uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 338 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Dane i wskaźniki statystyczne stanowią podstawę odpowiedzialnych polityk opartych na dowodach. Wskaźniki społeczne odgrywają istotną rolę w kontekście strategii "Europa 2020" i wzmacniania zarządzania gospodarczego poprzez dostarczanie potrzebnych informacji i wspieranie najważniejszych priorytetów Unii. Priorytety te dotyczą w szczególności trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu i tworzenia miejsc pracy; spójności społecznej; ograniczania ubóstwa, nierówności i wykluczenia społecznego; integracji osób niepełnosprawnych i równego traktowania; oraz umiejętności, mobilności i gospodarki cyfrowej. Wskaźniki społeczne są w szczególności potrzebne, aby zapewniać solidną podstawę statystyczną do opracowywania i monitorowania polityk wprowadzanych przez Unię i państwa członkowskie w celu osiągnięcia tych priorytetów. Wysokiej jakości statystyki społeczne są niezbędne do poprawy odporności Unii i realizacji jej celów w zakresie spójności oraz do utrzymania poziomu dobrobytu w Unii. Solidne dane mają też ogromne znaczenie, ponieważ są narzędziem chroniącym przed informacjami wprowadzającymi w błąd.
(2) Statystyki społeczne mają kluczowe znaczenie dla wzmocnienia celów społecznych w ramach europejskiego semestru; bardzo ważne jest też zwiększenie dostępności wskaźników społecznych po to, by zapewnić ich dostarczanie we właściwym czasie na potrzeby odpowiednich ram politycznych. Wzmocnienie społecznego wymiaru europejskiego semestru przyczyniłoby się do poprawy odporności Unii i realizacji jej celów w zakresie spójności oraz zapewniłoby utrzymanie poziomu dobrobytu.
(3) Zgodnie z inicjatywą "Wyjść poza PKB" istotne jest zajęcie się społecznymi aspektami postępu przy pomocy solidnych wskaźników koncentrujących się na sytuacji obywateli, opisujących rozkład materialnych warunków życia i nierówności, a także lepiej badających różne aspekty jakości życia.
(4) Europejskie statystyki społeczne powinny być dostarczane zgodnie z zasadą równego traktowania wszystkich kategorii użytkowników, takich jak decydenci, organy administracji publicznej, naukowcy, związki zawodowe, studenci, przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego, w tym organizacje pozarządowe, i obywatele, którzy powinni mieć możliwość swobodnego i łatwego dostępu do statystyk za pośrednictwem baz danych Komisji (Eurostatu) na jej stronie internetowej oraz w jej publikacjach. W związku z tym należy uczynić stronę internetową Komisji (Eurostatu) jeszcze bardziej przyjazną dla użytkownika i zwiększyć aktualność zamieszczanych na niej informacji.
(5) Dlatego też bardzo ważne jest, by wskaźniki społeczne cechowała niezbędna wysoka jakość, w szczególności pod względem dokładności, aktualności, użyteczności i dostępności, przydatności, możliwości dostosowywania do nowych potrzeb użytkowników, jak również porównywalności, spójności i efektywności. Szczególnie istotne jest zwiększenie aktualności wskaźników społecznych, tak aby były one dostępne we właściwym czasie na potrzeby odpowiednich ram politycznych, w tym europejskiego semestru. Ponadto dokładniejsze i bardziej aktualne wskaźniki mogłyby przynieść znaczące korzyści w kontekście monitorowania realizacji celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych.
(6) Aby ocenić sytuację gospodarstw domowych i osób, należy zmierzyć wysokość dochodów i oszacować minimalny poziom zasobów wymaganych do tego, by móc odpowiednio uczestniczyć w życiu społecznym. Należy zatem usprawnić zbieranie danych i metodologię zestandaryzowanych wskaźników w celu zapewniania szacunków dotyczących budżetu referencyjnego na poziomie regionalnym, a także dążyć do zapewnienia lepszego uwzględnienia rozważanych populacji. Dane statystyczne powinny stanowić solidną podstawę tworzenia wskaźników dostosowanych do różnych potencjalnych użytkowników.
(7) Do oceny sytuacji gospodarstw domowych powszechnie stosuje się dochód. Jednak zarówno z perspektywy gospodarstwa domowego, jak i z perspektywy makroekonomicznej ważny jest też pomiar spożycia, zasobności i zadłużenia, w tym ewentualnego zadłużenia w walucie obcej. Ponadto ubóstwo, w szczególności ubóstwo dzieci, jest zjawiskiem wielowymiarowym, które obejmuje nie tylko materialne warunki życia, takie jak poziom dochodu, spożycia, zasobności i zadłużenia, ale także zdrowie, edukację, dostęp do usług i korzystanie z usług. Ponadto, aby odpowiednio zająć się problemem bezrobocia, w szczególności bezrobocia młodzieży, oraz uwzględniać nowe trendy w zatrudnieniu, w szczególności w kontekście gospodarki cyfrowej, należy dysponować obszernymi, solidnymi i porównywalnymi danymi statystycznymi.
(8) Statystyki europejskie dotyczące osób i gospodarstw domowych są obecnie zbierane na podstawie szeregu aktów prawnych obejmujących badania osób i gospodarstw domowych, statystyki w dziedzinie demografii, spisy powszechne ludności i mieszkań oraz dane zbierane głównie ze źródeł administracyjnych. Niektóre dane są pozyskiwane również z badań przedsiębiorstw. Pomimo znaczącej poprawy w ostatnich latach wciąż istnieje potrzeba większej konsolidacji i usprawnienia zbierania danych na potrzeby statystyk, by następowało to w bardziej kompletny sposób, w oparciu o badania dotyczące osób i gospodarstw domowych w całej Unii. Uzyskanie solidnych danych na potrzeby badań i kształtowania polityki wymaga większych inwestycji w dokładniejsze, bardziej kompletne i wysokiej jakości zbieranie danych, ponieważ solidne dane są podstawowym warunkiem odpowiedzialnego kształtowania polityki.
(9) Aby poprawić jakość i efektywność danych, należy zachęcać do korzystania, na ile to możliwe, z rejestrów administracyjnych. Możliwości korzystania ze źródeł administracyjnych do celów statystycznych już znacznie się rozszerzyły dzięki postępowi technologicznemu. W dalszym ciągu należy aktywnie popierać korzystanie ze źródeł administracyjnych w obszarze statystyk społecznych, zapewniając jednocześnie niezmienną jakość, w szczególności dokładność, aktualność i porównywalność takich statystyk. Należy jednak utrzymać także inne źródła danych dostosowane do osób lub odpowiednich podmiotów, do których nie można uzyskać dostępu za pośrednictwem rejestrów administracyjnych, a jednocześnie należy szanować prawo do ochrony danych osobowych.
(10) W komunikacie Komisji z dnia 10 sierpnia 2009 r. w sprawie metod tworzenia statystyk UE: wizja na kolejną dekadę położono nacisk na korzystanie w szerszym zakresie z różnych źródeł i innowacyjnych metod zbierania danych, a także na rosnące znaczenie harmonizacji pojęć i metod statystycznych we wszystkich dziedzinach. Wezwano w nim do opracowania nowej generacji prawa dotyczącego statystyki, które dotyczyłoby większej liczby dziedzin.
(11) W 2011 r. Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego (zwany dalej "Komitetem ds. ESS") ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 2 zatwierdził memorandum z Wiesbaden w sprawie nowego projektu koncepcyjnego statystyk dotyczących gospodarstw domowych i statystyk społecznych, w myśl którego europejskie badania dostarczające danych dotyczących osób i gospodarstw domowych powinny zostać ulepszone, a dodatkowo, ale z mniejszą częstotliwością, należy zbierać dane jednostkowe uzupełniające podstawowe badania społeczne. Należy również zapewnić lepszy dostęp do danych administracyjnych, a na poziomie unijnym i krajowym należy opracować system wielokrotnego wykorzystywania istniejących źródeł danych i dostęp do nowych źródeł danych.
(12) Europejski System Statystyczny (ESS) jest zobowiązany do proaktywnego angażowania wszystkich użytkowników poprzez zaspokajanie ich potrzeb w adekwatny sposób i do wzmocnienia współpracy między Komisją (Eurostatem), krajowymi urzędami statystycznymi, krajowymi bankami centralnymi, Europejskim Komitetem Doradczym ds. Statystyki i agencjami Unii. W związku z tym niezwykle ważne jest, by przy dostosowywaniu i unowocześnianiu badań społecznych brać należycie pod uwagę wkład wszystkich zainteresowanych stron, w tym decydentów, naukowców i przedstawicieli środowisk akademickich, producentów danych, społeczeństwa obywatelskiego i innych grup interesu.
(13) Konieczne jest stopniowe zoptymalizowanie tych zmian oraz unowocześnienie prawa w dziedzinie statystyk społecznych, aby zapewnić tworzenie wysokiej jakości wskaźników społecznych w bardziej zintegrowany, umożliwiający dostosowanie, elastyczny, efektywny i terminowy sposób, aby reagować na przemiany w społeczeństwie. Należy jednocześnie uwzględnić odpowiednio potrzeby użytkowników, obciążenie respondentów, zdolności i zasoby państw członkowskich, wiarygodność i dokładność stosowanych metod, techniczną wykonalność tworzenia statystyk, ramy czasowe, w których statystyki mogą zostać udostępnione, a także wiarygodność wyników.
(14) W szczególności środki podejmowane w celu stosowania niniejszego rozporządzenia nie powinny nakładać znacznych dodatkowych kosztów, których wynikiem byłoby niewspółmierne lub nieuzasadnione obciążenie respondentów i państw członkowskich.
(15) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 określa ogólne ramy prawne dla statystyki europejskiej, a jego art. 13 ustanawia Europejski program statystyczny. Niniejsze rozporządzenie ustanawia konkretne ramy statystyk europejskich dotyczących osób i gospodarstw domowych, opartych na danych na poziomie indywidualnym zbieranych metodą doboru próby. Określono w nim dane i informacje, które mają być zbierane przez państwa członkowskie i przekazywane Komisji (Eurostatowi), oraz podstawowe wymogi jakości, które dane te muszą spełniać. Rozporządzenie przewiduje, że bardziej szczegółowe specyfikacje techniczne powinny zostać ustanowione w aktach delegowanych i wykonawczych. Umożliwia ono wzajemne zintegrowanie rozmaitego zbierania danych z wykorzystywaniem rejestrów administracyjnych, a jednocześnie konsoliduje i upraszcza obowiązujące przepisy, zgodnie z Europejskim programem statystycznym.
(16) Prawo Unii dotyczące statystyk społecznych opartych na danych na poziomie indywidualnym zostało przyjęte w celu zaspokojenia pewnych potrzeb politycznych istniejących w czasie jego przyjmowania. Sferę społeczną cechują jednak nowe i szybko zmieniające się realia. Obecnie powstają nowe okoliczności i zjawiska społeczne, które rodzą potrzebę aktualizacji istniejących ram prawnych na poziomie Unii. Dlatego niniejsze rozporządzenie powinno zapewnić bogatą podstawę statystyczną, która odpowiednio uwzględni i odzwierciedli bieżące potrzeby oraz umożliwi opracowywanie i tworzenie danych statystycznych adekwatnych do przyszłych potrzeb decydentów, użytkowników i ogółu społeczeństwa przy uwzględnieniu porównywalności statystycznej na poziomie międzynarodowym. Niniejsze rozporządzenie powinno w szczególności zapewnić znaczną elastyczność dla dalszego rozwoju w dziedzinie statystyk dotyczących osób i gospodarstw domowych. Istotne jest również, by dane były zbierane przy użyciu najnowszych zmian technologicznych.
(17) W celu ulepszenia i większego zracjonalizowania ram odniesienia dla europejskich statystyk społecznych, opartych na danych zbieranych metodą doboru próby, istniejące statystyki europejskie dotyczące osób i gospodarstw domowych oparte na danych na poziomie indywidualnym powinny zostać ujęte w jednych ramach. Zapewniłoby to bardziej konsekwentne i skoordynowane tworzenie europejskich statystyk społecznych, opartych na danych zbieranych metodą doboru próby, w tym w odniesieniu do dziedzin "zasoby pracy", "dochody i warunki życia", "zdrowie", "kształcenie i szkolenie", "korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych", "budżet czasu" oraz "spożycie".
(18) Zgodnie z celami niniejszego rozporządzenia Komisja powinna przedsięwziąć studia wykonalności i badania pilotażowe służące poprawie jakości zbiorów danych i wskaźników społecznych. Powinny one obejmować kwestie porównywalności danych, opracowywania nowych metod, unowocześnienia sposobu zbierania danych oraz zaspokajania nowych potrzeb użytkowników, zwłaszcza w odniesieniu do populacji, do których trudno dotrzeć, danych na temat konkretnych subpopulacji, w szczególności tych, które są najsłabsze, udostępniania statystyk na poziomie terytorialnym NUTS 2 oraz tworzenia szczegółowych danych na poziomie lokalnym w opłacalny i adekwatny sposób. Państwa członkowskie powinny współpracować przy realizacji studiów wykonalności i badań pilotażowych, a Komisja powinna być zdolna do zapewnienia wsparcia finansowego na ich realizację.
(19) W dziedzinach "zasoby pracy" oraz "dochody i warunki życia", z myślą o uwzględnianiu potrzeb i nowych oczekiwań użytkowników, powinno być możliwe zbieranie danych dotyczących tematów ad hoc w konkretnym momencie w celu umożliwienia uzupełnienia zmiennych zbieranych regularnie zmiennymi uzupełniającymi, uwydatniając tym samym niezbadane aspekty dotyczące zasobów pracy oraz dochodów i warunków życia. W uzasadnionych przypadkach dane te powinny móc dotyczyć także tematów nieujętych w niniejszym rozporządzeniu.
(20) Z myślą o lepszym wykorzystywaniu i rozpowszechnianiu danych, którymi dysponuje Komisja (Eurostat), należy zapewnić dla każdej dziedziny podstawowy zbiór zharmonizowanych zmiennych, co jest w szczególności niezbędne w celu umożliwienia porównywania danych i dokonywania analiz przekrojowych. Praktyka ta może pomóc w zwiększeniu potencjału analitycznego zbiorów danych poprzez stosowanie technik modelowania i w osiągnięciu korzyści skali.
21) Zbieranie danych w dziedzinach "budżet czasu" i "spożycie" na poziomie Unii dostarcza ważnych, wielofunkcyjnych danych na potrzeby polityk Unii wpływających na życie obywateli. Dane dotyczące budżetu czasu okazały się niezwykle istotne przy przeprowadzaniu oceny między innymi równości płci pod względem dzielenia się obowiązkami związanymi z pracą i opieką lub dokonywaniu pomiaru pracy niezarobkowej. Spożycie to także jeden z istotnych elementów materialnych warunków życia obywateli. Wiele państw członkowskich zbiera dane w obu tych dziedzinach na zasadzie dobrowolności, na podstawie porozumień i ogólnych wytycznych; działania te należy dalej rozwijać i unowocześniać. Zbieranie danych w odniesieniu do dziedziny "spożycie" powinno być obowiązkowe, natomiast w odniesieniu do dziedziny "budżet czasu" - opcjonalne. Zbierając takie dane, należy to czynić zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, tak by zapewnić ich porównywalność. W dłuższej perspektywie wszystkie państwa członkowskie powinny dążyć do uczestnictwa w zbieraniu danych dotyczących dziedziny "budżet czasu". O ile to możliwe, należy zapewnić wsparcie finansowe Unii na unowocześnienie i wdrażanie zbierania danych w dziedzinach "budżet czasu" i "spożycie".
(22) Ze względu na swoją specyfikę, statystyki w dziedzinie demografii w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1260/2013 3 , spisy powszechne ludności i mieszkań w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 763/2008 4 , badania przedsiębiorstw oraz statystyki oparte głównie na źródłach administracyjnych nie są objęte niniejszym rozporządzeniem i powinny być uregulowane w odrębnych instrumentach ramowych dostosowanych do ich specyfiki.
(23) Statystyki przestały być traktowane jako jedno z wielu źródeł informacji do celów kształtowania polityki - obecnie odgrywają one główną rolę w procesie decyzyjnym. Podejmowanie decyzji w oparciu o dowody wymaga statystyk spełniających kryteria wysokiej jakości, które określono w rozporządzeniu (WE) nr 223/2009, zgodnie z celami, jakim służą.
(24) Wysokiej jakości dane społeczne są konieczne nie tylko do celów kształtowania polityki, ale również na potrzeby badań naukowych oraz jako element solidnej infrastruktury informacyjnej. Naukowcy, którzy uzyskują dostęp do danych jednostkowych do celów naukowych na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 557/2013 5 w zakresie dostępu do poufnych danych do celów naukowych bez bezpośrednich identyfikatorów, odnieśliby duże korzyści dzięki lepszemu powiązaniu zbiorów danych statystycznych.
(25) Dochody, spożycie i zasobność to trzy aspekty określające dobrobyt materialny gospodarstw domowych. Ważne jest, by wykorzystując istniejące źródła danych, starać się lepiej opisać te aspekty, rozkład każdego z nich oraz ich łączny rozkład wśród gospodarstw domowych, z bardziej precyzyjnym uwzględnieniem istnienia wielu źródeł danych i w dążeniu do lepszego ich łącznego wykorzystania. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem uwzględnić dziedzinę "spożycie" i powiązania między tymi trzema aspektami oraz podkreślić ich wagę.
(26) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 zobowiązuje państwa członkowskie do przestrzegania zasad statystycznych i kryteriów jakości określonych w jego przepisach. Raporty jakości są niezbędne do oceny i poprawy jakości statystyki europejskiej oraz informowania o niej. Komitet ds. ESS zatwierdził standard ESS odnoszący się do struktury raportów jakości, zgodnie z art. 12 tego rozporządzenia. Europejski kodeks praktyk statystycznych stanowi podstawę wspólnych ram jakości ESS, określając standardy opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej. Powinno się to przyczynić do harmonizacji sprawozdawczości dotyczącej jakości na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(27) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 zawiera przepisy dotyczące przekazywania danych przez państwa członkowskie Komisji (Eurostatowi) i wykorzystywania tych danych, w tym dotyczące przekazywania i ochrony danych poufnych. Środki podjęte zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinny zapewnić, by dane poufne były przekazywane i wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych zgodnie z art. 21 i 22 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
(28) Do danych osobowych objętych niniejszym rozporządzeniem zastosowanie mają rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 i (UE) 2018/1725 7 oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/58/WE 8 . W szczególności, dane statystyczne wymagane do celów opracowywania i monitorowania unijnych i krajowych działań i strategii w obszarze zdrowia publicznego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy należy traktować jako dane przetwarzane ze względu na ważny interes publiczny.
(29) Wiarygodne statystyki są potrzebne na poziomie krajowym, jak również regionalnym, w przypadku gdy konieczna jest większa porównywalność. Istotne jest, by zagregowane dane były udostępniane w odniesieniu do porównywalnych jednostek terytorialnych, takich jak NUTS 2, przy uwzględnieniu kosztów i zapewnieniu państwom członkowskim odpowiednich zasobów finansowych. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1059/2003 9 we wszystkich statystykach państw członkowskich przekazywanych Komisji (Eurostatowi) w podziale na jednostki terytorialne należy stosować klasyfikację NUTS. Dlatego też w celu tworzenia porównywalnych regionalnych statystyk dane dotyczące jednostek terytorialnych powinny być dostarczane zgodnie z klasyfikacją NUTS. W dłuższej perspektywie należy poczynić starania na rzecz uzyskiwania bardziej szczegółowych danych lokalnych z wykorzystaniem infrastruktury ustanowionej na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/2/WE 10 .
