uwzględniając art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja powinna określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, które mają znaczący udział w sprzedaży i obrocie handlowym w Unii, wywierają znaczący wpływ na środowisko i wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy tego wpływu poprzez odpowiednie zaprojektowanie, bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) W komunikacie Komisji COM(2016) 773 2 (plan prac dotyczącym ekoprojektu) sporządzonym przez Komisję w zastosowaniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE, określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac dotyczącym ekoprojektu określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz przy ostatecznym wprowadzaniu środków wykonawczych, jak również przy przeglądzie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1016/2010 3 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1059/2010 4 .
(3) Środki z planu prac dotyczącego ekoprojektu mogą potencjalnie przynieść łącznie ponad 260 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 100 mln ton rocznie w 2030 r. Zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych są jedną z grup produktów wymienionych w planie prac, których szacunkowe roczne oszczędności energii elektrycznej wyniosą 2,1 TWh, co doprowadzi do redukcji emisji gazów cieplarnianych o 0,7 Mt ekwiwalentu dwutlenku węgla rocznie oraz szacunkowych oszczędności wody na poziomie 16 mln m3 w 2030 r.
(4) Komisja ustanowiła wymogi dotyczące ekoprojektu dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych rozporządzeniem (UE) nr 1016/2010 i zgodnie z tym rozporządzeniem powinna dokonać jego przeglądu w świetle postępu technicznego.
(5) Komisja dokonała przeglądu rozporządzenia (UE) nr 1016/2010 oraz zbadała techniczne, ekologiczne i ekonomiczne aspekty zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych, jak również rzeczywiste zachowanie użytkowników. Przegląd został przeprowadzony w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami pochodzącymi z Unii i państw trzecich. Wyniki przeglądu zostały opublikowane i przedstawione forum konsultacyjnemu ustanowionemu na podstawie art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(6) Z badania przeglądowego wynika, że istnieje potrzeba dokonania przeglądu wymogów dotyczących ekoprojektu dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych, wymogów związanych z wykorzystaniem podstawowych zasobów, takich jak energia elektryczna czy woda, a także wprowadzenia wymogów związanych z efektywną gospodarką zasobami, na przykład w zakresie możliwości naprawy i recyklingu.
(7) Aspekty środowiskowe zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych uznane za istotne do celów niniejszego rozporządzenia to zużycie energii i wody w fazie użytkowania, wytwarzanie odpadów po zakończeniu eksploatacji, a także emisje do powietrza i wody w fazie produkcji (w związku z wydobyciem i przetwarzaniem surowców) oraz w fazie użytkowania (ze względu na zużycie energii).
(8) Roczne zużycie energii elektrycznej na terenie Unii przez produkty będące przedmiotem niniejszego rozporządzenia osiągnęło w 2015 r. szacunkową wartość 31,3 TWh, co odpowiada 11,1 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla. Oczekuje się wzrostu przewidywanego zużycia energii przez zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych w dotychczasowym scenariuszu postępowania do 49,0 TWh w 2030 r., głównie ze względu na wzrost całkowitej liczby zmywarek do naczyń będących w użyciu. Ten wzrost zużycia energii może jednak zostać ograniczony, jeśli obecne wymogi dotyczące ekoprojektu zostaną zaktualizowane. Podobnie zużycie wody przez zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych oszacowano w 2015 r. na 318 mln m3, a przy braku aktualizacji wymogów spodziewany jest jego wzrost do 531 mln m3 w 2030 r. Wreszcie szacuje się, że cykl użytkowania zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych zmniejszył się w ostatnich latach do około 12,5 roku i ta tendencja prawdopodobnie się utrzyma przy braku zachęt.
(9) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów COM (2015) 614 final 5 (plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym) oraz komunikacie w sprawie planu prac dotyczących ekoprojektu 6 podkreślono znaczenie stosowania ram eko-projektu w celu wspierania przejścia na bardziej zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE 7 odnosi się do dyrektywy 2009/125/WE, w której wskazano, że wymogi dotyczące ekoprojektu powinny ułatwiać ponowne użycie, demontaż i odzysk zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) poprzez rozwiązywanie problemów na wcześniejszym etapie. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno ustanawiać odpowiednie wymogi przyczyniające się do osiągania celów gospodarki o obiegu zamkniętym.
(10) Zmywarki do naczyń do użytku innego niż w gospodarstwach domowych mają szczególne cechy charakterystyczne i zastosowania. Objęte są one innymi działaniami regulacyjnymi, w szczególności podlegają dyrektywie 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8 w sprawie maszyn, i nie powinny być objęte zakresem niniejszego rozporządzenia. Przepisy dotyczące zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych powinny mieć zastosowanie do zmywarek do naczyń o tych samych parametrach technicznych, bez względu na konfigurację, w jakiej są eksploatowane. Wszystkie zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych powinny spełniać minimalne wymogi dotyczące zmywania i suszenia, niezależnie od stosowanych metod.
(11) Należy ustanowić szczególne wymogi dotyczące trybów niskiego poboru mocy dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych. Wymogi rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 9 nie powinny obowiązywać w przypadku zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych objętych zakresem niniejszego rozporządzenia. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1275/2008.
(12) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć wiarygodnymi, dokładnymi i odtwarzalnymi metodami. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym, jeśli są dostępne, zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 10 .
(13) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(14) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni przekazywać informacje w dokumentacji technicznej, o której mowa w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje te odnoszą się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(15) W przypadku gdy parametry z dokumentacji technicznej określone w niniejszym rozporządzeniu są identyczne z parametrami na karcie informacyjnej produktu określonej w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/2017 11 , producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni wprowadzić odpowiednie dane do bazy danych o produktach określonej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 12 i nie powinni już przekazywać ich organom nadzoru rynku w ramach dokumentacji technicznej.
(16) Aby zapewnić skuteczność i wiarygodność rozporządzenia oraz ochronę konsumentów, nie należy zezwalać na wprowadzanie do obrotu produktów, które automatycznie zmieniają swoje działanie w warunkach testowych w celu poprawy deklarowanych parametrów.
(17) Oprócz wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu należy określić orientacyjne poziomy referencyjne dla najlepszych dostępnych technologii w celu zapewnienia szerokiego i łatwego dostępu do informacji dotyczących efektywności środowiskowej cyklu życia produktów objętych niniejszym rozporządzeniem, zgodnie z częścią 3 pkt 2 w załączniku I do dyrektywy 2009/125/WE.
(18) Należy dokonywać przeglądu niniejszego rozporządzenia, aby ocenić zasadność i skuteczność jego przepisów w osiąganiu zamierzonych celów. Harmonogram przeglądu powinien umożliwiać wdrożenie wszystkich przepisów i wykazywać wpływ na rynek.
(19) Należy uchylić rozporządzenie (UE) nr 1016/2010.
(20) W celu ułatwienia przejścia między przepisami rozporządzenia (UE) nr 1016/2010 a przepisami niniejszego rozporządzenia należy - od dnia jego wejścia w życie - zezwolić na stosowanie nazwy "eco" zamiast nazwy "program standardowy".
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.315.267 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2019/2022 ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1016/2010 |
Data aktu: | 01/10/2019 |
Data ogłoszenia: | 05/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 25/12/2019, 01/03/2021 |