Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1461
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Centrum 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Centrum absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0081/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób 5 , w szczególności jego art. 23,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0134/2019),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1462

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0134/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 7  ostateczny budżet Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwanego dalej "Centrum") na rok budżetowy 2017 wyniósł 58 042 653 EUR, co stanowi niewielki spadek o 0,35 % w porównaniu z 2016 r.; mając na uwadze, że 97,80 % budżetu Centrum pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2017 ("sprawozdanie Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Centrum jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu na poziomie 99,78 %, co oznacza wzrost o 1,76 % w porównaniu z rokiem 2016; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 81,71 %, co oznacza wzrost o 2,45 % w porównaniu z poprzednim rokiem;
2.
przypomina, że jako agencja Unii Centrum dysponuje budżetem denominowanym w euro; jednak ze względu na fakt, że jego siedziba znajduje się poza strefą euro (w Szwecji), znaczna część wydatków ponoszona jest w koronach szwedzkich (SEK); ponadto Centrum jest narażone na wahania kursu wymiany, gdyż nie tylko posiada rachunki bankowe w koronach szwedzkich, ale również dokonuje niektórych transakcji w innych walutach obcych;

Anulowane środki przeniesione

3.
z niepokojem zauważa, że kwota anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniosła 953 754 EUR, co stanowi 8,73 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza spadek o 3,11 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

4.
z zadowoleniem zauważa, że Centrum stosuje kilka kluczowych wskaźników efektywności w celu oceny wartości dodanej swojej działalności, a także wykaz kluczowych wskaźników efektywności zawarty w dokumencie roboczym służb Komisji z dnia 13 marca 2015 r. 8  między innymi w celu poprawy zarządzania budżetem;
5.
przyjmuje do wiadomości, że Centrum sfinalizowało plan działania dotyczący przebudowy swoich systemów nadzorowania chorób, opublikowało oceny dotyczące nowych zagrożeń dla zdrowia w Unii oraz w dalszym ciągu wspierało monitorowanie zdolności laboratoriów mikrobiologicznych w Unii;
6.
przypomina, że misją Centrum jest identyfikacja i ocena bieżących i pojawiających się zagrożeń dla zdrowia ludzkiego, jakie niosą ze sobą choroby zakaźne, a także powiadamianie o nich; podkreśla, że w 2017 r. Centrum odpowiedziało na 59 oficjalnych wniosków naukowych, z których 35 wyszło od Parlamentu, i opublikowało w sumie 210 sprawozdań (w porównaniu do 158 w 2016 r.), w tym 38 ocen nagłego ryzyka w kwestii nowych zagrożeń chorobami w Europie i 78 sprawozdań z nadzoru;
7.
zauważa, że w Centrum zainicjowano również projekt EPHESUS, który ma na celu ocenę wszystkich systemów nadzoru chorób zakaźnych w Unii/publicznym sektorze zdrowia EOG, i rozpoczęto ocenę programów zwalczania chorób;
8.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Centrum priorytetowo traktuje działania mające na celu przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe i ze wzrostu niechęci do szczepień w Unii;
9.
z zadowoleniem odnotowuje, że Centrum dzieli się najlepszymi praktykami i regularnie współpracuje z innymi agencjami, w szczególności z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności, Europejską Agencją Leków i Europejskim Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii; zauważa ponadto, że Centrum uczestniczy w międzyinstytucjonalnych zamówieniach organizowanych przez inne agencje; podkreśla, że Centrum powinno kontynuować promowanie współpracy z innymi agencjami Unii i organizacjami międzynarodowymi oraz wspierać dialog z zainteresowanymi stronami i obywatelami;
10.
zwraca uwagę, że ocena zewnętrzna za lata 2013-2017 zostanie przeprowadzona w latach 2018-2019; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tej oceny;

Polityka kadrowa

11.
zauważa, że na dzień 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 91,21 % - przyjęto 166 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 182 stanowiska dla pracowników na czas określony (w porównaniu ze 186 stanowiskami zatwierdzonymi w 2016 r.); zauważa, że w 2017 r. w Centrum pracowało również 97 pracowników kontraktowych i trzech oddelegowanych ekspertów krajowych;
12.
zauważa, że Centrum przyjęło politykę ochrony godności osobistej i zapobiegania molestowaniu; odnotowuje, że oferuje ono poufne doradztwo oraz sesje szkoleniowe; zwraca uwagę, że w 2017 r. zgłoszono i zbadano dwa przypadki molestowania;

Zamówienia

13.
odnotowuje, że stosowanie elektronicznych procedur zamówień publicznych, opartych na aplikacji e-PRIOR opracowanej przez DG DIGIT Komisji Europejskiej, jak również ulepszenia w zakresie monitorowania zamówień publicznych, poprawiło procesy udzielania zamówień w Centrum; odnotowuje ponadto, że w 2017 r. Centrum zakończyło 316 postępowań o udzielenie zamówienia;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

14.
zauważa, że na stronie internetowej Centrum opublikowano deklarację interesów oraz życiorys dyrektora; z zaniepokojeniem zauważa, że brakuje niektórych deklaracji interesów i życiorysów członków zarządu i forum doradczego; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych w związku z tym środkach;
15.
docenia już zrealizowane i aktualnie prowadzone działania Centrum służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów; zauważa, że według Centrum w 2017 r. Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych zamknął jedną ze spraw dotyczących sygnalizowania nieprawidłowości bez podejmowania dalszych działań; zauważa, że w 2017 r. zidentyfikowano i przeanalizowano sześć potencjalnych konfliktów interesów, a analiza wykazała jeden konflikt interesów, w związku z czym jedna z osób została poproszona o powstrzymanie się od dyskusji nad konkretnym punktem porządku obrad;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

16.
z zaniepokojeniem zauważa, że w 2017 r. doszło do 26 przypadków pominięcia kontroli lub odstąpienia od przyjętych procesów i procedur, było ich jednak o 14 mniej niż w 2016 r.; odnotowuje, że przyjęto plan działania na rzecz ograniczenia liczby takich przypadków; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach działań naprawczych w tym zakresie;
17.
zauważa, że oprócz wewnętrznej procedury dotyczącej spotkań z przemysłem farmaceutycznym, trwają prace nad wewnętrzną procedurą zawierania protokołów ustaleń i porozumień o współpracy ze stronami trzecimi; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie;

Inne uwagi

18.
zwraca uwagę, że w lipcu 2016 r. Centrum podpisało umowę najmu nowej siedziby, która weszła w życie pod koniec lutego 2018 r., oraz że okres obowiązywania tej nowej umowy najmu wynosi 15 lat; odnotowuje, że Centrum przeniosło się do nowej siedziby w kwietniu 2018 r.;
19.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 9  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 128.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 128.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 213.
8 Dokument roboczy służb Komisji z dnia 13 marca 2015 r. pt. "Wytyczne w sprawie kluczowych wskaźników efektywności dla dyrektorów zdecentralizowanych agencji UE", SWD(2015) 62.
9 Teksty przyjęte, P8_TA-PROV(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.194

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) za rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019