Decyzja 2019/1597 uzupełniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE w odniesieniu do wspólnej metody i minimalnych wymagań jakościowych dla jednolitego pomiaru poziomów odpadów żywności

DECYZJA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2019/1597
z dnia 3 maja 2019 r.
uzupełniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE w odniesieniu do wspólnej metody i minimalnych wymagań jakościowych dla jednolitego pomiaru poziomów odpadów żywności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającą niektóre dyrektywy 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2008/98/WE nakłada na państwa członkowskie obowiązek włączenia kwestii zapobiegania powstawaniu odpadów żywności do swoich programów zapobiegania powstawaniu odpadów oraz monitorowania i oceny wdrażania środków służących zapobieganiu powstawaniu odpadów żywności poprzez pomiar poziomów odpadów żywności na podstawie wspólnej metody. Na podstawie wyników prac Unijnej Platformy ds. Strat i Marnotrawienia Żywności Komisja ma ustanowić wspólną metodę i określić minimalne wymogi jakościowe dla jednolitego pomiaru poziomów odpadów żywności.

(2) Definicja "żywności" zawarta w rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 2  obejmuje żywność jako całość, wzdłuż całego łańcucha dostaw żywności, od produkcji do konsumpcji. Żywność obejmuje również części niejadalne, w przypadku gdy nie zostały one oddzielone od jadalnych części podczas produkcji żywności, takie jak kości z przylegającym do nich mięsem przeznaczonym do spożycia przez ludzi. W związku z tym odpady żywności mogą zawierać elementy, które obejmują części żywności przeznaczone do spożycia, oraz części żywności, które nie są przeznaczone do spożycia.

(3) Odpady żywności nie obejmują strat powstałych na etapach łańcucha dostaw żywności zanim określone produkty stały się żywnością w rozumieniu art. 2 rozporządzenia (WE) nr 178/2002, np. jeszcze nie zebrane jadalne rośliny. Ponadto nie obejmują one produktów ubocznych powstających w wyniku produkcji żywności, które spełniają kryteria określone w art. 5 ust. 1 dyrektywy 2008/98/WE, ponieważ takie produkty uboczne nie są odpadami.

(4) Należy zapobiegać powstawaniu odpadów żywności i ograniczać je w całym łańcuchu dostaw żywności. Ponieważ rodzaje odpadów żywności i czynniki przyczyniające się do wytwarzania odpadów żywności różnią się znacznie między poszczególnymi etapami łańcucha dostaw żywności, poziom odpadów żywności powinien być mierzony osobno dla każdego etapu.

(5) Przyporządkowanie odpadów żywności do poszczególnych etapów łańcucha dostaw żywności powinno odbywać się zgodnie ze wspólną klasyfikacją statystyczną działalności gospodarczej w Unii ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3  jako "NACE Rev. 2". W przypadku braku właściwej klasyfikacji NACE Rev. 2 przyporządkowanie do "gospodarstw domowych" powinno odbywać się poprzez odniesienie do sekcji 8 pkt 1.2 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2150/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .

(6) Decyzja Komisji 2000/532/WE 5  ustanawiająca europejski wykaz odpadów wprawdzie nie zawsze pozwala na precyzyjną identyfikację odpadów żywności, może ona jednak stanowić wytyczne dla organów krajowych w kontekście pomiaru poziomów odpadów żywności.

(7) Substancje pochodzące z produkcji rolniczej, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. f) dyrektywy 2008/98/WE, oraz produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2008/98/WE, są wyłączone z zakresu stosowania tej dyrektywy i dlatego nie powinny być poddawane pomiarowi jako odpady żywności.

(8) Aby metoda mogła być stosowana w praktyce oraz aby obciążenia wynikające z monitorowania były proporcjonalne i uzasadnione, niektóre strumienie odpadów, które nie powinny zawierać odpadów żywności ani odpadów żywności w nieznacznych ilościach, nie powinny być poddawane pomiarowi jako odpady żywności.

(9) W celu zwiększenia precyzji pomiaru poziomów odpadów żywności materiały nieżywnościowe zmieszane z odpadami żywności (np. gleba lub opakowania) powinny być w możliwie największym stopniu wyłączone z masy odpadów żywności.

(10) Istnieje kilka rodzajów żywności, które są zazwyczaj wyrzucane jako ścieki lub razem ze ściekami, takie jak woda butelkowana i woda mineralna, napoje i inne ciecze. Obecnie nie istnieją metody pomiaru takich odpadów, które zapewniłyby wystarczający poziom zaufania i porównywalności przekazywanych danych. Dlatego takie rodzaje żywności nie powinny być poddawane pomiarowi jako odpady żywności. Państwa członkowskie powinny mieć jednak możliwość dobrowolnego zgłaszania informacji o tych rodzajach żywności.

(11) Chociaż substancje przeznaczone do użycia jako materiały paszowe, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. e) dyrektywy 2008/98/WE, są wyłączone z zakresu stosowania tej dyrektywy i dlatego nie powinny być poddawane pomiarowi jako odpady żywności, informacje na temat żywności pierwotnie przeznaczonej do spożycia przez ludzi, a następnie przeznaczonej na paszę (w tym wycofane środki spożywcze określone w części A pkt 3 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 68/2013 6 ) są istotne dla zrozumienia przepływów materiałowych związanych z żywnością i mogą być przydatne przy planowaniu ukierunkowanej polityki zapobiegania powstawaniu odpadów żywności. W związku z tym państwa członkowskie powinny mieć możliwość zgłaszania tych informacji w sposób jednolity na zasadzie dobrowolności.

(12) Aby umożliwić dokładne wskazanie ilości odpadów żywności wytworzonych na każdym etapie łańcucha dostaw żywności, państwa członkowskie powinny dokonywać dokładnego pomiaru ilości odpadów żywności. Taki dokładny pomiar powinien być przeprowadzany regularnie w odniesieniu do każdego etapu łańcucha dostaw żywności, a co najmniej raz na cztery lata.

(13) Zgodnie z art. 37 ust. 3 dyrektywy 2008/98/WE państwa członkowskie co roku zgłaszają ilości odpadów żywności. Aby zapewnić proporcjonalność i ograniczyć obciążenia administracyjne, państwa członkowskie powinny dysponować szeregiem metod pomiaru poziomów odpadów żywności na potrzeby tych rocznych sprawozdań, w tym istniejących analiz dotyczących wytwarzania odpadów żywności, nowych ukierunkowanych badań na temat odpadów żywności, a także danych zgromadzonych w odniesieniu do statystyk odpadów lub obowiązków sprawozdawczych w zakresie odpadów i innych danych społecznoekonomicznych lub kombinacji tych opcji. W miarę możliwości należy korzystać z uznanych źródeł danych, takich jak Europejski System Statystyczny.

(14) Aby zapewnić jednolite monitorowanie przepływów materiałowych w łańcuchu dostaw żywności w kontekście ukierunkowanej polityki w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów żywności, należy zagwarantować, by państwa członkowskie, które zdecydują się na bardziej szczegółowy pomiar ilości odpadów żywności lub objęcie zakresem pomiaru powiązane przepływy materiałowe, mogły czynić to w jednolity sposób.

(15) Aby umożliwić weryfikację zgłoszonych danych i usprawnienie metod pomiarowych oraz aby zapewnić porównywalność tych metod, państwa członkowskie powinny przedstawiać dodatkowe informacje związane z metodami pomiarowymi i jakością zgromadzonych danych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres pomiaru poziomów odpadów żywności

1. 
Ilości odpadów żywności mierzy się oddzielnie dla następujących etapów łańcucha dostaw żywności:
a)
produkcja podstawowa;
b)
przetwórstwo i wytwórstwo;
c)
sprzedaż detaliczna i inna dystrybucja żywności;
d)
restauracje i usługi gastronomiczne;
e)
gospodarstwa domowe.
2. 
Odpady żywności przyporządkowuje się każdemu z etapów łańcucha dostaw żywności, o których mowa w ust. 1, zgodnie z załącznikiem I.
3. 
Pomiar obejmuje odpady żywności, które są klasyfikowane przy pomocy kodów odpadów, o których mowa w załączniku II, lub przy pomocy jakiegokolwiek innego kodu odpadów w odniesieniu do odpadów, które obejmują odpady żywności.
4. 
Pomiar poziomów odpadów żywności nie obejmuje następujących elementów:
a)
substancji pochodzących z produkcji rolniczej, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. f) dyrektywy 2008/98/WE;
b)
produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2008/98/WE;
c)
pozostałości odpadów żywności zebranych w ramach odpadów opakowaniowych sklasyfikowanych pod kodem odpadów "15 01 - odpady opakowaniowe (włączając w to oddzielnie gromadzone komunalne odpady opakowaniowe)" w europejskim wykazie odpadów ustanowionym w decyzji 2000/532/WE;
d)
pozostałości odpadów żywności zebranych w ramach odpadów sklasyfikowanych pod kodem odpadów "20 03 03 - odpady z czyszczenia ulic i placów" w europejskim wykazie odpadów ustanowionym w decyzji 2000/532/WE;
e)
w miarę możliwości - materiałów nieżywnościowych, które podczas zbiórki są mieszane z odpadami żywności.
5. 
Pomiar poziomów odpadów żywności nie obejmuje następujących elementów, bez uszczerbku dla pomiaru dobrowolnego, o którym mowa w art. 3:
a)
odpadów żywności wyrzucanych jako ścieki lub ze ściekami;
b)
substancji przeznaczonych do użycia jako materiały paszowe, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. e) dyrektywy 2008/98/WE.
Artykuł  2

Metoda pomiaru poziomów odpadów żywności

1. 
Państwa członkowskie co roku dokonują pomiaru ilości odpadów żywności wytworzonych w pełnym roku kalendarzowym.
2. 
Państwa członkowskie dokonują pomiaru ilości odpadów żywności na danym etapie łańcucha dostaw żywności przy użyciu metody określonej w załączniku III co najmniej raz na cztery lata.
3. 
W przypadku niestosowania metody określonej w załączniku III państwa członkowskie dokonują pomiaru ilości odpadów żywności na danym etapie łańcucha dostaw żywności przy użyciu metody określonej w załączniku IV.
4. 
W odniesieniu do pierwszego okresu sprawozdawczego, o którym mowa w art. 37 ust. 3 akapit trzeci dyrektywy 2008/98/WE, państwa członkowskie dokonują pomiaru ilości odpadów żywności na wszystkich etapach łańcucha dostaw żywności przy użyciu metody określonej w załączniku III. W odniesieniu do tego okresu państwa członkowskie mogą wykorzystywać dane zebrane już w ramach istniejących ustaleń na rok 2017 lub później.
5. 
Pomiaru ilości odpadów żywności dokonuje się w tonach metrycznych świeżej masy.
Artykuł  3

Pomiar dobrowolny

Państwa członkowskie mogą dokonywać pomiarów i dostarczać Komisji dalsze dane dotyczące poziomów odpadów żywności oraz dane dotyczące zapobiegania powstawaniu odpadów żywności. Dane te mogą obejmować:

a)
ilości odpadów żywności uznawanych za składające się częściowo z żywności przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
b)
ilości odpadów żywności wyrzucanych jako ścieki lub ze ściekami;
c)
ilości żywności, która została przeznaczona do redystrybucji w celu spożycia przez ludzi, o której mowa w art. 9 ust. 1 lit. h) dyrektywy 2008/98/WE;
d)
ilości żywności, która nie jest już przeznaczona do spożycia przez ludzi, wprowadzonej do obrotu w celu przetworzenia na paszę przez podmiot działający na rynku pasz określony w art. 3 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 178/2002;
e)
wycofane środki spożywcze określone w części A pkt 3 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 68/2013.
Artykuł  4

Minimalne wymagania jakościowe

1. 
Państwa członkowskie wprowadzają odpowiednie środki w celu zapewnienia wiarygodności i dokładności pomiarów odpadów żywności. W szczególności państwa członkowskie dbają o to, by:
a)
pomiary prowadzone zgodnie z metodą określoną w załączniku III opierały się na reprezentatywnej próbie populacji, do której mają zastosowanie jej wyniki, i odpowiednio odzwierciedlały różnice w danych dotyczących ilości odpadów żywności, które mają być mierzone;
b)
pomiary prowadzone zgodnie z metodą określoną w załączniku IV opierały się na najlepszych dostępnych informacjach.
2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji informacje na temat metod stosowanych do pomiaru poziomów odpadów żywności na każdym etapie łańcucha dostaw żywności oraz na temat wszelkich istotnych zmian stosowanych metod w porównaniu z metodami stosowanymi przy poprzednim pomiarze.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 maja 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Przyporządkowanie odpadów żywności do różnych etapów łańcucha dostaw żywności

Działalność, w ramach której powstają odpady
Etapy łańcucha dostaw żywności Odnośna pozycja w statystyce

