RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 1 lit. a), b), c), d), art. 4 ust. 3, art. 6 ust. 4, art. 14 ust. 3, art. 14 ust. 5, art. 15 ust. 3 oraz art. 17 ust. 1,
uwzględniając decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/933 z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie ogólnych warunków ramowych przekazywania uprawnień decyzyjnych w odniesieniu do instrumentów prawnych związanych z zadaniami nadzorczymi (EBC/2016/40) 2 , w szczególności art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 Europejski Bank Centralny (EBC) wykonuje powierzone wyłącznie EBC zadanie nadzorowania instytucji kredytowych w celu zapewnienia spójnego stosowania standardów nadzoru, wspierania stabilności finansowej i zapewnienia równych warunków konkurencji.
(2) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC jest wyłącznie właściwy do cofania zezwoleń dla instytucji kredytowych mających siedzibę w uczestniczących państwach członkowskich.
(3) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC jest wyłącznie właściwy - poza przypadkami restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków - do oceny powiadomień dotyczących nabycia i zbycia znacznych pakietów akcji w instytucjach kredytowych.
(4) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC jest wyłącznie właściwy do wykonywania -dla celów nadzoru ostrożnościowego - zadań właściwego organu państwa członkowskiego pochodzenia na mocy stosownego unijnego prawa w odniesieniu do istotnych instytucji kredytowych z siedzibą w uczestniczącym państwie członkowskim chcących ustanowić oddział lub świadczyć usługi transgraniczne na terytorium nieuczestniczącego państwa członkowskiego. Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 oraz zgodnie z art. 11 ust. 1 i ust. 3 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 3 , istotny nadzorowany podmiot zamierzający założyć oddział na terytorium innego uczestniczącego państwa członkowskiego powiadamia o tym właściwy organ krajowy uczestniczącego państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę. Zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), jeśli w terminie dwóch miesięcy od otrzymania powiadomienia EBC nie wyda decyzji sprzeciwiającej się temu, taki oddział może zostać utworzony i rozpocząć działalność.
(5) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) i d) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 w związku z art. 34 ust. 1 lit. d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 4 EBC jest wyłącznie właściwy do wykonywania zadań właściwego organu państwa członkowskiego pochodzenia na mocy stosownego unijnego prawa w odniesieniu do wydawania zgody (istotnej) instytucji kredytowej, która złożyła oświadczenie o przyjęciu solidarnej odpowiedzialności za zobowiązania zaciągnięte przez instytucję finansową będącą jej jednostką zależną, która zamierza wykonywać działalności wymienione w załączniku I do dyrektywy 2013/36/UE w uczestniczącym państwie członkowskim lub innym państwie członkowskim poprzez zakładanie oddziałów lub świadczenie usług.
(6) EBC, jako właściwy organ, przyjmuje każdego roku znaczną liczbę decyzji w przedmiocie paszportowania, nabywania znacznych pakietów akcji oraz cofania zezwoleń instytucji kredytowych. W celu ułatwienia procesu decyzyjnego konieczna jest decyzja w sprawie przekazania uprawnień do przyjmowania takich decyzji, jako że EBC musi przyjmować je regularnie i wymagają one jedynie niewielkiego stopnia uznaniowości. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał udzielanie upoważnień za konieczne w celu umożliwienia instytucji, do której należy przyjmowanie znacznej liczby decyzji, wykonywania nałożonych na nią obowiązków. Uznał on także potrzebę zapewnienia efektywności działania organom decyzyjnym za zasadę właściwą każdemu systemowi instytucjonalnemu 5 .
(7) Przekazywanie uprawnień decyzyjnych powinno być ograniczone i proporcjonalne, a zakres delegacji powinien być jasno określony.
(8) Decyzja (UE) 2017/933 (EBC/2016/40) określa procedurę przyjmowania decyzji w sprawie przekazania uprawnień dotyczących nadzoru oraz osoby, którym uprawnienia decyzyjne mogą być przekazywane. Decyzja ta nie wpływa na wykonywanie przez EBC jego zadań nadzorczych i pozostaje bez uszczerbku dla kompetencji Rady ds. Nadzoru w zakresie przedstawiania Radzie Prezesów finalnych projektów decyzji.
(9) W przypadku niespełnienia określonych w niniejszej decyzji kryteriów przyjęcia decyzji delegowanej decyzje powinny być przyjmowane zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu wskazaną w art. 26 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i określoną bardziej szczegółowo w art. 13g decyzji EBC/2004/2 6 . Ponadto procedurę opartą na braku sprzeciwu powinno się stosować także w przypadku powzięcia wątpliwości przez kierowników jednostek organizacyjnych co do tego, czy kryteria oceny są spełnione z uwagi na złożoność oceny.
(10) Decyzje nadzorcze EBC mogą być przedmiotem przeglądu administracyjnego zgodnie z art. 24 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 oraz zgodnie z bardziej szczegółowymi postanowieniami zawartymi w decyzji EBC/2014/16 7 . W przypadku takiego przeglądu administracyjnego Rada ds. Nadzoru powinna wziąć pod uwagę opinię Administracyjnej Rady Odwoławczej i przekazać Radzie Prezesów nowy projekt decyzji do przyjęcia zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Dz.U. L 141 z 1.6.2017, s. 14.
3 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz. U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
5 Zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 23 września 1986 r. w sprawie AKZO Chemie BV przeciwko Komisji, 5/85, ECLI:EU: C:1986:328, pkt 37, oraz wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 26 maja 2005 r. w sprawie Carmine Salvatore Tralli przeciwko EBC, C-301/02 P, ECLI:EU:C:2005:306, pkt 59.
6 Decyzja EBC/2004/2 z dnia 19 lutego 2004 r. przyjmująca Regulamin Europejskiego Banku Centralnego (Dz.U. L 80 z 18.3.2004, s. 33).
7 Decyzja EBC/2014/16 z dnia 14 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego (Dz.U. L 175 z 14.6.2014, s. 47).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19).
10 Art. 1 pkt 15 dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1440 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.14) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
11 Art. 3 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1440 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.14) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
12 Art. 3 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1440 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.14) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
13 Art. 3 ust. 7 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. c decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1440 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.14) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
14 Art. 4 ust. 1 lit. b zmieniona przez art. 1 pkt 3 lit. a decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1440 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.14) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
15 Art. 4 ust. 1 lit. d dodana przez art. 1 pkt 3 lit. b decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1440 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.14) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
16 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - wspólne wytyczne dotyczące oceny ostrożnościowej nabywania i podwyższania znacznych pakietów akcji w sektorze finansowym, JC/GL/2016/01.
17 Art. 5 ust. 1 lit. a zmieniona przez art. 1 pkt 4 decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1440 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.14) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.