(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 9 grudnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 8 tiret trzecie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2002/99/WE ustanawia ogólne przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące wprowadzanie z państw trzecich do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi. W szczególności przewidziano w niej przyjęcie przez Komisję przepisów dotyczących określonych rodzajów wprowadzania tych produktów. Ustanowione w tej dyrektywie przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt nie mają wpływu na przepisy dotyczące kontroli weterynaryjnej ustanowione w dyrektywie Rady 97/78/WE 2 i są stosowane równolegle do tych przepisów.
(2) Dyrektywa 97/78/WE ustanawia zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego wprowadzanych do Unii z państw trzecich, w tym produktów objętych zakresem dyrektywy 2002/99/WE. Art. 15 dyrektywy 97/78/WE stanowi, że państwa członkowskie wydają pozwolenie na ponowny przywóz takich produktów, jeżeli zostały one odrzucone przez państwo trzecie, z zastrzeżeniem pewnych warunków. Warunki te obejmują wymogi w zakresie wydawania świadectw i mają one na celu ochronę zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 3 uchyliło dyrektywę 97/78/WE ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r. W rozporządzeniu tym ustanowiono nowe ramy prawne dotyczące kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych mających na celu weryfikację prawidłowego stosowania prawodawstwa Unii dotyczącego łańcucha rolno-spożywczego. Ustanowiono w nim między innymi przepisy dotyczące kontroli urzędowych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego wprowadzanych do Unii, w tym żywności. Ponadto rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 4 uchyliło dyrektywę 2002/99/WE ze skutkiem od dnia 21 kwiet nia 2021 r. W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt, w tym przepisy dotyczące wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego. Przepisy ustanowione w tych dwóch rozporządzeniach są stosowane równolegle, przy czym przepisy określone w rozporządzeniu (UE) 2017/625 mają charakter horyzontalny, natomiast przepisy ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2016/429 są bardziej specyficzne dla sektora, ponieważ dotyczą zdrowia zwierząt.
(4) Przepisy uzupełniające zostały obecnie ustanowione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/2074 5 na mocy rozporządzenia (UE) 2017/625 w odniesieniu do przeprowadzania kontroli urzędowych przesyłek zwierząt i towarów pochodzących z Unii i wracających do Unii w wyniku odmowy wprowadzenia w państwie trzecim. Te
przepisy uzupełniające mają na celu sprawdzenie zgodności wracających przesyłek z, między innymi, wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt i odnoszą się do tych wymagań zgodnie z unijnymi przepisami o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt. Wspomniane rozporządzenie delegowane stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r., zgodnie z datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2017/625.
(5) Akty wykonawcze Komisji do dyrektywy 2002/99/WE nie ustanawiają obecnie szczegółowych wymagań dotyczących zdrowia zwierząt w odniesieniu do ponownego wprowadzania do Unii produktów pochodzenia zwierzęcego, które zostały wywiezione z Unii i odmówiono ich wprowadzenia w państwie trzecim. W związku z tym należy ustanowić wymagania dotyczące zdrowia zwierząt w odniesieniu do ponownego wprowadzania do Unii przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, które zostały wywiezione z Unii i odmówiono ich wprowadzenia w państwie trzecim, aby zagwarantować pewność prawa w odniesieniu do wymagań dotyczących zdrowia zwierząt mających zastosowanie do tych przesyłek oraz aby zmniejszyć potencjalne ryzyko dla zdrowia zwierząt po dniu 14 grudnia 2019 r. w następstwie uchylenia dyrektywy 97/78/WE.
(6) W szczególności wyładunek, przechowywanie i ponowny załadunek tych produktów w państwach trzecich nie powinny powodować ryzyka rozprzestrzeniania się i wprowadzania do Unii patogenów niektórych wyszczególnionych chorób zwierząt, o których mowa w załączniku I do dyrektywy 2002/99/WE.
(7) Poza dokumentami oryginalnymi wydanymi przez właściwy organ państwa członkowskiego wywozu należy również zezwolić na weryfikację pochodzenia przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi na podstawie elektronicznego odpowiednika oryginalnego urzędowego świadectwa przesłanego w systemie zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC), o którym mowa w art. 131 rozporządzenia (UE) 2017/625, i ustanowionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1715 6 .
(8) Należy zezwolić na transport do miejsca przeznaczenia w Unii przesyłki produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, która została zwrócona do Unii w wyniku odmowy wprowadzenia w państwie trzecim, jeżeli właściwy organ w miejscu przeznaczenia w Unii wyraził zgodę na odbiór tej przesyłki.
(9) Należy zapewnić, aby przesyłki produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, które zostały zwrócone do Unii w wyniku odmowy wprowadzenia w państwie trzecim, przybywały do swojego miejsca przeznaczenia w Unii. W związku z tym do monitorowania transportu i przybycia takich przesyłek przewożonych z punktu kontroli granicznej przybycia do Unii do zakładu w miejscu przeznaczenia powinny mieć zastosowanie wymogi proceduralne określone w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/1666 7 .
(10) Wymagania dotyczące zdrowia zwierząt określone w niniejszej decyzji wykonawczej powinny mieć zastosowanie do dnia 21 kwietnia 2021 r., ponieważ od tej daty mają zastosowanie przepisy rozporządzenia (UE) 2016/429 i rozporządzenia delegowanego Komisji w sprawie przepisów o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt w odniesieniu do wprowadzania do Unii określonych zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego z państw lub terytoriów trzecich oraz postępowania z tymi zwierzętami, materiałem i produktami po ich wprowadzeniu do Unii.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Vytenis ANDRIUKAITIS | |
Członek Komisji |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.317.111 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/2098 w sprawie tymczasowych wymagań dotyczących zdrowia zwierząt w odniesieniu do przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, pochodzących z Unii i wracających do Unii w wyniku odmowy wprowadzenia w państwie trzecim |
Data aktu: | 28/11/2019 |
Data ogłoszenia: | 09/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 14/12/2019, 09/12/2019 |