uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa zabawek 1 , w szczególności jej art. 46 ust. 2,
(1) W dyrektywie 2009/48/WE ustanawia się pewne wymagania dotyczące substancji chemicznych, które są sklasyfikowane jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 2 . W dodatku C do załącznika II do dyrektywy ustanowiono określone stężenia graniczne substancji chemicznych stosowanych w zabawkach przeznaczonych dla dzieci w wieku poniżej 36 miesięcy lub w innych zabawkach przeznaczonych do wkładania do ust.
(2) Formaldehyd (numer CAS 50-00-0) nie jest obecnie wymieniony w dodatku C do załącznika II do dyrektywy 2009/48/WE. Został sklasyfikowany jako substancja rakotwórcza kategorii 1B na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Zgodnie częścią III pkt 4 lit. a) załącznika II do dyrektywy 2009/48/WE formaldehyd może być stosowany do stężenia 0,1 %, co odpowiada 1 000 mg/kg (zawartość graniczna).
(3) Komisja powołała Grupę Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Zabawek, która ma za zadanie doradzać Komisji w toku prac nad wnioskami ustawodawczymi oraz inicjatywami politycznymi w dziedzinie bezpieczeństwa zabawek 3 . Zadaniem jej podgrupy roboczej ds. chemikaliów w zabawkach (podgrupa ds. chemikaliów) jest doradzanie Grupie Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Zabawek w kwestii substancji chemicznych, które mogą być stosowane w zabawkach.
(4) Formaldehyd jest stosowany jako monomer w produkcji materiałów polimerowych. Materiały polimerowe są często stosowane w zabawkach. Dzieci mogą zatem połknąć formaldehyd, wkładając do ust. zabawki zawierające materiały polimerowe. Tolerowane dzienne pobranie (TDI) dla formaldehydu zostało ustalone przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) 4 i zostało potwierdzone przez panel naukowy ds. dodatków do żywności, przypraw, pomocy przetwórczych i materiałów pozostających w kontakcie z żywnością (AFC) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności 5 . TDI wynosi 0,15 mg/kg masy ciała dziennie. Przy założeniu, że 10 % TDI formaldehydu jest pobierane z zabawek 6 , dziecko o masie ciała wynoszącej 10 kg nie powinno pobierać więcej niż 0,15 mg formaldehydu dziennie. Przyjmując, że ślina połykana jest w ilości 100 ml dziennie, podgrupa ds. chemikaliów zaleciła podczas posiedzenia w dniu 26 września 2017 r. 7 limit migracji formaldehydu wynoszący 1,5 mg/l w materiałach polimerowych, jeżeli migracja formaldehydu jest oznaczana zgodnie z metodą badawczą określoną w normach EN 71-10:2005 8 i EN 71-11:2005 9 .
(5) Formaldehyd jest również wykorzystywany w produkcji wyrobów z drewna klejonego żywicą, takich jak płyta wiórowa, płyta o wiórach zorientowanych (OSB), płyta pilśniowa wysokiej gęstości (HDF), płyta pilśniowa średniej gęstości (MDF) oraz sklejka. Żywice formaldehydowe obejmują żywice fenolowo-formaldehydowe (PF), mocznikowo-formaldehydowe (UF), melaminowo-formaldehydowe (MF) i polioksymetylenowe (POM). POM stosuje się zazwyczaj jedynie w małych elementach wewnętrznych, a nie w całych zabawkach. Podgrupa ds. chemikaliów zaleciła na posiedzeniu w dniu 26 września 2017 r. limit emisji formaldehydu wynoszący 0,1 ml/m3, jeżeli emisja formaldehydu jest oznaczana w takich materiałach zgodnie z metodą komorową określoną w normie EN 717-1:2004 10 . Ten limit odpowiada stężeniu granicznemu w powietrzu w pomieszczeniach, ustalonemu przez WHO w celu zapobieżenia podrażnieniom narządów zmysłów u populacji ogólnej i zapobiegania nowotworom 11 .
(6) Formaldehyd może być również obecny w tekstylnym materiale zabawki ze względu na jego stosowanie do produkcji wyrobów włókienniczych. Według sprawozdania Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowanego w 2002 r. najniższe stężenie progowe dla alergicznego kontaktowego zapalenia skóry powodowanego przez formaldehyd wynosi 30 mg/kg 12 . Na tej podstawie i w celu ochrony osób najbardziej uczulonych podgrupa ds. chemikaliów zaleciła na posiedzeniu w dniu 26 września 2017 r. zawartość graniczną formaldehydu wynoszącą 30 mg/kg, w przypadku gdy zawartość formaldehydu jest oznaczana zgodnie z metodą ekstrakcji wodnej określoną w normie EN ISO 14184-1:2011 13 .
