uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50 ust. 3,
(1) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo notyfikowało Radzie Europejskiej swój zamiar wystąpienia z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Euratom) zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej, który stosuje się do Euratomu na mocy art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(2) Zgodnie z art. 50 TUE Unia Europejska wynegocjowała ze Zjednoczonym Królestwem umowę określającą warunki jego wystąpienia, uwzględniając ramy jego przyszłych stosunków z Unią.
(3) W dniu 25 listopada 2018 r. Rada Europejska zatwierdziła projekt Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwanej dalej "umową o wystąpieniu") i zaaprobowała deklarację polityczną określającą ramy przyszłych stosunków między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwaną dalej "deklaracją polityczną"). W dniu 11 stycznia 2019 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2019/274 1 w sprawie podpisania umowy o wystąpieniu 2 .
(4) Zgodnie z art. 50 ust. 3 TUE Traktaty przestają mieć zastosowanie do występującego państwa od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po notyfikacji, chyba że Rada Europejska w porozumieniu z danym państwem członkowskim podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu.
(5) Decyzją (UE) 2019/476 3 Rada Europejska, w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem, początkowo postanowiła przedłużyć okres, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE, do dnia 12 kwietnia 2019 r. Okres ten został przedłużony ponownie do dnia 31 października 2019 r. decyzją Rady Europejskiej (UE) 2019/584 4 przyjętą w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem.
(6) W następstwie negocjacji prowadzonych we wrześniu i październiku 2019 r. pomiędzy negocjatorami Unii i Zjednoczonego Królestwa osiągnięto porozumienie co do zmienionego tekstu Protokołu w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej zawartego w umowie o wystąpieniu oraz co do koniecznych dostosowań technicznych art. 184 i 185 umowy o wystąpieniu. W dniu 17 października 2019 r. Rada Europejska zatwierdziła zmienioną umowę o wystąpieniu i zaakceptowała zmieniony tekst deklaracji politycznej. W dniu 21 października 2019 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2019/1750 zmieniającą decyzję (UE) 2019/274 5 w sprawie podpisania umowy o wystąpieniu.
(7) W dniu 19 października 2019 r. Zjednoczone Królestwo wystąpiło z wnioskiem o przedłużenie okresu, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE, do dnia 31 stycznia 2020 r. We wniosku stwierdzono, że jeżeli stronom uda się ratyfikować umowę o wystąpieniu przed dniem 31 stycznia 2020 r., rząd proponuje wcześniejsze zakończenie tego okresu.
(8) Rząd Zjednoczonego Królestwa wprowadził niezbędne przepisy w celu przystąpienia do ratyfikacji umowy o wystąpieniu. W dniu 21 października 2019 r. Rada Unii Europejskiej zatwierdziła projekt decyzji Rady w sprawie zawarcia umowy o wystąpieniu i przekazała go Parlamentowi Europejskiemu w celu uzyskania jego zgody. Unia i Zjednoczone Królestwo nie zakończyły jeszcze wewnętrznych procedur koniecznych do ratyfikacji umowy o wystąpieniu. W Zjednoczonym Królestwie trwa dyskusja na temat sposobu rozwiązania kwestii ratyfikacji, a premier Zjednoczonego Królestwa opowiedział się za przeprowadzeniem wyborów powszechnych.
(9) W celu umożliwienia zakończenia ratyfikacji umowy o wystąpieniu, Rada Europejska wyraża zgodę na ponowne przedłużenie do dnia 31 stycznia 2020 r.
(10) Rada Europejska przypomina, że w myśl art. 50 ust. 3 TUE umowa o wystąpieniu może wejść w życie we wcześniejszym terminie, pod warunkiem że strony zakończą swoje odnośne procedury ratyfikacji przed końcem okresu, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE. W związku z tym wystąpienie powinno mieć miejsce pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu procedur ratyfikacji lub w dniu 1 lutego 2020 r., w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
(11) Nie można dopuścić do tego, aby to ponowne przedłużenie naraziło na szwank bieżące funkcjonowanie Unii i jej instytucji. Ponadto w konsekwencji tego przedłużenia Zjednoczone Królestwo pozostanie do nowej daty wystąpienia państwem członkowskim z pełnią praw i obowiązków zgodnie z art. 50 TUE, w tym obowiązkiem zaproponowania kandydata do powołania jako członka Komisji. Należy przypomnieć, że Zjednoczone Królestwo zachowa prawo do cofnięcia w każdym momencie swojej notyfikacji. Rada Europejska przypomina o zobowiązaniu Zjednoczonego Królestwa do działania w sposób konstruktywny i odpowiedzialny przez cały okres przedłużenia zgodnie z obowiązkiem lojalnej współpracy oraz oczekuje, że Zjednoczone Królestwo wypełni to zobowiązanie oraz obowiązek traktatowy w sposób odzwierciedlający jego status jako występującego państwa członkowskiego. W tym celu Zjednoczone Królestwo musi ułatwiać realizację zadań Unii i powstrzymywać się od wszelkich działań, które mogłyby zaszkodzić osiągnięciu celów Unii, w szczególności podczas uczestnictwa w procesach decyzyjnych Unii.
(12) Trwające mandaty członków instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii powołanych, mianowanych lub wybranych w związku z członkostwem Zjednoczonego Królestwa w Unii wygasną z chwilą, gdy Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa, tj. z dniem wystąpienia.
(13) Niniejsze przedłużenie wyklucza jakąkolwiek renegocjację umowy o wystąpieniu. Wszelkie jednostronne zobowiązania, oświadczenia lub inny akt Zjednoczonego Królestwa powinny być zgodne z brzmieniem i duchem umowy o wystąpieniu i nie mogą utrudniać jej wdrożenia. Takie przedłużenie nie może zostać wykorzystane w celu rozpoczęcia negocjacji w sprawie przyszłych stosunków.
(14) Zgodnie z art. 50 ust. 4 TUE Zjednoczone Królestwo nie brało udziału w obradach Rady Europejskiej dotyczących niniejszej decyzji ani w jej przyjęciu. Jednakże, zgodnie z pismem premiera Zjednoczonego Królestwa z dnia 28 paź dziernika 2019 r., Zjednoczone Królestwo zgodziło się, zgodnie z art. 50 ust. 3 TUE, na przedłużenie okresu, o którym mowa w tym artykule, oraz na niniejszą decyzję,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady Europejskiej | |
D. TUSK | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.278I.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2019/1810 przedłużająca okres, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE |
Data aktu: | 29/10/2019 |
Data ogłoszenia: | 30/10/2019 |
Data wejścia w życie: | 29/10/2019 |