Absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (Urzędu BEREC) za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1440
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (Urzędu BEREC) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Urzędu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Urzędowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0096/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1211/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Urząd 5 , w szczególności jego art. 13,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Agencję Wsparcia BEREC (Urząd BEREC), zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1211/2009 6 , w szczególności jego art. 28,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0114/2019),
1.
udziela dyrektorowi Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej absolutorium z wykonania budżetu Urzędu za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1441

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0114/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 8  ostateczny budżet Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (zwanego dalej "Urzędem") na rok budżetowy 2017 wyniósł 4 246 000 EUR, tyle samo co w roku 2016 r.; mając na uwadze, że cały budżet Urzędu pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,94 %, co oznacza wzrost o 3,74 % w porównaniu z rokiem 2016; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 86,92 %, co oznacza znaczny wzrost o 9,73 % w porównaniu z rokiem 2016;
2.
zauważa, że według sprawozdaniu Trybunału Urząd zwrócił się do Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej (CdT) o przetłumaczenie czterech zaproszeń do wyrażania zainteresowania w celu utworzenia list rezerwowych na potrzeby naboru pracowników; zauważa, że w związku z faktem, iż wszystkie stanowiska w planie zatrudnienia Urzędu były już obsadzone, w opinii Trybunału zlecenie wykonania tego tłumaczenia było nieuzasadnione; zauważa, że zgodnie z odpowiedzią Urzędu, zlecenie tłumaczenia wydano, ponieważ komitet zarządzający złożył wniosek o ustanowienie list rezerwowych dla co najmniej 75 % stanowisk w Urzędzie, tak aby utrzymać procent wakatów na poziomie poniżej 15 %, a tym samym ograniczyć ryzyko związane z dużą rotacją kadr;

Anulowane środki przeniesione

3.
zauważa, że kwota anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniosła 20 412 EUR, co stanowi 2,53 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza spadek o 4,76 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

4.
z zadowoleniem odnotowuje, że Urząd stosuje kilka rodzajów środków jako kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny wartości dodanej wynikającej z jego działalności oraz do usprawnienia zarządzania budżetem;
5.
przyjmuje do wiadomości, że Urząd dokonał przeglądu swojej strategii, biorąc pod uwagę zmiany rynkowe i technologiczne, w celu przystosowania się do nowego otoczenia w zakresie łączności elektronicznej, ochrony otwartego internetu i łączności;
6.
z zaniepokojeniem zauważa, że Urząd nie dzieli zasobów z innymi agencjami; wzywa Urząd do zbadania możliwości współdzielenia usług oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej dziedzinie;
7.
odnotowuje, że Urząd powierzył swoje usługi rachunkowo-księgowe Komisji; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa jednak z zaniepokojeniem, że choć zmiany te spowodowały znaczną modyfikację stosowanych przez Urząd procedur i systemu księgowego, od 2013 r. nie dokonano ponownego zatwierdzenia tego systemu; zwraca uwagę na odpowiedź Urzędu stwierdzającą, że procedura walidacyjna jest w toku; wzywa Urząd do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym zakresie;
8.
z zadowoleniem przyjmuje propozycję Komisji, aby do rozporządzenia ustanawiającego Urząd włączyć obowiązkową okresową zewnętrzną ocenę wyników przeprowadzaną co pięć lat;

Polityka kadrowa

9.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 100 % - przyjęto pracowników na czas określony na wszystkie 14 stanowisk przewidzianych w budżecie Unii (w 2016 r. w budżecie przewidziano 15 takich stanowisk); zauważa, że w 2017 r. w Urzędzie pracowało również dziewięciu pracowników kontraktowych oraz czterech oddelegowanych ekspertów krajowych;
10.
odnotowuje z niepokojem, że na Urząd negatywny wpływ wywarł najwyższy możliwy poziom cięć wynoszący 12,5 %, według sprawozdania ETO na temat realizacji 5 % redukcji stanowisk, opublikowanego 21 grudnia 2017 r., mimo iż na mocy rozporządzenia (UE) 2015/2120 Urzędowi przydzielono dodatkowe zadania;
11.
ubolewa nad brakiem równowagi płci w zarządzie Urzędu, w którym 24 z 29 członków to mężczyźni, a 5 to kobiety; w związku z tym zwraca się do Komisji i państw członkowskich o uwzględnienie znaczenia zapewnienia równowagi płci podczas przedstawiania kandydatur na członków zarządu;
12.
odnotowuje, że Urząd przyjął decyzję w sprawie polityki ochrony godności osobistej i zapobiegania molestowaniu, a także umożliwił szkolenia zaufanych doradców;
13.
z zaniepokojeniem zauważa, że w 2017 r. średni okres zatrudnienia w Urzędzie wynosił zaledwie 2,7 lat, co znajduje odzwierciedlenie w dużej rotacji personelu; zdaje sobie sprawę, że Urzędowi trudno jest przyciągnąć specjalistów, między innymi z powodu niskiego współczynnika korekty wynagrodzeń dla kraju siedziby Urzędu (74,9 %); wyraża zaniepokojenie faktem, że zmniejszenie liczby stanowisk zatwierdzanych w ostatnich latach w budżecie Unii oraz wprowadzenie dodatkowych zadań zwiększyło obciążenie pracą dla personelu Urzędu; wskazuje, że taka sytuacja może stanowić zagrożenie dla realizacji jego programów prac; przyjmuje do wiadomości, że kierownictwo stale pracuje nad wprowadzeniem środków łagodzących, i wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tym zakresie;

Zamówienia

14.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału do końca 2017 r. Urząd nie wdrożył jeszcze wszystkich narzędzi opracowanych przez Komisję w celu wprowadzenia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji ze stronami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-zamówienia); zauważa, że zgodnie z odpowiedzią Urzędu, Urząd planuje wdrożyć te narzędzia do końca 2018 r.; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tym zakresie;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

15.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Urzędu służące zapewnieniu przejrzystości, a także zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi; z zaniepokojeniem zauważa jednak, że Urząd nie publikuje życiorysów członków zarządu na swojej stronie internetowej; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych w związku z tym środkach;
16.
ubolewa, że na dzień 31 grudnia 2017 r. Urząd nie posiadał przepisów wewnętrznych dotyczących sygnalizowania nieprawidłowości; zauważa jednocześnie, że Urząd planuje przyjąć te przepisy do końca 2018 r.; wzywa Urząd, aby poinformował organ udzielający absolutorium o ich wdrożeniu;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

17.
z zadowoleniem zauważa, że w 2017 r. Urząd przeprowadził wewnętrzną procedurę oceny swoich systemów kontroli wewnętrznej i stwierdził, że zostały one skutecznie wdrożone;

Inne uwagi

18.
zauważa, że w przeciwieństwie do większości innych agencji Urząd nie przeprowadził kompleksowej analizy prawdopodobnego wpływu decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej na jego organizację, operacje i rozliczenia; zwraca się do Urzędu, aby rozważył przeprowadzenie takiej analizy i poinformował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej kwestii;
19.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 9  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 38.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 38.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 337 z 18.12.2009, s. 1.
6 Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 1.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Dz.U. C 84 z 17.3.2017, s. 189.
9 Teksty przyjęte, P8_TA-PROV(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.153

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (Urzędu BEREC) za rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019