uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 338 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Opracowywanie, tworzenie i rozpowszechnianie informacji statystycznych na temat działalności gospodarczej przedsiębiorstw z państw członkowskich opierało się dotychczas na szeregu odrębnych aktów prawnych. Te akty prawne obejmują krótkookresową i strukturalną statystykę dotyczącą przedsiębiorstw, statystykę dotyczącą produkcji, wewnątrzunijnego i pozaunijnego handlu (handlu międzynarodowego) towarami i usługami, zagranicznych podmiotów zależnych, badań i rozwoju, innowacji oraz wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) i handlu elektronicznego. Ponadto rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 177/2008 3 ustanowiono wspólne ramy dla rejestrów przedsiębiorstw do celów statystycznych w Unii.
(2) Ta struktura oparta na odrębnych aktach prawnych nie zapewnia niezbędnej spójności poszczególnych dziedzin statystycznych ani też nie wspiera zintegrowanego podejścia do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki gospodarczej. Na potrzeby niniejszego rozporządzenia europejska statystyka gospodarcza powinna obejmować również statystyki dotyczące badań i rozwoju w sektorach szkolnictwa wyższego, instytucji rządowych i prywatnych instytucji niekomercyjnych. Należy ustanowić wspólne ramy prawne w celu zapewnienia spójności między różnymi europejskimi statystykami gospodarczymi i ułatwienia integracji odpowiednich procesów statystycznych.
(3) Lepiej zintegrowane procesy statystyczne oparte na wspólnych zasadach w zakresie metodologii, definicji i kryteriów jakości powinny prowadzić do zharmonizowanej statystyki dotyczącej struktury, działalności gospodarczej, transakcji i wyników sektora przedsiębiorstw w Unii, która pod względem celowości i szczegółowości odpowiada poziomowi wymaganemu do spełnienia potrzeb użytkowników.
(4) Rejestr EuroGrup ma na celu zapewnienie, aby wytyczne Unii, takie jak zalecenie Komisji 2003/361/WE 4 , które mają znaczenie dla europejskiej statystyki gospodarczej, mogły być stosowane w skuteczniejszy sposób w szczególności w odniesieniu do identyfikacji autonomicznych przedsiębiorstw zdefiniowanych w art. 3 tego zalecenia. Takie wytyczne Unii są potrzebne, aby zwiększyć pewność prawa i przewidywalność działalności gospodarczej oraz stworzyć równe warunki działania dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) mających siedzibę w Unii.
(5) Istotne dla europejskiej statystyki gospodarczej są wytyczne międzynarodowe, takie jak Podręcznik Frascati dotyczący statystyki w dziedzinie badań i rozwoju i Podręcznik Oslo dotyczący danych w dziedzinie innowacji oraz porozumienia międzynarodowe przyjęte przez Organizację Narodów Zjednoczonych, Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, Międzynarodowy Fundusz Walutowy i inne organizacje międzynarodowe i ponadnarodowe. Takie wytyczne powinny być w miarę możliwości stosowane przy opracowywaniu, tworzeniu i rozpowszechnianiu statystyki unijnej i stosowane w europejskich ramach dla statystycznych rejestrów przedsiębiorstw, aby zapewnić porównywalność statystyki unijnej ze statystykami opracowywanymi przez głównych partnerów międzynarodowych Unii. Niemniej jednak podczas zbierania danych na potrzeby europejskiej statystyki gospodarczej w odniesieniu do tematów: Nakłady na działalność badawczą i rozwojową i Innowacje należy konsekwentnie stosować unijne normy, porozumienia i wytyczne.
(6) Obciążenie administracyjne przedsiębiorstw, w szczególności MŚP powinno być możliwie jak najbardziej ograniczone biorąc pod uwagę w możliwie największym zakresie inne źródła danych niż badania. W celu zmniejszenia obciążenia przedsiębiorstw powinna istnieć możliwość ustalania różnych wymogów dotyczących danych w zależności od wielkości i znaczenia sektora przedsiębiorstw w państwach członkowskich.
(7) W "Wizji 2020" Europejskiego Systemu Statystycznego (ESS) stwierdzono, że należy wykorzystywać dane z różnych dziedzin statystyki, by móc lepiej analizować nowe zjawiska (na przykład globalizację) i lepiej służyć dziedzinom polityki Unii o dużym stopniu oddziaływania. Dane wynikowe powinny opierać się na efektywnych i solidnych procesach statystycznych ESS. Szerszy zakres wspólnych ram prawnych dla statystyki gospodarczej powinien umożliwić integrację współzależnych procesów tworzenia statystyk w oparciu o wiele źródeł.
(8) Program modernizacji europejskiej statystyki przedsiębiorstw i handlu przyjęty zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1297/2008/WE 5 , który obowiązywał w latach 2009-2013, miał na celu wspieranie dostosowania statystyki w zakresie przedsiębiorstw i statystyki handlu do nowych potrzeb dotyczących danych i dostosowania systemu do tworzenia statystyki gospodarczej. Wnioski i zalecenia wynikające z tego programu w zakresie priorytetów i nowych zestawów wskaźników, ujednolicenia ram dla statystyki gospodarczej, bardziej efektywnego tworzenia statystyki przedsiębiorstw i handlu oraz modernizacji statystyki wewnątrzunijnego handlu towarami powinny przekładać się na prawnie wiążące przepisy.
(9) Istnieje potrzeba opracowania bardziej elastycznego podejścia w zakresie ram dla europejskiej statystyki gospodarczej, aby umożliwić dostosowania do rozwoju metodologii i terminowego reagowania na pojawiające się, należycie uzasadnione potrzeby użytkowników danych wynikające ze zmieniającego się otoczenia gospodarczego oraz rosnącej globalizacji i złożoności obrazu gospodarki. Takie przyszłe dostosowania powinny być poparte odpowiednią analizą kosztów i korzyści, a będące wynikiem tego procesu nowe wymogi dotyczące danych nie powinny nakładać znacznych dodatkowych kosztów ani obciążeń na państwa członkowskie ani na respondentów.
(10) Należy wzmocnić rolę krajowych rejestrów statystycznych przedsiębiorstw i rejestru EuroGrup jako podstawowej infrastruktury do zbierania i opracowywania danych na potrzeby europejskiej statystyki gospodarczej. Krajowe rejestry statystyczne przedsiębiorstw powinny być wykorzystywane jako główne źródło informacji do analizy statystycznej populacji przedsiębiorstw i jej demografii, do zdefiniowania badanej populacji i stworzenia powiązania z administracyjnymi źródłami danych.
(11) Dla zapewnienia roli krajowych rejestrów statystycznych przedsiębiorstw i rejestru EuroGrup należy ustanowić i wdrożyć unikatowy identyfikator dla wszystkich odpowiednich jednostek.
(12) Właściwe wyznaczenie grup przedsiębiorstw w rejestrze EuroGrup przy pomocy aktualnych i wiarygodnych danych powinno zostać zapewnione poprzez stosowanie zharmonizowanych kryteriów i regularne aktualizowanie informacji na temat powiązań w zakresie kontroli pomiędzy jednostkami prawnymi będącymi częścią grup przedsiębiorstw.
(13) W celu zwiększenia efektywności procesów tworzenia danych statystycznych ESS oraz zmniejszenia obciążenia statystycznego respondentów, krajowe organy statystyczne powinny mieć prawo do szybkiego i bezpłatnego dostępu do wszystkich krajowych rejestrów administracyjnych i korzystania z nich oraz do scalania tych rejestrów administracyjnych ze statystyką w zakresie niezbędnym do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania europejskiej statystyki gospodarczej, zgodnie z art. 17a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 6 .
(14) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 stanowi ramy odniesienia dla statystyk europejskich. W szczególności zawiera ono wymóg zgodności z zasadami niezależności zawodowej, bezstronności, obiektywizmu, rzetelności, poufności danych statystycznych oraz efektywności pod względem kosztów.
(15) Należy wprowadzić wymianę danych jednostkowych przez krajowe organy statystyczne tworzące statystykę gospodarczą i utrzymujące europejskie ramy dla statystycznych rejestrów przedsiębiorstw i zapewnić tym organom dostęp do tych danych w celu opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania krajowej lub europejskiej statystyki gospodarczej lub na rzecz podniesienia jakości europejskiej statystyki gospodarczej. Wymiana danych jednostkowych powinna być zatem ograniczona do należycie uzasadnionych przypadków.
(16) Utworzenie dodatkowego źródła danych opartego na wymianie danych jednostkowych dotyczących wewnątrzunijnego wywozu towarów, wraz z możliwością wykorzystania innowacyjnych metodologii, daje państwom członkowskim większą elastyczność w zestawianiu statystyk wewnątrzunijnego handlu towarami, umożliwiając im w ten sposób zmniejszenie obciążenia przedsiębiorstw badaniami. Celem wymiany jest efektywne opracowywanie, tworzenie i rozpowszechnianie statystyk dotyczących międzynarodowego handlu towarami i poprawa jakości takich statystyk.
(17) Do negocjowania, wdrażania i przeglądu umów o handlu i inwestycjach między Unią a państwami trzecimi lub umów wielostronnych konieczne jest udostępnianie Komisji niezbędnych informacji statystycznych o obrotach handlowych państw członkowskich z państwami trzecimi.
(18) Należy utrzymać ścisły związek pomiędzy systemem zbierania informacji statystycznych a formalnościami fiskalnymi związanymi z podatkiem od wartości dodanej, które istnieją w kontekście handlu towarami między państwami członkowskimi. Związek ten umożliwia, w szczególności do celów statystyk wewnątrzunijnego handlu towarami, identyfikację eksporterów i importerów oraz sprawdzanie jakości zgromadzonych informacji.
(19) Transgraniczne przemieszczanie towarów, w szczególności z lub do państw trzecich, podlega nadzorowi celnemu, jak określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 7 . Organy celne posiadają informacje lub ewidencje dotyczące takiego przemieszczania lub mają do nich dostęp. Informacje lub ewidencje, które są związane ze zgłoszeniami celnymi lub są na nich oparte, powinny być wykorzystywane do tworzenia statystyk dotyczących handlu towarami w Unii.
(20) W celu tworzenia statystyk dotyczących międzynarodowego handlu towarami i poprawy jakości tych statystyk krajowe organy statystyczne w państwach członkowskich powinny dokonywać wymiany danych dotyczących przywozu i wywozu towarów, w które zaangażowane są organy celne więcej niż jednego państwa członkowskiego. Aby zapewnić zharmonizowane zestawianie danych statystycznych, wymiana tych danych jednostkowych między krajowymi organami statystycznymi powinna być obowiązkowa.
(21) W celu zapewnienia jakości i porównywalności europejskiej statystyki gospodarczej lub rachunków narodowych zgodnie z pojęciami i metodologiami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 8 należy zezwolić na wymianę poufnych danych między krajowymi organami statystycznymi zainteresowanych państw członkowskich, ich odpowiednimi krajowymi bankami centralnymi, Europejskim Bankiem Centralnym (EBC) i Komisją (Eurostatem) wyłącznie do celów statystycznych.
(22) W celu realizacji swoich zadań wynikających z Traktatów, w szczególności zadań związanych z funkcjonowaniem rynku wewnętrznego, Komisja powinna mieć pełne, aktualne i wiarygodne informacje na temat produkcji towarów i usług w Unii oraz międzynarodowych przepływów handlowych. Również przedsiębiorstwa potrzebują takich informacji w celu obserwowania swoich rynków i ich wymiaru międzynarodowego.
(23) Państwa członkowskie lub właściwe organy krajowe powinny dążyć do możliwie największego uproszczenia procesu zbierania danych od przedsiębiorstw europejskich. Krajowe organy statystyczne powinny uwzględniać najnowsze osiągnięcia na rynku cyfrowym w momencie tworzenia instrumentów i metod zbierania danych na potrzeby statystyk i powinny być zachęcane do wdrażania innowacyjnych rozwiązań.
(24) Istnieje zapotrzebowanie na statystykę gospodarczą według sektorów działalności, w celu pomiaru wydajności przedsiębiorstw w Unii. W szczególności istnieje coraz większy popyt na statystykę dotyczącą sektora usług, który jest jednym z najbardziej dynamicznych sektorów nowoczesnej gospodarki, zwłaszcza pod kątem jego potencjału w zakresie wzrostu i tworzenia miejsc pracy, a także w kontekście jego powiązań z sektorem przetwórczym. Tendencję tę dodatkowo nasila rozwój nowych usług cyfrowych. Rosnący popyt na dane statystyczne dotyczy również sektora kreatywnego i sektora kultury, jak stwierdzono w rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2016 r. w sprawie spójnej polityki UE dla sektora kultury i sektora kreatywnego 9 . Statystyki dotyczące handlu usługami są niezbędne do monitorowania funkcjonowania wewnętrznego rynku usług i jednolitego rynku cyfrowego oraz oceny wpływu barier na handel usługami.
(25) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 stanowi ramy odniesienia dla niniejszego rozporządzenia, włączając ochronę danych poufnych. Jednakże bardzo szczegółowy poziom informacji w dziedzinie statystyk dotyczących międzynarodowego handlu towarami wymaga szczególnych przepisów dotyczących poufności. Importer lub eksporter towarów musi przedłożyć wniosek do krajowego organu statystycznego, aby wyniki statystyczne umożliwiające pośrednią identyfikację takiego importera lub eksportera nie zostały ujawnione. Krajowy organ statystyczny powinien uznać ten wniosek za uzasadniony, w przypadku gdy wyniki statystyczne umożliwiają pośrednią identyfikację importera lub eksportera. W przeciwnym razie krajowy organ statystyczny powinien mieć możliwość rozpowszechniania wyników statystycznych w formie umożliwiającej pośrednią identyfikację tego importera lub eksportera.
(26) Monitorowanie postępów w osiąganiu celów określonych w strategii "Europa 2020" na poziomie państw członkowskich i na poziomie Unii wymaga zharmonizowanych statystyk dotyczących gospodarki Unii w zakresie zmiany klimatu i efektywnego gospodarowania zasobami, badań i rozwoju, innowacji, społeczeństwa informacyjnego obejmujących zarówno działalność rynkową, jak i nierynkową, a także dotyczących obrazu gospodarki jako całości, w szczególności w zakresie demografii przedsiębiorstw i zatrudnienia związanego z działalnością rynkową. Informacje takie pozwalają decydentom na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących polityk mających na celu rozwijanie gospodarki opartej na wiedzy i innowacji, poprawę dostępu do rynku wewnętrznego dla MŚP, rozwój przedsiębiorczości oraz lepszego uwzględnienia zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności.
(27) Statystyki dotyczące innowacji oraz działalności badawczej i rozwojowej są niezbędne dla opracowywania i monitorowania polityk, które mają na celu wzmocnienie konkurencyjności państw członkowskich i zwiększenie ich średnio- i długoterminowego potencjału w zakresie inteligentnego wzrostu i zatrudnienia. Rozwijająca się gospodarka cyfrowa i coraz większe wykorzystanie ICT są również istotnymi czynnikami konkurencyjności i wzrostu w Unii, natomiast statystyki są potrzebne do wspierania związanych z nimi strategii i polityk, w tym utworzenia jednolitego rynku cyfrowego.
(28) Statystyka gospodarcza jest również potrzebna do sporządzania rachunków narodowych i regionalnych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 549/2013.
(29) Rzetelne i sporządzane terminowo statystyki są niezbędne, aby informować o rozwoju gospodarczym w każdym państwie członkowskim w ramach polityki gospodarczej Unii. EBC potrzebuje szybko dostępnych krótkoterminowych statystyk do celów oceny rozwoju gospodarczego w państwach członkowskich w kontekście jednolitej polityki pieniężnej.
(30) Przy zachowaniu zasady dostarczania statystyki gospodarczej w odniesieniu do całej gospodarki wymogi dotyczące danych powinny, zgodnie z zasadą proporcjonalności, uwzględniać możliwie w jak najszerszym zakresie środki mające na celu w prosty sposób zmniejszenie obciążenia sektora przedsiębiorstw w państwach członkowskich, które są stosunkowo niewielkie. Dodatkowe wymogi nie powinny nakładać niewspółmiernych obciążeń administracyjnych na respondentów.
