Absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1524
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0070/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej 5 , w szczególności jego art. 21,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0136/2019),
1.
udziela dyrektorowi Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI
Klaus WELLE
Przewodniczący
Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1525

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0136/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 7  ostateczny budżet Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2017 wyniósł 22 852 250 EUR, co stanowi wzrost o 5,78 % w porównaniu z 2016 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi niemal wyłącznie z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
z uznaniem zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %, co odpowiada wskaźnikowi z 2016 r.; zauważa z zaniepokojeniem, że wskaźnik wykonania środków na płatności był niski i wyniósł 72,11 %, co oznacza nieznaczny spadek o 1,1 % w porównaniu z poprzednim rokiem;

Anulowane środki przeniesione

2.
zauważa, że kwota anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniosła 117 566 EUR, co stanowi 2,05 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza spadek o 1,22 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

3.
z zadowoleniem zauważa, że w swoich ramach pomiaru wyników Agencja stosuje 31 kluczowych wskaźników wykonania do oceny wyników i wpływu jej działań oraz pięć dodatkowych kluczowych wskaźników wykonania w celu poprawy zarządzania budżetem;
4.
z zadowoleniem przyjmuje współpracę Agencji z innymi agencjami, zwłaszcza Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej, Agencją Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości, Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania, Agencją Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania oraz z Europejskim Urzędem Wsparcia w dziedzinie Azylu, aby osiągnąć wspólne cele polityczne;
5.
zachęca Agencję do zacieśnienia współpracy z takimi organizacjami międzynarodowymi jak Rada Europy i ONZ, aby w miarę możliwości ustalać i wykorzystywać synergie;
6.
zauważa, że w 2017 r. miała miejsce druga ocena zewnętrzna Agencji; z zadowoleniem odnotowuje jej ogólnie pozytywne wyniki; przyjmuje do wiadomości zalecenia przekazane Komisji przez zarząd Agencji;
7.
odnotowuje, że Komisja po raz pierwszy zwróciła się do Agencji o ocenę wpływu instrumentu prawnego Unii na prawa podstawowe; zauważa ponadto, że Agencja opracowała moduł szkoleniowy dla organów krajowych, aby promować przestrzeganie postanowień Karty praw podstawowych Unii Europejskiej;
8.
podkreśla wartość badań i opinii Agencji dla rozwoju prawodawstwa Unii; podkreśla, że Agencja powinna być w stanie przedstawiać opinie na temat wniosków ustawodawczych z własnej inicjatywy, a jej kompetencje powinny obejmować cały zakres praw chronionych na mocy Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, w tym kwestie współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych; ubolewa, że obecny mandat Agencji ogranicza jej możliwości podejmowania działań i prowadzenia badań w niektórych obszarach tematycznych; zaleca ujęcie tych nowych obszarów tematycznych w nowych wieloletnich ramach finansowych;
9.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja kontynuowała badania dotyczące sytuacji mniejszości w Unii w kontekście drugiego badania Unii Europejskiej na temat mniejszości i dyskryminacji; w związku z powyższym ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje opublikowanie ostatniego sprawozdania tematycznego na temat dyskryminacji, na jaką narażone są osoby pochodzenia afrykańskiego w Unii; ponadto z zadowoleniem przyjmuje opublikowanie badania dotyczącego przechodzenia młodych Romów z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia;
10.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja kontynuuje prace nad badaniami na temat sytuacji Romów w Unii i tym samym przyczynia się do monitorowania skuteczności i niedociągnięć strategii na rzecz integracji oraz odnośnej polityki Unii i państw członkowskich; ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje oparte na badaniach naukowych zalecenia polityczne Agencji dotyczące skutecznego przeciwdziałania antycyganizmowi oraz walki o włączenie społeczne Romów;
11.
z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie Agencji w dziedzinie praw dziecka, którego kontynuacją są przeprowadzone badania na temat wymogów dotyczących minimalnego wieku udziału w postępowaniach karnych i cywilnych w całej Unii, na temat oceny wieku i pobierania odcisków palców od dzieci w postępowaniach o udzielenie azylu oraz na temat ubóstwa dzieci w Unii.

