JEDNOLITA RADA DS. RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010, w szczególności jego art. 42, art. 43 ust. 5, art. 50 ust. 3, art. 56 ust. 1-3, art. 61, 63 i 64, 1
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 2 ,
uwzględniając konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (Single Resolution Board - "SRB") pełni rolę organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Single Resolution Mechanism - "SRM") zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 806/2014. Misją SRB jest zapewnienie, aby restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja banków znajdujących się w trudnej sytuacji przebiegały w sposób uporządkowany, wywierając jak najmniejszy wpływ na gospodarkę realną, system finansowy i finanse publiczne uczestniczących państw członkowskich i innych państw.
(2) SRB może prowadzić dochodzenia wewnętrzne lub administracyjne postępowania wyjaśniające z urzędu lub w następstwie uzyskania poufnej informacji od członków personelu SRB w ramach procedury sygnalizowania nieprawidłowości. SRB może również prowadzić postępowania dyscyplinarne zgodnie z załącznikiem IX do regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej.
(3) SRB może w kontekście dochodzenia wewnętrznego, administracyjnego postępowania wyjaśniającego lub postępowania dyscyplinarnego zgłaszać sprawy do Biura Dochodzeń i Postępowań Dyscyplinarnych Komisji (IDOC) oraz Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) zgodnie z decyzją Zarządu z sesji wykonawczej z dnia 6 listopada 2015 r. w sprawie warunków dochodzeń wewnętrznych w związku z walką z przestępstwami finansowymi, korupcją oraz wszelką nielegalną działalnością szkodliwą dla interesów Wspólnot (SRB/ES/2015/01);
(4) SRB, reprezentowana w tym przypadku przez urzędnika SRB ds. etyki i zgodności z przepisami, bądź odpowiednio inspektora ochrony danych SRB, przetwarza kilka kategorii danych osobowych, w szczególności dane umożliwiające identyfikację, dane kontaktowe i dane służbowe, a także pełni rolę administratora danych. Dane osobowe są przechowywane w zabezpieczonym środowisku elektronicznym uniemożliwiającym bezprawny dostęp lub przekazanie danych osobom, które nie muszą mieć do nich dostępu. Przetwarzane dane osobowe są zatrzymywane zgodnie z zasadami SRB dotyczącymi zatrzymywania dokumentów. Po upływie okresu zatrzymania informacje dotyczące sprawy, w tym dane osobowe, są przenoszone do archiwów lub usuwane zgodnie z zasadą minimalizacji danych i prawidłowości danych;
(5) Wewnętrzne zasady powinny mieć zastosowanie do wszystkich procesów przetwarzania prowadzonych przez SRB w trakcie wykonywania działalności służącej zapobieganiu naruszeniom m.in. kodeksu etyki SRB i regulaminu pracowniczego oraz ich śledzeniu, wykrywaniu i ściganiu;
(6) Wewnętrzne zasady powinny mieć zastosowanie do procesów przetwarzania prowadzonych zarówno w trakcie wewnętrznych, jak i zewnętrznych dochodzeń, a także w trakcie monitorowania działań następczych podejmowanych w rezultacie tych dochodzeń. Wewnętrzne zasady powinny mieć zastosowanie do procesów przetwarzania, które stanowią część działań powiązanych z funkcjami urzędnika SRB ds. etyki i zgodności z przepisami SRB, a w stosowanych przypadkach - inspektora ochrony danych SRB. Powinny one również obejmować pomoc i współpracę ze strony urzędnika SRB ds. etyki i zgodności z przepisami, a odpowiednio - na żądanie - inspektora ochrony danych SRB, udzielaną organom krajowym i organizacjom międzynarodowym poza dochodzeniami administracyjnymi;
(7) SRB musi przedstawić uzasadnienie ścisłej konieczności i proporcjonalności ograniczeń w społeczeństwie demokratycznym oraz postępować z poszanowaniem istoty podstawowych praw i wolności;
(8) W ramach powyższego SRB ma obowiązek przestrzegać w możliwie szerokim zakresie w trakcie realizacji powyższych procedur praw podstawowych osób, których dane dotyczą, w szczególności tych związanych z prawem dostępu, prawem do sprostowania danych, prawem do usunięcia danych, prawem do przenoszenia danych itp., które to prawa przewidziano w rozporządzeniu (UE) 2018/1725;
(9) SRB może być jednak zobowiązana do wstrzymania przekazania informacji udzielanych osobie, której dane dotyczą, i innych praw takiej osoby w celu zabezpieczenia - w szczególności - własnych dochodzeń, dochodzeń i postępowań innych organów publicznych, w tym IDOC i OLAF, jak również praw innych osób w związku z dochodzeniami, a także w celu zabezpieczenia własnych postępowań dyscyplinarnych;
(10) SRB może zatem wstrzymać przekazanie informacji w celu zabezpieczenia dochodzeń lub postępowań dyscyplinarnych;
(11) SRB powinna znieść ograniczenia, gdy tylko przestaną występować warunki uzasadniające ograniczenie;
(12) SRB powinna regularnie, w odstępach sześciu miesięcy, monitorować warunki ograniczające i w razie konieczności dokonywać ich rewizji;
(13) SRB powinna w trakcie dokonywania rewizji konsultować się z inspektorem ochrony danych, PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: