uwzględniając art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja powinna określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i obrotu handlowego w Unii są znaczące, które mają istotny wpływ na środowisko i które wykazują znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia tego wpływu poprzez ulepszenie ich projektu bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) W komunikacie Komisji COM(2016) 773 2 (plan prac dotyczący ekoprojektu) ustanowionym przez Komisję w zastosowaniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac dotyczącym ekoprojektu określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz przy ostatecznym wprowadzaniu środków wykonawczych, jak również przy przeglądzie rozporządzenia Komisji (WE) nr 643/2009 3 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1060/2010 4 .
(3) Środki z planu prac dotyczącego ekoprojektu mogą potencjalnie przynieść łącznie ponad 260 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 100 mln ton rocznie w 2030 r. Urządzenia chłodnicze są jedną z grup produktów wymienionych w planie prac dotyczącym ekoprojektu, o szacowanych rocznych oszczędnościach energii końcowej w 2030 r. wynoszących 10 TWh.
(4) W rozporządzeniu (WE) nr 643/2009 Komisja ustanowiła wymogi dotyczące ekoprojektu dla urządzeń chłodniczych przeznaczonych dla gospodarstw domowych i na podstawie tego rozporządzenia Komisja powinna dokonywać jego regularnego przeglądu w kontekście postępu technologicznego.
(5) Komisja dokonała przeglądu rozporządzenia (WE) nr 643/2009 oraz zbadała techniczne, ekologiczne i ekonomiczne aspekty urządzeń chłodniczych, jak również rzeczywiste zachowanie konsumenta. Przegląd został przeprowadzony w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami z Unii oraz z państw trzecich. Wyniki przeglądu zostały opublikowane i przedstawione Forum Konsultacyjnemu ds. Ekoprojektu powołanemu na podstawie art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(6) Przegląd pokazuje korzyści płynące ze stałych i udoskonalonych wymogów dostosowanych do postępu technologicznego w dziedzinie urządzeń chłodniczych. Pokazuje on w szczególności, że możliwe jest wprowadzenie wymogów efektywności energetycznej dla urządzeń do przechowywania wina oraz wyeliminowanie lub znaczne ograniczenie współczynników korygujących.
(7) Roczne zużycie energii przez produkty objęte niniejszym rozporządzeniem w Unii oszacowano w 2015 r. na poziomie 86 TWh, co stanowi ekwiwalent CO2 34 mln ton emisji gazów cieplarnianych. Zużycie energii przez urządzenia chłodnicze w dotychczasowym scenariuszu postępowania ma ulec zmniejszeniu do 2030 r. Przewidywane jest jednak wyhamowanie tego spadku, o ile istniejące wymogi dotyczące ekoprojektu nie zostaną zaktualizowane.
(8) Aspekty środowiskowe urządzeń chłodniczych objętych zakresem niniejszego rozporządzenia, które zostały uznane za istotne do celów niniejszego rozporządzenia, to zużycie energii w fazie użytkowania, zwiększone zużycie energii na przestrzeni cyklu życia produktu z powodu nieszczelnych uszczelek drzwi, ograniczone możliwości naprawy i nieoptymalne możliwości konserwacji żywności skutkujące możliwym do uniknięcia marnowaniem żywności.
(9) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, COM(2015) 614 final 5 (plan działania dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym), oraz w planie prac dotyczącym ekoprojektu podkreślono znaczenie wykorzystania struktury ekoprojektu na potrzeby wspierania bardziej zasobooszczędnej gospodarki o obiegu zamkniętym. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE 6 odnosi się do dyrektywy 2009/125/WE, w której wskazano, że wymogi dotyczące eko-projektu powinny ułatwiać ponowne użycie, demontaż i odzysk zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) poprzez rozwiązywanie problemów na wcześniejszym etapie. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem określać odpowiednie do tego celu wymogi.
(10) Urządzenia chłodnicze z funkcją sprzedaży bezpośredniej powinny podlegać przepisom oddzielnego rozporządzenia dotyczącego ekoprojektu.
(11) Zamrażarki skrzyniowe, w tym profesjonalne zamrażarki skrzyniowe, powinny zostać objęte zakresem niniejszego rozporządzenia, ponieważ nie są objęte zakresem rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1095(7) i mogą być wykorzystywane w środowiskach innych niż profesjonalne. 7
(12) Urządzenia do przechowywania wina i urządzenia chłodnicze o niskim poziomie emisji hałasu (takie jak mini-bary), w tym te z przezroczystymi drzwiami, nie są wyposażone w funkcję sprzedaży bezpośredniej. Urządzenia do przechowywania wina są zwykle używane w gospodarstwach domowych lub w restauracjach, a minibary w pokojach hotelowych. Urządzenia do przechowywania wina i minibary, w tym te z przezroczystymi drzwiami, powinny być zatem objęte zakresem niniejszego rozporządzenia.
(13) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć wiarygodnymi, dokładnymi i odtwarzalnymi metodami. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym, jeśli są dostępne, zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 8 .
(14) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(15) W celu ułatwienia kontroli zgodności producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni dostarczać informacje w dokumentacji technicznej, o której mowa w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje te odnoszą się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(16) Do celów nadzoru rynku producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni mieć możliwość odwołania się do bazy danych, jeśli dokumentacja techniczna, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/2016 9 .
(17) W celu poprawy skuteczności niniejszego rozporządzenia oraz w celu ochrony konsumentów produkty, których wydajność zmienia się automatycznie w warunkach testowych, aby poprawić deklarowane parametry, powinny być zakazane.
(18) Oprócz prawnie wiążących wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy określić orientacyjne poziomy referencyjne dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje o efektywności ekologicznej na przestrzeni cyklu życia produktów, które podlegają niniejszemu rozporządzeniu, były powszechnie i łatwo dostępne, zgodnie z dyrektywą 2009/125/WE załącznik I część 3 pkt 2.
(19) Przegląd niniejszego rozporządzenia powinien obejmować ocenę celowości i skuteczności jego przepisów w osiąganiu założonych celów. Harmonogram przeglądu powinien umożliwiać wdrożenie wszystkich przepisów i wykazywać wpływ na rynek.
(20) Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 643/2009.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji, | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez pkt 7-11 sprostowania z dnia 26 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.232).
- zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 22 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90032).
- zmieniony przez art. 3 pkt 4 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
- zmieniony przez pkt 12 i 13 sprostowania z dnia 26 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.232).
- zmieniony przez art. 3 pkt 4 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.315.187 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2019/2019 ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla urządzeń chłodniczych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 643/2009 |
Data aktu: | 01/10/2019 |
Data ogłoszenia: | 05/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 01/03/2021, 25/12/2019 |