(7) Formaldehyd może być obecny w skórzanym materiale zabawki ze względu na stosowanie tej substancji przy wytwarzaniu skóry. Jako że skórzany materiał zabawki może prowadzić do podobnego narażenia jak w przypadku tekstylnego materiału zabawki, podgrupa ds. chemikaliów zaleciła na posiedzeniu w dniu 26 września 2017 r. zawartość graniczną formaldehydu wynoszącą 30 mg/kg, w przypadku gdy zawartość formaldehydu jest oznaczana zgodnie z normą EN ISO 17226-1:2008 14 .
(8) Zawartość graniczna formaldehydu w papierowym materiale zabawki powinna wynosić 30 mg/kg zgodnie z zaleceniem podgrupy ds. chemikaliów wydanym podczas posiedzenia w dniu 26 września 2017 r., jeżeli jest ona oznaczana zgodnie z metodą ekstrakcji wodnej określoną w normie EN 645:1993 15 oraz zgodnie z normą EN 1541:2001 16 . Wniosek ten oparto na stwierdzeniu, że papierowy materiał zabawki może doprowadzić do podobnego narażenia jak w przypadku tekstylnego i skórzanego materiału zabawki.
(9) Formaldehyd może występować w materiale zabawki na bazie wody ze względu na swoje działanie konserwujące. Może być stosowany w materiałach zabawek na bazie wody, takich jak bańki mydlane lub tusz we flamastrach, oraz w suchych materiałach przeznaczonych do zmieszania z wodą przed użyciem. W świetle opinii Komitetu Naukowego ds. Zagrożeń dla Zdrowia i Środowiska (SCHER), zgodnie z którą związki rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość (CMR) nie powinny występować w zabawkach 17 , podgrupa ds. chemikaliów zaleciła podczas posiedzenia w dniu 3 maja 2018 r. 18 stężenie graniczne dla formaldehydu w materiale zabawki na bazie wody wynoszące 10 mg/kg, w przypadku gdy zawartość formaldehydu jest oznaczana zgodnie z metodą badawczą opublikowaną przez Europejską Dyrekcję Rady Europy ds. Jakości Leków i Opieki Zdrowotnej (metoda EDQM) i dotyczącą oznaczania wolnego formaldehydu w produktach kosmetycznych 19 . Zalecane stężenie graniczne jest zbliżone do najniższej wartości, którą można wiarygodnie ustalić metodą EDQM, i uwzględnia ilości śladowe formaldehydu, które mogą być uwalniane przez inne substancje konserwujące.
(10) Grupa Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Zabawek odnotowała podczas posiedzenia w dniu 19 grudnia 2017 r. 20 fakt wydania zaleceń przez jej podgrupę ds. chemikaliów w odniesieniu do stężeń granicznych formaldehydu w różnych materiałach zabawek. Wyraziła swoje poparcie i zaproponowała pewne poprawki do rozważenia przez Komisję.
(11) Zgodnie z art. 46 ust. 2 dyrektywy 2009/48/WE przy przyjmowaniu szczegółowych maksymalnych wartości dla substancji chemicznych ujętych w dodatku C do tej dyrektywy należy uwzględnić wymagania dotyczące opakowania żywności, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1935/2004. Podstawowe założenia dotyczące limitu migracji specyficznej dla formaldehydu jako monomeru w materiale z tworzywa sztucznego przeznaczonym do kontaktu z żywnością 21 różnią się jednak od podstawowych założeń dotyczących zalecanego limitu migracji formaldehydu jako monomeru w zabawkach. Przy określaniu stężenia granicznego formaldehydu jako monomeru w zabawkach nie jest zatem możliwe uwzględnienie wymagań dotyczących opakowania żywności.
(12) W świetle dostępnych dowodów naukowych i zaleceń Grupy Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Zabawek i jej podgrupy ds. chemikaliów konieczne jest określenie zalecanych stężeń granicznych formaldehydu w różnych materiałach zabawek.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić dodatek C do załącznika II do dyrektywy 2009/48/WE.
(14) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpieczeństwa Zabawek ustanowionego na podstawie art. 47 dyrektywy 2009/48/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Komitet Naukowy ds. Zagrożeń dla Zdrowia i Środowiska (SCHER), opinia "Risk from organic CMR substances in toys". Opinia przyjęta w dniu 18 maja 2010 r.
Komitet Naukowy ds. Zagrożeń dla Zdrowia i Środowiska (SCHER), opinia "Evaluation of the migration limits for chemical elements in Toys". Opinia przyjęta w dniu 1 lipca 2010 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.299.51 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2019/1929 zmieniająca dodatek C do załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE w celu przyjęcia określonych stężeń granicznych substancji chemicznych stosowanych w niektórych zabawkach w odniesieniu do formaldehydu |
Data aktu: | 19/11/2019 |
Data ogłoszenia: | 20/11/2019 |
Data wejścia w życie: | 10/12/2019 |