uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1, art. 22 oraz pierwsze tiret art. 34 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 795/2014 z dnia 3 lipca 2014 r. w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym (EBC/2014/28) 1 , w szczególności art. 21 ust. 2,
(1) Art. 127 ust. 2 tiret czwarte Traktatu oraz art. 3 ust. 1 tiret czwarte Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego przyznają Eurosystemowi kompetencję do wspierania sprawnego funkcjonowania systemów płatności.
(2) Eurosystem wspiera sprawne funkcjonowanie systemów płatności m.in. poprzez sprawowanie nadzoru.
(3) W kwietniu 2012 r. Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku (Committee on Payment and Settlement Systems, CPSS) Banku Rozrachunków Międzynarodowych i komitet techniczny przy Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (International Organization of Securities Commissions, IOSCO) wspólnie opublikowały zasady dotyczące infrastruktur rynku finansowego (zwane dalej "zasadami CPSS-IOSCO") 2 . Komitet ds. Płatności i Infrastruktur Rynku (Committee on Payments and Market Infrastructures, CPMI), który zastąpił CPSS, oraz IOSCO opublikowały następnie wspólnie wskazówki dotyczące tych zasad.
(4) Zgodnie z zasadami CPSS-IOSCO systemy płatności o znaczeniu systemowym (systemically important payment systems, SIPS) powinny podlegać skutecznemu nadzorowi w oparciu o jasno zdefiniowane i publicznie ujawnione kryteria ze względu na ich potencjał do wywoływania ryzyka systemowego w przypadku braku wystarczającej ochrony przed ryzykami, na które są one narażone. Ponadto zasady CPSS-IOSCO przewidują szczególne założenia dotyczące nadzoru w stosunku do dostawców usług krytycznych, od których zależy ciągłe i odpowiednie funkcjonowanie infrastruktury rynku. Dodatkowo zasady CPSS-IOSCO stanowią, że właściwe organy powinny posiadać wystarczające uprawnienia i zasoby do wykonywania swoich zadań, w tym uprawnienia do podejmowania działań naprawczych.
(5) Europejski Bank Centralny (EBC) wdrożył zasady CPSS-IOSCO oraz późniejsze wskazówki w zakresie, w jakim odnoszą się one do SIPS na podstawie rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28).
(6) W celu zapewnienia stosowania najwyższych standardów nadzoru zgodnie z art. 24 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) Rada Prezesów dokonała przeglądu tego rozporządzenia, aby ocenić, czy konieczna jest jego nowelizacja, a następnie przyjęła rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/2094 (EBC/2017/32) 3 , które uzupełniło uprawnienia właściwego organu w zakresie uzyskiwania od operatora SIPS informacji i dokumentów zgodnie z art. 21 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) o dodatkowe narzędzia.
(7) W związku z tym art. 21 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) upoważnia właściwe organy do uzyskiwania od operatorów SIPS informacji i dokumentów, nakładania na operatorów SIPS obowiązku wyznaczenia niezależnego eksperta do przeprowadzania dochodzenia lub niezależnego przeglądu funkcjonowania SIPS oraz przeprowadzania kontroli na miejscu lub delegowania wykonywania tych czynności.
(8) Ponadto art. 21 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) zobowiązuje EBC do przyjęcia decyzji w sprawie procedury i warunków wykonywania uprawnień określonych w art. 21 ust. 1.
(9) W celu zapewnienia przestrzegania praw osób trzecich właściwy organ powinien wykonywać uprawnienia określone w art. 21 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) zgodnie z ogólnymi zasadami proporcjonalności, równego traktowania, skuteczności, efektywności, przejrzystości i należytego procesu proceduralnego oraz z zastrzeżeniem tych zasad. Ponadto, w celu zapewnienia zgodności z tymi zasadami, decyzja o wykonaniu uprawnień nadzorczych określonych w art. 21 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) powinna zawierać minimalną określoną wcześniej treść i powinna być notyfikowana operatorowi SIPS przed skorzystaniem z jakichkolwiek uprawnień nadzorczych.
(10) Formalna decyzja nie jest wymagana do wykonywania uprawnień do uzyskania informacji lub dokumentów, które mogą być wykonywane przez właściwy organ według jego potrzeb nadzorczych, a mianowicie w celu sprawdzenia zgodności z rozporządzeniem (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) oraz ułatwienia realizacji szerszego celu polegającego na wspieraniu sprawnego funkcjonowania systemów płatności na poziomie systemowym.
(11) Do celów skutecznego nadzoru ważne jest, aby właściwy organ miał możliwość nakładania wymogów dotyczących rodzaju niezależnego eksperta, który ma zostać wyznaczony, treści i zakresu sprawozdania, które ma zostać sporządzone, sposobu postępowania ze sprawozdaniem, w tym jego ujawnienia i publikacji, oraz terminu przedstawienia sprawozdania.
(12) Wyznaczenie niezależnego eksperta do przeprowadzenia dochodzenia lub niezależnego przeglądu SIPS nie powinno powodować konfliktu interesów oraz powinno uwzględniać wymogi gwarantujące posiadanie przez niezależnego eksperta kwalifikacji, umiejętności i wiedzy odpowiednich do wykonywania jego zadań.
(13) Operator SIPS może zlecać wykonywanie podstawowych funkcji związanych z rozliczaniem i rozrachunkiem transakcji dostawcom usług krytycznych. W przypadku gdy funkcje te nie są wykonywane przez samego operatora SIPS, ale przez dostawcę usług krytycznych, ważne jest, aby właściwy organ mógł wykonywać swoje uprawnienia na mocy art. 21 rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) w taki sam sposób i w takim samym zakresie w odniesieniu do dostawców usług krytycznych, jak do operatora SIPS. Aby to umożliwić, istotne jest, aby operator SIPS włączył do swoich ustaleń umownych z dostawcami usług krytycznych klauzule umożliwiające wymianę informacji, dokumentów oraz pisemnych lub ustnych wyjaśnień między przedstawicielami lub pracownikami dostawców usług krytycznych i właściwego organu, niezależnym ekspertem i zespołem ds. kontroli na miejscu, oraz umożliwiające prowadzenie kontroli na miejscu w siedzibie dostawców usług krytycznych.
(14) W celu zapewnienia skutecznego postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych ważne jest, aby właściwe organy miały możliwość odstąpienia od niektórych wymogów dotyczących wykonywania ich uprawnień w indywidualnych przypadkach w ograniczonej liczbie sytuacji i z zastrzeżeniem warunków określonych w niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.214.16 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2019/25 (2019/1349) w sprawie procedury i warunków wykonywania przez właściwy organ niektórych uprawnień w zakresie nadzoru nad systemami płatności o znaczeniu systemowym |
Data aktu: | 26/07/2019 |
Data ogłoszenia: | 16/08/2019 |
Data wejścia w życie: | 05/09/2019 |