Rozporządzenie delegowane 2019/1974 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1295/2013 przez ustanowienie dodatkowych jakościowych i ilościowych wskaźników efektywności

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/1974
z dnia 17 maja 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1295/2013 przez ustanowienie dodatkowych jakościowych i ilościowych wskaźników efektywności

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1295/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające program "Kreatywna Europa" (2014-2020) i uchylające decyzje nr 1718/2006/WE, nr 1855/2006/WE i nr 1041/2009/WE 1 , w szczególności jego art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) nr 1295/2013, którym ustanowiono program "Kreatywna Europa" ("program"), zawarto szczegółowe przepisy dotyczące monitorowania programu, a także wykaz wskaźników, które mają być stosowane do pomiaru jego wyników. Niedoskonałości obecnych ram prawnych utrudniły jednak właściwe monitorowanie programu.

(2) Jeżeli chodzi o konfigurację programu, podczas gdy cele ogólne i szczegółowe wymienione w art. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 1295/2013 mają jednolite zastosowanie do zarówno podprogramów, jak i komponentu międzysektorowego, siedem priorytetów podprogramu MEDIA, o których mowa w art. 9, oraz sześć priorytetów podprogramu Kultura, o których mowa w art. 12, powiela cele szczegółowe. Niektóre priorytety odnoszą się do celów programu, podczas gdy inne odnoszą się do celów podprogramów lub działań. W rezultacie produkty nie mogą być bezpośrednio powiązane z rezultatami pośrednimi i końcowymi.

(3) Ponadto wskaźniki, o których mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1295/2013, nie pozwalają na kompleksowe monitorowanie postępu i wyników programu w odniesieniu do zamierzonych celów. W chwili obecnej istnieją wskaźniki produktu i rezultatu, ale jedynie ograniczona liczba wskaźników może kwalifikować się jako wskaźniki oddziaływania. Istnieje wreszcie zestaw wskaźników służących do oceny ogólnych wyników rynkowych, których nie można wykorzystać do pomiaru wyników programu.

(4) Konieczne jest przeprowadzenie kompleksowego przeglądu ram monitorowania wyników programu, wraz z wprowadzeniem dodatkowych wskaźników jakościowych i ilościowych. W trakcie śródokresowej oceny zewnętrznej programu, w świetle dotychczasowych doświadczeń z jego wdrażania, Komisja opracowała nowe wskaźniki.

(5) Proponowany zestaw wskaźników powinien stanowić ramy dla pomiaru postępów programu w osiąganiu jego celów. Zgodnie z art. 18 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1295/2013 nowe wskaźniki powinny być wykorzystywane zarówno do regularnego monitorowania programu, jak i do ostatecznej oceny.

(6) Wyniki programu należy mierzyć na poziomie programu, na poziomie podprogramu i na poziomie poszczególnych zaplanowanych działań, dla których opracowano nowe wskaźniki. Powinno to dostarczyć przydatnych informacji na temat sektora kultury i sektora kreatywnego, a także sektora kultury i sektora audiowizualnego związanego z podprogramami. Z drugiej strony wskaźniki oparte na działaniach powinny dostarczać informacji na temat realizacji poszczególnych działań w ramach podprogramów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Oprócz wskaźników w odniesieniu do celów ogólnych, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1295/2013, stosuje się również następujące wskaźniki efektywności:
a)
liczba miejsc pracy stworzonych w ramach programu w sektorze kultury i sektorze kreatywnym;
b)
wkład finansowy sektora kultury i sektora kreatywnego uruchomiony w ramach programu dla finansowanych projektów;
c)
liczba osób mających dostęp do europejskich dzieł kultury i pracy twórczej powstałych przy wsparciu programu, w tym, w miarę możliwości, dzieł z krajów innych niż ich własny;
d)
liczba i udział procentowy przedsiębiorstw audiowizualnych, które zgłosiły poprawę swojej pozycji rynkowej spowodowaną wsparciem z podprogramu MEDIA.
2. 
Oprócz wskaźników w odniesieniu do celów szczegółowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1295/2013, stosuje się również następujące wskaźniki efektywności:
a)
liczba i skala partnerstw transnarodowych utworzonych przy wsparciu programu, w tym kraj pochodzenia organizacji będących beneficjentami;
b)
liczba działań kulturalnych i kreatywnych organizowanych na szczeblu transnarodowym przy wsparciu podprogramu Kultura;
c)
liczba uczestników wspieranych w ramach programu przedsięwzięć i działań edukacyjnych, które zwiększyły kompetencje i szanse na zatrudnienie uczestników (w tym odsetek kobiet);
d)
jakościowe dowody udanych przedsięwzięć w dziedzinie innowacji artystycznych, biznesowych i technologicznych powstałych przy wsparciu z programu;
e)
wykaz nominacji i nagród przyznanych za utwory audiowizualne wspierane z podprogramu MEDIA w ramach głównych międzynarodowych festiwali i akademii krajowych (w tym Berlinale, Cannes, Oscarów lub Europejskich Nagród Filmowych).
3. 
Oprócz wskaźników w odniesieniu do celów szczegółowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1295/2013, stosuje się również następujące wskaźniki efektywności:
a)
liczba sprowadzonych do państwach członkowskich filmów z innych państw członkowskich, rozpowszechnianych w Unii przy wsparciu z programu;
b)
udział procentowy filmów sprowadzonych do państw członkowskich z innych państw członkowskich;
c)
odsetek unijnych utworów audiowizualnych w kinach i na platformach cyfrowych wspieranych ze środków programu;
d)
średnia liczba terytoriów znajdujących się za granicą, na których rozpowszechniane są wspierane utwory filmowe i telewizyjne;
e)
liczba koprodukcji opracowanych i wyprodukowanych przy wsparciu z programu, w tym udział procentowy koprodukcji z różnymi partnerami;
f)
odsetek utworów audiowizualnych wspieranych z podprogramu MEDIA, których reżyserami są kobiety lub których scenariusz napisały kobiety.
4. 
Oprócz wskaźników w odniesieniu do celów szczegółowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1295/2013, stosuje się również następujące wskaźniki efektywności:
a)
liczba artystów oraz osób zawodowo związanych z kulturą i pracą twórczą oraz innych osób, do których dotarły bezpośrednio i pośrednio projekty wspierane w ramach podprogramu Kultura;
b)
liczba uczestników wspieranych projektów, którzy zgłaszają, że mają nowe lub lepsze możliwości rynkowe lub zawodowe;
c)
liczba wspieranych w ramach programu projektów skierowanych do grup w niekorzystnej sytuacji, między innymi osób ze środowisk migracyjnych, osób niepełnosprawnych i bezrobotnych, zwłaszcza młodych bezrobotnych;
d)
wielkość (mikro, małe, średnie i duże) organizacji uczestniczących w projektach (liczba pracowników w danym roku i roczny obrót lub bilans roczny);
e)
liczba i względny udział projektów współpracy na małą i dużą skalę wspieranych w ramach podprogramu Kultura;
f)
liczba artystów oraz osób zawodowo związanych z kulturą i twórczością, które są mobilne geograficznie poza granicami kraju dzięki wsparciu z podprogramu Kultura, według kraju pochodzenia i płci;
g)
liczba tłumaczeń literackich rozpoczętych w ciągu roku przy wsparciu z programu;
h)
liczba i odsetek wspieranych w ramach programu tłumaczeń z rzadziej używanych języków;
i)
liczba książek opublikowanych przy wsparciu z programu.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 221.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.308.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/1974 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1295/2013 przez ustanowienie dodatkowych jakościowych i ilościowych wskaźników efektywności
Data aktu: 17/05/2019
Data ogłoszenia: 29/11/2019
Data wejścia w życie: 19/12/2019