uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/29/EWG z dnia 31 marca 1992 r. dotyczącą minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu poprawy opieki medycznej na statkach 1 , w szczególności jej art. 8,
(1) Zasada 10 Europejskiego filaru praw socjalnych 2 , proklamowanego w Göteborgu dnia 17 listopada 2017 r., głosi, że każdy pracownik ma prawo do zdrowego, bezpiecznego i dobrze dostosowanego środowiska pracy. Prawo pracowników do wysokiego poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy oraz do środowiska pracy dostosowanego do ich potrzeb zawodowych i pozwalającego im przedłużyć okres ich uczestnictwa w rynku pracy obejmuje ulepszoną opiekę medyczną na statkach.
(2) Wdrożenie dyrektyw związanych z bezpieczeństwem i zdrowiem pracowników w miejscu pracy, w tym dyrektywy 92/29/ EWG, było przedmiotem oceny ex post, zwanej oceną REFIT. W jej trakcie oceniono przydatność dyrektywy, a także przeanalizowano prowadzone badania naukowe i nową wiedzę naukową w różnych istotnych dziedzinach. W wyniku oceny REFIT, o której mowa w dokumencie roboczym służb Komisji 3 , stwierdzono między innymi, że wykaz obowiązkowego wyposażenia medycznego zawarty w załączniku II do dyrektywy 92/29/EWG powinien zostać uaktualniony oraz że należy zwiększyć spójność z instrumentami międzynarodowymi.
(3) W swoim komunikacie pt. "Bezpieczniejsze i zdrowsze warunki pracy dla wszystkich - nowelizacja przepisów i polityki UE w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy" 4 Komisja ponownie stwierdziła, że choć w wyniku oceny REFIT unijnego dorobku prawnego w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy potwierdzono, iż przepisy w tej dziedzinie są na ogół skuteczne i adekwatne do założonych celów, można by znowelizować nieaktualne przepisy i zapewnić lepsze i szersze: ochronę, zgodność z przepisami i egzekwowanie w terenie. Komisja szczególnie podkreśla potrzebę uaktualnienia wykazu obowiązkowego wyposażenia medycznego zawartego w załączniku II do dyrektywy 92/29/EWG.
(4) W dyrektywie 92/29/EWG ustanowiono minimalne wymagania w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu poprawy opieki medycznej nad osobami wykonującymi zawód na statku. Dyrektywa zawiera wykaz wyposażenia medycznego wymaganego na statku i reguluje kwestie podziału obowiązków, udzielania informacji i szkolenia oraz kontroli.
(5) Załącznik II do dyrektywy 92/29/EWG zawiera niewyczerpujący wykaz wyposażenia medycznego wymaganego na statku, w tym leków, sprzętu medycznego i odtrutek. Wymogi dotyczące wyposażenia medycznego różnią się w zależności od kategorii statków, określonych w załączniku I do tej dyrektywy.
(6) Należy zmienić załącznik II do dyrektywy 92/29/EWG w świetle postępu naukowego i postępu medycyny, które miały miejsce od jej przyjęcia, zwłaszcza jeśli chodzi o nowo dostępne leki i sprzęt medyczny oraz leki i sprzęt medyczny, które nie są już wymagane na statkach. Ponadto z praktyki lekarskiej wynika w wielu przypadkach, że sformułowanie obecnych pozycji w załączniku II do dyrektywy 92/29/EWG należy uaktualnić lub dostosować, aby dokładniej odzwierciedlić obecną praktykę.
(7) Szczególną uwagę należy poświęcić statkom pozostającym bardzo blisko brzegu lub nieposiadającym kabiny mieszkalnej, należącym do kategorii C, ponieważ statki tej kategorii są zwykle mniejsze i może brakować na nich miejsca na pełne wyposażenie medyczne. W załączniku II do dyrektywy 92/29/EWG powinno się zatem zezwolić państwom członkowskich, w wyjątkowych okolicznościach, na stosowanie środków alternatywnych (leków lub sprzętu medycznego) z obiektywnie uzasadnionych przyczyn. Ze względu na specyfikę statków kategorii C niektóre leki i sprzęt medyczny nie są na tych statkach niezbędne, w związku z czym wykaz leków i sprzętu medycznego dla tej kategorii powinno się nieznacznie skrócić.
(8) Należy zmienić załącznik IV do dyrektywy 92/29/EWG w celu uwzględnienia zmiany załącznika II, ponieważ w załączniku IV ustanowiono ogólne ramy kontroli wyposażenia medycznego na statkach, w związku z czym jest on ściśle powiązany z załącznikiem II i powiela jego treść do celów kontroli.
(9) Należy zmienić załączniki II i IV do dyrektywy 92/29/EWG w celu uwzględnienia instrumentów międzynarodowych takich jak Międzynarodowy Przewodnik Medyczny dla Statków 5 , a także w celu utrzymania obecnego poziomu ochrony osób wykonujących zawód na statku oraz odzwierciedlenia postępu naukowego i postępu medycyny w tej dziedzinie, które wymagają jedynie dostosowań technicznych w miejscu pracy.
(10) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem Doradczym ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy na temat działań wynikających z komunikatu Komisji pt. "Bezpieczniejsze i zdrowsze warunki pracy dla wszystkich - nowelizacja przepisów i polityki UE w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy", które należy podjąć, aby unijne przepisy w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy były nadal skuteczne i adekwatne do założonych celów.
(11) W swojej "Opinii na temat modernizacji sześciu dyrektyw w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy w celu zapewnienia bezpieczniejszych i zdrowszych warunków pracy dla wszystkich" 6 , przyjętej w dniu 6 grudnia 2017 r., Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa i Zdrowia w Miejscu Pracy zalecił uaktualnienie załączników II i IV do dyrektywy 92/29/EWG.
(12) W kolejnej "Opinii na temat aktualizacji technicznej załączników do dyrektywy dotyczącej opieki medycznej na statkach (92/29)" 7 , przyjętej w dniu 31 maja 2018 r., Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa i Zdrowia w Miejscu Pracy zalecił uaktualnienie załączników II i IV do dyrektywy 92/29/EWG w celu uwzględnienia najnowszego postępu technologicznego i postępu medycyny w tej dziedzinie.
(13) Komisję wspierali eksperci z państw członkowskich, udzielając jej wsparcia technicznego i naukowego.
(14) Zgodnie ze wspólną deklaracją polityczną dotyczącą dokumentów wyjaśniających 8 , przyjętą w dniu 28 września 2011 r. przez państwa członkowskie i Komisję, państwa członkowskie zobowiązały się do złożenia, w uzasadnionych przypadkach, wraz z powiadomieniem o środkach transpozycji, jednego lub więcej dokumentów wyjaśniających związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów transpozycyjnych.
(15) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 8 dyrektywy Rady 92/29/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.279.80 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2019/1834 zmieniająca załączniki II i IV do dyrektywy Rady 92/29/EWG w odniesieniu do dostosowań wyłącznie technicznych |
Data aktu: | 24/10/2019 |
Data ogłoszenia: | 31/10/2019 |
Data wejścia w życie: | 20/11/2019 |