a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zasada 10 Europejskiego filaru praw socjalnych 2 , proklamowanego w Göteborgu dnia 17 listopada 2017 r., stanowi, że każdy pracownik ma prawo do zdrowego, bezpiecznego i dobrze dostosowanego środowiska pracy. Prawo pracowników do wysokiego poziomu ochrony ich zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz do środowiska pracy, które jest dostosowane do ich potrzeb zawodowych i które umożliwia im przedłużenie ich uczestnictwa w rynku pracy, obejmuje stosowanie środków ochrony indywidualnej w miejscu pracy, jeżeli nie można uniknąć ryzyka lub nie można go w wystarczającym stopniu ograniczyć innymi środkami, działaniami, metodami lub procedurami organizacji pracy.
(2) Wdrożenie dyrektyw dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa pracowników w miejscu pracy, w tym dyrektywy 89/656/EWG, było przedmiotem oceny ex post, zwanej "oceną REFIT". W ocenie zwrócono uwagę na przydatność tych dyrektyw, na badania naukowe oraz na nową wiedzę naukową w różnych dziedzinach, których te dyrektywy dotyczą. W ocenie REFIT, o której mowa w dokumencie roboczym służb Komisji 3 , stwierdzono między innymi, że stosowanie środków ochrony indywidualnej dotyczy około 40 % pracowników UE, ponieważ nie można uniknąć ryzyka w miejscu pracy za pomocą innych środków, oraz że istnieje potrzeba zajęcia się trudnościami w zakresie wdrażania dyrektywy 89/656/EWG.
(3) W swoim komunikacie "Bezpieczniejsze i zdrowsze warunki pracy dla wszystkich - nowelizacja przepisów i polityki UE w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy" 4 Komisja przypomniała, że chociaż ocena REFIT unijnego dorobku prawnego w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy potwierdziła, że prawodawstwo w tej dziedzinie jest zasadniczo skuteczne i adekwatne do celów, istnieje możliwość aktualizacji przestarzałych przepisów oraz zapewnienia lepszej i szerszej ochrony oraz zgodności z przepisami i ich egzekwowania w praktyce. Komisja podkreśla szczególną potrzebę rozważenia definicji indywidualnego wyposażenia ochronnego i jego stosowania przez różne służby i sektory, zgodnie z treścią art. 2 dyrektywy 89/656/EWG.
(4) W dyrektywie 89/656/EWG ustanowiono minimalne wymagania dotyczące korzystania z indywidualnego wyposażenia ochronnego stosowanego przez pracowników w miejscu pracy, w przypadku gdy nie można uniknąć danego ryzyka lub nie można go w wystarczającym stopniu ograniczyć za pomocą środków ochrony zbiorowej lub środków, metod, czy też procedur organizacji pracy. Aby ułatwić ustanowienie ogólnych zasad wymaganych zgodnie z art. 6 dyrektywy 89/656/EWG, załączniki I, II i III do dyrektywy 89/656/EWG zawierają niewiążące wytyczne, których celem jest ułatwienie i wspieranie doboru odpowiedniego wyposażenia ochrony osobistej w zależności od ryzyka, działalności i sektorów.
(5) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 5 ustanowiono przepisy dotyczące projektowania, produkcji i wprowadzania do obrotu środków ochrony indywidualnej. Rozporządzeniem (UE) 2016/425 zmieniono kategorie zagrożeń w odniesieniu do produktów, aby umożliwić pracodawcom zrozumienie i wdrożenie środków ochrony indywidualnej, co zostało dalej wyjaśnione w wytycznych w sprawie środków ochrony indywidualnej 6 , które doprecyzowują procedury i kwestie, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2016/425. Uważa się za właściwe uaktualnienie załączników I, II i III do dyrektywy 89/656/EWG w celu zapewnienia spójności z klasyfikacją ryzyka ustanowioną w rozporządzeniu (UE) 2016/425 oraz dostosowania ich do stosowanej terminologii i typów środków ochrony indywidualnej, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2016/425.
(6) Art. 4 ust. 1 dyrektywy 89/656/EWG przewiduje, że pracodawcy muszą zapewnić wyposażenie ochrony indywidualnej zgodne z odpowiednimi przepisami Unii dotyczącymi projektowania i produkcji w odniesieniu do bezpieczeństwa i zdrowia. Zgodnie z tym artykułem pracodawcy, którzy dostarczają to wyposażenie ochrony indywidualnej pracownikom, muszą zapewnić, by spełniało ono wymogi ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2016/425.
(7) W załączniku I do dyrektywy 89/656/EWG określono wzór tabeli do określania zagrożeń wymagających użycia indywidualnego wyposażenia ochronnego oraz określono rodzaje zagrożeń, jakie mogą wystąpić w miejscach pracy w odniesieniu do różnych części ciała, które mają być chronione przez środki ochrony indywidualnej. Załącznik I powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia nowych rodzajów zagrożeń występujących w miejscach pracy oraz w celu zapewnienia spójności z klasyfikacją zagrożeń i terminologią, w szczególności stosowaną w rozporządzeniu (UE) 2016/425.
(8) Załącznik II do dyrektywy 89/656/EWG, który zawiera niepełną, orientacyjną listę indywidualnego wyposażenia ochronnego, powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia nowych rodzajów zagrożeń określonych w załączniku I do tej dyrektywy. Załącznik II należy również zmienić w celu uwzględnienia przykładów środków ochrony indywidualnej dostępnych obecnie na rynku i zgodnych z rozporządzeniem (UE) 2016/425 oraz stosowanej w tym rozporządzeniu terminologii.
(9) Załącznik III do dyrektywy 89/656/EWG zawiera niepełną, orientacyjną listę działalności i sektorów działalności, które mogą wymagać stosowania indywidualnego wyposażenia ochronnego, dopasowując klasyfikacje zagrożeń określone w załączniku I do tej dyrektywy oraz rodzaje indywidualnego wyposażenia ochronnego opisane w jej załączniku II. Należy zmienić załącznik III do dyrektywy 89/656/EWG w celu zapewnienia spójności terminologii i klasyfikacji stosowanych w trzech załącznikach i w rozporządzeniu (UE) 2016/425. Umożliwi to pracodawcom z różnych sektorów i gałęzi przemysłu, jak to wskazano w ocenie ryzyka, lepszą identyfikację i zapewnienie środków ochrony indywidualnej odpowiadających określonym działaniom i szczególnym rodzajom zagrożeń, na które narażeni są pracownicy.
(10) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem Doradczym ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy na temat działań wynikających z komunikatu Komisji pt. "Bezpieczniejsze i zdrowsze warunki pracy dla wszystkich -nowelizacja przepisów i polityki UE w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy", które należy podjąć, aby unijne przepisy w dziedzinie zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy były nadal skuteczne i adekwatne do założonych celów.
(11) W swojej "Opinii na temat modernizacji sześciu dyrektyw w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy w celu zapewnienia bezpieczniejszych i zdrowszych warunków pracy dla wszystkich" 7 , przyjętej w dniu 6 grudnia 2017 r., Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy zaleca zmianę dyrektywy 89/656/EWG w celu zwiększenia jej adekwatności i skuteczności.
(12) W kolejnej "Opinii w sprawie technicznej aktualizacji załączników do dyrektywy w sprawie wyposażenia ochrony osobistej (89/656/EWG)" 8 , przyjętej w dniu 31 maja 2018 r., Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy zaleca przeprowadzenie szczegółowej aktualizacji załączników I, II i III do dyrektywy 89/656/EWG, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć technologicznych w tej dziedzinie oraz zapewnieniem spójności z rozporządzeniem (UE) 2016/425.
(13) Przygotowując obecną aktualizację załączników I, II i III do dyrektywy 89/656/EWG, Komisja korzystała z pomocy ekspertów reprezentujących państwa członkowskie, którzy udzielili jej wsparcia technicznego i naukowego.
(14) Zgodnie ze wspólną deklaracją polityczną dotyczącą dokumentów wyjaśniających 9 , przyjętą w dniu 28 września 2011 r. przez państwa członkowskie i Komisję, państwa członkowskie zobowiązały się do złożenia, w uzasadnionych przypadkach, wraz z powiadomieniem o środkach transpozycji, przynajmniej jednego lub więcej dokumentów wyjaśniających związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów transpozycyjnych.
(15) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 17 dyrektywy Rady 89/391/EWG 10 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: