Rozporządzenie wykonawcze 2019/1916 ustanawiające szczegółowe przepisy w odniesieniu do stosowania urządzeń aerodynamicznych montowanych z tyłu pojazdu zgodnie z dyrektywą Rady 96/53/WE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/1916
z dnia 15 listopada 2019 r.
ustanawiające szczegółowe przepisy w odniesieniu do stosowania urządzeń aerodynamicznych montowanych z tyłu pojazdu zgodnie z dyrektywą Rady 96/53/WE

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym 1 , w szczególności jej art. 8b ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Poprawa właściwości aerodynamicznych pojazdów ma znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia zużycia paliwa, a tym samym zmniejszenia emisji CO2. Znaczna poprawa właściwości aerodynamicznych pojazdów jest jednak możliwa tylko wówczas, gdy pozwalają na to dopuszczalne wymiary pojazdów drogowych, w tym urządzeń aerodynamicznych. W związku z tym dyrektywa 96/53/WE została zmieniona w celu zapewnienia odstępstw od maksymalnej dopuszczalnej długości pojazdów, z przodu i z tyłu, pod pewnymi warunkami.

(2) W celu zapewnienia bezpieczeństwa chowanych lub składanych urządzeń aerodynamicznych montowanych z tyłu pojazdu, należy określić sytuacje, w jakich takie urządzenia mogą być używane, bądź muszą być schowane lub złożone, w szczególności w odniesieniu do bliskości innych użytkowników drogi, szczególnych cech danego obszaru oraz ograniczeń prędkości. Należy również zagwarantować kompatybilność chowanych lub składanych urządzeń aerodynamicznych montowanych z tyłu pojazdu z operacjami transportu intermodalnego, w szczególności podczas manewrowania na intermodalnych jednostkach transportowych i poza nimi oraz wytrzymywania siły wiatru podczas transportu na takich jednostkach.

(3) Należy również zauważyć, że pojazdy lub zespoły pojazdów z urządzeniami aerodynamicznymi montowanymi z tyłu muszą spełniać wymogi dyrektywy 96/53/WE, a w szczególności wymogi odnoszące się do zakrętu w okręgu określone w pkt 1.5 załącznika I.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 10i ust. 2 dyrektywy 96/53/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące stosowania urządzeń aerodynamicznych montowanych z tyłu pojazdów i zespołów pojazdów zgodnie z dyrektywą 96/53/WE.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"urządzenia" oznaczają urządzenia aerodynamiczne montowane z tyłu pojazdów lub zespołów pojazdów;
b)
"pozycja użytkowa" oznacza położenie urządzeń w pozycji rozłożonej zmniejszającej opór powietrza;
c)
"pozycja zamknięta" oznacza położenie urządzeń w pozycji złożonej lub schowanej, która jest właściwie zabezpieczona.
Artykuł  3

Warunki operacyjne

1.  2
 Państwa członkowskie mogą zakazać ruchu pojazdów lub zespołów pojazdów wyposażonych w urządzenia znajdujące się w pozycji użytkowej w związku ze specyfiką obszarów miejskich lub międzymiastowych, na których maksymalne dopuszczalne prędkości wynoszą 50 km/h lub mniej i na których mogą być obecni szczególnie zagrożeni użytkownicy dróg.
2. 
Urządzenia muszą znajdować się w pozycji zamkniętej w sytuacjach lub na obszarach, na których konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi lub zachowanie ostrożności. Może to nastąpić:
a)
podczas manewrowania, cofania lub parkowania pojazdu;
b)
kiedy pojazd jest zaparkowany;
c)
podczas załadunku lub rozładunku towarów.
3. 
Stosowanie urządzeń w operacjach transportu intermodalnego podlega następującym wymogom:
a)
podczas przygotowywania i w trakcie transportu intermodalnego urządzenia muszą znajdować się w pozycji zamkniętej;
b)
urządzenia nie mogą wystawać więcej niż 25 mm z każdej strony pojazdu, a całkowita szerokość pojazdu wraz z urządzeniami nie może przekraczać 2 600 mm;
4. 
uszkodzone, niebezpieczne lub źle działające urządzenia muszą znajdować się w pozycji zamkniętej lub, w miarę możliwości, muszą zostać niezwłocznie usunięte.
5. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 i ust. 3 lit. a) urządzenia nie muszą znajdować się w pozycji zamkniętej, jeżeli zgodnie z częścią B pkt 1.3.1.1.3, częścią C pkt 1.3.1.1.3 i częścią D pkt 1.4.1.1.3 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 1230/2012 nie muszą one być chowane lub składane, ponieważ w każdych warunkach spełnione są wymogi dotyczące maksymalnych wymiarów.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 59.
2 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 349/2020 z dnia 2 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.63.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 marca 2020 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.297.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/1916 ustanawiające szczegółowe przepisy w odniesieniu do stosowania urządzeń aerodynamicznych montowanych z tyłu pojazdu zgodnie z dyrektywą Rady 96/53/WE
Data aktu: 15/11/2019
Data ogłoszenia: 18/11/2019
Data wejścia w życie: 08/12/2019