KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 ustanowiono ogólne zasady dotyczące żywności i bezpieczeństwa żywności na poziomie unijnym i krajowym. W rozporządzeniu tym przewidziano wprowadzenie przez Komisję środków nadzwyczajnych w przypadku, gdy istnieją dowody na to, że żywność przywożona z państwa trzeciego może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/943 2 zawieszono przywóz z Nigerii do Unii suszonej fasoli objętej kodem CN 0713 39 00 w związku z wysoką liczbą przypadków zanieczyszczenia niedozwoloną substancją czynną dichlorfos na poziomie znacznie przekraczającym ostrą dawkę referencyjną wstępnie ustanowioną przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności. W oczekiwaniu na wprowadzenie przez Nigerię właściwych środków zarządzania ryzykiem zakaz ten miał być stosowany do dnia 30 czerwca 2016 r.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/874 3 przedłużono zawieszenie przywozu suszonej fasoli z Nigerii do dnia 30 czerwca 2019 r. i zastosowano je do dwóch dodatkowych kodów CN: 0713 35 00 i 0713 90 00 w związku ze stałym występowaniem dichlorfosu w suszonej fasoli przywożonej z Nigerii oraz niemożnością dostosowania się w krótkim czasie do unijnych wymogów prawa żywnościowego dotyczących pozostałości pestycydów.
(4) W lutym 2018 r. Nigeria przedłożyła nowy plan działania, deklarując, że jej celem jest kontrola i usprawnienia, w szczególności w odniesieniu do suszonej fasoli, wzmocnienie środowiska prawnego i regulacyjnego oraz stworzenie podstaw dla produkcji wysokiej jakości suszonej fasoli. Komisja rozumie jednak, że Nigeria nie wdrożyła jeszcze tego planu działania ani nie przyznała żadnych środków budżetowych na jego wdrożenie. Stan wdrażania przez Nigerię planu działania dotyczącego integrowanej ochrony roślin i najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów nie pozwala na stwierdzenie, że spełniono unijne wymogi dotyczące pozostałości pestycydów na odnośnej suszonej fasoli.
(5) Okres zawieszenia przywozu należy zatem przedłużyć o dodatkowe trzy lata, aby umożliwić Nigerii wprowadzenie właściwych środków zarządzania ryzykiem i zapewnić wymagane gwarancje.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: