(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 1423)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 23 października 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1102/2008 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 2 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/852 zobowiązuje państwa członkowskie do przekazania Komisji oraz publicznego udostępnienia w internecie do dnia 1 stycznia 2020 r., a następnie w odpowiednich odstępach czasu, sprawozdania zawierającego informacje dotyczące wykonania tego rozporządzenia, a także inne rodzaje informacji wymienione w tym przepisie.
(2) Kwestionariusze, które mają być stosowane przez państwa członkowskie do celów sprawozdawczości zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/852, należy sporządzać w sposób ułatwiający Komisji przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania z wykonania i przeglądu tego rozporządzenia zgodnie z jego art. 19 ust. 2. Powinny one również umożliwiać Unii wypełnienie jej obowiązku w zakresie sprawozdawczości na podstawie art. 21 Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci przyjętej w Kumamoto w Japonii w dniu 10 października 2013 r. ("konwencja").
(3) Mimo że kwestionariusze sprawozdawcze na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/852 nie mogą, zgodnie z art. 18 ust. 2 akapit drugi tego rozporządzenia, powielać spoczywających na Stronach konwencji obowiązków w zakresie sprawozdawczości określonych w decyzji MC-1/8 przyjętej przez Konferencję Stron konwencji na jej pierwszym posiedzeniu 2 , właściwe jest, aby dotyczyły one niektórych pozycji sprawozdawczych objętych decyzją MC-1/8 w celu bardziej szczegółowego określenia wymaganych informacji, tak aby umożliwić skuteczną ocenę wykonania rozporządzenia (UE) 2017/852.
(4) Informacje na temat przywozu rtęci i mieszanin rtęci o stężeniu rtęci wynoszącym co najmniej 95 % w/w powinny być co roku zgłaszane, biorąc pod uwagę duży potencjalny wpływ niewłaściwego zarządzania rtęcią na środowisko i zdrowie publiczne. Jednak w celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego obowiązek dostarczania takich informacji powinien zostać zniesiony, jeżeli państwo członkowskie przekaże Komisji kopię formularza lub formularzy użytych w celu udzielenia lub odmowy udzielenia pisemnej zgody na przywóz zgodnie z art. 4 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/852.
(5) W przypadku gdy informacje podlegające zgłoszeniu dotyczą obiektów o określonej lokalizacji geograficznej, takich jak instalacje i tereny przemysłowe, informacje należy przekazywać zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/2/WE 3 .
(6) Kwestionariusze powinny dotyczyć kluczowych przepisów rozporządzenia (UE) 2017/852, w tym dotyczących stopniowego zaprzestania stosowania procesów produkcyjnych, w których wykorzystuje się rtęć lub związki rtęci, wydobycia i przetwarzania złota metodami tradycyjnymi i na małą skalę oraz amalgamatów stomatologicznych, a także powinny zawierać wymóg przedstawienia informacji o istotnych trudnościach we wdrażaniu innych przepisów tego rozporządzenia. Ponadto powinny one zawierać wymóg przedstawienia informacji na temat kluczowych wskaźników efektywności, w tym danych na temat handlu rtęcią i ilości rtęci składowanej lub unieszkodliwionej.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/852,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 lutego 2019 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Karmenu VELLA |
|
Członek Komisji |