uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 281, a także mając na uwadze,
co następuje:
(1) Art. 6 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny stanowi, że wszelka wymiana informacji pomiędzy organami celnymi oraz pomiędzy przedsiębiorcami i organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji mają się odbywać przy użyciu technik elektronicznego przetwarzania danych. Art. 280 rozporządzenia stanowi, że Komisja ma sporządzić program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych, (zwany dalej "programem prac").
(2) Komisja przyjęła pierwszy program prac decyzją wykonawczą Komisji 2014/255/UE 2 i po raz pierwszy zaktualizowała ją w 2016 r. decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2016/578 3 . Program prac z 2016 r. należy zaktualizować w celu uwzględnienia nowego planowania w zakresie zasobów i priorytetów w odniesieniu do systemów teleinformatycznych. Należy również uwzględnić zmianę art. 278 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 wprowadzoną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/632 4 w celu przedłużenia przejściowego okresu stosowania środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych, przewidzianego w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013. Aby zapewnić stabilne i wiarygodne planowanie wdrażania systemów teleinformatycznych, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013, przyszłe aktualizacje programu prac powinny odbywać się wyłącznie w przypadku wystąpienia nowych zmian. W związku z tym należy uchylić przepis wymagający aktualizacji programu prac co roku.
(3) Konieczne jest również doprecyzowanie niektórych elementów obowiązku sprawozdawczego nałożonego na państwa członkowskie i Komisję na mocy nowego art. 278a rozporządzenia (UE) nr 952/2013 w celu monitorowania postępów w rozwoju systemów teleinformatycznych. Zgodnie z ust. 4 tego artykułu państwa członkowskie przekazują Komisji dwa razy w roku zaktualizowaną tabelę przedstawiającą ich własne postępy w opracowywaniu i wdrażaniu systemów teleinformatycznych. Tabela powinna zawierać daty zakończenia niektórych etapów, a w przypadku opóźnień lub ryzyka opóźnień - informacje o działaniach zaradczych, o których mowa w art. 278a ust. 3. Należy również określić terminy, w których państwa członkowskie powinny przesyłać informacje. Umożliwi to Komisji opracowanie i przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania na temat postępów w rozwoju systemów teleinformatycznych na koniec każdego roku. Państwa członkowskie powinny również niezwłocznie informować Komisję o istotnych zmianach w swoim planowaniu informatycznym. Jednak ze względu na obowiązek sprawozdawczy przewidziany w art. 278a ust. 4 nie jest już konieczne wymaganie od państw członkowskich przesyłania informacji 6 miesięcy przed wdrożeniem nowego systemu teleinformatycznego.
(4) Program prac powinien zawierać wykaz systemów teleinformatycznych przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013, odpowiednie artykuły, w których systemy te są przewidziane, oraz daty, od których mają one funkcjonować. W programie prac należy wprowadzić rozróżnienie między systemami teleinformatycznymi, które państwa członkowskie mają rozwijać same ("systemy krajowe"), a systemami, które państwa te mają rozwijać we współpracy z Komisją ("systemy transeuropejskie"). Wszystkie te systemy teleinformatyczne są potrzebne do tego, by rozporządzenie (UE) nr 952/2013 było w pełni skuteczne. Wspomniany wykaz powinien opierać się na istniejącym już dokumencie obejmującym wszystkie projekty celne związane z technologiami informatycznymi (zwanym wieloletnim planem strategicznym dla elektronicznych systemów celnych - MASP-C) 5 , który sporządzany jest zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE 6 , w szczególności jej art. 4 i art. 8 ust. 2. Systemami teleinformatycznymi uwzględnionymi w programie prac należy zarządzać oraz należy je przygotowywać i opracowywać zgodnie z wieloletnim planem strategicznym.
(5) Ponieważ okres przejściowy dla pełnego stosowania rozporządzenia (UE) nr 952/2013 powinien zakończyć się najpóźniej w terminach, o których mowa w art. 278, przewidzianych w tym rozporządzeniu, program prac określa bardziej szczegółowo rzeczywiste daty wdrożenia każdego z systemów teleinformatycznych i jako taki określa okres zakończenia stosowania szczególnych środków przejściowych przewidzianych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/341 7 .
(6) W przypadku gdy program prac umożliwia państwom członkowskim podjęcie decyzji o wdrożeniu transeuropejskiego lub krajowego systemu teleinformatycznego w danym okresie (okres wdrażania), w załączniku należy wyjaśnić, że "data rozpoczęcia ich wdrażania" jest najwcześniejszym terminem, w którym państwa członkowskie mogą rozpocząć użytkowanie nowego systemu teleinformatycznego, a "data zakończenia ich wdrażania" jest najpóźniejszym dniem, w którym wszystkie państwa członkowskie i wszystkie podmioty gospodarcze muszą rozpocząć korzystanie z nowego lub unowocześnionego systemu teleinformatycznego. Data zakończenia ich wdrażania powinna być również końcem okresu obowiązywania środków przejściowych związanych z danym systemem teleinformatycznym. Daty te powinny zatem zostać ustalone na podstawie terminów przewidzianych w art. 278 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Te okresy wdrażania są konieczne do wdrożenia systemów na poziomie Unii przy uwzględnieniu potrzeb każdego systemu. Odmienne zasady dotyczące okresów wdrażania powinny mieć zastosowanie do projektu kontroli celnej przed przybyciem towarów dotyczącej zagrożeń dla bezpieczeństwa (ICS2). W tym przypadku wszystkie państwa członkowskie powinny być gotowe do wdrożenia każdej wersji projektu z dniem rozpoczęcia, a przedsiębiorcy powinni za zgodą państw członkowskich mieć możliwość połączenia się z systemem w tych ramach czasowych.
(7) Okresy wdrażania dla migracji krajowych systemów teleinformatycznych powinny być dostosowane do krajowych planów państw członkowskich dotyczących projektów i migracji oraz powinny uwzględniać ich specyficzne środowiska i uwarunkowania informatyczne. Daty zakończenia wdrażania krajowych systemów teleinformatycznych powinny być również końcem okresu obowiązywania środków przejściowych związanych z tymi systemami teleinformatycznymi. Daty te powinny zatem zostać ustalone na podstawie terminów przewidzianych w art. 278 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
(8) Państwa członkowskie i Komisja powinny również zapewnić, aby przedsiębiorcy otrzymywali terminowo informacje techniczne niezbędne do aktualizacji ich własnych systemów teleinformatycznych oraz połączenia się z nowymi lub unowocześnionymi systemami, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013. Informacje na temat niezbędnych zmian należy przekazywać w okresie od 12 do 24 miesięcy przed wdrożeniem danego systemu, w zależności od zakresu i charakteru danego systemu. W przypadku niewielkich zmian okres ten może być krótszy.
(9) Daty wdrożenia niektórych projektów wymagają modyfikacji w celu zapewnienia synchronizacji programu prac i MASSP-C oraz uwzględnienia nowych terminów, o których mowa w art. 278 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.325.168 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/2151 ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym |
Data aktu: | 13/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 16/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 05/01/2020 |