(31) Standardy międzynarodowe, takie jak inicjatywa w sprawie wymiany danych statystycznych i metadanych (SDMX) i standardy statystyczne lub techniczne opracowane w ramach ESS, takie jak standardy dotyczące metadanych i walidacji, powinny być stosowane w zakresie, w jakim są one stosowne również dla europejskiej statystyki gospodarczej. Komitet ds. ESS zatwierdził standard ESS odnoszący się do raportów jakości, zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 223/2009. Standardy te powinny przyczynić się do harmonizacji w zakresie zapewnienia jakości i w zakresie sprawozdawczości na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(32) W celu uwzględnienia rozwoju gospodarczego i postępu technicznego należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w celu zmiany rodzajów informacji statystycznych, uszczegółowienia informacji statystycznych, które mają być przekazywane przez organy podatkowe oraz organy celne zgodnie z odpowiednio załącznikami V i VI, oraz w celu zmiany tematów szczegółowych określonych w załączniku I i w niniejszym rozporządzeniu poprzez zmniejszenie stopnia pokrycia dotyczącego wewnątrzunijnego wywozu towarów. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r w sprawie lepszego stanowienia prawa 10 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(33) W celu zapewnienia jednolitych warunków wdrażania niniejszego rozporządzenia należy przyznać Komisji uprawnienia wykonawcze w zakresie szczegółów dotyczących zmiennych, a także formatu, środków bezpieczeństwa i poufności oraz procedury wymiany poufnych danych na potrzeby europejskich ram dla statystycznych rejestrów przedsiębiorstw, zasad, zawartości oraz terminów przekazywania raportów jakości i metadanych, norm dotyczących przekazywania danych i metadanych oraz odstępstw od wymogów niniejszego rozporządzenia lub aktów delegowanych lub wykonawczych przyjętych na jego podstawie. W tym samym celu należy przyznać Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do ustaleń dotyczących zapewniania danych z niektórych rejestrów administracyjnych oraz ich wymiany, jak również formatu, środków dotyczących bezpieczeństwa i poufności oraz procedury wymiany poufnych danych do celów statystyki dotyczącej wewnątrzunijnego handlu towarami, specyfikacji stosownych metadanych, harmonogramu, ustaleń dotyczących zbierania i zestawiania informacji statystycznych na temat wewnątrzunijnego wywozu towarów przekazywanych do państwa członkowskiego przywozu, ustaleń dotyczących stosowania stopnia pokrycia pod kątem całkowitego wewnątrzunijnego wywozu towarów biorąc pod uwagę okres odniesienia, ustalania specyfikacji technicznych związanych z elementami danych statystycznych w odniesieniu do informacji statystycznych dotyczących wewnątrzunijnego handlu towarami, które mają być przekazywane do państwa członkowskiego przywozu, i związanych z tym uproszczeń. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 11 .
(34) W stosownych przypadkach Komisja powinna dokonywać analiz kosztów i korzyści oraz zapewnić, aby żadne działania, które podejmuje, nie nakładały znacznych dodatkowych kosztów ani obciążeń na państwa członkowskie ani na respondentów, w szczególności MŚP, biorąc pod uwagę oczekiwane korzyści dla użytkowników, oraz aby działania te prowadziły do poprawy jakości danych statystycznych.
(35) Komisja powinna mieć możliwość przyznawania odstępstw od stosowania niniejszego rozporządzenia lub aktów delegowanych i wykonawczych przyjętych na jego podstawie, w przypadku gdy ich stosowanie prowadzi do znacznych dostosowań krajowego systemu statystycznego państwa członkowskiego w zakresie organizowania dodatkowych badań lub dokonywania znacznych dostosowań jego systemu tworzenia statystyk w celu uwzględnienia nowych źródeł danych lub umożliwienia połączenia różnych źródeł.
(36) W razie potrzeby wprowadzenia nowych wymogów dotyczących danych lub udoskonalenia zestawów danych objętych niniejszym rozporządzeniem Komisja powinna mieć możliwość zainicjowania badań pilotażowych, które mają być prowadzone przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności. W pierwszej kolejności Komisja powinna móc zainicjować badania pilotażowe obejmujące międzynarodowy handel usługami, nieruchomości, wskaźniki finansowe oraz środowisko i klimat.
(37) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie ustanowienie wspólnych ram dla europejskiej statystyki gospodarczej, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast dla celów harmonizacji i porównywalności możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(38) Środki określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zastąpić środki przewidziane w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 48/2004 12 , (WE) nr 638/2004 13 , (WE) nr 808/2004 14 , (WE) nr 716/2007 15 , (WE) nr 177/2008, (WE) nr 295/2008 16 i (WE) nr 471/2009 17 , w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1608/2003/WE 18 oraz w rozporządzeniach Rady (EWG) nr 3924/91 19 i (WE) nr 1165/98 20 . Należy zatem uchylić te akty prawne.
(39) Przeprowadzono konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 21 .
(40) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. ESS,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodniczący |
D. M. SASSOLI | T. TUPPURAINEN |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.327.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2019/2152 w sprawie europejskiej statystyki gospodarczej uchylające 10 aktów prawnych w dziedzinie statystyki gospodarczej |
Data aktu: | 27/11/2019 |
Data ogłoszenia: | 17/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 06/01/2020, 01/01/2021, 01/01/2022 |