Polityka kadrowa

12.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 97,22 % i przyjęto 70 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 72 stanowiska dla pracowników na czas określony (w porównaniu z 74 zatwierdzonymi stanowiskami w 2016 r.); zauważa że, w 2017 r. Agencja zatrudniała również 30 pracowników kontraktowych i 8 oddelegowanych ekspertów krajowych;
13.
zauważa, że Agencja przyjęła politykę ochrony godności osoby i zapobiegania molestowaniu; odnotowuje, że oferuje ona poufne doradztwo oraz sesje szkoleniowe; zauważa, że w 2017 r. zbadano dwa zarzuty dotyczące niestosownego zachowania, a odnośne sprawy zamknięto w 2018 r.;

Zamówienia

14.
ubolewa, że wiązało się to z dodatkowymi ogólnymi kosztami administracyjnymi dla Agencji, i choć miało negatywny wpływ na terminy realizacji jej działań, nie spowodowało żadnych opóźnień w realizacji projektów; odnotowuje, że Agencja podjęła działania w celu ograniczenia ryzyka związanego z nierozstrzygniętymi procedurami przetargowymi w przyszłości; przyjmuje do wiadomości wniosek o dodatkowe finansowanie Agencji, ale zwraca uwagę, że ograniczenia budżetowe nie powinny prowadzić do nierozstrzygniętych procedur udzielania zamówień publicznych; w związku z tym zwraca się do Agencji o przeprowadzanie odpowiednich badań rynkowych przed ogłaszaniem zaproszeń do składania ofert na badania i o dalszą poprawę efektywności procedur udzielania zamówień;
15.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału do końca 2017 r. Agencja nie korzystała jeszcze z wszystkich narzędzi oferowanych przez Komisję w celu wprowadzenia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji z osobami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-zamówienia); zauważa, że według Agencji stosuje ona już niektóre narzędzia i powinna wprowadzić pozostałe do początku 2019 r.; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o wprowadzeniu wszystkich niezbędnych narzędzi;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

16.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów; zauważa, że według Agencji w 2017 r. oceniła i załagodziła ona szereg potencjalnych i domniemanych konfliktów interesów, przy czym żaden z nich nie przerodził się w rzeczywisty konflikt;
17.
zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału należy wzmocnić niezależność księgowego w drodze przesunięcia jego stanowiska bezpośrednio pod zwierzchnictwo dyrektora i zarządu Agencji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zgodnie z oczekiwaniami taka reorganizacja nastąpi do końca 2018 r.; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o przeprowadzeniu tej reorganizacji;
18.
zauważa, że w ostatnich latach wszczęto przeciwko Agencji dwa postępowania sądowe w związku z zarzutami dotyczącymi nieprzepisowych decyzji o naborze; zauważa, że Sąd Unii Europejskiej oddalił obie sprawy i nakazał wnioskodawcom pokrycie kosztów; odnotowuje doniesienia prasowe o potencjalnym konflikcie interesów w związku z korzystaniem z usług doradczych byłego tymczasowego sędziego niestałego Sądu do spraw Służby Publicznej; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o środkach podjętych w celu złagodzenia wszelkiego ryzyka wystąpienia konfliktu interesów;

Kontrole wewnętrzne

19.
zauważa, że w 2017 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła w Agencji audyt dotyczący zarządzania i etyki, a ponadto przeprowadziła w imieniu Komisji zewnętrzną ocenę wyników Agencji w latach 2013-2017; odnotowuje, że Agencja opracowała plany działania dotyczące wszelkich obszarów, które wymagają usprawnienia;
20.
z zadowoleniem przyjmuje wdrożenie zalecenia Trybunału z 2016 r. dotyczącego usprawnienia formalnego procesu (sub)delegowania uprawnień urzędników zatwierdzających;

Inne uwagi

21.
odnotowuje wysiłki Agencji na rzecz stworzenia racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska miejsca pracy; zwraca jednak uwagę, że Agencja nie wdrożyła żadnych konkretnych dodatkowych środków służących redukcji lub kompensacji emisji CO2;
22.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 8  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 169
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 169
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 116 z 28.3.2018, s. 17
8 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.300

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) za rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019