uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/656/EWG z dnia 30 listopada 1989 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników korzystających z wyposażenia ochronnego 1 , w szczególności jej art. 9,
(1) Zasada 10 Europejskiego filaru praw socjalnych 2 , proklamowanego w Göteborgu dnia 17 listopada 2017 r., stanowi, że każdy pracownik ma prawo do zdrowego, bezpiecznego i dobrze dostosowanego środowiska pracy. Prawo pracowników do wysokiego poziomu ochrony ich zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz do środowiska pracy, które jest dostosowane do ich potrzeb zawodowych i które umożliwia im przedłużenie ich uczestnictwa w rynku pracy, obejmuje stosowanie środków ochrony indywidualnej w miejscu pracy, jeżeli nie można uniknąć ryzyka lub nie można go w wystarczającym stopniu ograniczyć innymi środkami, działaniami, metodami lub procedurami organizacji pracy.
(2) Wdrożenie dyrektyw dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa pracowników w miejscu pracy, w tym dyrektywy 89/656/EWG, było przedmiotem oceny ex post, zwanej "oceną REFIT". W ocenie zwrócono uwagę na przydatność tych dyrektyw, na badania naukowe oraz na nową wiedzę naukową w różnych dziedzinach, których te dyrektywy dotyczą. W ocenie REFIT, o której mowa w dokumencie roboczym służb Komisji 3 , stwierdzono między innymi, że stosowanie środków ochrony indywidualnej dotyczy około 40 % pracowników UE, ponieważ nie można uniknąć ryzyka w miejscu pracy za pomocą innych środków, oraz że istnieje potrzeba zajęcia się trudnościami w zakresie wdrażania dyrektywy 89/656/EWG.
(3) W swoim komunikacie "Bezpieczniejsze i zdrowsze warunki pracy dla wszystkich - nowelizacja przepisów i polityki UE w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy" 4 Komisja przypomniała, że chociaż ocena REFIT unijnego dorobku prawnego w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy potwierdziła, że prawodawstwo w tej dziedzinie jest zasadniczo skuteczne i adekwatne do celów, istnieje możliwość aktualizacji przestarzałych przepisów oraz zapewnienia lepszej i szerszej ochrony oraz zgodności z przepisami i ich egzekwowania w praktyce. Komisja podkreśla szczególną potrzebę rozważenia definicji indywidualnego wyposażenia ochronnego i jego stosowania przez różne służby i sektory, zgodnie z treścią art. 2 dyrektywy 89/656/EWG.
(4) W dyrektywie 89/656/EWG ustanowiono minimalne wymagania dotyczące korzystania z indywidualnego wyposażenia ochronnego stosowanego przez pracowników w miejscu pracy, w przypadku gdy nie można uniknąć danego ryzyka lub nie można go w wystarczającym stopniu ograniczyć za pomocą środków ochrony zbiorowej lub środków, metod, czy też procedur organizacji pracy. Aby ułatwić ustanowienie ogólnych zasad wymaganych zgodnie z art. 6 dyrektywy 89/656/EWG, załączniki I, II i III do dyrektywy 89/656/EWG zawierają niewiążące wytyczne, których celem jest ułatwienie i wspieranie doboru odpowiedniego wyposażenia ochrony osobistej w zależności od ryzyka, działalności i sektorów.
(5) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 5 ustanowiono przepisy dotyczące projektowania, produkcji i wprowadzania do obrotu środków ochrony indywidualnej. Rozporządzeniem (UE) 2016/425 zmieniono kategorie zagrożeń w odniesieniu do produktów, aby umożliwić pracodawcom zrozumienie i wdrożenie środków ochrony indywidualnej, co zostało dalej wyjaśnione w wytycznych w sprawie środków ochrony indywidualnej 6 , które doprecyzowują procedury i kwestie, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2016/425. Uważa się za właściwe uaktualnienie załączników I, II i III do dyrektywy 89/656/EWG w celu zapewnienia spójności z klasyfikacją ryzyka ustanowioną w rozporządzeniu (UE) 2016/425 oraz dostosowania ich do stosowanej terminologii i typów środków ochrony indywidualnej, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2016/425.
(6) Art. 4 ust. 1 dyrektywy 89/656/EWG przewiduje, że pracodawcy muszą zapewnić wyposażenie ochrony indywidualnej zgodne z odpowiednimi przepisami Unii dotyczącymi projektowania i produkcji w odniesieniu do bezpieczeństwa i zdrowia. Zgodnie z tym artykułem pracodawcy, którzy dostarczają to wyposażenie ochrony indywidualnej pracownikom, muszą zapewnić, by spełniało ono wymogi ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2016/425.
(7) W załączniku I do dyrektywy 89/656/EWG określono wzór tabeli do określania zagrożeń wymagających użycia indywidualnego wyposażenia ochronnego oraz określono rodzaje zagrożeń, jakie mogą wystąpić w miejscach pracy w odniesieniu do różnych części ciała, które mają być chronione przez środki ochrony indywidualnej. Załącznik I powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia nowych rodzajów zagrożeń występujących w miejscach pracy oraz w celu zapewnienia spójności z klasyfikacją zagrożeń i terminologią, w szczególności stosowaną w rozporządzeniu (UE) 2016/425.
(8) Załącznik II do dyrektywy 89/656/EWG, który zawiera niepełną, orientacyjną listę indywidualnego wyposażenia ochronnego, powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia nowych rodzajów zagrożeń określonych w załączniku I do tej dyrektywy. Załącznik II należy również zmienić w celu uwzględnienia przykładów środków ochrony indywidualnej dostępnych obecnie na rynku i zgodnych z rozporządzeniem (UE) 2016/425 oraz stosowanej w tym rozporządzeniu terminologii.
(9) Załącznik III do dyrektywy 89/656/EWG zawiera niepełną, orientacyjną listę działalności i sektorów działalności, które mogą wymagać stosowania indywidualnego wyposażenia ochronnego, dopasowując klasyfikacje zagrożeń określone w załączniku I do tej dyrektywy oraz rodzaje indywidualnego wyposażenia ochronnego opisane w jej załączniku II. Należy zmienić załącznik III do dyrektywy 89/656/EWG w celu zapewnienia spójności terminologii i klasyfikacji stosowanych w trzech załącznikach i w rozporządzeniu (UE) 2016/425. Umożliwi to pracodawcom z różnych sektorów i gałęzi przemysłu, jak to wskazano w ocenie ryzyka, lepszą identyfikację i zapewnienie środków ochrony indywidualnej odpowiadających określonym działaniom i szczególnym rodzajom zagrożeń, na które narażeni są pracownicy.
(10) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem Doradczym ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy na temat działań wynikających z komunikatu Komisji pt. "Bezpieczniejsze i zdrowsze warunki pracy dla wszystkich -nowelizacja przepisów i polityki UE w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy", które należy podjąć, aby unijne przepisy w dziedzinie zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy były nadal skuteczne i adekwatne do założonych celów.
(11) W swojej "Opinii na temat modernizacji sześciu dyrektyw w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy w celu zapewnienia bezpieczniejszych i zdrowszych warunków pracy dla wszystkich" 7 , przyjętej w dniu 6 grudnia 2017 r., Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy zaleca zmianę dyrektywy 89/656/EWG w celu zwiększenia jej adekwatności i skuteczności.
(12) W kolejnej "Opinii w sprawie technicznej aktualizacji załączników do dyrektywy w sprawie wyposażenia ochrony osobistej (89/656/EWG)" 8 , przyjętej w dniu 31 maja 2018 r., Komitet Doradczy ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy zaleca przeprowadzenie szczegółowej aktualizacji załączników I, II i III do dyrektywy 89/656/EWG, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć technologicznych w tej dziedzinie oraz zapewnieniem spójności z rozporządzeniem (UE) 2016/425.
(13) Przygotowując obecną aktualizację załączników I, II i III do dyrektywy 89/656/EWG, Komisja korzystała z pomocy ekspertów reprezentujących państwa członkowskie, którzy udzielili jej wsparcia technicznego i naukowego.
(14) Zgodnie ze wspólną deklaracją polityczną dotyczącą dokumentów wyjaśniających 9 , przyjętą w dniu 28 września 2011 r. przez państwa członkowskie i Komisję, państwa członkowskie zobowiązały się do złożenia, w uzasadnionych przypadkach, wraz z powiadomieniem o środkach transpozycji, przynajmniej jednego lub więcej dokumentów wyjaśniających związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów transpozycyjnych.
(15) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 17 dyrektywy Rady 89/391/EWG 10 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.279.35 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2019/1832 zmieniająca załączniki I, II i III do dyrektywy Rady 89/656/EWG w odniesieniu do dostosowań o charakterze czysto technicznym |
Data aktu: | 24/10/2019 |
Data ogłoszenia: | 31/10/2019 |
Data wejścia w życie: | 20/11/2019 |