uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 241,
(1) Zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE 1 "organizm zmodyfikowany genetycznie (GMO)" oznacza organizm z wyjątkiem istoty ludzkiej, w którym materiał genetyczny został zmieniony w sposób nie zachodzący w warunkach naturalnych wskutek krzyżowania lub naturalnej rekombinacji. Wykazy technik uzupełniają tę definicję i określają zakres tej dyrektywy. Definicja i wykazy technik zostały sporządzone przy uwzględnieniu technik hodowli, które były dostępne i były stosowane w momencie przyjęcia dyrektywy 2001/18/WE.
(2) Od tego czasu poczyniono znaczne postępy w rozwoju nowych technik hodowli, co prowadzi do niepewności co do tego, czy te nowe techniki hodowli są objęte zakresem definicji GMO i zakresem dyrektywy 2001/18/WE, a w konsekwencji czy uzyskane w ich wyniku produkty powinny podlegać obowiązkom określonym w tej dyrektywie.
(3) W swoim wyroku w sprawie C-528/16 2 Trybunał Sprawiedliwości, po rozważeniu ogólnych celów dyrektywy 2001/18/WE, orzekł, że nowe techniki mutagenezy są objęte zakresem tej dyrektywy i podlegają obowiązkom w niej określonym.
(4) Wyrok zapewnił jasność prawa co do statusu nowych technik mutagenezy, ale wskazał także na kwestie praktyczne, które mają znaczenie dla właściwych organów krajowych, przemysłu unijnego, w szczególności w sektorze hodowli roślin, badań naukowych i innych. Pytania te dotyczą między innymi tego, w jaki sposób zapewnić zgodność z dyrektywą 2001/18/WE, gdy produktów uzyskanych za pomocą nowych technik mutagenezy nie można odróżnić, przy zastosowaniu obecnych metod, od produktów powstałych w wyniku naturalnej mutacji, oraz tego w jaki sposób zapewnić w takiej sytuacji równe traktowanie importowanych produktów i produktów wytworzonych w Unii.
(5) Rada jest zdania, że w celu wyjaśnienia sytuacji konieczne jest przeprowadzenie analizy zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 3 , w szczególności zgodnie z jego ust. 10 dotyczącym stosowania art. 225 i 241 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
L. ANDERSSON | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.293.103 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2019/1904 wzywająca Komisję do przedłożenia analizy w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-528/16 dotyczącej statusu nowych technik genomowych na podstawie prawa Unii, I wniosku, o ile jest to stosowne w świetle wyników analizy |
Data aktu: | 08/11/2019 |
Data ogłoszenia: | 14/11/2019 |
Data wejścia w życie: | 14/11/2019 |