uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnych zwierząt wprowadzanych na rynek Wspólnoty z państw trzecich i zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG 1 , w szczególności jej art. 3 ust. 2 i art. 9 ust. 1 lit. c),
uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającą wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG 2 , w szczególności jej art. 17 ust. 3,
uwzględniając dyrektywę Rady 2009/156/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących przemieszczanie i przywóz zwierząt z rodziny koniowatych z państw trzecich 3 , w szczególności jej art. 2 lit. i), art. 12 ust. 1, 4 i 5, art. 13 ust. 2 oraz art. 15, 16, 17 i 19,
(1) Art. 9 ust. 1 lit. c) dyrektywy 91/496/EWG stanowi, że w celu tranzytu z danego państwa trzeciego do innego państwa trzeciego lub do tego samego państwa trzeciego zwierzęta muszą uzyskać unijne gwarancje zdrowia uznane za co najmniej równorzędne wobec gwarancji ustanowionych dla wewnątrzunijnego handlu tymi zwierzętami.
(2) Art. 17 ust. 2 dyrektywy 92/65/EWG stanowi, że zezwala się na przywóz nasienia, komórek jajowych i zarodków wyłącznie w przypadku, gdy taki materiał biologiczny pochodzi z państw trzecich ujętych w wykazie oraz zatwierdzonych centrów pozyskiwania i przechowywania lub od zespołów pozyskiwania i produkcji, które dają gwarancje co najmniej równoważne gwarancjom ustanowionym w rozdziale I załącznika D do tej dyrektywy.
(3) W dyrektywie 2009/156/WE określono warunki dotyczące zdrowia zwierząt regulujące przywóz do Unii koniowatych. Stanowi ona, że przywożone do Unii mogą być wyłącznie koniowate, które pochodzą z państwa trzeciego lub części terytorium państwa trzeciego ujętego w wykazie państw trzecich sporządzonym zgodnie z tą dyrektywą.
(4) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/659 4 ustanowiono warunki wprowadzania do Unii koniowatych oraz nasienia, komórek jajowych i zarodków koniowatych oraz ustanowiono wykaz państw trzecich, z których państwa członkowskie zezwalają na wprowadzanie koniowatych oraz nasienia, komórek jajowych i zarodków zwierząt z rodziny koniowatych, oraz warunki dotyczące zdrowia zwierząt i świadectw weterynaryjnych w odniesieniu do takiego wprowadzania.
(5) W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/659 ustanowiono również procedury dotyczące zamiany tymczasowego przyjęcia na wprowadzenie stałe, co wymaga dokonania wielu wpisów w części III wspólnego dokumentu weterynaryjnego wejścia (CVED) w systemie TRACES w celu zakończenia statusu tymczasowego przyjęcia. Jednak możliwość dokonania wielu wpisów w części III CVED, niezbędna do przeprowadzenia procedury opisanej w art. 19 rozporządzenia (UE) 2018/659, nie jest uwzględniona w obecnej wersji systemu TRACES i zostanie zapewniona dopiero w związku z powstaniem systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) we wspólnym zdrowotnym dokumencie wejścia (CHED), który ma zostać wprowadzony przez Komisję zgodnie z art. 58 rozporządzenia (UE) 2017/625 5 , które to rozporządzenie zacznie obowiązywać w dniu 14 grud nia 2019 r. Należy zatem odroczyć stosowanie art. 19 ust. 2 lit. a) do tego dnia.
(6) Można zezwolić na wprowadzenie do Unii nasienia, komórek jajowych i zarodków zwierząt z rodziny koniowatych z państw trzecich lub części terytoriów państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie zwierząt koniowatych, pod warunkiem że przesyłka jest wysyłana z zatwierdzonego centrum pozyskiwania lub przechowywania nasienia wymienionego w wykazie zgodnie z art. 17 ust. 3 lit. b) dyrektywy 92/65/EWG i towarzyszy jej świadectwo zdrowia. Z załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/659 wynika, że dozwolone jest wprowadzanie do Unii nasienia z Barbadosu, Bermudów, Boliwii i Turcji. Jednakże państwa te nie posiadają zatwierdzonych centrów pozyskiwania nasienia. Należy zatem sprostować załącznik I do rozporządzenia, aby wskazać, że nie zezwala się na wprowadzanie do Unii nasienia koniowatych z tych państw do chwili zatwierdzenia co najmniej jednego centrum pozyskiwania nasienia.
(7) Katar przedstawił dokumentację dotyczącą zatwierdzenia centrum pozyskiwania nasienia zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. b) ppkt (ii) dyrektywy 92/65/EWG i centrum to zostało ujęte w wykazie dnia 10 marca 2017 r. 6 Jednakże z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/659 wynika, że nie zezwala się na przywóz nasienia pozyskanego od zarejestrowanych koni w Katarze. Należy zatem sprostować załącznik I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/659, aby wskazać, że przywóz nasienia pozyskanego od zarejestrowanych koni w Katarze jest dozwolony.
(8) Należy zatem odpowiednio sprostować wpisy dotyczące Barbadosu, Bermudów, Boliwii, Turcji i Kataru w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/659.
