uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1, uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 24 grudnia 2014 r. wszedł w życie Traktat o handlu bronią (ATT - ang. Arms Trade Treaty), a wszystkie państwa członkowskie są jego stroną. Celem ATT jest ustanowienie najwyższych możliwych wspólnych międzynarodowych standardów regulujących legalny handel bronią konwencjonalną, zapobieganie i wyeliminowanie nielegalnego handlu bronią konwencjonalną oraz zapobieganie przekierowywaniu broni konwencjonalnej.
(2) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni pt. "Zabezpieczanie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią"). Głównym celem strategii jest pełne i skuteczne wdrożenie programu działania ONZ z 2001 r. na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach. W strategii stwierdza się, że UE będzie w dalszym ciągu propagować odpowiedzialną i skuteczną kontrolę wywozu broni oraz że będzie nadal wspierać upowszechnianie i wdrażanie ATT. Stwierdza się też, że UE będzie nadal wspierać działania Unii Afrykańskiej i stosownych regionalnych wspólnot gospodarczych mające na celu zwalczanie nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz amunicją do tych rodzajów broni.
(3) W styczniu 2017 r. na 28. sesji zwyczajnej Zgromadzenia Unii Afrykańskiej przyjęto "Główny plan działania Unii Afrykańskiej określający praktyczne kroki w celu zaprzestania walk w Afryce do 2020 r.", zobowiązując tym samym jej państwa członkowskie, by ograniczyły nielegalny napływ broni i nielegalny obrót bronią; utrudniły dostęp do broni rebeliantom; oraz wyeliminowały powiązania z dostawcami i odbiorcami nielegalnej broni, w tym nakładając zakazy, zgodnie z ATT.
(4) W swoich konkluzjach w sprawie strategii UE wobec Chin z dnia 18 lipca 2016 r. Rada poparła nawiązanie przez UE regularnego i konkretnego dialogu z Chinami w celu uzyskania, wraz z państwami członkowskimi, lepszego porozumienia w sprawach rozbrojenia, nieproliferacji, walki z terroryzmem, migracji i cyberbezpieczeństwa.
(5) W dniu 30 czerwca 2018 r. trzecia konferencja Organizacji Narodów Zjednoczonych służąca dokonaniu przeglądu postępów poczynionych podczas realizacji programu działania ONZ przeciwko nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej przyjęła dokument końcowy, w którym państwa potwierdzają swoje zobowiązanie do zapobiegania przenikaniu broni strzeleckiej i lekkiej i zwalczania tego zjawiska. Państwa potwierdzają swoją wolę kontynuowania współpracy międzynarodowej i zacieśnienia współpracy regionalnej poprzez poprawę koordynacji, konsultacje, wymianę informacji i współpracę operacyjną, z udziałem właściwych organizacji regionalnych i subregionalnych, jak również organów ścigania, organów kontroli granicznej oraz organów wydających zezwolenia na wywóz i przywóz. Państwa zobowiązują się również, by wymieniać i - zgodnie z krajowymi ramami prawnymi i wymogami bezpieczeństwa poszczególnych państw - stosować doświadczenia, wyciągnięte wnioski i optymalne rozwiązania dotyczące kontroli wywozu, przywozu i tranzytu broni strzeleckiej i lekkiej, w tym procesów certyfikacji oraz certyfikatów użytkownika końcowego.
(6) Zgodnie z Agendą na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 zwalczanie nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką jest niezbędne, by osiągnąć wiele celów zrównoważonego rozwoju, w tym cele związane z pokojem, sprawiedliwością i silnymi instytucjami, zmniejszaniem ubóstwa, wzrostem gospodarczym, zdrowiem, równouprawnieniem płci oraz bezpieczeństwem miast i społeczności. Dlatego też zgodnie z celem zrównoważonego rozwoju nr 16.4 wszystkie państwa zobowiązały się że znacznie ograniczą nielegalne przepływy finansowe i przepływy broni.
(7) W dniu 27 lutego 2012 r. Rada przyjęła decyzję 2012/121/WPZiB 1 dotyczącą wspierania działań propagujących dialog i współpracę UE, Chin i Afryki w zakresie kontroli broni konwencjonalnej. Projekt ten został z powodzeniem zrealizowany przez Saferworld, lecz konieczne są dalsze wysiłki w tej dziedzinie, by zrealizować cele określone w przywołanej decyzji.
(8) Od 2008 r. Rada przyjęła jedenaście decyzji wspierających działania informacyjne dotyczące odpowiedzialnej kontroli wywozu broni zgodnie z ATT i wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/CFSP 2 ; jednak współpraca z Chinami dotycząca tego tematu jest ograniczona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
T. TUPPURAINEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.204.37 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2019/1298 dotycząca wspierania dialogu i współpracy Afryki, Chin i Europy w zakresie zapobiegania przenikaniu broni i amunicji w Afryce |
Data aktu: | 31/07/2019 |
Data ogłoszenia: | 02/08/2019 |
Data wejścia w życie: | 31/07/2019 |