(30) W celu uwzględnienia zmian gospodarczych, społecznych i technicznych, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w celu zmiany tematów szczegółowych określonych w załączniku I, ustanowienia lub dostosowania wieloletniego planowania kroczącego na okres ośmiu lat, dotyczącego zbierania danych objętych niniejszym rozporządzeniem, zgodnie z częstotliwością wskazaną w załączniku IV oraz ustalenia liczby i nazwy zmiennych. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 11 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(31) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do: opisu zmiennych, specyfikacji technicznych określonych zbiorów danych; informacji technicznych, które są wspólne dla większej liczby zbiorów danych; formatów technicznych służących ułatwieniu przekazywania Komisji (Eurostatowi) informacji przez państwa członkowskie; operatów losowania, w szczególności minimalnych wymogów dotyczących operatów losowania; uregulowań w zakresie raportów jakości i ich treści oraz ewentualnych odstępstw. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 12 .
(32) Gdyby wykonanie niniejszego rozporządzenia wymagało istotnych dostosowań w krajowym systemie statystycznym państwa członkowskiego, w należycie uzasadnionych przypadkach Komisja powinna mieć możliwość udzielenia danemu państwu członkowskiemu odstępstwa obowiązującego przez określony czas. Takie istotne dostosowania mogą wynikać w szczególności z konieczności poprawy aktualności, dostosowania struktury zbierania danych, łącznie z dostępem do źródeł administracyjnych, lub potrzeby opracowania nowych innowacyjnych narzędzi tworzenia danych. W stosownych przypadkach należy również przyznać państwom członkowskim środki finansowe Unii w formie dotacji, w szczególności w celu budowania potencjału, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 13 .
(33) W celu zapewnienia spójności i porównywalności europejskich statystyk społecznych tworzonych zgodnie z zasadami określonymi w art. 338 ust. 2 TFUE należy wzmocnić współpracę i koordynację między organami w ramach ESS. Oprócz organów, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, zbieraniem danych zajmują się również inne organy Unii, w szczególności agencje Unii, a także środowisko akademickie. Dlatego należy wzmocnić współpracę między takimi podmiotami a organami uczestniczącymi w ESS w celu czerpania korzyści z synergii.
(34) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie wspólnych ram statystyk europejskich dotyczących osób i gospodarstw domowych, opartych na danych na poziomie indywidualnym zbieranych metodą doboru próby, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na wymaganą harmonizację, jakość i porównywalność danych możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii oraz ponieważ wysokiej jakości statystyki zbierane w zharmonizowany sposób wnoszą istotną wartość dodaną do kształtowania polityki na poziomie Unii i państw członkowskich, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(35) Należy zwiększyć przydatność europejskich statystyk społecznych, opartych na danych zbieranych metodą doboru próby, i usprawnić zbieranie danych. Statystyki europejskie dotyczące osób i gospodarstw domowych, oparte na danych na poziomie indywidualnym zbieranych metodą doboru próby, są obecnie uregulowane w kilku odrębnych aktach ustawodawczych, które należy zastąpić niniejszym rozporządzeniem. Konieczne jest zatem uchylenie rozporządzenia Rady (WE) nr 577/98 14 i rozporządzenia (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 15 oraz zmiana stosownych części rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 808/2004 16 , (WE) nr 452/2008 17 oraz (WE) nr 1338/2008 18 .
(36) Zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 19 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 1 marca 2017 r. 20 .
(37) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. ESS,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | Przewodniczący |
Przewodniczący | W imieniu Rady |
D.M. SASSOLI | T. TUPPURAINEN |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.261I.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2019/1700 ustanawiające wspólne ramy statystyk europejskich dotyczących osób i gospodarstw domowych, opartych na danych na poziomie indywidualnym zbieranych metodą doboru próby, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 808/2004, (WE) nr 452/2008 i (WE) nr 1338/2008 oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1177/2003 i rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 |
Data aktu: | 10/10/2019 |
Data ogłoszenia: | 14/10/2019 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2021, 01/01/2025, 03/11/2019 |