uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2000/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie czynników biologicznych w miejscu pracy 1 , w szczególności jej art. 19,
(1) Zasada 10 Europejskiego filaru praw socjalnych 2 , proklamowanego w Göteborgu dnia 17 listopada 2017 r., stanowi, że każdy pracownik ma prawo do zdrowego, bezpiecznego i dobrze dostosowanego środowiska pracy. Prawo pracowników do wysokiego poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz do środowiska pracy dostosowanego do ich potrzeb zawodowych i pozwalającego im przedłużyć okres ich uczestnictwa w rynku pracy obejmuje ochronę przez narażeniem na działanie czynników biologicznych w miejscu pracy.
(2) Wdrożenie dyrektyw dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa pracowników w miejscu pracy, w tym dyrektywy 2000/54/ WE, było przedmiotem oceny ex post, zwanej "oceną REFIT". W jej trakcie oceniono adekwatność dyrektyw, a także przeanalizowano badania naukowe i nową wiedzę naukową w różnych istotnych dziedzinach. W ocenie REFIT, o której mowa w dokumencie roboczym służb Komisji 3 , stwierdzono między innymi, że lista klasyfikacyjna czynników biologicznych w załączniku III do dyrektywy 2000/54/WE wymaga zmiany w świetle postępu naukowego i technicznego oraz że należy zwiększyć spójność z innymi właściwymi dyrektywami.
(3) W swoim komunikacie pt. "Bezpieczniejsze i zdrowsze warunki pracy dla wszystkich - nowelizacja przepisów i polityki UE w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy" 4 Komisja ponownie stwierdziła, że choć w wyniku oceny REFIT unijnego dorobku prawnego w dziedzinie zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy potwierdzono, iż przepisy w tej dziedzinie są zasadniczo skuteczne i adekwatne do założonych celów, można by znowelizować nieaktualne przepisy i zapewnić lepszą i szerszą ochronę oraz powszechniejsze przestrzeganie przepisów i ich skuteczniejsze egzekwowanie. Komisja szczególnie podkreśla potrzebę uaktualnienia listy czynników biologicznych zawartej w załączniku III do dyrektywy 2000/54/WE.
(4) Dyrektywą 2000/54/WE ustanowiono przepisy mające na celu ochronę pracowników przed ryzykiem dla ich zdrowia i bezpieczeństwa, łącznie z zapobieganiem takiemu ryzyku, które wynika lub może wyniknąć z narażenia na działanie czynników biologicznych w miejscu pracy. Dyrektywa 2000/54/WE dotyczy czynności, podczas których pracownicy są lub mogą być potencjalnie narażeni na działanie czynników biologicznych w wyniku wykonywania pracy, oraz zawiera wykaz środków ostrożności, które należy podjąć w przypadku czynności wiążących się z narażeniem na działanie czynników biologicznych, aby ustalić rodzaj, stopień oraz czas trwania narażenia pracowników na działanie czynników biologicznych.
(5) Ponieważ wyniki oceny ryzyka mogą wykazywać narażenie niezamierzone na czynniki biologiczne, mogą istnieć inne rodzaje działalności niewymienione w załączniku I do dyrektywy 2000/54/WE, które również należy wziąć pod uwagę. W związku z tym należy zmienić wykaz rodzajów działalności określonych w załączniku I do dyrektywy 2000/54/WE w celu włączenia formuły wprowadzającej wyjaśniającej niewyczerpujący charakter tego wykazu.
(6) W załączniku III do dyrektywy 2000/54/WE określono listę czynników biologicznych, których zakaźność dla ludzi jest znana, sklasyfikowanych zgodnie z ich poziomem ryzyka zakażenia. Zgodnie z uwagą wstępną 6 w tym załączniku listę należy zmienić tak, aby uwzględniała ona najnowszy stan wiedzy naukowej skutkujący znaczącymi zmianami od ostatniej aktualizacji listy, w szczególności w odniesieniu do taksonomii, nomenklatury, klasyfikacji i cech czynników biologicznych oraz istnienia nowych czynników biologicznych.
(7) W załącznikach V i VI do dyrektywy 2000/54/WE określono środki i stopnie hermetyczności dla laboratoriów, pomieszczeń dla zwierząt i przemysłu. Należy zmienić i przeformułować załączniki V i VI, aby dostosować je do środków hermetyczności i innych środków ochronnych zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/41/WE 5 oraz uwzględnić w nich te środki.
(8) Przygotowując obecną aktualizację załączników I, III, V i VI do dyrektywy 2000/54/WE, wzięto pod uwagę potrzebę utrzymania obecnego poziomu ochrony pracowników, którzy są lub mogą być potencjalnie narażeni na działanie czynników biologicznych w wyniku wykonywania pracy, a także w celu zapewnienia, że zmiany uwzględniają jedynie rozwój naukowy w tej dziedzinie, wymagający dostosowań w miejscu pracy, które mają jedynie charakter techniczny.
(9) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem Doradczym ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy na temat działań wynikających z komunikatu Komisji pt. "Bezpieczniejsze i zdrowsze warunki pracy dla wszystkich - nowelizacja przepisów i polityki UE w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy", które należy podjąć, aby unijne przepisy w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy były nadal skuteczne i adekwatne do założonych celów.
(10) W swojej "Opinii na temat modernizacji sześciu dyrektyw w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy w celu zapewnienia bezpieczniejszych i zdrowszych warunków pracy dla wszystkich" 6 , przyjętej w dniu 6 grudnia 2017 r., Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy zalecił zmianę dyrektywy 2000/54/WE w celu zwiększenia jej adekwatności i skuteczności.
(11) W kolejnej "Opinii w sprawie technicznej aktualizacji załączników do dyrektywy w sprawie czynników biologicznych (2000/54/WE)" 7 , przyjętej w dniu 31 maja 2018 r., Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy zaleca, aby w załącznikach I, III, V i VI wprowadzono specjalne aktualizacje odzwierciedlające najnowsze osiągnięcia technologiczne i naukowe w tej dziedzinie.
(12) Przygotowując obecną aktualizację załączników I, III, V i VI do dyrektywy 2000/54/WE, Komisja korzystała z pomocy ekspertów reprezentujących państwa członkowskie, którzy udzielali wsparcia technicznego i naukowego.
(13) Zgodnie ze wspólną deklaracją polityczną dotyczącą dokumentów wyjaśniających 8 , przyjętą w dniu 28 września 2011 r. przez państwa członkowskie i Komisję, państwa członkowskie zobowiązały się, aby w uzasadnionych przypadkach wraz z powiadomieniem o środkach transpozycji złożyć dokument lub dokumenty wyjaśniające związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów transpozycyjnych.
(14) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 17 dyrektywy Rady 89/391/EWG 9 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.279.54 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2019/1833 zmieniająca załączniki I, III, V i VI do dyrektywy 2000/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do dostosowań wyłącznie technicznych |
Data aktu: | 24/10/2019 |
Data ogłoszenia: | 31/10/2019 |
Data wejścia w życie: | 20/11/2019 |