uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010, w szczególności jego art. 42, art. 43 ust. 5, art. 50 ust. 3, art. 56 ust. 1-3, art. 61, 63 i 64, 1
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 2 ,
uwzględniając konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,
(1) Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (Single Resolution Board - "SRB") pełni rolę organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Single Resolution Mechanism - "SRM") zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 806/2014. Misją SRB jest zapewnienie, aby restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja banków znajdujących się w trudnej sytuacji przebiegały w sposób uporządkowany, wywierając jak najmniejszy wpływ na gospodarkę realną, system finansowy i finanse publiczne uczestniczących państw członkowskich i innych państw.
(2) SRB może prowadzić dochodzenia wewnętrzne lub administracyjne postępowania wyjaśniające z urzędu lub w następstwie uzyskania poufnej informacji od członków personelu SRB w ramach procedury sygnalizowania nieprawidłowości. SRB może również prowadzić postępowania dyscyplinarne zgodnie z załącznikiem IX do regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej.
(3) SRB może w kontekście dochodzenia wewnętrznego, administracyjnego postępowania wyjaśniającego lub postępowania dyscyplinarnego zgłaszać sprawy do Biura Dochodzeń i Postępowań Dyscyplinarnych Komisji (IDOC) oraz Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) zgodnie z decyzją Zarządu z sesji wykonawczej z dnia 6 listopada 2015 r. w sprawie warunków dochodzeń wewnętrznych w związku z walką z przestępstwami finansowymi, korupcją oraz wszelką nielegalną działalnością szkodliwą dla interesów Wspólnot (SRB/ES/2015/01);
(4) SRB, reprezentowana w tym przypadku przez urzędnika SRB ds. etyki i zgodności z przepisami, bądź odpowiednio inspektora ochrony danych SRB, przetwarza kilka kategorii danych osobowych, w szczególności dane umożliwiające identyfikację, dane kontaktowe i dane służbowe, a także pełni rolę administratora danych. Dane osobowe są przechowywane w zabezpieczonym środowisku elektronicznym uniemożliwiającym bezprawny dostęp lub przekazanie danych osobom, które nie muszą mieć do nich dostępu. Przetwarzane dane osobowe są zatrzymywane zgodnie z zasadami SRB dotyczącymi zatrzymywania dokumentów. Po upływie okresu zatrzymania informacje dotyczące sprawy, w tym dane osobowe, są przenoszone do archiwów lub usuwane zgodnie z zasadą minimalizacji danych i prawidłowości danych;
(5) Wewnętrzne zasady powinny mieć zastosowanie do wszystkich procesów przetwarzania prowadzonych przez SRB w trakcie wykonywania działalności służącej zapobieganiu naruszeniom m.in. kodeksu etyki SRB i regulaminu pracowniczego oraz ich śledzeniu, wykrywaniu i ściganiu;
(6) Wewnętrzne zasady powinny mieć zastosowanie do procesów przetwarzania prowadzonych zarówno w trakcie wewnętrznych, jak i zewnętrznych dochodzeń, a także w trakcie monitorowania działań następczych podejmowanych w rezultacie tych dochodzeń. Wewnętrzne zasady powinny mieć zastosowanie do procesów przetwarzania, które stanowią część działań powiązanych z funkcjami urzędnika SRB ds. etyki i zgodności z przepisami SRB, a w stosowanych przypadkach - inspektora ochrony danych SRB. Powinny one również obejmować pomoc i współpracę ze strony urzędnika SRB ds. etyki i zgodności z przepisami, a odpowiednio - na żądanie - inspektora ochrony danych SRB, udzielaną organom krajowym i organizacjom międzynarodowym poza dochodzeniami administracyjnymi;
(7) SRB musi przedstawić uzasadnienie ścisłej konieczności i proporcjonalności ograniczeń w społeczeństwie demokratycznym oraz postępować z poszanowaniem istoty podstawowych praw i wolności;
(8) W ramach powyższego SRB ma obowiązek przestrzegać w możliwie szerokim zakresie w trakcie realizacji powyższych procedur praw podstawowych osób, których dane dotyczą, w szczególności tych związanych z prawem dostępu, prawem do sprostowania danych, prawem do usunięcia danych, prawem do przenoszenia danych itp., które to prawa przewidziano w rozporządzeniu (UE) 2018/1725;
(9) SRB może być jednak zobowiązana do wstrzymania przekazania informacji udzielanych osobie, której dane dotyczą, i innych praw takiej osoby w celu zabezpieczenia - w szczególności - własnych dochodzeń, dochodzeń i postępowań innych organów publicznych, w tym IDOC i OLAF, jak również praw innych osób w związku z dochodzeniami, a także w celu zabezpieczenia własnych postępowań dyscyplinarnych;
(10) SRB może zatem wstrzymać przekazanie informacji w celu zabezpieczenia dochodzeń lub postępowań dyscyplinarnych;
(11) SRB powinna znieść ograniczenia, gdy tylko przestaną występować warunki uzasadniające ograniczenie;
(12) SRB powinna regularnie, w odstępach sześciu miesięcy, monitorować warunki ograniczające i w razie konieczności dokonywać ich rewizji;
(13) SRB powinna w trakcie dokonywania rewizji konsultować się z inspektorem ochrony danych, PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji | |
Elke KÖNIG | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.301.5 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja w sprawie wewnętrznych zasad dotyczących ograniczenia pewnych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach administracyjnych postępowań wyjaśniających/postępowań dyscyplinarnych/dochodzeń/innych czynności prowadzonych przez Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji |
Data aktu: | 18/09/2019 |
Data ogłoszenia: | 22/11/2019 |
Data wejścia w życie: | 23/11/2019 |