Rozporządzenie delegowane 2019/1867 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do ustanowienia finansowania w oparciu o stawki ryczałtowe

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/1867
z dnia 28 sierpnia 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do ustanowienia finansowania w oparciu o stawki ryczałtowe

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 67 ust. 5a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu uproszczenia korzystania z finansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ("EFRR"), Europejskiego Funduszu Społecznego ("EFS"), Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ("EFRROW") i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego ("EFMR") oraz zmniejszenia obciążenia administracyjnego i ryzyka błędów należy ustanowić stawkę ryczałtową w odniesieniu do zwrotu jednemu lub większej liczbie beneficjentów kosztów operacji wspieranych w ramach pomocy technicznej, bez konieczności uzasadniania stawki. Obejmuje to przypadki, w których instytucja zarządzająca, agencja płatnicza lub inny organ wdraża operacje w ramach pomocy technicznej.

(2) Poziom stawki ryczałtowej opiera się na pułapach i rzeczywistej alokacji środków na pomoc techniczną w programach oraz na danych dotyczących absorpcji z poprzednich okresów programowania. Zastosowanie metody zwrotu kosztów w oparciu o stawkę ryczałtową nie ma wpływu na alokację finansową na pomoc techniczną w przyjętych programach. Można ją również stosować w przypadku programów wspieranych z więcej niż jednego funduszu, nawet jeżeli dany priorytet dotyczący pomocy technicznej jest objęty wsparciem z innego funduszu niż fundusz wspierający priorytety inne niż pomoc techniczna w ramach tego samego programu.

(3) Ponadto, w celu ułatwienia zarządzania finansami w ramach istniejących uzgodnień dotyczących programowania, w przypadku EFRR, EFS i Funduszu Spójności oraz EFMR należy określić, że podstawą stosowania wspomnianej stawki są wydatki kwalifikowalne w ramach osi priorytetowych innych niż oś dotycząca pomocy technicznej w ramach programu, w którym stosowana jest metoda zwrotu kosztów w oparciu o tę stawkę ryczałtową. W związku z tym nie stosuje się tej stawki ryczałtowej, jeżeli program obejmuje wyłącznie pomoc techniczną. Ponadto w odniesieniu do wyżej wymienionych funduszy nie ma wymogu przyjęcia zmian w programie, w którym stosowana jest metoda zwrotu kosztów w oparciu o tę stawkę ryczałtową.

(4) Konieczne jest określenie, że podstawą stosowania stawki ryczałtowej są wydatki kwalifikowalne, w odniesieniu do których instytucja zarządzająca lub właściwy organ kontrolny zakończyły kontrole zarządcze lub - w przypadku EFRROW - odpowiednie kontrole administracyjne.

(5) Aby uniknąć ryzyka podwójnego finansowania w przypadku korzystania z tej formy zwrotu kosztów przez państwa członkowskie, finansowanie w oparciu o stawkę ryczałtową należy stosować wyłącznie w odniesieniu do wydatków, które zostały poddane kontroli zarządczej po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, a następnie do końca okresu kwalifikowalności. Z tego samego względu w przypadku EFRROW finansowanie w oparciu o stawkę ryczałtową należy stosować wyłącznie w odniesieniu do wydatków, które były przedmiotem kontroli administracyjnych od początku rolniczego roku budżetowego, jak przewidziano w art. 39 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 2 , począwszy od dnia 16 października 2019 r. lub każdego kolejnego rolniczego roku budżetowego, a następnie do końca okresu kwalifikowalności. W celu zapewnienia należytego zarządzania finansami państwa członkowskie muszą dopilnować, aby kwoty zwracane w formie finansowania w oparciu o stawki ryczałtowe były obliczane na podstawie wydatków na projekty niedotyczące pomocy technicznej, które są zgodne z prawem i prawidłowe.

(6) Mechanizm finansowania w oparciu o stawkę ryczałtową może być stosowany wyłącznie w latach budżetowych, które w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie były jeszcze zamknięte. Aby umożliwić kontrole podstawy do obliczania finansowania w oparciu o stawkę ryczałtową w kontekście art. 9 i art. 47 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, w przypadku EFRROW mechanizm finansowania w oparciu o stawkę ryczałtową może być stosowany wyłącznie w odniesieniu do wydatków od początku rolniczego roku budżetowego rozpoczynającego się w dniu 16 października 2019 r. lub każdego kolejnego rolniczego roku budżetowego.

(7) Aby umożliwić szybkie stosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, w celu skorzystania z niego wystarczająco wcześnie w bieżącym roku budżetowym, a w przypadku EFRROW w rolniczym roku budżetowym rozpoczynającym się w dniu 16 października 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

1. 
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się finansowanie w oparciu o stawkę ryczałtową w celu zwrotu przez instytucję zarządzającą kosztów operacji finansowanych w ramach osi priorytetowej dotyczącej pomocy technicznej z inicjatywy państw członkowskich na rzecz jednego beneficjenta lub większej ich liczby w ramach programu.
2. 
W przypadku EFRROW w niniejszym rozporządzeniu ustanawia się finansowanie w oparciu o stawkę ryczałtową w celu zwrotu przez agencję płatniczą lub inną instytucję, o której mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, kosztów operacji pomocy technicznej z inicjatywy państw członkowskich na rzecz jednego beneficjenta lub większej ich liczby w ramach programu. W przypadku gdy agencja płatnicza lub inna instytucja bezpośrednio podejmuje operacje pomocy technicznej, zwrot kosztów tych operacji może również zostać ustalony na podstawie tego finansowania w oparciu o stawkę ryczałtową.
Artykuł  2

Finansowanie w oparciu o stawkę ryczałtową

1. 
Całkowita kwota podlegająca zwrotowi za operacje finansowane w ramach osi priorytetowej dotyczącej pomocy technicznej w ramach danego programu, może być obliczana jako stawka ryczałtowa w odniesieniu do kwot wydatków na operacje w ramach osi priorytetowych programu innych niż oś dotycząca pomocy technicznej. W przypadku EFRROW pomoc techniczną można obliczać jako stawkę ryczałtową w odniesieniu do kwot wydatków na operacje w ramach działań dotyczących rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w tytule III rozdział I rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 3 .
2. 
Tę stawkę ryczałtową ustala się w wysokości 4 % w przypadku programów wspieranych z EFRR, EFS, Funduszu Spójności lub EFRROW oraz w wysokości 6 % w przypadku programów wspieranych z EFMR. W przypadku programów wspieranych z EFRR w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" stawkę ryczałtową ustala się w wysokości 6 %. Obliczona kwota może zostać zwrócona jednemu beneficjentowi lub może zostać podzielona na większą liczbę beneficjentów.
3. 
Począwszy od roku obrachunkowego rozpoczynającego się w dniu 1 lipca 2019 r. lub każdego kolejnego roku obrachunkowego, do podstawy służącej do obliczania stawki ryczałtowej można włączać jedynie wydatki, które po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia były przedmiotem kontroli zarządczych zgodnie z art. 125 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013. W przypadku EFRROW do podstawy służącej do obliczania stawki ryczałtowej można włączać jedynie wydatki, które były przedmiotem kontroli administracyjnych zgodnie z art. 59 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, począwszy od rolniczego roku budżetowego rozpoczynającego się w dniu 16 października 2019 r. lub każdego kolejnego roku budżetowego.
4. 
W przypadku stosowania finansowania w oparciu o tę stawkę ryczałtową, stosuje się je do zwrotu kosztów pomocy technicznej wyłącznie do końca okresu kwalifikowalności, a w przypadku EFRROW - w ciągu odnośnego rolniczego roku budżetowego.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 sierpnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.289.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/1867 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do ustanowienia finansowania w oparciu o stawki ryczałtowe
Data aktu: 28/08/2019
Data ogłoszenia: 08/11/2019
Data wejścia w życie: 09/11/2019