(Dz.U.UE L z dnia 17 grudnia 2019 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3 akapit drugi oraz art. 30,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Do decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/530 (EBC/2015/7) 2 należy wprowadzić szereg zmian. W celu zachowania przejrzystości konieczne jest sporządzenie jej przekształconej wersji.
(2) Na podstawie art. 10 ust. 3 lit. a) rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) 3 czynniki warunkujące wysokość opłaty wykorzystywane do ustalenia wysokości indywidualnej rocznej opłaty nadzorczej ponoszonej przez poszczególne nadzorowane podmioty i poszczególne nadzorowane grupy odpowiadają określonej na dany dzień odniesienia wartości: (i) aktywów ogółem; oraz (ii) łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko.
(3) Na mocy rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) na EBC został nałożony obowiązek przeprowadzenia do 2017 r. przeglądu tego rozporządzenia, w szczególności w odniesieniu do metodologii i kryteriów obliczania rocznych opłat nadzorczych nakładanych na poszczególne nadzorowane podmioty oraz poszczególne nadzorowane grupy. EBC przeprowadził konsultacje społeczne i, biorąc pod uwagę otrzymane odpowiedzi, postanowił zmienić rozporządzenie (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) w celu ustanowienia nowych zasad dotyczących opłat nadzorczych. W decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/530 (EBC/2015/7) określono bardziej szczegółowe procedury w zakresie metodologii i procedur określania i gromadzenia danych dotyczących czynników warunkujących wysokość opłaty stosowanych do obliczania rocznych opłat nadzorczych.
(4) Zgodnie ze zmienionymi zasadami wynikającymi z rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) dniem odniesienia dla czynników warunkujących wysokość opłaty powinien być co do zasady dzień 31 grudnia roku poprzedzającego okres, w stosunku do którego obliczane są opłaty nadzorcze. Umożliwia to wykorzystanie przy obliczaniu rocznej opłaty nadzorczej w odniesieniu do większości podmiotów ponoszących opłatę informacji nadzorczych już dostępnych dla EBC na mocy decyzji EBC/2014/29 4 i zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 680/2014 5 (w związku z jednolitą sprawozdawczością (COREP) i sprawozdawczością finansową (FINREP)), a także zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/534 6 (EBC/2015/13) (FINREP).
(5) Nadzorowane podmioty i nadzorowane grupy, które nie podlegają obowiązkowej sprawozdawczości dla celów ostrożnościowych, lub nadzorowane grupy, które nie uwzględniają kwoty aktywów lub kwoty ekspozycji na ryzyko spółek zależnych z siedzibą w nieuczestniczących państwach członkowskich i państwach trzecich, powinny, na potrzeby obliczania opłat nadzorczych, kontynuować przekazywanie danych o czynnikach warunkujących wysokość opłaty. Zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. bd) rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) dane o wspomnianych czynnikach warunkujących wysokość opłaty powinny być przekazywane właściwemu organowi krajowemu, dla odpowiedniego dnia odniesienia, zgodnie z decyzją EBC.
(6) Podmioty ponoszące opłatę, które muszą kontynuować odrębne przekazywanie danych, powinny przekazywać dane o czynnikach warunkujących wysokość opłaty właściwym organom krajowym, korzystając z formularzy zawartych w załącznikach I i II. W przypadku nadzorowanych grup, w których skład wchodzą spółki zależne z siedzibą w nieuczestniczących państwach członkowskich i państwach trzecich, podmioty ponoszące opłatę powinny przekazać objaśnienia dotyczące metody zastosowanej do określenia czynników warunkujących wysokość opłaty.
(7) Należy zapewnić spójność między określaniem czynników warunkujących wysokość opłaty należnej od podmiotów ponoszących opłatę, w odniesieniu do których EBC otrzymuje już informacje nadzorcze w ramach sprawozdawczości COREP i FINREP, oraz czynników warunkujących wysokość opłaty należnej od podmiotów ponoszących opłatę, które muszą przekazywać informacje odrębnie na potrzeby obliczania opłat nadzorczych.
(8) Art. 10 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) przewiduje możliwość nieuwzględniania na potrzeby obliczania czynników warunkujących wysokość opłaty aktywów lub kwoty ekspozycji na ryzyko spółek zależnych mających siedzibę w nieuczestniczących państwach członkowskich i państwach trzecich. Takie podmioty ponoszące opłatę powinny powiadomić EBC, czy zamierzają wyłączyć udział spółek zależnych mających siedzibę w nieuczestniczących państwach członkowskich i państwach trzecich w odniesieniu do jednego z czynników warunkujących wysokość opłaty, czy dla obu tych czynników. Termin na dokonanie takiego powiadomienia powinien być spójny ze zmienionymi zasadami obliczania opłat nadzorczych.
(9) Obowiązek przeprowadzenia weryfikacji przez biegłego rewidenta celem poświadczenia wartości aktywów ogółem oddziału na potrzeby obliczenia opłaty nadzorczej uznano w ramach przeglądu rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) za nieproporcjonalny w odniesieniu do większości oddziałów podlegających opłacie. Wystarczy, aby oddziały podlegające opłacie przekazywały właściwym organom krajowym oświadczenie kierownictwa dotyczące wartości aktywów ogółem danego oddziału.
(10) Artykuł 10 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41) stanowi, że w sytuacji gdy podmiot ponoszący opłatę nie przekaże danych o czynnikach warunkujących wysokość opłaty, EBC określa te czynniki zgodnie ze swoją decyzją.
(11) W niniejszej decyzji należy określić metodologię i procedury określania i gromadzenia danych o czynnikach warunkujących wysokość opłaty oraz procedury dotyczące przekazywania danych o czynnikach warunkujących wysokość opłaty przez podmioty ponoszące opłatę, które w dalszym ciągu podlegają obowiązkowi odrębnego przekazywania danych na potrzeby obliczania opłat nadzorczych, a także procedury dotyczące przekazywania tych danych EBC przez właściwe organy krajowe. W szczególności należy określić format, częstotliwość oraz terminy takiego przekazywania danych, jak również rodzaje kontroli jakości, które właściwe organy krajowe powinny przeprowadzić przed przekazaniem EBC danych o czynnikach warunkujących wysokość opłaty.
(12) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszej decyzji, przy zastrzeżeniu, że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani na obciążenia w zakresie sprawozdawczości. Właściwe organy krajowe mogą kierować propozycje takich zmian technicznych do Komitetu ds. Statystki Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), którego stanowisko zostanie uwzględnione w ramach wspomnianej procedury.
(13) Aby zapewnić spójność ze zmienionymi zasadami obliczania opłat nadzorczych wynikającymi z rozporządzenia (UE) nr 1163/2014 (EBC/2014/41), które przewiduje rozwiązania przejściowe w odniesieniu do opłaty za 2020 r., niniejsza decyzja powinna wejść w życie na początku 2020 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.327.99 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2019/38 (2019/2158) w sprawie metodologii i procedur określania i gromadzenia danych dotyczących czynników warunkujących wysokość opłaty stosowanych do obliczania rocznych opłat nadzorczych |
Data aktu: | 05/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 17/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 20/12/2019 |