uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 akapit pierwszy,
(1) Zgodnie z art. 3 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2001/95/WE produkt należy uznać za bezpieczny w zakresie zagrożeń i kategorii zagrożeń objętych odnośnymi normami krajowymi, jeżeli spełnia on dobrowolne normy krajowe będące transpozycją norm europejskich, do których Komisja opublikowała odniesienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zgodnie z art. 4 wymienionej dyrektywy.
(2) W dniu 27 lipca 2011 r. Komisja przyjęła decyzję 2011/479/UE 2 w sprawie uwzględnienia w europejskich normach dotyczących sprzętu gimnastycznego wymogów bezpieczeństwa.
(3) Pismem M/507 z dnia 5 września 2012 r. Komisja zwróciła się do CEN z wnioskiem o opracowanie norm europejskich w celu wyeliminowania głównych zagrożeń związanych ze sprzętem gimnastycznym zgodnie z wymogami bezpieczeństwa. Na podstawie tego wniosku CEN przyjął normę: EN 913:2008 - Sprzęt gimnastyczny - Ogólne wymagania bezpieczeństwa i metody badań. Odniesienie do tej normy opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 3 w dniu 11 lipca 2014 r. na podstawie decyzji wykonawczej Komisji 2014/357/UE 4 .
(4) Biorąc pod uwagę nową wiedzę i rozwój rynku, CEN opracował nową normę europejską EN 913:2018.
(5) Europejska norma EN 913:2018 jest zgodna z ogólnym wymogiem bezpieczeństwa przewidzianym w dyrektywie 2001/95/WE. Odniesienie do niej należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(6) W dniu 29 listopada 2011 r. Komisja przyjęła decyzję 2011/786/UE 5 w sprawie wymogów bezpieczeństwa, które muszą spełniać normy europejskie w odniesieniu do rowerów, rowerów dziecięcych i bagażników rowerowych.
(7) Pismem M/508 z dnia 6 września 2012 r. Komisja zwróciła się do CEN z wnioskiem o opracowanie norm europejskich w celu wyeliminowania głównych zagrożeń związanych z rowerami, rowerami dziecięcymi i bagażnikami rowerowymi zgodnie z wymogami bezpieczeństwa. Na podstawie tego wniosku CEN przyjął serię norm: EN ISO 4210-2:2014 - Wymagania dla rowerów miejskich i trekingowych, dla starszej młodzieży, górskich i wyścigowych oraz EN ISO 4210-6: 2014 - Metody badań ramy i widelca. Odniesienia do tych norm opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 6 na podstawie decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/681 7 .
(8) Biorąc pod uwagę nową wiedzę i rozwój rynku, CEN opracował nowe normy europejskie EN ISO 4210-2-2015 i EN ISO 4210-6-2015.
(9) Europejskie normy EN ISO 4210-2-2015 i EN ISO 4210-6-2015 są zgodne z ogólnym wymogiem bezpieczeństwa przewidzianym w dyrektywie 2001/95/WE. Należy zatem opublikować odniesienie do nich w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(10) Na podstawie wniosku Komisji M/508 z dnia 6 września 2012 r. CEN przyjął normę: EN 14872:2006 - Rowery -Wyposażenie dodatkowe do rowerów - Bagażniki Odniesienie do tej normy opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 8 na podstawie decyzji Komisji 2006/514/WE 9 .
(11) Biorąc pod uwagę nową wiedzę i rozwój rynku, CEN opracował nową normę europejską EN ISO 11243:
2016.
(12) Europejska norma EN ISO 11243:2016 jest zgodna z ogólnym wymogiem bezpieczeństwa przewidzianym w dyrektywie 2001/95/WE. Odniesienie do niej należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(13) W dniu 25 marca 2008 r. Komisja przyjęła decyzję 2008/264/WE 10 w sprawie uwzględnienia wymogów bezpieczeństwa w europejskich normach dotyczących papierosów.
(14) Pismem M/425 z dnia 27 czerwca 2008 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) z wnioskiem o opracowanie norm europejskich w celu wyeliminowania głównych zagrożeń związanych z papierosami zgodnie z wymogami bezpieczeństwa pożarowego. Na podstawie tego wniosku CEN przyjął normę: EN ISO 12863:2010 - Standardowa metoda pomiaru zdolności zapłonu papierosów. Odniesienie do tej normy opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 11 na podstawie decyzji Komisji 2011/496/UE 12 .
(15) Biorąc pod uwagę nową wiedzę i rozwój rynku, CEN zmienił normę EN ISO 12863:2010, przyjmując zmianę EN ISO 12863:2010/A1:2016.
(16) Zmieniona norma EN ISO 12863:2010/A1:2016 jest zgodna z ogólnym wymogiem bezpieczeństwa przewidzianym w dyrektywie 2001/95/WE. Odniesienie do niej należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(17) W dniu 24 lipca 2011 r. Komisja przyjęła decyzję 2011/476/UE 13 w sprawie uwzględnienia wymogów bezpieczeństwa w europejskich normach dotyczących stacjonarnego sprzętu treningowego.
(18) Pismem M/506 z dnia 5 września 2012 r. Komisja zwróciła się do CEN z wnioskiem o opracowanie norm europejskich w celu wyeliminowania głównych zagrożeń związanych ze stacjonarnym sprzętem treningowym zgodnie z wymogami bezpieczeństwa. Na podstawie tego wniosku CEN przyjął serię norm: EN 957-4:2006+A1:2010 - Ławy do ćwiczeń siłowych, dodatkowe szczególne wymagania bezpieczeństwa i metody badań; EN 957-5:2009 - Rowery treningowe stacjonarne i sprzęt treningowy dla górnych partii ciała z użyciem korb, dodatkowe, szczególne wymagania bezpieczeństwa i metody badań, EN 957-8:1998 - Pedałowe symulatory chodu, symulatory wchodzenia na schody i pedałowe symulatory wspinania się - Dodatkowe szczególne wymagania bezpieczeństwa i metody badań, EN 957-9:2003 - Trenażery eliptyczne, dodatkowe szczególne wymagania bezpieczeństwa i metody badań oraz EN 957-10:2005 - Rowery treningowe ze stałym kołem lub bez wolnego biegu, dodatkowe szczególne wymagania bezpieczeństwa i metody badań. Odniesienia do tych norm opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 14 na podstawie decyzji wykonawczej Komisji 2014/357/UE.
(19) Biorąc pod uwagę nową wiedzę i rozwój rynku, CEN opracował nowe normy europejskie EN ISO 20957-4:2016, EN ISO 20957-5:2016, EN ISO 20957-8:2017, EN ISO 20957-9:2016 i EN ISO 20957-10:2017.
(20) Europejskie normy EN ISO 20957-4:2016, EN ISO 20957-5:2016, EN ISO 20957-8:2017, EN ISO 20957-9:2016 i EN ISO 20957-10:2017 są zgodne z ogólnym wymogiem bezpieczeństwa przewidzianym w dyrektywie 2001/95/WE. Należy zatem opublikować odniesienia do nich w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(21) W dniu 21 kwietnia 2005 r. Komisja przyjęła decyzję 2005/323/WE 15 w sprawie wymogów bezpieczeństwa, które muszą spełniać normy europejskie w odniesieniu do pływających artykułów rekreacyjnych przeznaczonych do używania na lub w wodzie.
(22) Pismem M/372 z dnia 5 września 2012 r. Komisja zwróciła się do CEN z wnioskiem o opracowanie norm europejskich w celu wyeliminowania głównych zagrożeń związanych z pływającymi artykułami rekreacyjnymi przeznaczonymi do używania na lub w wodzie zgodnie z wymogami bezpieczeństwa. Na podstawie tego wniosku CEN przyjął serię norm: EN 15649-1:2009+A2:2013, EN 15649-2:2009+A2:2013, EN 15649-3:2009+A1:2012, EN 15649-4:2010+A1:2012, EN 15649-5:2009, EN 15649-6:2009+A1:2013, EN 15649-7:2009 w odniesieniu do pływających artykułów rekreacyjnych przeznaczonych do używania na lub w wodzie. Odniesienia do tej serii norm opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 16 na podstawie decyzji wykonawczych Komisji 2014/359/UE 17 , 2014/875/UE 18 i 2013/390/UE 19 .
(23) Biorąc pod uwagę nową wiedzę i rozwój rynku, CEN opracował nową serię norm europejskich EN ISO 25649:2017 (części 1-7).
(24) Europejskie normy EN ISO 25649:2017 (części 1-7) są zgodne z ogólnym wymogiem bezpieczeństwa przewidzianym w dyrektywie 2001/95/WE. Należy zatem opublikować odniesienia do nich w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(25) Europejskie normy EN 913:2008, EN 957-4:2006+A1:2010, EN 957-5:2009, EN 957-8:1998, EN 957-9:2003, EN 957-10:2005, EN ISO 4210-2:2014, EN ISO 4210-6:2014, EN 14872:2006 i seria EN 15649 zastąpiono nowymi lub zmienionymi normami europejskimi, do których odniesienia mają być opublikowane niniejszą decyzją. Należy zatem wycofać odniesienia do tych norm z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 20 .
(26) Dla zachowania przejrzystości pełny wykaz odniesień do norm europejskich sporządzonych na potrzeby dyrektywy 2001/95/WE i spełniających wymogi, które mają one obejmować swoim zakresem, należy opublikować w jednym akcie. Należy zatem włączyć do niniejszej decyzji odniesienia do norm europejskich już opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 21 . W związku z tym konieczne jest uchylenie odpowiednich decyzji Komisji w sprawie publikacji tych norm.
(27) Zgodność z odpowiednią normą krajową transponującą normę europejską, do której odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, daje domniemanie bezpieczeństwa w odniesieniu do zagrożeń i kategorii zagrożeń objętych daną normą krajową od dnia publikacji odniesienia do normy europejskiej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania.
(28) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego dyrektywą 2001/95/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1808/2020 z dnia 30 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.402.140) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 grudnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/1401 z dnia 12 sierpnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.213.59) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 sierpnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/2406 z dnia 12 września 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2406) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 września 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/2962 z dnia 29 listopada 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2962) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 grudnia 2024 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.259.65 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/1698 w sprawie norm europejskich dotyczących produktów, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów |
Data aktu: | 09/10/2019 |
Data ogłoszenia: | 10/10/2019 |
Data wejścia w życie: | 10/10/2019 |