Decyzja 2019/1182 w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "EU law, minority rights and democratisation of Spanish institutions" ("Prawo Unii, prawa mniejszości i demokratyzacja instytucji hiszpańskich")

DECYZJA KOMISJI (UE) 2019/1182
z dnia 3 lipca 2019 r.
w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "EU law, minority rights and democratisation of Spanish institutions" ("Prawo Unii, prawa mniejszości i demokratyzacja instytucji hiszpańskich")

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 4972)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 11 lipca 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej pod nazwą "EU law, minority rights and democratisation of Spanish institutions" ("Prawo Unii, prawa mniejszości i demokratyzacja instytucji hiszpańskich") są następujące kwestie: "systemowe czynniki ryzyka w Hiszpanii, traktowanie grup mniejszościowych oraz pilna potrzeba zachęcenia do działań zmierzających do demokratyzacji kraju i dostosowania go do podstawowych zasad prawa UE".

(2) Cele proponowanej inicjatywy obywatelskiej dotyczą następujących kwestii: "Naszym celem jest zagwarantowanie, aby zarówno Komisja, jak i Parlament były w pełni świadome obecnej sytuacji w Hiszpanii, systemowych czynników ryzyka w tym kraju, nieprzestrzegania przepisów i podstawowych zasad prawa UE oraz potrzeby wprowadzenia mechanizmów w celu poprawy standardów demokratycznych w Hiszpanii, gwarantując tym samym prawa i wolności grup mniejszościowych i wszystkich obywateli Hiszpanii za pomocą prawa i instrumentów UE".

(3) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.

(4) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.

(5) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 211/2011 Komisja rejestruje proponowaną inicjatywę obywatelską, pod warunkiem że spełnione są warunki określone w art. 4 ust. 2 lit. a)-d).

(6) Proponowana inicjatywa obywatelska wzywa Komisję do zbadania sytuacji w Hiszpanii w odniesieniu do ruchu na rzecz niepodległości Katalonii w kontekście komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady pt. "Nowe ramy UE na rzecz umocnienia praworządności" (COM(2014) 158) oraz - w stosownych przypadkach -do podjęcia kroków w tym kontekście. Z drugiej strony proponowana inicjatywa obywatelska nie wzywa Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii.

(7) Dlatego też proponowana inicjatywa obywatelska wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów w rozumieniu art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 211/2011 w związku z jego art. 2 pkt 1,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym odmawia się rejestracji proponowanej inicjatywy obywatelskiej pod nazwą "EU law, minority rights and democratisation of Spanish institutions".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do organizatorów (członków komitetu obywatelskiego) proponowanej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "EU law, minority rights and democratisation of Spanish institutions", reprezentowanych przez następujące osoby wyznaczone jako osoby do kontaktu: Elisenda PALUZIE i Gérard ONESTA.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 lipca 2019 r.
W imieniu Komisji
Frans TIMMERMANS
Pierwszy wiceprzewodniczący
1 Dz.U. L 65 z 11.3.2011, s. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.185.46

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/1182 w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej "EU law, minority rights and democratisation of Spanish institutions" ("Prawo Unii, prawa mniejszości i demokratyzacja instytucji hiszpańskich")
Data aktu: 03/07/2019
Data ogłoszenia: 11/07/2019