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 20 grudnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3 i art. 16 ust. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 11 ust. 2 dyrektywy 2012/19/UE ustanawia metodę obliczania osiągnięcia minimalnych celów w zakresie odzysku WEEE określonych w załączniku V do tej dyrektywy.
(2) W celu zapewnienia zharmonizowanego obliczania, weryfikacji i zgłaszania konieczne jest ustanowienie dodatkowych przepisów w odniesieniu do szeregu parametrów dotyczących obliczeń. Parametry te odnoszą się w szczególności do obliczania masy WEEE, który jest przygotowywany do ponownego użycia, trafia do zakładu recyklingu, jest odzyskiwany i przetwarzany w państwie członkowskim, w którym został zebrany, w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim.
(3) W szczególności przygotowanie do ponownego użycia powinno zaliczać się, wraz z recyklingiem, do osiągnięcia połączonego minimalnego celu w zakresie odzysku.
(4) W celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów dotyczących metod obliczeniowych przez wszystkie państwa członkowskie należy ponadto ustalić, w odniesieniu do najpowszechniejszych materiałów składowych WEEE i niektórych procesów recyklingu, które materiały odpadowe należy włączyć do obliczeń, oraz punkt, w którym uznaje się, że takie materiały trafiają do procesu recyklingu.
(5) W celu zapewnienia porównywalności danych, które mają być zgłaszane w odniesieniu do recyklingu WEEE, punkt, w którym uznaje się, że materiały wchodzą do procesu recyklingu, powinien również mieć zastosowanie do materiałów odpadowych, które przestały być odpadami w wyniku wstępnego przetwarzania.
(6) Konieczne jest również wyjaśnienie metody obliczania ilości WEEE zgłaszanego jako poddany recyklingowi lub odzyskany w odniesieniu do materiałów usuniętych w trakcie wstępnego przetwarzania.
(7) Ponieważ przetwarzanie WEEE może obejmować różne etapy, na których WEEE może być wysyłany do innego państwa członkowskiego lub wywożony poza Unię w celu jego przetworzenia, w postaci całych urządzeń lub części, konieczne jest wyjaśnienie, co może być wliczane do masy WEEE przetwarzanego w państwach członkowskich zaangażowanych w taką operację.
(8) Zgodnie z art. 10 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE przetwarzanie WEEE może, pod pewnymi warunkami, odbywać się poza terytorium państwa członkowskiego, w którym go zebrano, lub poza terytorium Unii. W takich przypadkach jedynie państwo członkowskie, w którym zebrano ten WEEE, powinno mieć możliwość zaliczenia tego WEEE do odpowiednich minimalnych celów w zakresie odzysku.
(9) Art. 16 ust. 4 dyrektywy 2012/19/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zbierania określonych rodzajów informacji dotyczących sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) i WEEE.
(10) Art. 16 dyrektywy 2012/19/UE, zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/849 2 , nakłada na państwa członkowskie obowiązek przekazywania Komisji, za każdy rok kalendarzowy, danych zebranych w ramach wdrażania ust. 4 tego artykułu, zgodnie z formatem ustalonym przez Komisję. Format ten powinien zapewniać, aby przekazane dane stanowiły solidną podstawę do weryfikacji i monitorowania realizacji minimalnych celów w zakresie zbierania i odzysku WEEE określonych w dyrektywie 2012/19/UE.
(11) Art. 16 ust. 7 dyrektywy nakłada na państwa członkowskie obowiązek przedłożenia Komisji sprawozdania z kontroli jakości dołączonego do danych zgłoszonych zgodnie z art. 16 ust. 6. Ważne jest, aby sprawozdania z kontroli jakości były porównywalne między innymi w celu umożliwienia Komisji dokonania przeglądu zgłoszonych danych, w tym sposobu organizacji gromadzenia danych, źródeł danych, metodyki stosowanej do obliczania poziomu zbierania WEEE, opisu wszelkich uzasadnionych oszacowań, a także kompletności, rzetelności, terminowości i spójności. W tym celu konieczne jest ustanowienie formatu sprawozdania z kontroli jakości.
(12) Zgodnie z art. 7 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE od 2019 r. minimalny poziom zbierania, który każde państwo członkowskie ma osiągać co roku, wynosi 65 % średniej masy EEE wprowadzonego do obrotu w trzech poprzednich latach w danym państwie członkowskim lub alternatywnie 85 % masy WEEE wytworzonego w tym państwie członkowskim. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/699 3 ustanowiono wspólną metodę obliczania masy EEE wprowadzanego do obrotu w każdym państwie członkowskim oraz wspólną metodę obliczania masy WEEE wytworzonego w każdym państwie członkowskim. Państwa członkowskie powinny wskazać metodę, którą decydują się stosować do obliczania poziomu zbierania WEEE w formacie zgłaszania danych i w sprawozdaniu z kontroli jakości.
(13) Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2012/19/UE, ze skutkiem od dnia 15 sierpnia 2018 r., każdy EEE należy zaklasyfikować do jednej z sześciu kategorii określonych w załączniku III do dyrektywy, w przeciwieństwie do dziesięciu kategorii, które miały zastosowanie w okresie przejściowym przed tą datą. Format zgłaszania danych powinien odzwierciedlać to przejście i zapewnić, by przekazywane informacje umożliwiały weryfikację i monitorowanie realizacji celów w zakresie odzysku WEEE określonych w art. 11 ust. 1 i w załączniku V (część 3) do dyrektywy 2012/19/UE, w podziale na kategorie.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Virginijus SINKEVIČIUS | |
Członek Komisji |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.330.72 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/2193 określająca zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych oraz ustanawiająca formaty danych do celów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) |
Data aktu: | 17/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 20/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 20/12/2019 |