uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 2 , w szczególności jego art. 20 ust. 14 akapit trzeci oraz art. 24 ust. 21 akapit trzeci,
(1) Aby zapewnić dokonywanie przez inwestorów solidnej analizy due diligence oraz aby ułatwić im ocenę ryzyk bazowych zgodnie z celami rozporządzenia (UE) 2017/2402, ekspozycje bazowe sekurytyzacji powinny mieć podobne profile ryzyka. Konieczne jest zatem ustanowienie jednolitych kryteriów określania jednorodności danej puli ekspozycji bazowych.
(2) Pula ekspozycji bazowych powinna być uważana za jednorodną wyłącznie wtedy, gdy obejmuje ekspozycje należące do jednego rodzaju aktywów. Należy zatem wyszczególnić różne rodzaje aktywów, tak by ekspozycje mogły być odpowiednio przypisywane. Praktyka rynkowa doprowadziła już do zidentyfikowania ugruntowanych rodzajów aktywów na potrzeby określania jednorodności danej puli ekspozycji bazowych. Jednakże w celu zapewnienia, by nie dochodziło do ograniczania innowacji finansowych ani do utrudniania istniejących praktyk rynkowych, należy zezwolić, by określone pule ekspozycji bazowych, które nie odpowiadają jednemu z tych ugruntowanych rodzajów aktywów, również mogły być uznawane za pojedynczy rodzaj aktywów na podstawie wewnętrznych metodyk i parametrów stosowanych spójnie przez jednostkę inicjującą lub jednostkę sponsorującą. Nie można również wykluczyć sytuacji, w których jedna ekspozycja może być przypisana do więcej niż jednego rodzaju aktywów. Niemniej wszystkie ekspozycje bazowe w ramach danej sekurytyzacji powinny należeć do tego samego rodzaju aktywów.
(3) Standardy zawierania umów kredytowych są opracowane z myślą o pomiarze i ocenie ryzyka kredytowego związanego z ekspozycjami bazowymi danej sekurytyzacji, w związku z czym stanowią przydatne wskaźniki jednorodności tych ekspozycji. W związku z tym stosowanie podobnych standardów zawierania umów kredytowych należy traktować jako wskaźnik, że pula ekspozycji bazowych ma podobne profile ryzyka, podczas gdy stosowanie standardów zawierania umów kredytowych, które nie są podobne, może prowadzić do powstania ekspozycji o znacząco różniących się profilach ryzyka, nawet gdy wszystkie te standardy są same w sobie wysokiej jakości.
(4) Obsługa ekspozycji bazowych, w tym monitorowanie i pobieranie należności gotówkowych z tytułu ekspozycji bazowych oraz administrowanie tymi należnościami po stronie aktywów jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji ("SSPE"), ma istotny wpływ na przepływy środków pieniężnych oczekiwane z tytułu tych ekspozycji bazowych i tym samym ułatwia prognozowanie przepływów środków pieniężnych oraz umożliwia inwestorom dokonywanie wiarygodnych pod względem statystycznym założeń dotyczących charakterystyki produktów pod względem strumieni płatności i ryzyka niewykonania zobowiązania. Niezależnie od tego, czy obsługę prowadzi jednostka inicjująca, jednostka inicjująca wspólnie ze stroną trzecią, czy też strony trzecie, prowadzenie obsługi puli ekspozycji bazowych w oparciu o podobne procedury, systemy i zasady zarządzania powinno stanowić warunek konieczny do uznania puli ekspozycji bazowych za jednorodną. Ekspozycje bazowe w puli powinny zatem podlegać procedurom obsługi, które są na tyle podobne, by umożliwić inwestorowi dokonanie z pełnym zaufaniem oceny wpływu obsługi w oparciu o podobne parametry.
(5) W przypadku niektórych rodzajów aktywów inwestorzy mogą nie być w stanie właściwie ocenić ryzyk bazowych w puli ekspozycji bazowych wyłącznie na podstawie stosowania podobnych standardów zawierania i obsługi umów kredytowych. Aby zapewnić dokładną ocenę jednorodności, w odniesieniu do niektórych rodzajów aktywów powinny zatem mieć zastosowanie określone kryteria. W indywidualnych przypadkach jednostka inicjująca lub jednostka sponsorująca powinna zatem stosować co najmniej jedno stosowne kryterium, biorąc pod uwagę rodzaj sekurytyzacji (tj. sekurytyzacja inna niż ABCP lub sekurytyzacja ABCP), cechy charakterystyczne danej puli ekspozycji bazowych oraz to, czy inwestorzy są w stanie dokonać oceny ryzyk bazowych w puli na podstawie wspólnych metodyk i parametrów. Rodzaje aktywów "instrumenty kredytowe dla osób fizycznych, przeznaczone na cele konsumpcyjne osobiste lub rodzinne lub na cele konsumpcyjne gospodarstw domowych" oraz "należności z tytułu dostaw i usług" uznaje się jednak za wystarczająco jednorodne jako rodzaje aktywów, pod warunkiem że stosowane są również podobne standardy zawierania umów kredytowych i procedury ich obsługi. Stosowanie dodatkowych wymogów w odniesieniu do tych rodzajów aktywów w postaci kryteriów jednorodności prowadziłoby do nadmiernych koncentracji w sekurytyzowanych portfelach. W związku z tym nie należy wymagać stosowania kryteriów jednorodności w odniesieniu do tych rodzajów aktywów.
(6) W przypadku gdy ekspozycje bazowe zmienią swoje cechy w odniesieniu do warunków jednorodności (w tym kryteriów jednorodności) z przyczyn pozostających poza kontrolą jednostki inicjującej lub jednostki sponsorującej i nie w wyniku błędu jednostki inicjującej, nie należy takiej zmiany uważać za mającą wpływ na jednorodność puli, o ile ekspozycje spełniały pozostałe wymogi niniejszego rozporządzenia w momencie zainicjowania sekurytyzacji, a zmiana nastąpiła po zainicjowaniu sekurytyzacji. Z uwagi na fakt, że warunki określania jednorodności ekspozycji bazowych mają znaczenie zarówno dla sekurytyzacji ABCP, jak i sekurytyzacji innych niż ABCP, do obu tych rodzajów sekurytyzacji powinny mieć zastosowanie jednolite przepisy, bez względu na poszczególne kryteria jednorodności, które mogą być istotne tylko w przypadku niektórych rodzajów aktywów występujących w ramach sekurytyzacji ABCP lub sekurytyzacji innych niż ABCP.
(7) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, gdyż dotyczą one jednorodności zarówno sekurytyzacji ABCP, jak i sekurytyzacji innych niż ABCP. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich podmiotom podlegającym tym obowiązkom, oba regulacyjne standardy techniczne dotyczące jednorodności, które są wymagane na mocy rozporządzenia (UE) 2017/2402, należy włączyć do jednego rozporządzenia. Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(8) Przed przedłożeniem projektu standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, Europejski Urząd Nadzoru Bankowego ściśle współpracował z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW) i Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA). Przeprowadził on także otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.285.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/1851 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących jednorodności ekspozycji bazowych w ramach sekurytyzacji |
Data aktu: | 28/05/2019 |
Data ogłoszenia: | 06/11/2019 |
Data wejścia w życie: | 26/11/2019 |