odpadów (1), uwzględniająca dany

etap łańcucha dostaw żywności

Odnośny kod NACE Rev. 2 Opis
Produkcja podstawowa Część pozycji 1 Sekcja A Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo
Dział 01 Uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, włączając działalność usługową
Dział 03 Rybactwo
Przetwórstwo i wytwórstwo Część pozycji 3 Sekcja C Przetwórstwo przemysłowe
Dział 10 Produkcja artykułów spożywczych
Dział 11 Produkcja napojów
Sprzedaż detaliczna i inna dystrybucja żywności Część pozycji 17 Sekcja G Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych i motocykli
Dział 46 Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi i motocyklami
Dział 47 Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi i motocyklami
Restauracje i usługi gastronomiczne Część pozycji 17 Sekcja I Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi
Dział 55 Zakwaterowanie
Dział 56 Działalność usługowa związana z wyżywieniem
Sekcje N, O, P, Q, R, S
Działy obejmujące działalność, w ramach której świadczone są usługi gastronomiczne (żywienie personelu, opieka zdrowotna, edukacja, catering turystyczny).
Gospodarstwa domowe Pozycja 19 "Gospodarstwa domowe", o których mowa w sekcji 8 pkt 1.2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2150/2002 w sprawie statystyk odpadów Odpady wytwarzane przez gospodarstwa domowe
(1) Sekcja 8 pkt 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2150/2002.

ZAŁĄCZNIK  II

Kody odpadów zawarte w europejskim wykazie odpadów w odniesieniu do rodzajów odpadów, które zazwyczaj obejmują odpady żywności

Produkcja podstawowa
02 01 02 odpadowa tkanka zwierzęca
02 01 03 odpadowa tkanka roślinna
Przetwórstwo i wytwórstwo
02 02 odpady z przygotowania i przetwórstwa mięsa, ryb i innych środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego
02 03 odpady z przygotowania i przetwórstwa owoców, warzyw, zbóż, olejów jadalnych, kakao, kawy, herbaty i tytoniu; produkcji konserw; produkcji drożdży i ekstraktu drożdżowego, produkcji i fermentacji melasy
02 04 odpady z przemysłu cukrowniczego
02 05 odpady z przemysłu mleczarskiego
02 06 odpady z przemysłu piekarniczego i cukierniczego
02 07 odpady z produkcji napojów alkoholowych i bezalkoholowych (z wyłączeniem kawy, herbaty i kakao)
Sprzedaż detaliczna i inna dystrybucja żywności
20 01 08 odpady kuchenne ulegające biodegradacji
20 01 25 oleje i tłuszcze jadalne
20 03 01 niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne
20 03 02 odpady z targowisk
16 03 06 odpady organiczne inne niż wymienione w 16 03 05
Restauracje i usługi gastronomiczne
20 01 08 odpady kuchenne ulegające biodegradacji
20 01 25 oleje i tłuszcze jadalne
20 03 01 niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne
Gospodarstwa domowe
20 01 08 odpady kuchenne ulegające biodegradacji
20 01 25 oleje i tłuszcze jadalne
20 03 01 niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

ZAŁĄCZNIK  III

Metoda dokładnego pomiaru odpadów żywności

Ilość odpadów żywności na etapie łańcucha dostaw żywności ustala się poprzez pomiar poziomów odpadów żywności wytwarzanych przez próbkę podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze lub gospodarstw domowych zgodnie z jedną z poniższych metod lub kombinacją tych metod albo z dowolną inną metodą równoważną pod względem adekwatności, reprezentatywności i wiarygodności.
Etap łańcucha dostaw żywności Metody pomiaru
Produkcja podstawowa - Pomiar bezpośredni - Bilans masy - Kwestionariusze i wywiady

- Współczynniki i statystyki produkcji

- Analiza składu odpadów

Przetwórstwo i wytwórstwo
Sprzedaż detaliczna i inna dystrybucja żywności - Analiza składu odpadów - Liczenie/skanowanie
Restauracje i usługi gastronomiczne - Dzienniki
Gospodarstwa domowe

Opis metod Metody oparte na bezpośrednim dostępie do odpadów żywności/pomiar bezpośredni

Jednostka, która ma bezpośredni (fizyczny) dostęp do odpadów żywności, w celu pomiaru poziomów odpadów żywności lub w celu określenia wartości przybliżonej stosuje następujące metody:

-
Pomiar bezpośredni (ważenie lub ocena objętości)

Zastosowanie narzędzia pomiarowego w celu ustalenia masy próbek odpadów żywności lub frakcji wszystkich odpadów, bezpośrednio lub na podstawie objętości. Obejmuje to pomiar oddzielnie zebranych odpadów żywności.

-
Skanowanie/Liczenie

Ocena liczby elementów składających się na odpady żywności oraz wykorzystanie wyników do określenia masy.

-
Analiza składu odpadów

Fizyczne oddzielenie odpadów żywności od innych frakcji w celu ustalenia masy oddzielonych frakcji.

-
Dzienniki

Osoba fizyczna lub grupa osób regularnie odnotowuje informacje na temat odpadów żywności lub prowadzi rejestr takich informacji.

Inne metody

Jeżeli nie ma bezpośredniego (fizycznego) dostępu do odpadów żywności lub gdy nie jest możliwe przeprowadzenie bezpośredniego pomiaru, stosuje się następujące metody:

-
Bilans masy

Obliczenie ilości odpadów żywności na podstawie masy żywności wchodzącej do systemu będącego obiektem pomiaru oraz z niego wychodzącej oraz na podstawie przetwarzania i konsumpcji żywności w ramach systemu.

-
Współczynniki

Zastosowanie wcześniej ustanowionych współczynników marnotrawienia żywności lub wartości procentowych reprezentatywnych dla podsektora przemysłu spożywczego lub dla indywidualnego podmiotu gospodarczego. Takie współczynniki lub wartości procentowe ustala się poprzez pobieranie próbek, dane dostarczane przez podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze lub za pomocą innych metod.

ZAŁĄCZNIK  IV

Metoda pomiaru odpadów żywności, w przypadku gdy nie stosuje się dokładnego pomiaru zgodnie z metodą określoną w załączniku III

Jeżeli nie stosuje się dokładnego pomiaru, o którym mowa w art. 2, pomiaru ilości odpadów żywności wytworzonych na danym etapie łańcucha dostaw żywności dokonuje się za pomocą następujących metod lub ich kombinacji:
a)
Obliczenie ilości odpadów żywności na podstawie najnowszych dostępnych danych na temat udziału odpadów żywności na danym etapie łańcucha dostaw żywności (ustalonego zgodnie z załącznikiem III) i całkowitej ilości wytwarzanych odpadów na tym etapie. Całkowitą ilość wytwarzanych odpadów na danym etapie łańcucha dostaw żywności ustala się na podstawie danych zgłoszonych zgodnie z wymogami rozporządzenia (WE) nr 2150/2002 w odniesieniu do każdego etapu łańcucha dostaw żywności, o których mowa w załączniku I. W przypadkach, w których takie dane nie są dostępne w danym roku, wykorzystuje się dane za poprzedni rok.
b)
Obliczenie ilości odpadów żywności na podstawie danych społecznoekonomicznych odnoszących się do poszczególnych etapów łańcucha dostaw żywności. Obliczenie ilości odpadów żywności opiera się na najnowszych danych dotyczących ilości wytworzonych odpadów żywności na etapie łańcucha dostaw żywności oraz na wzroście lub spadku - w okresie od roku, w którym dokonano ostatniego pomiaru tych danych, do bieżącego okresu sprawozdawczego - poziomu co najmniej jednego z następujących wskaźników społecznoekonomicznych:
Etap łańcucha dostaw żywności Wskaźnik
Produkcja podstawowa - Produkcja żywności w rolnictwie, rybactwie i łowiectwie
Przetwórstwo i wytwórstwo - Produkcja żywności przetworzonej na podstawie danych PRODCOM (1)
Sprzedaż detaliczna i inna dystrybucja żywności - Obrót artykułami spożywczymi

- Ludność

Restauracje i usługi gastronomiczne - Obrót

- Zatrudnienie (w ekwiwalentach pełnego czasu pracy)

Gospodarstwa domowe - Ludność

- Dochód do dyspozycji gospodarstw domowych (2)

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 912/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. wykonujące rozporządzenie Rady (EWG) nr 3924/91 w sprawie ustanowienia wspólnotowego badania produkcji przemysłowej (Dz.U. L 163 z 30.4.2004, s. 71).

(2) Według danych Eurostatu.

Państwa członkowskie mogą stosować inne wskaźniki, jeżeli są one lepiej skorelowane z wytwarzaniem odpadów żywności na danym etapie łańcucha dostaw żywności.

1 Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3.
2 Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1).
3 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
4 Rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 listopada 2002 r. w sprawie statystyk odpadów (Dz. U. L 332 z 9.12.2002, s. 1).
5 Decyzja Komisji 2000/532/WE z dnia 3 maja 2000 r. zastępująca decyzję 94/3/WE ustanawiającą wykaz odpadów zgodnie z art. 1 lit. a) dyrektywy Rady 75/442/EWG w sprawie odpadów oraz decyzję Rady 94/904/WE ustanawiającą wykaz odpadów niebezpiecznych zgodnie z art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG w sprawie odpadów niebezpiecznych (Dz.U. L 226 z 6.9.2000, s. 3).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 68/2013 z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie katalogu materiałów paszowych (Dz.U. L 29 z 30.1.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.248.77

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/1597 uzupełniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE w odniesieniu do wspólnej metody i minimalnych wymagań jakościowych dla jednolitego pomiaru poziomów odpadów żywności
Data aktu: 03/05/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019
Data wejścia w życie: 17/10/2019