Decyzja wykonawcza 2019/1713 ustanawiająca format informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1713
z dnia 9 października 2019 r.
ustanawiająca format informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 7133)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 11 października 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 11 ust. 2 dyrektywy (UE) 2015/2193 zobowiązuje państwa członkowskie do przekazania Komisji do dnia 1 sty cznia 2021 r. sprawozdania dotyczącego szacunkowych danych o całkowitej rocznej emisji tlenku węgla (CO) ze średnich obiektów energetycznego spalania.

(2) Zgodnie z art. 11 ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy (UE) 2015/2193 Komisja powinna udostępnić państwom członkowskim elektroniczne narzędzie sprawozdawcze do celów sprawozdawczości.

(3) Zgodnie z art. 11 ust. 3 akapit drugi dyrektywy (UE) 2015/2193 Komisja powinna określić techniczny format sprawozdań w celu uproszczenia i usprawnienia wykonywania obowiązków sprawozdawczych państw członkowskich.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 75 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 2 , o którym mowa w art. 15 dyrektywy (UE) 2015/2193,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów przekazywania Komisji sprawozdań dotyczących szacunkowych danych o całkowitej rocznej emisji tlenku węgla (CO) zgodnie z art. 11 ust. 2 dyrektywy (UE) 2015/2193 państwa członkowskie stosują kwestionariusz określony w załączniku do niniejszej decyzji.

Państwa członkowskie korzystają z elektronicznego narzędzia sprawozdawczego udostępnionego przez Komisję zgodnie z art. 11 ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy (UE) 2015/2193 w celu przekazywania informacji określonych w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Informacje określone w załączniku do niniejszej decyzji przedstawia się w odniesieniu do roku sprawozdawczego 2019, chyba że w załączniku określono inaczej.

Informacje określone w załączniku do niniejszej decyzji przedkłada się najpóźniej do dnia 1 stycznia 2021 r.

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 października 2019 r.
W imieniu Komisji
Karmenu VELLA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Informacje dotyczące średnich obiektów energetycznego spalania objętych dyrektywą (UE) 2015/2193

Uwaga: Obowiązek dostarczenia wymaganych informacji do stycznia 2021 r. jest wcześniejszy niż wymóg, aby istniejące średnie obiekty energetycznego spalania posiadały pozwolenie lub były zarejestrowane. W związku z tym przy sporządzaniu sprawozdania państwa członkowskie będą musiały opierać się na danych, którymi dysponują. W przypadkach gdy dane nie są dostępne, państwa członkowskie wypełniają sprawozdanie według najlepszych szacunków. Z tego względu wprowadza się rozróżnienie między nowymi i istniejącymi obiektami oraz obiektami o mocy powyżej i poniżej 20 MWth.

Część  1

Kategorie obiektów

Niniejsza tabela zawiera kategorie obiektów, które należy stosować w celu dostarczenia informacji wymaganych zgodnie z częściami 2 i 3 3 .
1.1. Nowe lub istniejące Zgodnie z definicją w art. 3 ust. 6 i 7 dyrektywy (UE) 2015/2193
1.2. Klasy mocy (nominalna moc cieplna) (1) - równa lub większa niż 1 MWth i nie większa niż 5 MWth
- większa niż 5 MWth i nie większa niż 20 MWth
- większa niż 20 MWth
1.3. Rodzaje obiektów - inne niż silniki i turbiny gazowe
- silniki
- turbiny gazowe
1.4. Rodzaje paliwa - biomasa stała
- pozostałe paliwa stałe
- olej napędowy
- paliwa ciekłe inne niż olej napędowy
- gaz ziemny
- paliwa gazowe inne niż gaz ziemny
- paliwa mieszane
(1) W przypadku nowych średnich obiektów energetycznego spalania można stosować całkowitą nominalną moc cieplną.

Część  2

Metadane

2.1. Państwo Wskazanie państwa składającego sprawozdanie
2.2. Właściwy organ Wskazanie właściwego organu odpowiedzialnego za sprawozdanie (departament, adres, numer telefonu i adres poczty elektronicznej)
2.3. Liczba obiektów Liczba obiektów w każdej kategorii obiektów
2.4. Rok sprawozdawczy Rok kalendarzowy, do którego odnosi się sprawozdanie (1).
(1) Najlepiej 2019. Jeżeli nie jest to możliwe, 2018.

Część  3

Emisje, energia wejściowa i moc

3.1. Stężenia CO Szacowane średnie stężenie tlenku węgla wyrażone w mg/Nm3 przy referencyjnym poziomie tlenu, stosowane do określenia dopuszczalnych wielkości emisji zanieczyszczeń objętych przepisami i suchego powietrza dla każdej kategorii obiektów
3.2. Emisje CO Szacowane emisje tlenku węgla wyrażone jako całkowita ilość w tonach na rok kalendarzowy, uwalniane przez obiekty dla każdej kategorii obiektów
3.3. Energia wejściowa Szacowane całkowite zużycie paliwa przez obiekty wyrażone w teradżulach rocznie dla każdej kategorii obiektów
3.4. Całkowita zagregowana moc Szacowana łączna zainstalowana moc wyrażona jako suma nominalnej mocy cieplnej wszystkich obiektów dla każdej kategorii obiektów
1 Dz.U. L 313 z 28.11.2015, s. 1.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17).
3 Przykład kategorii: Nowe kotły o mocy większej niż 5 MWth i mniejszej niż lub równej 20 MWth spalające paliwa ciekłe inne niż olej napędowy.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.260.65

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1713 ustanawiająca format informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193
Data aktu: 09/10/2019
Data ogłoszenia: 11/10/2019
Data wejścia w życie: 11/10/2019