a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Wymóg ten nie dotyczy zastosowań wymienionych w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono różne kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Ftalan di-2-etyloheksylu (DEHP) jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE. W dniu 29 czerwca 2017 r. Komisja otrzymała wniosek, złożony zgodnie z art. 5 ust. 3 dyrektywy 2011/65/UE, o wyłączenie, które ma być wymienione w załączniku III do tej dyrektywy, w odniesieniu do stosowania DEHP w częściach gumowych, takich jak: pierścienie uszczelniające typu "O", uszczelki, amortyzatory, węże, pierścienie wzmacniające i kołpaki wtykowe używane w układach silnika, w tym w rurach wylotowych i turbosprężarkach, przeznaczone do stosowania w urządzeniach, które nie są przeznaczone wyłącznie do użytku przez konsumentów ("wnioskowane wyłączenie").
(4) Ocena wnioskowanego wyłączenia obejmowała konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE.
(5) DEHP dodawany jest do materiałów gumowych jako plastyfikator w celu zapewnienia elastyczności. Elementy gumowe są wykorzystywane jako elastyczne połączenia między częściami układów silnika i zapobiegają wyciekom, uszczelniają części silnika oraz chronią przed drganiami lub zanieczyszczeniami i płynami w okresie eksploatacji silników.
(6) Obecnie nie ma dostępnych na rynku alternatywnych rozwiązań niezawierających DEHP, które zapewniłyby wystarczający poziom niezawodności w przypadku zastosowań w silnikach, w których wymagane są długi okres eksploatacji i specjalne właściwości, takie jak odporność na wszelkie materiały wchodzące w kontakt z przedmiotowymi elementami (np. paliwo, olej smarowy, chłodziwo, gazy lub zanieczyszczenia), temperaturę i drgania.
(7) Ze względu na brak niezawodnych zamienników zastąpienie lub wyeliminowanie DEHP jest nadal naukowo i technicznie niewykonalne w praktyce przypadku niektórych elementów gumowych stosowanych w układach silnika. Wnioskowane wyłączenie jest zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 i w związku z tym nie obniża poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w tym rozporządzeniu.
(8) Należy zatem przyznać wyłączenie, o które ubiega się wnioskodawca, uwzględniając objęte wyłączeniem zastosowania w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE w odniesieniu do sprzętu elektrycznego i elektronicznego kategorii 11 określonego w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE.
(9) Wyłączenie to powinno być przyznane na maksymalny okres ważności wynoszący 5 lat, począwszy od dnia 22 lipca 2019 r., zgodnie z art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE. Biorąc pod uwagę wyniki trwających prac nad znalezieniem niezawodnego zamiennika, jest mało prawdopodobne, aby czas trwania wyłączenia miał negatywny wpływ na innowacyjność.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: