ZARZĄD EUROPEJSKIEJ AGENCJI LEKÓW,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 , a w szczególności jego art. 25,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 2 ,
uwzględniając regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 2 ust. 3 i art. 30 załącznika IX oraz warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej,
uwzględniając przepisy wykonawcze EMA dotyczące prowadzenia postępowań administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych z dnia 8 czerwca 2012 r. 3 ,
uwzględniając wytyczne Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) wydane w dniu 18 grudnia 2018 r. i powiadomienie EIOD do celów art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725,
po konsultacji z Komitetem Pracowniczym,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Europejska Agencja Leków ("EMA" lub "Agencja") została ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 w celu koordynacji istniejących zasobów naukowych udostępnionych jej przez państwa członkowskie do celów oceny, nadzoru i nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii w odniesieniu do produktów leczniczych.
(2) Agencja prowadzi postępowania administracyjne i postępowania dyscyplinarne zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej i warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, Agencja może również prowadzić wstępne działania związane z przypadkami potencjalnych nieprawidłowości zgłoszonych do OLAF (zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 883/2013), zajmować się przypadkami sygnalizowania nieprawidłowości, zajmować się procedurami (formalnymi i nieformalnymi) w zakresie nękania, rozpatrywać skargi wewnętrzne i zewnętrzne, przeprowadzać audyty wewnętrzne, przeprowadzać dochodzenia za pośrednictwem inspektora ochrony danych zgodnie z art. 45 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 oraz postępowania sprawdzające (IT) prowadzone wewnętrznie lub z udziałem podmiotów zewnętrznych (np. CERT-UE).
(3) Agencja przetwarza kilka kategorii danych osobowych, takich jak dane identyfikacyjne, dane kontaktowe, dane zawodowe. Europejska Agencja Leków reprezentowana przez dyrektora wykonawczego ponosi odpowiedzialność jako administrator danych. Na szczeblu wewnętrznym kierownik Wydziału Administracji i Zarządzania Korporacyjnego został powołany do działania z upoważnienia jako administrator danych w odniesieniu do działań, których dotyczy niniejsza decyzja (do jej celów, zwany dalej "administratorem"). Jeżeli postępowanie administracyjne lub postępowanie dyscyplinarne dotyczy kierownika Wydziału Administracji i Zarządzania Korporacyjnego, zastępca dyrektora wykonawczego jest administratorem w odniesieniu do danego postępowania. Dane osobowe są przechowywane w postaci pliku elektronicznego i w formie papierowej. Dane w formie papierowej przechowywane są w zamkniętej szafie, do której dostęp mają wyłącznie pracownicy upoważnieni przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla. Pliki elektroniczne przechowywane są w bezpiecznym środowisku elektronicznym, które zostało zaprojektowane i jest utrzymywane w sposób uniemożliwiający przypadkowe lub bezprawne zniszczenie, utratę, zmianę, przekazanie, nieuprawnione ujawnienie lub dostęp do danych osobowych partnerom wewnętrznym i zewnętrznym, którzy nie zostali upoważnieni do uzyskania dostępu do takich danych.
(4) Przetwarzane dane osobowe są przechowywane zgodnie z art. 13 przepisów wykonawczych EMA dotyczących prowadzenia postępowań administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych z dnia 8 czerwca 2012 r., jak wyjaśniono w art. 2 ust. 3 niniejszej decyzji.
(5) Niniejsza decyzja w sprawie wewnętrznych zasad powinna mieć zastosowanie do wszystkich operacji przetwarzania dokonywanych przez Agencję w toku realizacji postępowań administracyjnych, postępowań dyscyplinarnych, wstępnych czynności związanych z przypadkami potencjalnych nieprawidłowości zgłaszanych do Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), zajmowania się przypadkami sygnalizowania nieprawidłowości, zajmowania się procedurami (formalnymi i nieformalnymi) w zakresie nękania, rozpatrywania skarg wewnętrznych i zewnętrznych, przeprowadzania audytów wewnętrznych, prowadzenia dochodzeń za pośrednictwem inspektora ochrony danych zgodnie z art. 45 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 oraz postępowania sprawdzającego (IT) prowadzonego wewnętrznie lub z udziałem podmiotów zewnętrznych (np. CERT-UE). Niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie do operacji przetwarzania przeprowadzonych przed rozpoczęciem postępowań, o których mowa powyżej, w trakcie tych postępowań oraz podczas monitorowania działań następczych w związku z wynikiem tych postępowań.
(6) Niniejsza decyzja dotycząca przepisów wewnętrznych powinna mieć również zastosowanie do działań związanych z pomocą i współpracą, które Agencja zapewnia poza zakresem swoich postępowań administracyjnych innym instytucjom, organom i jednostkom organizacyjnym Unii, właściwym organom państw członkowskich i organizacjom międzynarodowym w celu ochrony ich operacji przetwarzania; a także do działań związanych ze współpracą z instytucjami i organami UE oraz przekazywaniem im informacji na temat postępowania administracyjnego lub dyscyplinarnego. W tym celu Agencja powinna konsultować się z tymi instytucjami, organami, jednostkami organizacyjnymi, władzami lub organizacjami w sprawie istotnych powodów nałożenia ograniczeń oraz w sprawie konieczności i proporcjonalności ograniczeń.
(7) Agencja musi uzasadnić, dlaczego ograniczenia są absolutnie niezbędne i proporcjonalne w społeczeństwie demokratycznym oraz szanować istotę podstawowych praw i wolności;
(8) W tych ramach Agencja jest zobowiązana w jak największym stopniu przestrzegać praw podstawowych osób, których dane dotyczą, w trakcie powyższych postępowań, w szczególności, ale nie wyłącznie, tych dotyczących prawa dostępu i sprostowania, prawa do usunięcia danych, jak zapisano w rozporządzeniu (UE) 2018/1725.
(9) Agencja może jednak być zobowiązana do odroczenia przekazania informacji osobie, której dane dotyczą, i innych praw osoby, której dane dotyczą, w celu ochrony, w szczególności jej własnych dochodzeń i postępowań, dochodzeń i postępowań prowadzonych przez inne organy publiczne, a także praw innych osób związanych z jej dochodzeniami i postępowaniami.
(10) Agencja może zatem odroczyć przekazanie informacji w celu ochrony swoich postępowań administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych, dochodzeń i postępowań innych organów publicznych, a także ochrony tożsamości informatorów i innych osób zaangażowanych w postępowania, w tym sygnalistów i świadków, którzy nie powinni odczuwać negatywnych skutków swojej współpracy. W szczególności art. 5 ust. 3 przepisów wykonawczych EMA dotyczących prowadzenia postępowań administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych z dnia 8 czerwca 2012 r. przewiduje obowiązek informowania każdego pracownika, który może być osobiście zaangażowany w dochodzenie, o ile takie powiadomienie nie utrudnia prowadzenia postępowania. Stanowi to ograniczenie stosowania praw osób, których dane dotyczą, w szczególności art. 14-21, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725. W związku z tym, zgodnie z art. 25 tego rozporządzenia, ustanawia się przepisy wewnętrzne w celu zapewnienia, że takie ograniczenie odbywa się z poszanowaniem istoty podstawowych praw i wolności, oraz że jest to środek konieczny i proporcjonalny w społeczeństwie demokratycznym.
(11) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administrator może odroczyć lub powstrzymać się od przekazania osobie, której dane dotyczą, informacji o powodach zastosowania ograniczenia w stosunku do osoby, której dane dotyczą, jeżeli takie powiadomienie w jakikolwiek sposób zagroziłoby celowi ograniczenia. W celu zapewnienia, aby prawo osoby, której dane dotyczą do uzyskania informacji zgodnie z art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725 było ograniczone tylko dopóty, dopóki przyczyny takiego odroczenia będą obowiązywały, Agencja powinna regularnie dokonywać przeglądu swojego stanowiska.
(12) W przypadku ograniczenia innych praw osób, których dane dotyczą, administrator powinien ocenić w poszczególnych przypadkach, czy powiadomienie o ograniczeniu zagrażałoby jego celowi.
(13) Zgodnie z zasadą proporcjonalności Agencja powinna regularnie (mniej więcej co sześć miesięcy) monitorować, czy nadal istnieją warunki uzasadniające konkretne ograniczenie. W związku z tym Agencja powinna znieść ograniczenie, jeżeli warunki, które uzasadniają ograniczenie, nie mają już zastosowania.
(14) Agencja powinna skonsultować się z inspektorem ochrony danych ("IOD") w momencie odroczenia przekazania informacji lub w przypadku innego ograniczenia prawa osób, których dane dotyczą, jak również przy ocenie warunków, czy ograniczenie jest nadal uzasadnione,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: