uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 5,
(1) Rozporządzenie (UE) 2019/788 ustanawia zmienione przepisy dotyczące europejskiej inicjatywy obywatelskiej i uchyla rozporządzenie (UE) nr 211/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(2) Rozporządzenie (UE) 2019/788 stanowi, że w odniesieniu do zbierania deklaracji poparcia dla zarejestrowanych inicjatyw obywatelskich organizatorzy muszą korzystać z centralnego systemu zbierania deklaracji online, stworzonego i obsługiwanego przez Komisję. Jednakże - w celu ułatwienia transformacji - w przypadku inicjatyw zarejestrowanych na mocy rozporządzenia (UE) 2019/788 przed końcem 2022 r. organizatorzy mogą zdecydować się na korzystanie z własnego indywidualnego systemu zbierania deklaracji online.
(3) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/788 indywidualny system stosowany do zbierania deklaracji poparcia online powinien mieć odpowiednie cechy techniczne i cechy bezpieczeństwa w celu zapewnienia bezpiecznego zbierania, przechowywania i przekazywania danych przez cały czas trwania procedury. Komisja powinna określić we współpracy z państwami członkowskimi specyfikacje techniczne do celów wdrażania wymogów w odniesieniu do indywidualnych systemów zbierania deklaracji online.
(4) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu zastępują przepisy zawarte w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1179/2011 3 , które staną się w związku z tym nieaktualne.
(5) Środki techniczne i organizacyjne, które należy wprowadzić, powinny mieć na celu zapobieganie - zarówno w momencie projektowania, jak i przez cały okres zbierania deklaracji - nieuprawnionemu przetwarzaniu danych osobowych oraz ich ochronę przed przypadkowym lub bezprawnym zniszczeniem lub przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem lub dostępem.
(6) W tym celu organizatorzy powinni stosować odpowiednie procedury zarządzania ryzykiem, aby identyfikować zagrożenia dla ich systemów oraz określać odpowiednie i proporcjonalne środki zaradcze w celu ograniczenia tych zagrożeń do dopuszczalnego poziomu. Organizatorzy powinni właściwie dokumentować zidentyfikowane zagrożenia w zakresie bezpieczeństwa i ochrony danych oraz środki podjęte w celu przeciwdziałania tym zagrożeniom, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i wymogów stosowanych przez instytucję certyfikującą. Przepisy i wymogi w zakresie bezpieczeństwa powinny być zgodne z rozporządzeniem (UE) 2019/788 i na żądanie powinny być udostępniane przez instytucję certyfikującą.
(7) Wdrożenie specyfikacji technicznych określonych w niniejszym rozporządzeniu powinno pozostawać bez uszczerbku dla obowiązku przestrzegania przez organizatorów wymogów ochrony danych wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4 , w tym ewentualnej potrzeby przeprowadzenia oceny skutków dla ochrony danych.
(8) Przedstawiciela grupy organizatorów lub, w stosownych przypadkach, osobę prawną, o której mowa w art. 5 ust. 7 tego rozporządzenia, uznaje się za administratorów danych na mocy rozporządzenia (UE) 2016/679 w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w indywidualnym systemie zbierania deklaracji online.
(9) Organizatorzy, którzy wprowadzają zmiany w swoim indywidualnym systemie zbierania deklaracji online po certyfikacji systemu, powinni bez zbędnej zwłoki powiadomić o tym właściwą instytucję certyfikującą, jeżeli zmiana może wpłynąć na ocenę leżącą u podstaw certyfikacji. Przed podjęciem takiej decyzji organizatorzy mogą zwrócić się o poradę do instytucji certyfikującej w celu sprawdzenia, czy zmiana może mieć taki wpływ, i w związku z tym należy o niej powiadomić.
(10) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 skonsultowano się z Europejskim Rzecznikiem Ochrony Danych, który przedstawił swoje uwagi w dniu 16 września 2019 r. Przeprowadzono konsultacje z Europejską Agencją ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji, która przedstawiła swoje uwagi w dniu 18 lipca 2019 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) 2019/788,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude Juncker | |
Przewodniczący |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.274.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/1799 ustanawiające specyfikacje techniczne w odniesieniu do indywidualnych systemów zbierania deklaracji online na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej |
Data aktu: | 22/10/2019 |
Data ogłoszenia: | 28/10/2019 |
Data wejścia w życie: | 17/11/2019, 01/01/2020 |