Decyzja wykonawcza 2019/2193 określająca zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych oraz ustanawiająca formaty danych do celów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2193
z dnia 17 grudnia 2019 r.
określająca zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych oraz ustanawiająca formaty danych do celów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE)

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 8995)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 20 grudnia 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3 i art. 16 ust. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 11 ust. 2 dyrektywy 2012/19/UE ustanawia metodę obliczania osiągnięcia minimalnych celów w zakresie odzysku WEEE określonych w załączniku V do tej dyrektywy.

(2) W celu zapewnienia zharmonizowanego obliczania, weryfikacji i zgłaszania konieczne jest ustanowienie dodatkowych przepisów w odniesieniu do szeregu parametrów dotyczących obliczeń. Parametry te odnoszą się w szczególności do obliczania masy WEEE, który jest przygotowywany do ponownego użycia, trafia do zakładu recyklingu, jest odzyskiwany i przetwarzany w państwie członkowskim, w którym został zebrany, w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim.

(3) W szczególności przygotowanie do ponownego użycia powinno zaliczać się, wraz z recyklingiem, do osiągnięcia połączonego minimalnego celu w zakresie odzysku.

(4) W celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów dotyczących metod obliczeniowych przez wszystkie państwa członkowskie należy ponadto ustalić, w odniesieniu do najpowszechniejszych materiałów składowych WEEE i niektórych procesów recyklingu, które materiały odpadowe należy włączyć do obliczeń, oraz punkt, w którym uznaje się, że takie materiały trafiają do procesu recyklingu.

(5) W celu zapewnienia porównywalności danych, które mają być zgłaszane w odniesieniu do recyklingu WEEE, punkt, w którym uznaje się, że materiały wchodzą do procesu recyklingu, powinien również mieć zastosowanie do materiałów odpadowych, które przestały być odpadami w wyniku wstępnego przetwarzania.

(6) Konieczne jest również wyjaśnienie metody obliczania ilości WEEE zgłaszanego jako poddany recyklingowi lub odzyskany w odniesieniu do materiałów usuniętych w trakcie wstępnego przetwarzania.

(7) Ponieważ przetwarzanie WEEE może obejmować różne etapy, na których WEEE może być wysyłany do innego państwa członkowskiego lub wywożony poza Unię w celu jego przetworzenia, w postaci całych urządzeń lub części, konieczne jest wyjaśnienie, co może być wliczane do masy WEEE przetwarzanego w państwach członkowskich zaangażowanych w taką operację.

(8) Zgodnie z art. 10 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE przetwarzanie WEEE może, pod pewnymi warunkami, odbywać się poza terytorium państwa członkowskiego, w którym go zebrano, lub poza terytorium Unii. W takich przypadkach jedynie państwo członkowskie, w którym zebrano ten WEEE, powinno mieć możliwość zaliczenia tego WEEE do odpowiednich minimalnych celów w zakresie odzysku.

(9) Art. 16 ust. 4 dyrektywy 2012/19/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zbierania określonych rodzajów informacji dotyczących sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) i WEEE.

(10) Art. 16 dyrektywy 2012/19/UE, zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/849 2 , nakłada na państwa członkowskie obowiązek przekazywania Komisji, za każdy rok kalendarzowy, danych zebranych w ramach wdrażania ust. 4 tego artykułu, zgodnie z formatem ustalonym przez Komisję. Format ten powinien zapewniać, aby przekazane dane stanowiły solidną podstawę do weryfikacji i monitorowania realizacji minimalnych celów w zakresie zbierania i odzysku WEEE określonych w dyrektywie 2012/19/UE.

(11) Art. 16 ust. 7 dyrektywy nakłada na państwa członkowskie obowiązek przedłożenia Komisji sprawozdania z kontroli jakości dołączonego do danych zgłoszonych zgodnie z art. 16 ust. 6. Ważne jest, aby sprawozdania z kontroli jakości były porównywalne między innymi w celu umożliwienia Komisji dokonania przeglądu zgłoszonych danych, w tym sposobu organizacji gromadzenia danych, źródeł danych, metodyki stosowanej do obliczania poziomu zbierania WEEE, opisu wszelkich uzasadnionych oszacowań, a także kompletności, rzetelności, terminowości i spójności. W tym celu konieczne jest ustanowienie formatu sprawozdania z kontroli jakości.

(12) Zgodnie z art. 7 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE od 2019 r. minimalny poziom zbierania, który każde państwo członkowskie ma osiągać co roku, wynosi 65 % średniej masy EEE wprowadzonego do obrotu w trzech poprzednich latach w danym państwie członkowskim lub alternatywnie 85 % masy WEEE wytworzonego w tym państwie członkowskim. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/699 3  ustanowiono wspólną metodę obliczania masy EEE wprowadzanego do obrotu w każdym państwie członkowskim oraz wspólną metodę obliczania masy WEEE wytworzonego w każdym państwie członkowskim. Państwa członkowskie powinny wskazać metodę, którą decydują się stosować do obliczania poziomu zbierania WEEE w formacie zgłaszania danych i w sprawozdaniu z kontroli jakości.

(13) Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2012/19/UE, ze skutkiem od dnia 15 sierpnia 2018 r., każdy EEE należy zaklasyfikować do jednej z sześciu kategorii określonych w załączniku III do dyrektywy, w przeciwieństwie do dziesięciu kategorii, które miały zastosowanie w okresie przejściowym przed tą datą. Format zgłaszania danych powinien odzwierciedlać to przejście i zapewnić, by przekazywane informacje umożliwiały weryfikację i monitorowanie realizacji celów w zakresie odzysku WEEE określonych w art. 11 ust. 1 i w załączniku V (część 3) do dyrektywy 2012/19/UE, w podziale na kategorie.

(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zasady obliczania minimalnych celów w zakresie odzysku, o których mowa w art. 11 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE

1. 
Masę zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) zgłaszanego jako przygotowany do ponownego użycia stanowi masa całych urządzeń, które stały się odpadami, oraz części składowych WEEE, które po sprawdzeniu, czyszczeniu lub naprawie mogą być ponownie użyte bez jakichkolwiek dalszych czynności sortowania lub przetwarzania wstępnego.

W przypadku gdy części składowe są przygotowywane do ponownego użycia, jako przygotowaną do ponownego użycia zgłasza się jedynie masę samej części składowej.

W przypadku gdy całe urządzenia są przygotowywane do ponownego użycia, a w procesie przygotowania do ponownego użycia nowymi częściami zastąpiono jedynie części składowe stanowiące łącznie mniej niż 15 % całkowitej masy urządzenia, masę całego urządzenia zgłasza się jako przygotowaną do ponownego użycia.

Urządzenia i części składowe, które są oddzielone w zakładach przetwarzania WEEE i są przeznaczone do ponownego użycia bez konieczności dalszego sortowania lub przetwarzania wstępnego, również zgłasza się jako przygotowane do ponownego użycia.

2. 
Masą WEEE trafiającego do zakładu recyklingu jest masa materiałów pochodzących z WEEE, które po ich właściwym przetworzeniu zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 2012/19/UE, wchodzą do procesu recyklingu, w ramach którego materiały odpadowe są ponownie przetwarzane na produkty, materiały lub substancje, które nie są odpadami.

Czynności wstępne obejmujące sortowanie, demontaż, rozdrabnianie lub innego rodzaju przetwarzanie wstępne w celu usunięcia materiałów odpadowych, które nie są przeznaczone do dalszego ponownego przetwarzania, nie są uznawane za recykling.

Punkty, w których uznaje się pewne materiały odpadowe pochodzące z WEEE za wchodzące do procesu recyklingu, określono w załączniku I. W przypadku gdy materiały odpadowe przestają być odpadami w wyniku przetwarzania wstępnego w punktach określonych w załączniku I, ilość tych materiałów zalicza się do ilości WEEE zgłaszanego jako poddany recyklingowi.

Gdy zakład recyklingu przeprowadza przetwarzanie wstępne, masa materiałów usuniętych w trakcie przetwarzania wstępnego, które nie są poddane recyklingowi, nie zalicza się do ilości WEEE zgłaszanego jako poddany recyklingowi lub odzyskowi przez ten zakład i nie zalicza się jej do osiągania celów w zakresie recyklingu i odzysku.

3. 
Masa WEEE zgłaszanego jako poddany odzyskowi obejmuje przygotowanie do ponownego użycia, recykling i inne sposoby odzysku, w tym odzysk energii.
4. 
Masa WEEE zgłaszanego jako przetworzony w danym państwie członkowskim nie obejmuje masy WEEE sortowanego i magazynowanego w tym państwie członkowskim przed jego wywozem do innego państwa członkowskiego lub poza Unię w celu przetworzenia.
5. 
Masa WEEE zgłaszanego przez państwo członkowskie jako przetworzony w innym państwie członkowskim lub poza Unią obejmuje odpowiednio ilości WEEE będącego całymi urządzeniami, które stały się odpadami i które są wysyłane do innego państwa członkowskiego lub poza Unię w celu usunięcia zanieczyszczeń, demontażu, rozdrobnienia, recyklingu lub odzysku. Masa ta nie obejmuje ilości wywożonych materiałów pochodzących z przetwarzania WEEE, które ma miejsce w zgłaszającym państwie członkowskim.
6. 
Jeżeli WEEE jest wysyłany w celu przetworzenia do innego państwa członkowskiego lub wywożony w celu przetworzenia do państwa trzeciego zgodnie z art. 10 dyrektywy 2012/19/UE, jedynie to państwo członkowskie, które zebrało i wysłało ten WEEE lub dokonało jego wywozu, może zaliczyć go na poczet minimalnych celów w zakresie odzysku, o których mowa w art. 11 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE.
7. 
Państwa członkowskie mogą wykorzystać uzasadnione oszacowania, o których mowa w art. 16 ust. 4 dyrektywy 2012/19/UE, do obliczenia średniego odsetka materiałów poddawanych recyklingowi i odzyskowi pochodzących z WEEE i części składowych WEEE.
Artykuł  2

Format zgłaszania danych, o których mowa w art. 16 ust. 6 dyrektywy 2012/19/UE oraz sprawozdanie z kontroli jakości

1. 
Państwa członkowskie zgłaszają ilości sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) wprowadzonego do obrotu na ich terytorium, WEEE zebranego ze wszystkich źródeł, osiągniętego poziomu zbierania oraz, w stosownych przypadkach, ilości wytworzonego WEEE, przy użyciu formatu określonego w tabeli 1 w załączniku II.

Dane te zgłasza się w podziale na kategorie EEE określone w załączniku III do dyrektywy 2012/19/UE. W przypadku kategorii 4 "sprzęt wielkogabarytowy" dane zgłasza się w ramach dwóch podkategorii, a mianowicie: "4a: sprzęt wielkogabarytowy, z wyłączeniem paneli fotowoltaicznych" oraz "4b: panele fotowoltaiczne".

2. 
Państwa członkowskie zgłaszają ilości WEEE przygotowanego do ponownego użycia, poddanego recyklingowi i odzyskowi, osiągnięty łączny poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, osiągnięty poziom odzysku oraz ilości WEEE przetworzonego w danym państwie członkowskim oraz, w stosownych przypadkach, przetworzonego w innym państwie członkowskim lub poza Unią, stosując format określony w tabeli 2 w załączniku II.

Dane te zgłasza się w podziale na kategorie EEE określone w załączniku III do dyrektywy 2012/19/UE. W przypadku kategorii 4 "sprzęt wielkogabarytowy" dane zgłasza się w ramach dwóch podkategorii, a mianowicie: "4a: sprzęt wielkogabarytowy, z wyłączeniem paneli fotowoltaicznych" oraz "4b: panele fotowoltaiczne".

3. 
Państwa członkowskie zgłaszają dane, o których mowa w ust. 1 i 2, w formie elektronicznej za pośrednictwem standardu wymiany danych ustanowionego przez Komisję.
4. 
Państwa członkowskie zgłaszają dane dotyczące masy EEE wprowadzonego do obrotu obliczonej zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/699.
5. 
Państwa członkowskie zgłaszają dane dotyczące masy wytworzonego WEEE obliczonej zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/699.
6. 
Państwa członkowskie zgłaszają poziom zbierania osiągnięty w roku sprawozdawczym, obliczony na podstawie średniej masy EEE wprowadzonego do obrotu w tych państwach w trzech poprzednich latach.

W przypadku gdy państwo członkowskie oblicza poziom zbierania na podstawie ilości WEEE wytworzonego na jego terytorium, zgłasza ono dane na temat masy wytworzonego WEEE i dane na temat poziomu zbierania WEEE w oparciu o wytworzony WEEE.

W przypadku gdy państwo członkowskie oblicza poziom zbierania na podstawie średniej masy EEE wprowadzonego do obrotu w trzech poprzednich latach, może ono zgłaszać, na zasadzie dobrowolności, dane na temat masy wytworzonego WEEE i dane na temat poziomu zbierania WEEE w oparciu o wytworzony WEEE.

7. 
Państwa członkowskie przedkładają sprawozdanie z kontroli jakości, stosując format określony w załączniku III do niniejszej decyzji.

W przypadku gdy państwa członkowskie stosują uzasadnione oszacowania w celu zgłoszenia danych dotyczących ilości i kategorii WEEE zebranego ze wszystkich źródeł, WEEE przetworzonego w państwie członkowskim lub średniego odsetka materiałów poddawanych recyklingowi i odzyskowi pochodzących z WEEE oraz części składowych WEEE, metoda zastosowana w odniesieniu do tych oszacowań jest opisana w sprawozdaniu z kontroli jakości.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Virginijus SINKEVIČIUS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

PUNKTY, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1 UST. 2, W KTÓRYCH MATERIAŁY ODPADOWE POCHODZĄCE Z WEEE WCHODZĄ DO PROCESU RECYKLINGU

Materiał Wejście do procesu recyklingu
Szkło Szkło sortowane, niepoddane innemu przetwarzaniu przed obróbką w piecu szklarskim lub wykorzystaniem do produkcji mediów filtracyjnych, materiałów ściernych, materiałów izolacyjnych ze szkła oraz materiałów budowlanych.
Metale Metale sortowane, niepoddane innemu przetwarzaniu przed obróbką w piecu do przetapiania metali lub piecu do obróbki cieplnej metali.
Tworzywa sztuczne Tworzywa sztuczne podzielone wg polimerów, niepoddane innemu przetwarzaniu przed poddaniem granulowaniu, ekstruzji lub formowaniu.

Płatki z tworzyw sztucznych, niepoddane innemu przetwarzaniu przed wykorzystaniem w produkcie końcowym.

Drewno Drewno sortowane, niepoddane innemu przetwarzaniu przed wykorzystaniem w produkcji płyt wiórowych. Sortowane drewno poddawane procesowi kompostowania.
Wyroby włókiennicze Wyroby włókiennicze sortowane, niepoddane innemu przetwarzaniu przed wykorzystaniem w produkcji włókien tekstylnych, szmat lub granulatów.
Części składowe WEEE składające się z wielu materiałów Metale, tworzywa sztuczne, szkło, drewno, wyroby włókiennicze i inne materiały pochodzące z przetwarzania części składowych WEEE (np. materiały z obróbki płytek obwodów drukowanych), które podlegają recyklingowi.

ZAŁĄCZNIK  II  5

FORMAT ZGŁASZANIA DANYCH DO CELÓW DYREKTYWY 2012/19/UE W SPRAWIE ZUŻYTEGO SPRZĘTU ELEKTRYCZNEGO I ELEKTRONICZNEGO

Tabela 1

Sprzęt elektryczny i elektroniczny (EEE) wprowadzony do obrotu, wytworzony i zebrany zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (WEEE) oraz poziom zbierania WEEE

1 2 3 4 5 6
Kategoria produktu EEE wprowadzony do obrotu Wytworzony WEEE WEEE zebrany z gospodarstw domowych WEEE zebrany od użytkowników

innych niż

gospodarstwa

domowe

Ogółem Zebrany WEEE Poziom zbierania WEEE (%)
Metodyka
Całkowita masa (w tonach) Całkowita masa (w tonach) Całkowita masa (w tonach) Całkowita masa (w tonach) Całkowita masa (w tonach) A. na podstawie

wprowadzenia do

obrotu

(%)

B. na podstawie

wytworzonego

WEEE (%)

1. Sprzęt działający na zasadzie wymiany temperatury
2. Ekrany, monitory i sprzęt zawierający ekrany o powierzchni większej niż 100 cm2
3. Lampy
4. Sprzęt wielkogabarytowy (1)

(którykolwiek z zewnętrznych wymiarów przekracza 50 cm)

4a. Sprzęt wielkogabarytowy, z wyłączeniem paneli fotowoltaicznych (1)
4b. Panele fotowoltaiczne (1)
5. Sprzęt małogabarytowy

(żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 50 cm)

6. Małogabarytowy sprzęt informatyczny i telekomunikacyjny

(żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 50 cm)

Ogółem
(1) Na potrzeby składania sprawozdań kategorię 4 - sprzęt wielkogabarytowy - podzielono na podkategorię"4a.: sprzęt wielkogabarytowy, z wyłączeniem paneli fotowoltaicznych" oraz"4b: panele fotowoltaiczne". Państwa członkowskie zgłaszają dane w ramach podkategorii 4a i 4b i zostawiają puste pole w wierszu dotyczącym kategorii 4. Jeżeli państwo członkowskie nie jest w stanie dokonać rozróżnienia danych w ramach podkategorii 4a i 4b, wypełnia komórki w różnych kolumnach wyłącznie w wierszu dotyczącym kategorii 4.
Uwagi:

- Jasnoszare pola oznaczają, że zgłaszanie odnośnych danych jest dobrowolne.

- Ciemnoszare pola oznaczają, że zgłaszanie odnośnych danych może być obowiązkowe lub dobrowolne, zgodnie z art. 2 ust. 6 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/2193 z dnia 17 grudnia 2019 r. określającej zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych oraz ustanawiającej formaty danych do celów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U. L 330 z 20.12.2019, s. 72).
- Państwa członkowskie dokonują rozróżnienia między rzeczywistą wartością zerową (0 ton) a wartościami brakującymi/ilościami nieznanymi. Wpisują"0", aby zgłosić wartość"zero ton" oraz"M", gdy dane nie są znane.

Tabela 2

Przygotowanie do ponownego użycia, recyklingu i odzysku WEEE, przetwarzanie WEEE w każdym państwie członkowskim i wywieziony WEEE

1 2 3 4 5 6 7 8 9
Kategoria produktu Przygotowanie do

ponownego użycia

Recykling Przygotowanie do ponownego

użycia i recyklingu

Poziom

przygotowania do

ponownego użycia i

recyklingu

Odzysk Poziom odzysku WEEE przetworzony

w danym państwie

członkowskim

WEEE przetworzony

w innym państwie

członkowskim

WEEE

przetworzony poza

Unią

Całkowita masa (w tonach) Całkowita masa (w tonach) Całkowita masa (w tonach) % Całkowita masa (w tonach) % Całkowita masa (w tonach) Całkowita masa (w tonach) Całkowita masa (w tonach)
1. Sprzęt działający na zasadzie wymiany temperatury
2. Ekrany, monitory i sprzęt zawierający ekrany o powierzchni większej niż 100 cm2
3. Lampy
4. Sprzęt wielkogabarytowy (1)

(którykolwiek z zewnętrznych wymiarów przekracza 50 cm)

4a. Sprzęt wielkogabarytowy, z wyłączeniem paneli fotowoltaicznych (1)
4b. Panele fotowoltaiczne (1)
5. Sprzęt małogabarytowy (żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 50 cm)
6. Małogabarytowy sprzęt informatyczny i telekomunikacyjny (żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 50 cm)
Ogółem - -
(1) Na potrzeby składania sprawozdań kategorię 4 - sprzęt wielkogabarytowy - podzielono na podkategorię "4a.: sprzęt wielkogabarytowy, z wyłączeniem paneli fotowoltaicznych" oraz "4b: panele fotowoltaiczne". Państwa członkowskie zgłaszają dane w ramach podkategorii 4a i 4b i zostawiają puste pole w wierszu dotyczącym kategorii 4. Jeżeli państwo członkowskie nie jest w stanie dokonać rozróżnienia danych w ramach podkategorii 4a i 4b, wypełnia komórki w różnych kolumnach wyłącznie w wierszu dotyczącym kategorii 4.

Uwaga:

Państwa członkowskie dokonują rozróżnienia między rzeczywistą wartością zerową (0 ton) a wartościami brakującymi/ilościami nieznanymi. Wpisują "0", aby zgłosić wartość "zero ton" oraz "M", gdy dane nie są znane.

ZAŁĄCZNIK  III

FORMAT SPRAWOZDANIA Z KONTROLI JAKOŚCI TOWARZYSZĄCEGO DANYM, O KTÓRYCH MOWA ZAŁĄCZNIKU II

CZĘŚĆ  1

INFORMACJE OGÓLNE

Państwo członkowskie
................................................................................................................................

Tytuł

Sprawozdanie z kontroli jakości danych przedłożonych do celów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 38).

Organizacja przedkładająca dane i sprawozdanie z kontroli jakości

................................................................................................................................

Osoba wyznaczona do kontaktów/dane kontaktowe

................................................................................................................................

Rok odniesienia

................................................................................................................................

Data dostarczenia/wersja sprawozdania z kontroli jakości

................................................................................................................................

Wniosek o poufne traktowanie

Niniejsze sprawozdanie z kontroli jakości jest dostępne

- publicznie (na stronie internetowej Komisji):

0 Tak/0 Tak, z wyjątkiem sekcji:....................................................................................

0 Nie

Jeśli nie, proszę podać jednoznacznie, które sekcje powinny być poufne, oraz podać przyczyny poufności: .......

- dla członków Komitetu Dostosowania Technicznego (TAC) i grupy ekspertów ds. zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE):

0 Tak/0 Tak, z wyjątkiem sekcji:....................................................................................

0 Nie

Jeśli nie, proszę podać jednoznacznie, które sekcje powinny być poufne, oraz podać przyczyny poufności: .......

CZĘŚĆ  2

ŹRÓDŁO DANYCH, PROCES WALIDACJI DANYCH I ZAKRES

A. 

Stosowana metodyka i źródła danych

A.1: Metodyka obliczania ilości EEE wprowadzonego do obrotu
Proszę podać metodykę obliczania ilości EEE wprowadzonego do obrotu zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/699 z dnia 18 kwietnia 2017 r. ustanawiającym wspólną metodę obliczania masy sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) wprowadzanego do obrotu w każdym państwie członkowskim oraz wspólną metodę obliczania masy zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) wytworzonego w każdym państwie członkowskim (Dz.U. L 103 z 19.4.2017, s. 17).

................................................................................................................................

A.2: Metodyka obliczania poziomu zbierania WEEE

Proszę podać metodykę obliczania poziomu zbierania WEEE.

Jeżeli zastosowana metoda opiera się na średniej masie EEE wprowadzonego do obrotu w poprzednich trzech latach, proszę przedstawić dane na temat ilości EEE wprowadzonego do obrotu w ciągu trzech lat poprzedzających rok odniesienia.

Masa całkowita (w tonach) EEE wprowadzonego do obrotu w państwie członkowskim
Rok (jeden rok przed rokiem odniesienia)
Rok (dwa lata przed rokiem odniesienia)
Rok (trzy lata przed rokiem odniesienia)
Średnia masa trzech lat =

(suma wierszy 1 + 2+3, podzielona przez 3)

A.3: Źródło danych

Proszę opisać źródło danych dla poszczególnych pozycji wymienionych poniżej (np. dane ze spisu powszechnego/statystyki krajowe/obowiązki sprawozdawcze dla przedsiębiorstw lub certyfikowanych jednostek gospodarczych/agencji/stowarzyszeń/badania składu odpadów/konkretnej oceny skutków, jakie może mieć prawodawstwo krajowe oraz odpowiednie przepisy).

a)
EEE wprowadzony do obrotu (tabela 1: kolumna 1)
Proszę podać źródła wykorzystywane do gromadzenia danych dotyczących EEE wprowadzonego do obrotu.
................................................................................................................................
b)
wytworzony WEEE (tabela 1: kolumna 2)
Proszę podać dane na temat masy wytworzonego WEEE obliczonej przy użyciu narzędzia obliczeniowego WEEE oraz podać ewentualne aktualizacje danych dotyczących narzędzia obliczeniowego WEEE.

W przypadku państw członkowskich, które zgłaszają poziom zbierania WEEE obliczony na podstawie wytworzonego WEEE, dane te są obowiązkowe. Państwa członkowskie, które zgłaszają poziom zbierania WEEE obliczony na podstawie średniej masy EEE wprowadzonego do obrotu w poprzednich trzech latach, mogą przekazywać te dane na zasadzie dobrowolności.

................................................................................................................................

c)
zebrany WEEE (tabela 1: kolumny 3, 4, 5 i 6)
Proszę podać źródła wykorzystywane do gromadzenia danych dotyczących WEEE zebranego ze wszystkich źródeł. Należy wziąć pod uwagę, że zgodnie z art. 7 ust. 2 dyrektywy 2012/19/UE ilość zebranego WEEE stanowi ilość WEEE, który został:

a) otrzymany przez punkty zbierania i zakłady przetwarzania;

b) otrzymany przez dystrybutorów;

c) zebrany selektywnie przez producentów lub przez strony trzecie działające w ich imieniu.

Proszę wyraźnie określić, czy ustanowiono systemy umożliwiające posiadaczom i dystrybutorom zwrot WEEE co najmniej nieodpłatnie zgodnie z art. 5 dyrektywy 2012/19/UE oraz podać informacje o danych, jakie można uzyskać z tych systemów.

................................................................................................................................
d)
przygotowanie WEEE do ponownego użycia, recyklingu i odzysku (tabela 2: kolumny 1, 2 i 5)
Proszę wziąć pod uwagę, że zgodnie z art. 11 ust. 2 dyrektywy 2012/19/UE wykorzystuje się dane dotyczące masy WEEE, jego części składowych i materiałów lub substancji, które trafiają do zakładu przygotowania do ponownego użycia, recyklingu lub odzysku (wkład), po odpowiednim przetworzeniu zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 2012/19/UE. Proszę podać źródła wykorzystywane w odniesieniu do danych dotyczących przygotowania do ponownego użycia, recyklingu i odzysku WEEE zgodnie z art. 11 ust. 4 dyrektywy 2012/19/UE.

Proszę wykazać rozróżnienie między wkładem trafiającym do zakładu przygotowania do ponownego użycia, zakładu recyklingu, spalania (lub procesu wytopu) lub zakładu odzysku (energii).

................................................................................................................................

e)
przetworzony WEEE (tabela 2: kolumny 7, 8 i 9)
Proszę podać źródła wykorzystywane do zbierania danych dotyczących WEEE przetworzonego w danym państwie członkowskim oraz WEEE przetworzonego w innym państwie członkowskim lub poza Unią.

Proszę również przedstawić ogólny opis systemów przetwarzania dostępnych w danym państwie członkowskim oraz określić, czy wymogi dotyczące przetwarzania lub minimalne normy jakości w odniesieniu do przetwarzania zebranego WEEE w państwie członkowskim różnią się od wymogów załącznika VII do dyrektywy 2012/19/UE lub wykraczają poza jego zakres. W takim przypadku proszę przedstawić opis tych wymogów lub norm.

................................................................................................................................

B. 

Jakość źródeł danych/Proces walidacji danych

B.1: Jakość źródeł danych
Proszę opisać jakość różnych wykorzystanych źródeł (w tym wyzwania związane z jakością danych oraz sposób, w jaki zamierzają Państwo poprawić jakość danych w przyszłości).
................................................................................................................................

B.2: Jakość oszacowań dotyczących EEE wprowadzonego do obrotu według różnych kategorii

W przypadku gdy przed pozyskaniem przez państwa członkowskie dane są gromadzone przez podmioty w ramach kate-
gorii EEE innych niż określone w dyrektywie 2012/19/UE lub w ramach podkategorii, proszę wyjaśnić, jakie kategorie lub
podkategorie EEE są stosowane oraz w jaki sposób dane w ramach tych kategorii przekształca się w dane w ramach katego-
rii EEE objętych dyrektywą 2012/19/UE.

B.3: Monitorowanie osiągnięcia celów

Proszę przedstawić opis środków krajowych mających na celu wspieranie realizacji celów dotyczących zbierania, przygotowania do ponownego użycia i recyklingu oraz odzysku.

Proszę również przedstawić informacje na temat środków podjętych w celu informowania użytkowników EEE oraz zachęcania ich do postępowania z WEEE zgodnie z art. 14 dyrektywy 2012/19/UE.

Jeżeli zgłaszane są ilości WEEE "przetwarzanego w innych państwach członkowskich" lub "przetwarzanego poza UE", proszę określić:

- czy wywóz ten jest brany pod uwagę przy obliczaniu poziomu odzysku oraz poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu,

- w jaki sposób uzyskano poziomy odzysku, przygotowania do ponownego użycia i recyklingu w odniesieniu do tych wywożonych ilości.

W przypadku wymogu przedłożenia dowodu w postaci dokumentu oprócz dowodu wymaganego na podstawie art. 10 ust. 2 dyrektywy 2012/19/UE, który to dowód należy przedłożyć w celu zatwierdzenia wywozu przez właściwe organy, proszę opisać wymagane dowody w postaci dokumentów.

................................................................................................................................

B.4: Dostosowanie i spójność danych

Proszę opisać działania podjęte w celu uniknięcia podwójnego liczenia importowanego WEEE, którego nie zalicza się do osiągnięcia celów i nie zgłasza się jako przetworzony lub przygotowany do ponownego użycia, recyklingu i odzysku w państwie członkowskim przywozu.

Proszę opisać wszelkie korekty w celu uwzględnienia przywozu i wywozu, na przykład w celu uwzględnienia przywozu i wywozu prywatnego lub deklaracji wprowadzających w błąd (użycie EEE zamiast WEEE) itp.

................................................................................................................................

B.5: Proces walidacji danych

Proszę opisać proces stosowany do ustalania ważności danych.

Proszę również podać szczegóły dotyczące systemu kontroli oraz monitorowania stosowanego w państwie członkowskim

w celu weryfikacji właściwego wdrożenia dyrektywy 2012/19/UE.

................................................................................................................................

C. 

Kompletność/zakres

C1: Czy źródła danych, o których mowa powyżej, obejmują cały sektor? D Tak/D Nie
C2: Czy zastosowano uzasadnione oszacowania dotyczące EEE wprowadzonego do obrotu zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym 2017/699? D Tak/D Nie
C.3: Czy zastosowano uzasadnione oszacowania dotyczące zebranego i przetworzonego WEEE, które są brane pod uwagę do celów sprawozdawczości dotyczącej osiągnięcia odpowiednich celów?

D Tak/D Nie Jeśli tak, proszę opisać metodykę uzyskiwania takich oszacowań i przedstawić odpowiednie dokumenty potwierdzające.

................................................................................................................................

C.4: Czy zastosowano uzasadnione oszacowania dotyczące średniego udziału procentowego materiałów z recyklingu i odzysku pochodzących z WEEE i części składowych WEEE, które są uwzględniane do celów sprawozdawczości dotyczącej osiągnięcia odpowiednich celów?

D Tak/D Nie Jeśli tak, proszę opisać metodykę uzyskiwania takich oszacowań i przedstawić odpowiednie dokumenty potwierdzające.

................................................................................................................................

C.5: Jaki odsetek zebranego i przetworzonego WEEE jest objęty systemem sprawozdawczości lub szacuje się, że jest nim objęty?

................................................................................................................................

D. 

Pozostałe

D.1: Brakujące dane
W przypadku braku obowiązkowych danych proszę opisać przyczyny tych luk oraz przedstawić informacje na temat środków podjętych w celu zaradzenia tej sytuacji.
................................................................................................................................

D.2: Kontrola wiarygodności

Proszę wskazać, czy wystąpiła którakolwiek z następujących sytuacji:

1. Ilość EEE wprowadzonego do obrotu wynosi mniej niż 10 kg na mieszkańca rocznie 0 Tak/0 Nie
2. Ilość zebranego WEEE przekracza ilość EEE wprowadzonego do obrotu 0 Tak/0 Nie
3. Poziom zbierania WEEE jest wyższy niż 75 % EEE wprowadzonego do obrotu lub 100 % wytworzonego WEEE 0 Tak/0 Nie
4. Ilość przetworzonego WEEE przekracza ilość zebranego WEEE 0 Tak/0 Nie
5. Ilość WEEE poddanego recyklingowi (w tym przygotowania do ponownego użycia) przekracza ilość odzysku WEEE (w tym przygotowania do ponownego użycia) 0 Tak/0 Nie
6. Poziom recyklingu (w tym przygotowania do ponownego użycia) przekracza 95 %. 0 Tak/0 Nie
7. Poziom odzysku (w tym przygotowania do ponownego użycia) przekracza 99 % 0 Tak/0 Nie
8. Przerwa w szeregu czasowym (znaczące zmiany ilości zgłoszonych w czasie) 0 Tak/0 Nie
Jeżeli odpowiedź na jedno lub więcej pytań jest twierdząca, proszę podać dodatkowe informacje dotyczące wystąpienia i powiązanych przyczyn.

................................................................................................................................

E. 

Różnice w stosunku do danych zgłoszonych w poprzednich latach

Proszę przedstawić opis i wyjaśnienia dotyczące wszelkich istotnych zmian metodologicznych w podejściu do gromadzenia lub walidacji danych lub zmian metodyki stosowanej do obliczania poziomów zbierania i odzysku WEEE dla bieżącego roku odniesienia stosunku do podejść i metodyki stosowanych w poprzednich latach odniesienia.
................................................................................................................................

F. 

Główne krajowe strony internetowe, dokumenty referencyjne i publikacje

Proszę podać wszelkie inne istotne źródła informacji, w tym sprawozdania dotyczące aspektów jakości danych, ich zakresu lub innych aspektów związanych z egzekwowaniem przepisów, takie jak sprawozdania organizacji odpowiedzialności producenta na temat osiągnięć w zakresie zbierania, przetwarzania i recyklingu WEEE, sprawozdania na temat najlepszych praktyk w zakresie zbierania i przetwarzania WEEE, sprawozdania dotyczące przywozu i wywozu WEEE oraz wszelkie inne źródła danych i informacji związanych z WEEE.

................................................................................................................................

1 Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 38.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/849 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniająca dyrektywy 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, 2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów i 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 93).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/699 z dnia 18 kwietnia 2017 r. ustanawiające wspólną metodę obliczania masy sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) wprowadzanego do obrotu w każdym państwie członkowskim oraz wspólną metodę obliczania masy zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) wytworzonego w każdym państwie członkowskim (Dz.U. L 103 z 19.4.2017, s. 17).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
5 Załącznik II zmieniony przez sprostowanie z dnia 15 stycznia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.9.73).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.330.72

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/2193 określająca zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych oraz ustanawiająca formaty danych do celów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE)
Data aktu: 17/12/2019
Data ogłoszenia: 20/12/2019
Data wejścia w życie: 20/12/2019