(9) Z najnowszych informacji na temat nosacizny otrzymanych z Brazylii wynika, że niektóre części terytorium Brazylii nie są już wolne od nosacizny. W związku z tym należy zawiesić wprowadzanie koniowatych oraz nasienia, komórek jajowych i zarodków zwierząt z rodziny koniowatych z części terytorium Brazylii, które nie są już wolne od nosacizny.
(10) W wyniku unijnego audytu w Meksyku 7 decyzją wykonawczą Komisji 2013/167/UE 8 zawieszono wprowadzanie koniowatych oraz nasienia, komórek jajowych i zarodków koniowatych. Następnie władze Meksyku dostarczyły informacji, według których zastosowano się odpowiednio do zaleceń wydanych w wyniku audytu. Należy zatem zezwolić na wprowadzanie zarejestrowanych koniowatych oraz koniowatych do chowu i produkcji, jak również nasienia zarejestrowanych koni z tych części terytorium Meksyku, z których zawieszono przywóz takich towarów.
(11) Konieczne jest użycie nowej oficjalnej nazwy "Macedonia Północna".
(12) Z załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/659 należy usunąć wpis dotyczący Norwegii w celu odzwierciedlenia jej szczególnej sytuacji jako państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
(13) W dniu 25 lipca 2019 r. Kuwejt poinformował Komisję o dwóch przypadkach nosacizny (Burkholderia mallei) u zarejestrowanych koni utrzymywanych w ramach kwarantanny poprzedzającej wywóz w celu wysyłki do Unii. Kuwejt niezwłocznie zawiesił wywóz zarejestrowanych koni do Unii i przedsięwziął niezbędne środki nadzoru i kontroli. Należy zatem zawiesić wprowadzanie zarejestrowanych koni z Kuwejtu do Unii przez okres co najmniej 6 miesięcy.
(14) Konieczna jest aktualizacja przypisów w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2018/659. W celu zachowania jasności należy zastąpić cały załącznik I.
(15) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/659 zostało skonsolidowane i sprostowane rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1301 9 . W wyniku błędu formatowania w pkt II.3.8 poświadczenia zdrowia i dobrostanu zwierzęcia we wzorze świadectwa zdrowia na potrzeby tymczasowego przyjęcia w załączniku II część 1 sekcja A określono bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące japońskiego zapalenia mózgu koni niż wymogi przewidziane w świadectwach zdrowia zwierząt na potrzeby odpowiednio tranzytu i wprowadzenia stałego, tworząc tym samym dodatkowe ograniczenia zdrowotne. Błąd ten należy skorygować, aby wymogi dotyczące japońskiego zapalenia mózgu koni były takie same dla tymczasowego przyjęcia zarejestrowanych koni i tranzytu oraz wprowadzenia stałego koniowatych.
(16) W świadectwach zdrowia w częściach 1 i 3 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/659 system badań wschodniego i zachodniego zapalenia mózgu i rdzenia koni nie uwzględnia w sposób wystarczający przemieszczania źrebiąt urodzonych przez seropozytywne matki oraz wyzdrowienia po wcześniejszym zakażeniu, w związku z czym należy usunąć odniesienie do wcześniejszego szczepienia jako przyczyny serokonwersji.
(17) W przeszłości nie miał miejsca przywóz koniowatych przeznaczonych na ubój z państw, w których występuje japońskie zapalenie mózgu koni. W związku z rozprzestrzenianiem się tej choroby na nowe obszary należy przewidzieć środki zmniejszające ryzyko w odniesieniu do tej choroby, również w przypadku wprowadzania przesyłek koniowatych przeznaczonych na ubój. Należy zatem odpowiednio zmienić świadectwo zdrowia zwierząt określone w części 3 sekcja B załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/659.
(18) W związku z zapewnieniami Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) i niektórych państw trzecich, które zostały uznane przez OIE za urzędowo wolne od afrykańskiego pomoru koni, uzasadnione jest uproszczenie warunków kwarantanny i warunków badania, jakie muszą spełniać zarejestrowane konie wprowadzane do Unii z tych państw. Należy zatem odpowiednio zmienić świadectwa zdrowia zwierząt określone w części 1 i w części 3 sekcja A załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/659.
(19) W tytule wzoru świadectwa zdrowia na potrzeby powtórnego wprowadzenia zarejestrowanych koni po czasowym wywozie do państw trzecich w celu udziału w określonych zawodach, o których mowa w kolumnie 16 tabeli w załączniku I, nie uwzględniono odniesienia do określonej serii zawodów (LG Global Champions Tour). Ponadto konieczne jest wyjaśnienie zakresu innej serii imprez jeździeckich, a mianowicie "Igrzysk Amerykańskich". Dla zachowania jasności prawa należy odpowiednio zastąpić część 2 sekcja B rozdział 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/659.
(20) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/659.
(21) W celu uniknięcia negatywnego wpływu na handel należy przewidzieć okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2019 r., w którym będą przyjmowane świadectwa zdrowia zwierząt wydane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/659 zmienionym rozporządzeniem (UE) 2018/1301, pod warunkiem że zostały one wydane przed dniem 22 grudnia 2019 r.
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.325.99 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/2147 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/659 w sprawie warunków wprowadzania do Unii żywych koniowatych oraz nasienia, komórek jajowych i zarodków koniowatych |
Data aktu: | 28/11/2019 |
Data ogłoszenia: | 16/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 05/01/2020 |