uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 5, art. 87 ust. 3, art. 94 ust. 3, art. 97 ust. 2, art. 101 ust. 3, art. 106 ust. 1, art. 118 ust. 1 i 2, art. 119 ust. 1, art. 122 ust. 2, art. 271 ust. 2 i art. 279 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania chorobom przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta lub na ludzi oraz przepisy dotyczące zwalczania takich chorób, w tym między innymi przepisy dotyczące zakładów utrzymujących zwierzęta lądowe i wylęgarni oraz identyfikowalności niektórych utrzymywanych zwierząt lądowych i jaj wylęgowych w Unii. W rozporządzeniu (UE) 2016/429 uprawniono również Komisję do przyjęcia przepisów mających na celu uzupełnienie niektórych innych niż istotne elementów tego rozporządzenia w drodze aktów delegowanych. Należy zatem przyjąć takie przepisy uzupełniające, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie systemu w nowych ramach prawnych ustanowionych rozporządzeniem (UE) 2016/429.
(2) W szczególności w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić przepisy uzupełniające przepisy określone w części IV tytuł I rozdział 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2016/429 w odniesieniu do obowiązku rejestracji przez przewoźników zajmujących się przewozem niektórych utrzymywanych zwierząt lądowych innych niż zwierzęta kopytne, zatwierdzania zakładów utrzymujących zwierzęta lądowe, które stwarzają istotne zagrożenie dla zdrowia zwierząt, oraz wylęgarni, rejestrów przewoźników i zakładów utrzymywanych zwierząt lądowych i jaj wylęgowych, które mają być przechowywane przez właściwe organy, obowiązków podmiotów w zakresie przechowywania dokumentacji, a także wymagań w zakresie identyfikowalności utrzymywanych zwierząt lądowych i jaj wylęgowych. Ponadto w rozporządzeniu (UE) 2016/429 uprawniono Komisję do ustanowienia przepisów mających na celu zapewnienie właściwego stosowania części IV tego rozporządzenia w odniesieniu do przemieszczania zwierząt domowych innego niż przemieszczanie o charakterze niehandlowym. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy również określić zasady dotyczące tego rodzaju przemieszczeń.
(3) "Jaja wylęgowe" objęte są definicją "materiału biologicznego" określoną w art. 4 pkt 28 rozporządzenia (UE) 2016/429 i w związku z tym podlegają przepisom ustanowionym w tym rozporządzeniu w odniesieniu do materiału biologicznego. Jednocześnie wymagania w zakresie zdrowia zwierząt określone w tym rozporządzeniu w odniesieniu do drobiu i ptaków żyjących w niewoli powinny również mieć zastosowanie do jaj wylęgowych tych ptaków, a zatem do zakresu tego rozporządzenia powinny zostać włączone również jaja wylęgowe i zakłady dostarczające je.
(4) 2 Chociaż przepisy uzupełniające ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie do wszystkich utrzymywanych zwierząt lądowych, istnieją pewne populacje koni utrzymywane w warunkach półdzikich na określonych obszarach w Unii, które nie są w pełni zależne od człowieka pod względem ich przeżycia i reprodukcji, a zatem wymagania w zakresie identyfikowalności określone w niniejszym rozporządzeniu nie mogą być w pełni stosowane w odniesieniu do tych zwierząt. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem wyjaśnić, że chociaż przepisy dotyczące zdrowia zwierząt ustanowione w ramach rozporządzenia (UE) 2016/429 mają ogólne zastosowanie do tych domowych zwierząt koniowatych, wymagane są pewne szczególne odstępstwa, ponieważ nie jest możliwe stosowanie wobec koni, które żyją poza kontrolą człowieka, wymogów w zakresie identyfikacji dotyczących utrzymywanych zwierząt lądowych.
(5) Ponadto przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny uzupełniać przepisy ustanowione w części IX rozporządzenia (UE) 2016/429 w odniesieniu do środków przejściowych służących ochronie nabytych praw i uzasadnionych oczekiwań zainteresowanych stron wynikających z wcześniej istniejących aktów Unii.
(6) Przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane i mają zastosowanie do podmiotów przewożących lub utrzymujących zwierzęta lądowe lub jaja wylęgowe. Dlatego też, mając na względzie spójność i uproszczenie przepisów, a także zapewnienie ich skutecznego stosowania i uniknięcie ich powielania, należy je ustanowić w jednym akcie prawnym, a nie rozpraszać w szeregu odrębnych aktów prawnych zawierających liczne odniesienia. Podejście to jest również spójne z jednym z głównych celów rozporządzenia (UE) 2016/429, jakim jest usprawnienie unijnych przepisów dotyczących zdrowia zwierząt, a tym samym uczynienie ich bardziej przejrzystymi i łatwiejszymi w stosowaniu.
(7) W art. 87 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/429 uprawniono Komisję do określenia rodzajów przewoźników innych niż zaangażowani w przewóz utrzymywanych zwierząt kopytnych między państwami członkowskimi lub między państwem członkowskim a państwem trzecim, których działalność przewozowa stwarza szczególne i istotne ryzyko dla niektórych gatunków lub kategorii zwierząt, oraz do określenia wymogów informacyjnych, które przewoźnicy muszą spełnić w celu rejestracji zgodnie z art. 93 rozporządzenia (UE) 2016/429. W związku z tym w celu umożliwienia właściwemu organowi skutecznego prowadzenia nadzoru oraz zapobiegania przenośnym chorobom zwierząt, ich kontroli i zwalczania, właściwe jest ustanowienie w niniejszym rozporządzeniu wykazu innych rodzajów przewoźników oraz ustanowienie przepisów dotyczących informacji, które mają być dostarczane przez nich do celów rejestracji przez właściwy organ.
(8) Art. 94 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że utrzymywane zwierzęta kopytne mogą być przemieszczane do innego państwa członkowskiego wyłącznie wtedy, gdy zwierzęta te zostały zgromadzone w zakładach zatwierdzonych przez właściwy organ zgodnie z tym rozporządzeniem. W art. 94 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/429 uprawniono Komisję do przyjęcia aktów delegowanych, w których przewiduje się odstępstwa od wymogu występowania do właściwego organu z wnioskiem o zatwierdzenie niektórych rodzajów zakładów, gdy zakłady te stwarzają nieistotne ryzyko.
(9) Ze względu na szczególną sytuację koniowatych, które nie zawsze są hodowane głównie do celów produkcji żywności, ale często w celach rekreacyjnych i sportowych, i w większości przypadków zwierzęta te są po prostu gromadzone w zakładzie, aby mogły zostać przemieszczone do innego państwa członkowskiego w celach takich jak udział w wystawach, imprezach sportowych, kulturalnych lub podobnych imprezach, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć odstępstwo od wymogów dla podmiotów prowadzących takie zakłady dotyczące występowania do właściwego organu z wnioskiem o zatwierdzenie, ponieważ zakłady te stwarzają nieistotne ryzyko dla zdrowia zwierząt i w przypadku chorób umieszczonych w wykazie w odniesieniu do koniowatych nie ma zastosowania okres pobytu.
(10) Art. 94 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że jaja wylęgowe mogą być przemieszczane do innego państwa członkowskiego wyłącznie wtedy, gdy jaja te pochodzą z zakładów zatwierdzonych przez właściwy organ zgodnie z tym rozporządzeniem. Jaja wylęgowe drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli objęte są definicją jaj wylęgowych ustanowioną w art. 4 rozporządzenia (UE) 2016/429, w związku z czym podmioty prowadzące zakłady produkujące te jaja, które mają zostać przemieszczone do innego państwa członkowskiego, są zobowiązane do wystąpienia do właściwego organu o zatwierdzenie swojego zakładu.
(11) Wylęgarnie ptaków żyjących w niewoli nie stwarzają jednak takiego samego ryzyka dla zdrowia pod względem rozprzestrzeniania się chorób umieszczonych w wykazie jak wylęgarnie drobiu. Znaczenie i wielkość produkcji piskląt i jaj wylęgowych ptaków żyjących w niewoli są znacznie mniejsze niż znaczenie i wielkość produkcji drobiu przeznaczonego do produkcji rolnej. Ponadto komercyjne obwody handlowe produkcji drobiu i ptaków żyjących w niewoli, a w szczególności jaj wylęgowych, różnią się od siebie i mają ograniczony kontakt. Ryzyko rozprzestrzeniania się chorób umieszczonych w wykazie na drób za pośrednictwem przemieszczania piskląt i jaj wylęgowych ptaków żyjących w niewoli jest zatem ograniczone. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć odstępstwo od wymogów dotyczących występowania do właściwego organu z wnioskiem o zatwierdzenie w odniesieniu do podmiotów prowadzących wylęgarnie ptaków żyjących w niewoli.
(12) Art. 94 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że utrzymywane zwierzęta kopytne, drób i jaja wylęgowe mogą być przemieszczane do innego państwa członkowskiego wyłącznie wtedy, gdy wspomniane zwierzęta lub jaja wylęgowe zostały zgromadzone w zakładach zatwierdzonych przez właściwy organ zgodnie z tym rozporządzeniem lub gdy pochodziły z takich zakładów. Ponadto art. 95 rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że zwierzęta lądowe utrzymywane w zakładzie o statusie odizolowanym mogą być przemieszczane do ich zakładu lub z ich zakładu wyłącznie po uzyskaniu zatwierdzenia tego statusu od właściwego organu zgodnie z tym rozporządzeniem. Właściwy organ może zatwierdzać te zakłady wyłącznie wtedy, gdy spełniają one określone wymogi w odniesieniu do kwarantanny, izolacji i innych środków w zakresie bioasekuracji, nadzoru, obiektów i sprzętu, personelu i lekarzy weterynarii, a także nadzoru przez właściwy organ. W art. 97 ust. 2 tego rozporządzenia przewidziano, że Komisja przyjmuje akty delegowane ustanawiające przepisy uzupełniające dotyczące zatwierdzania zakładów, uwzględniając te wymogi.
(13) Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do zatwierdzania tych zakładów powinny uwzględniać doświadczenia zdobyte podczas stosowania przepisów określonych w dyrektywach Rady 64/432/EWG 3 , 92/65/EWG 4 i 2009/158/WE 5 . Dyrektywy te zostaną uchylone rozporządzeniem (UE) 2016/429 z dniem 21 kwietnia 2021 r.
(14) Art. 94 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że Komisja przyjmuje akty delegowane określające, jakie inne rodzaje zakładów do utrzymywania zwierząt lądowych również wymagają zatwierdzenia przez właściwy organ zgodnie z art. 94 ust. 1 tego rozporządzenia. Coraz więcej psów, kotów i fretek pochodzących z różnych zakładów lub uprzednio bezdomnych, dzikich, zagubionych, porzuconych lub skonfiskowanych psów, kotów i fretek jest gromadzonych w zakładach w celu ich pogrupowania w przesyłki, zanim zostaną przemieszczone do innego państwa członkowskiego. W dyrektywie 92/65/EWG ustanowiono już wymagania w zakresie zdrowia zwierząt mające zastosowanie do przemieszczania tych zwierząt do innego państwa członkowskiego. Na potrzeby prowadzenia odpowiedniego nadzoru i zastosowania profilaktycznych środków zdrowotnych z zachowaniem zgodności z określonymi wymogami dotyczącymi statusu zdrowia zwierząt w danym państwie członkowskim niniejsze rozporządzenie powinno jednak przewidywać, aby zakłady te występowały do właściwego organu z wnioskiem o zatwierdzenie, oraz ustanawiać wymogi dotyczące udzielania takiego zatwierdzenia.
(15) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 1255/97 6 ustanowiono wymagania w zakresie zdrowia zwierząt, które mają być przestrzegane przez podmioty prowadzące punkty kontroli zwracające się do właściwego organu z wnioskiem o zatwierdzenie. Wymagania te powinny zostać utrzymane, ale zaktualizowane w niniejszym rozporządzeniu, ponieważ okazały się skuteczne w zapobieganiu rozprzestrzenianiu się chorób zwierząt w Unii.
(16) Trzmiele hoduje się najczęściej w zakładach odizolowanych od środowiska podlegających rygorystycznym środkom bioasekuracji, regularnie kontrolowanych przez właściwy organ i sprawdzanych pod kątem obecności chorób. W przypadku gdy zakłady te są uznawane przez właściwy organ i przez niego nadzorowane, jest mało prawdopodobne, aby miało na nie wpływ występowanie małego chrząszcza ulowego, w przeciwieństwie do kolonii na otwartym powietrzu. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem przewidywać, aby takie zakłady były zatwierdzane i nadzorowane przez właściwy organ, oraz określać wymogi dotyczące udzielania takiego zatwierdzenia.
(17) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 139/2013 7 ustanowiono warunki dotyczące zdrowia zwierząt dla przywozu niektórych rodzajów ptaków do Unii i warunki kwarantanny dotyczące takiego przywozu. W szczególności określono w nim warunki zatwierdzania przez właściwy organ miejsc i stacji kwarantanny dla takich ptaków. Aby uniknąć powielania przepisów dotyczących zakładów kwarantanny różnych gatunków zwierząt lądowych, w niniejszym rozporządzeniu należy utrzymać główną treść tych wymagań, ale należy je dostosować w taki sposób, aby można je było stosować w odniesieniu do wielu gatunków zwierząt lądowych.
(18) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 8 ustanawia przepisy w zakresie zdrowia ludzi i zwierząt w odniesieniu do produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz produktów pochodnych, w celu zapobieżenia zagrożeniu stwarzanemu przez te produkty dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz zminimalizowania tego zagrożenia, a w szczególności w celu ochrony bezpieczeństwa łańcucha żywnościowego i paszowego. W szczególności ustanowiono w nim przepisy dotyczące gromadzenia, przewozu, składowania, obróbki, przetwarzania i stosowania lub usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, w tym zwierząt zabitych w związku ze zwalczaniem chorób epizootycznych, aby zapobiec ryzyku dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego. Rozporządzenie (WE) nr 1069/2009 wraz z szeregiem środków wykonawczych przyjętych na mocy tego rozporządzenia zapewnia ogólne ramy w zakresie usuwania martwych zwierząt. Przy zatwierdzaniu zakładów zgodnie z art. 97 i 99 rozporządzenia (UE) 2016/429 właściwy organ powinien zapewnić, aby wnioskodawcy przestrzegali przepisów ustanowionych w ramach rozporządzenia (WE) nr 1069/2009.
(19) Art. 101 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że właściwe organy ustanawiają i prowadzą aktualizowane rejestry zarejestrowanych i zatwierdzonych przez siebie zakładów i podmiotów oraz że rejestry te mają być udostępniane Komisji i właściwym organom innych państw członkowskich. W celu zapewnienia przejrzystości rejestry te powinny być również publicznie dostępne.
(20) Ponadto art. 101 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych określających szczegółowe informacje, jakie należy zamieścić w rejestrach prowadzonych przez właściwy organ, a także że rejestry zatwierdzonych zakładów są publicznie dostępne. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić obowiązki informacyjne właściwego organu w odniesieniu do tych rejestrów.
(21) W art. 102-105 rozporządzenia (UE) 2016/429 ustanowiono wymogi dotyczące minimalnych informacji, które mają być zamieszczone w dokumentacji przez podmioty prowadzące zakłady i przewoźników zarejestrowanych lub zatwierdzonych przez właściwy organ, a w art. 106 tego rozporządzenia przewidziano, że Komisja ustanawia przepisy uzupełniające te obowiązki w zakresie prowadzenia dokumentacji. Podmioty prowadzące zakłady i przewoźnicy mają bezpośrednią wiedzę na temat utrzymywanych zwierząt lądowych znajdujących się pod ich opieką, a gdy zwierzęta mają zostać przemieszczone, mają oni obowiązek dostarczyć właściwemu organowi określone informacje do celów certyfikacji zdrowia zwierząt lub ich identyfikowalności, dzięki czemu informacje te są łatwo dostępne dla właściwego organu. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić przepisy dotyczące informacji, które muszą być zamieszczone w dokumentacji przez określone podmioty prowadzące zakłady i przewoźników oprócz tych, które są już wymagane na mocy rozporządzenia (UE) 2016/429.
(22) W art. 112-115 rozporządzenia (UE) 2016/429 zobowiązano podmioty utrzymujące bydło, owce, kozy, świnie i koniowate do zidentyfikowania każdego zwierzęcia przy pomocy fizycznych środków identyfikacji oraz do zapewnienia, aby podczas przemieszczania zwierzętom tym towarzyszył dokument identyfikacyjny lub dokument dotyczący przemieszczania, a także do przekazywania wymaganych informacji do komputerowej bazy danych prowadzonej przez właściwy organ. Ponadto w art. 117 rozporządzenia (UE) 2016/429 zobowiązano podmioty utrzymujące zwierzęta lądowe inne niż bydło, owce, kozy, świnie i koniowate do identyfikowania każdego zwierzęcia przy użyciu fizycznych środków identyfikacji i zapewnienia, aby zwierzętom tym towarzyszył dokument identyfikacyjny lub dokument dotyczący przemieszczania, gdy takie przepisy zostały przyjęte przez Komisję na podstawie art. 118 rozporządzenia.
(23) W art. 118 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 uprawniono Komisję do określenia szczegółowych wymogów dotyczących środków identyfikacji utrzymywanych zwierząt lądowych oraz zasad dotyczących dokumentów identyfikacyjnych i dokumentów dotyczących przemieszczania tych zwierząt, a także szczegółowych przepisów dotyczących komputerowych baz danych dotyczących utrzymywanego bydła, owiec, kóz, świń i koniowatych, określonych w tym rozporządzeniu oraz przepisów dotyczących wymiany danych elektronicznych pomiędzy komputerowymi bazami danych państw członkowskich dotyczącymi utrzymywanego bydła. Ponadto w art. 118 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/429 uprawniono Komisję do ustanowienia wymagań dotyczących alternatywnych środków identyfikacji utrzymywanych zwierząt lądowych, a także zwolnień i przepisów szczególnych w odniesieniu do niektórych kategorii tych zwierząt oraz szczegółowych przepisów dotyczących identyfikacji i dokumentów dotyczących przemieszczania tych zwierząt, a także przepisów dotyczących identyfikacji i rejestracji utrzymywanych zwierząt lądowych po ich wprowadzeniu do Unii.
(24) Ponadto w art. 119 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 uprawniono Komisję do ustanowienia przepisów dotyczących szczególnych odstępstw dla podmiotów od określonych wymagań w zakresie identyfikacji i rejestracji ustanowionych w tym akcie. W art. 122 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/429 uprawniono Komisję do określenia wymagań w zakresie identyfikowalności materiału biologicznego utrzymywanych zwierząt lądowych innych niż bydło, kozy, owce, świnie i koniowate.
Przed przyjęciem rozporządzenia (UE) 2016/429 przepisy Unii dotyczące identyfikacji i rejestracji bydła, owiec, kóz, świń i koniowatych zostały określone w rozporządzeniu (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 , rozporządzeniu Rady (WE) nr 21/2004 10 oraz dyrektywach Rady 2008/71/WE 11 i 2009/156/WE 12 . Rozporządzenie (UE) 2016/429 uchyla i zastępuje te cztery akty od dnia 21 kwietnia 2021 r. W tych czterech aktach określono zasady dotyczące środków identyfikacji, dokumentów identyfikacyjnych lub dokumentów dotyczących przemieszczania oraz komputerowych baz danych. Przewidziano w nich również terminy na zastosowanie środków identyfikacji wobec tych utrzymywanych zwierząt przez podmioty. Ponadto przewidziano w nich także szereg odstępstw i wyłączeń w odniesieniu do środków identyfikacji i dokumentów dotyczących przemieszczania bez uszczerbku dla identyfikowalności zwierząt utrzymywanych. Określone w tych aktach przepisy okazały się skuteczne przy zapewnianiu identyfikowalności utrzymywanego bydła, owiec, kóz, świń i koniowatych. W związku z tym należy zachować istotę tych przepisów, ale zaktualizować je tak, aby uwzględnić praktyczne doświadczenia zdobyte w trakcie ich stosowania oraz aktualny postęp techniczny. Nowe terminy stosowania środków identyfikacji wobec utrzymywanych zwierząt lądowych przez podmioty powinny zostać określone przez Komisję w akcie wykonawczym przyjętym zgodnie z art. 120 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/429.
(25) W celu zapewnienia, aby koniowate wprowadzane na terytorium Unii zostały zidentyfikowane zgodnie z przepisami Unii dopiero po ich wprowadzeniu do Unii i gdy pozostają w Unii, konieczne jest odniesienie się w niniejszym rozporządzeniu do procedur celnych określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 13 .
(26) Przed przyjęciem rozporządzenia (UE) 2016/429 przepisy Unii dotyczące identyfikowalności utrzymywanych psów, kotów i fretek oraz ptaków żyjących w niewoli zostały określone w dyrektywie 92/65/EWG. Przepisy ustanowione w tej dyrektywie okazały się skuteczne przy zapewnianiu identyfikowalności tych zwierząt. W związku z tym należy zachować istotę tych przepisów, ale zaktualizować je tak, aby uwzględnić praktyczne doświadczenia zdobyte w trakcie ich stosowania oraz aktualny postęp techniczny.
(27) Ponadto w dyrektywie 92/65/EWG określono, że aby psy, koty i fretki mogły być przedmiotem handlu, powinien towarzyszyć im taki sam dokument identyfikacyjny jak w przypadku przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych, o którym mowa w art. 6 lit. d) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 14 . W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy utrzymać ten przepis.
(28) Przed przyjęciem rozporządzenia (UE) 2016/429 przepisy Unii dotyczące identyfikowalności jaj wylęgowych były ustanowione w dyrektywie 2009/158/WE. Jeżeli chodzi o oznakowanie jaj wylęgowych, obecny system jest dobrze ugruntowany. Dlatego w niniejszym rozporządzeniu należy zachować główną treść tych przepisów, ale należy je dostosować do ram rozporządzenia (UE) 2016/429.
(29) Przed przyjęciem rozporządzenia (UE) 2016/429 przepisy Unii dotyczące identyfikowalności zwierząt lądowych utrzymywanych w cyrkach objazdowych i grupach zwierząt tresowanych ustanowiono w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1739/2005 15 . Przepisy ustanowione w tym rozporządzeniu okazały się skuteczne przy zapewnianiu identyfikowalności zwierząt lądowych utrzymywanych w cyrkach objazdowych i grupach zwierząt tresowanych. W związku z tym należy zachować istotę tych przepisów, ale zaktualizować je tak, aby uwzględnić praktyczne doświadczenia zdobyte w trakcie ich stosowania.
(30) Rozporządzenie (UE) 2016/429 stanowi, że przepisy dotyczące zapobiegania chorobom oraz ich zwalczania mają zastosowanie do chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w załączniku II do tego rozporządzenia, które obejmują zakażenia Brucella abortus, B. melitensis i B. suis oraz zakażenie kompleksem Mycobacterium tuberculosis (M. bovis, M. caprae i M. tuberculosis). W art. 9 rozporządzenia (UE) 2016/429 przewidziano przepisy dotyczące zapobiegania chorobom i ich zwalczania mające zastosowanie do różnych kategorii chorób umieszczonych w wykazie. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1882 16 stanowi, że przepisy dotyczące zapobiegania chorobom i ich zwalczania w odniesieniu do chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429, mają zastosowanie do kategorii chorób umieszczonych w wykazie w odniesieniu do umieszczonych w wykazie gatunków i grup gatunków, o których mowa w załączniku do tego rozporządzenia wykonawczego. Utrzymywane wielbłądowate i jeleniowate są wymienione w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1882 jako podatne na te zakażenia. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić zharmonizowane przepisy dotyczące identyfikowalności tych zwierząt.
(31) Biorąc pod uwagę wyjątkową sytuację hodowli reniferów, która jest silnie związana z dziedzictwem kulturowym Saamów w Europie Północnej, państwa członkowskie powinny mieć możliwość utrzymania szczególnych systemów środków identyfikacji ustanowionych w odniesieniu do reniferów utrzymywanych na ich terytorium. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć specjalny system identyfikacji tych zwierząt.
(32) W odniesieniu do zwierząt koniowatych art. 114 rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że podmioty muszą zapewnić, aby zwierzęta koniowate były indywidualnie identyfikowane za pomocą prawidłowo wypełnionego unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego. Ponadto art. 120 ust. 2 tego rozporządzenia przewiduje się przyjęcie przez Komisję aktów wykonawczych w odniesieniu do niektórych wymogów dotyczących tego dokumentu. Chociaż przepisy dotyczące unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego są obecnie określone w ramach przepisów prawnych dotyczących zdrowia zwierząt w ramach prawnych rozporządzenia (UE) 2016/429, konieczne jest uwzględnienie wymogów dotyczących identyfikacji tych zwierząt ustanowionych w innych przepisach prawa Unii. W szczególności uwzględnić należy dyrektywę 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 17 , rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/262 18 , rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1012 19 , rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/1940 20 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 21 , aby uniknąć mnożenia przepisów i dokumentów identyfikacyjnych, co niepotrzebnie zwiększyłoby obciążenia administracyjne i finansowe. Ta potrzeba racjonalizacji przepisów unijnych jest szczególnie ważna w przypadku zwierząt koniowatych, ponieważ są one wykorzystywane do wielu celów, w tym do wydarzeń sportowych, jako zwierzęta hodowlane, a także żywność. Ponadto ich wykorzystanie różni się w zależności od etapu życia, dlatego ważne jest, aby unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny był ważny dla różnych zastosowań. Ponadto przepisy przejściowe określone w niniejszym rozporządzeniu muszą uwzględniać okresy stosowania tych pięciu aktów, aby zapewnić koordynację obowiązujących przepisów unijnych.
(33) W celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów Unii dotyczących identyfikowalności utrzymywanych zwierząt lądowych i zapewnienia, aby przepisy te były jasne i przejrzyste, rozporządzenie Komisji (WE) nr 509/1999 22 , rozporządzenie Komisji (WE) nr 2680/99 23 , decyzja Komisji 2000/678/WE 24 , decyzja Komisji 2001/672/WE 25 , rozporządzenie Komisji (WE) nr 911/2004 26 , decyzja Komisji 2004/764/WE, rozporządzenie Komisji (WE) nr 644/2005 27 , rozporządzenie (WE) nr 1739/2005 28 , decyzja Komisji 2006/28/WE 29 , decyzja Komisji 2006/968/WE 30 , decyzja Komisji 2009/712/WE 31 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/262 powinny zostać uchylone niniejszym rozporządzeniem. Aby umożliwić sprawne przejście do nowych ram prawnych podmiotom prowadzącym cyrki objazdowe i grupy zwierząt tresowanych, dokumenty dotyczące przemieszczania i identyfikacji w formacie zgodnym z rozporządzeniem (WE) nr 1739/2005 powinny pozostać w mocy do terminu, który zostanie określony przez Komisję w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 120 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/429 w odniesieniu do formatu dokumentów dotyczących przemieszczania oraz dokumentów identyfikacyjnych utrzymywanych zwierząt lądowych w cyrkach objazdowych i grupach zwierząt tresowanych.
(34) W dyrektywie 2001/82/WE ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące zwierząt koniowatych w odniesieniu do leczenia zwierząt koniowatych, od których lub z których pozyskuje się żywność, w odniesieniu do weterynaryjnych produktów leczniczych, pod warunkiem że te zwierzęta koniowate są identyfikowane zgodnie z przepisami Unii i są wyraźnie oznaczone w swoim dokumencie identyfikacyjnym jako nieprzeznaczone do uboju w celu spożycia przez ludzi. Przepisy te są obecnie określone w rozporządzeniu (UE) 2019/6, które uchyla i zastępuje dyrektywę 2001/82/WE. Rozporządzenie (UE) 2019/6 ma zastosowanie od dnia 28 stycznia 2022 r. zgodnie z datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2016/429. Oba te akty są jednak ze sobą wzajemnie powiązane, ponieważ w art. 109 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/6 przewiduje się, że Komisja przyjmuje akty delegowane w celu uzupełnienia tego rozporządzenia w odniesieniu do informacji, które należy zawrzeć w unikalnym dożywotnim dokumencie identyfikacyjnym przewidzianym w rozporządzeniu (UE) 2016/429 do celów wypełniania obowiązków w zakresie prowadzenia dokumentacji określonych w rozporządzeniu (UE) 2019/6. Ponadto w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/262 ustanowiono przepisy dotyczące identyfikacji koniowatych, w tym przepisy dotyczące dokumentów identyfikacyjnych tych zwierząt, oraz przewidziano, że unijny system identyfikacji koniowatych obejmuje między innymi unikalny dożywotni dokument. W rozporządzeniu (UE) 2016/1012 ustanowiono również zasady identyfikacji koniowatych. Stanowi ono, że Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające wzory formularzy unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego.
(35) Aby uniknąć niepotrzebnych obciążeń administracyjnych i finansowych dla podmiotów utrzymujących utrzymywane zwierzęta koniowate i właściwych organów, unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny utrzymywanych zwierząt koniowatych określony w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/262 powinien nadal obowiązywać do dnia, który zostanie określony przez Komisję w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 120 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/429 i art. 109 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/6, w odniesieniu do formatu unikalnego dożywotniego dokumentu identyfikacyjnego utrzymywanych zwierząt koniowatych.
(36) W art. 271 rozporządzenia (UE) 2016/429 przewidziano okres przejściowy dla nowych ram prawnych ustanowionych w tym akcie dla podmiotów w zakresie identyfikacji utrzymywanego bydła, owiec, kóz i świń oraz uprawniono Komisję do skrócenia tego okresu przejściowego.
(37) Aby umożliwić podmiotom, które utrzymują zwierzęta lądowe, sprawne przejście do nowych ram prawnych ustanowionych rozporządzeniem (UE) 2016/429 pod względem identyfikacji i rejestracji tych zwierząt, a także do nowych ram prawnych w zakresie przepisów dotyczących zdrowia zwierząt pod względem przemieszczania tych zwierząt, przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny obowiązywać od tego samego dnia co przepisy ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2016/429.
(38) Aby umożliwić sprawne przejście do nowych ram prawnych podmiotom prowadzącym zakłady utrzymujące zwierzęta lądowe zarejestrowanym lub zatwierdzonym zgodnie z dyrektywami 64/432/EWG i 92/65/EWG, rozporządzeniami (WE) nr 1760/2000, (WE) nr 21/2004, dyrektywami 2008/71/WE, 2009/156/WE i 2009/158/WE należy uznać je za zarejestrowane lub zatwierdzone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby podmioty te stosowały się do wszystkich przepisów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
(39) W celu zapewnienia sprawnego przejścia do nowych ram prawnych należy uznać, że bydło, owce, kozy, świnie, koniowate, wielbłądowate i jeleniowate oraz papugowate zidentyfikowane i zarejestrowane przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zostały zidentyfikowane i zarejestrowane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem oraz kwalifikują się do przemieszczania w Unii.
(40) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 21 kwietnia 2021 r. zgodnie z datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2016/429,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1625/2020 z dnia 25 sierpnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.366.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 kwietnia 2021 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2021/2168 z dnia 21 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.438.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 2021 r.
- zmieniony przez pkt 3 i 4 sprostowania z dnia 14 sierpnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.267.6).
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2021/2168 z dnia 21 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.438.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 2021 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.314.115 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/2035 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zakładów utrzymujących zwierzęta lądowe i wylęgarni oraz identyfikowalności niektórych utrzymywanych zwierząt lądowych i jaj wylęgowych |
Data aktu: | 28/06/2019 |
Data ogłoszenia: | 05/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 21/04/2021, 25/12/2019 |