TEKSTY ZASADNICZE
Od tego czasu oba traktaty były kilkakrotnie zmieniane.
UWAGA: Wszelkie pytania i uwagi dotyczące niniejszego regulaminu wewnętrznego i odnoszących się do niego przepisów wykonawczych, a także ich wdrażania należy kierować do Kancelarii EKES-u. (_UniteGreffeCESE@eesc.europa.eu) |
TRAKTAT O UNII EUROPEJSKIEJ
Instytucjami Unii są:
TRAKTAT O FUNKCJONOWANIU UNII EUROPEJSKIEJ
- ORGANY DORADCZE UNII
KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY
Liczba członków Komitetu Ekonomiczno-Społecznego nie przekracza 350.
Rada, stanowiąc jednomyślnie na wniosek Komisji, przyjmuje decyzję określającą skład Komitetu.
Rada określa diety członków Komitetu.
Komitet wybiera spośród swoich członków przewodniczącego i prezydium na okres dwóch i pół roku.
Uchwala on swój regulamin wewnętrzny.
Komitet jest zwoływany przez przewodniczącego na żądanie Parlamentu Europejskiego, Rady lub Komisji. Może również zbierać się z inicjatywy własnej.
Komitet jest konsultowany przez Parlament Europejski, Radę lub Komisję w przypadkach przewidzianych w Traktatach. Może być konsultowany przez te instytucje w przypadkach, gdy uznają to za stosowne. Może on wydawać opinie z własnej inicjatywy w przypadkach, gdy uzna to za stosowne.
Parlament Europejski, Rada lub Komisja wyznaczają Komitetowi, jeśli uznają to za niezbędne, termin na dostarczenie opinii, który nie może być krótszy niż miesiąc od daty skierowania do przewodniczącego zawiadomienia w tej sprawie. Po upływie wyznaczonego terminu brak opinii nie stanowi przeszkody w podjęciu dalszych działań.
Opinia Komitetu, jak również protokół z obrad, są przesyłane Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji.
PROTOKÓŁ NR 7 W SPRAWIE PRZYWILEJÓW I IMMUNITETÓW UNII EUROPEJSKIEJ DOŁĄCZONY DO TRAKTATU O FUNKCJONOWANIU UNII EUROPEJSKIEJ - ROZDZIAŁ IV (FRAGMENT)
Przedstawiciele Państw Członkowskich biorący udział w pracach instytucji Unii, ich doradcy i eksperci techniczni korzystają w czasie wykonywania swoich funkcji i w czasie podróży do i z miejsca obrad, ze zwyczajowych przywilejów, immunitetów i udogodnień.
Niniejszy artykuł stosuje się również do członków organów doradczych Unii.
DECYZJA RADY (UE) 2015/1157 Z DNIA 14 LIPCA 2015 R. USTALAJĄCA SKŁAD EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO (FRAGMENT)
Liczba członków Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego jest następująca:
Belgia 12
Bułgaria 12
Republika Czeska 12
Dania 9
Niemcy 24
Estonia 6
Irlandia 9
Grecja 12
Hiszpania 21
Francja 24
Chorwacja 9
Włochy 24
Cypr 5
Łotwa 7
Litwa 9
Luksemburg 5
Węgry 12
Malta 5
Niderlandy 12
Austria 12
Polska 21
Portugalia 12
Rumunia 15
Słowenia 7
Słowacja 9
Finlandia 9
Szwecja 12
Zjednoczone Królestwo 24
REGULAMIN WEWNĘTRZNY
- UWAGI -
PREAMBUŁA
ORGANIZACJA KOMITETU
UKONSTYTUOWANIE SIĘ KOMITETU
Członek Komitetu nie może zostać wybrany na stanowisko w jednym z organów Komitetu, zostać wyznaczony na sprawozdawcę ani uczestniczyć w oficjalnej podróży służbowej, jeżeli nie podpisze oświadczenia odnoszącego się do tego kodeksu.
PREZYDIUM
W skład Prezydium wchodzą:
Posiedzenie, na którym dokonuje się wyboru Prezydium Komitetu na ostatnie dwa i pół roku bieżącego pięcioletniego okresu, jest zwoływane przez ustępującego Przewodniczącego. Posiedzenie to odbywa się pod kierownictwem ustępującego Przewodniczącego na początku sesji w miesiącu, w którym wygasa mandat pierwszego Prezydium.
W wypadku gdy członek Prezydium nie jest zdolny do sprawowania swojego mandatu lub w wypadkach przewidzianych w art. 75 ust. 2, jego zastąpienie odbywa się zgodnie z art. 7 i obejmuje pozostały okres kadencji. Zgromadzenie wybiera zastępcę poprzez głosowanie, na podstawie propozycji zgłoszonej przez zainteresowaną Grupę.
W ramach współpracy międzyinstytucjonalnej Prezydium może upoważnić Przewodniczącego do zawierania umów o współpracy z instytucjami i innymi organami Unii Europejskiej.
Komisja Spraw Finansowych i Budżetowych doradza:
KIEROWNICTWO I PRZEWODNICZĄCY
Te dwa wystąpienia mogą być przedmiotem debaty Zgromadzenia.
Dwaj wiceprzewodniczący pełnią odpowiednio funkcje przewodniczącego Komisji Spraw Finansowych i Budżetowych i przewodniczącego Komisji Komunikacji. Sprawując te funkcje, podlegają Przewodniczącemu Komitetu.
W tym kontekście do udziału w posiedzeniach poszerzonego kierownictwa mogą być zapraszani przewodniczący sekcji i komisji konsultacyjnych oraz inne osoby.
SEKCJE
PODKOMITETY I SPRAWOZDAWCA GENERALNY
Szczególnie w wypadku wniosków o wydanie opinii dotyczących kwestii drugorzędnych albo pilnych Komitet może wyznaczyć sprawozdawcę generalnego, który samodzielnie zdaje sprawę Zgromadzeniu, a opinia nie jest uprzednio rozpatrywana przez sekcję.
CENTRA MONITOROWANIA, WYSŁUCHANIA, EKSPERCI
Jeżeli waga określonej kwestii uzasadnia takie postępowanie, poszczególne organy i struktury robocze Komitetu mogą zorganizować wysłuchanie z udziałem zaproszonych znawców przedmiotu. Jeżeli przybycie tych osób wiąże się z dodatkowymi kosztami, dany organ musi uprzednio wystąpić o zgodę Prezydium i przedłożyć mu program określający elementy danej kwestii, które jego zdaniem wymagają pomocy zewnętrznej.
Przewodniczący danej sekcji lub komisji konsultacyjnej musi uprzednio wyrazić na to zgodę.
Ich zastępcy mogą być powoływani na ekspertów, pod warunkiem tymczasowego zawieszenia mandatu zastępcy członka.
Delegaci komisji konsultacyjnych mogą być powoływani jedynie na ekspertów z ramienia Grupy, która ich wyznaczyła, lub z ramienia sprawozdawcy należącego do tej Grupy.
KOMISJE KONSULTACYJNE
DIALOG Z ORGANIZACJAMI SPOŁECZNO-GOSPODARCZYMI UNII EUROPEJSKIEJ I PAŃSTW TRZECICH
GRUPY
KATEGORIE
Prezydium może następnie zmienić lub odwołać tę decyzję.
Do utworzenia Kategorii wymagana jest minimalna liczba dziesięciu członków.
FUNKCJONOWANIE KOMITETU
ZASIĘGANIE OPINII KOMITETU
Trzy kategorie są zdefiniowane według następujących kryteriów:
Kategoria A (wnioski dotyczące kwestii uznanych za priorytetowe). Kategoria ta obejmuje:
Opinie te opracowywane są w grupach analitycznych różnej wielkości (6, 9, 12, 15, 18, 21 lub 24 członków) dysponujących odpowiednimi środkami.
Kategoria B (wnioski - obligatoryjne lub fakultatywne - dotyczące kwestii drugorzędnych albo pilnych)
Opinie te są opracowywane zazwyczaj przez samodzielnego sprawozdawcę lub sprawozdawcę generalnego. W wyjątkowych wypadkach, na podstawie decyzji Prezydium, wniosek kategorii B może być przedmiotem prac grupy redakcyjnej składającej się z trzech członków (kategoria "B+"). Decyzję o liczbie posiedzeń i języków roboczych podejmuje Prezydium.
Kategoria C (wnioski - obligatoryjne lub fakultatywne - mające charakter czysto techniczny).
W przypadku takich wniosków opracowywana jest opinia według standardowego wzorca, którą Prezydium przedkłada Zgromadzeniu. Procedura ta nie wymaga wyznaczenia sprawozdawcy ani analizy przez sekcję, lecz przewiduje wyłącznie przyjęcie lub odrzucenie na sesji plenarnej. Na sesji plenarnej Zgromadzenie jest proszone najpierw o przyjęcie lub odrzucenie propozycji rozpatrzenia danego wniosku według wspomnianej procedury, a następnie o głosowanie w sprawie przyjęcia lub odrzucenia opinii standardowej.
Na wniosek Prezydium Zgromadzenie może podjąć decyzję o opracowaniu raportu informacyjnego w celu zbadania wszelkich kwestii dotyczących dziedzin polityki Unii Europejskiej i możliwości ich rozwoju.
Na wniosek sekcji, jednej z Grup lub jednej trzeciej swoich członków Komitet może wydawać rezolucje w aktualnych sprawach, przyjmowane przez Zgromadzenie zgodnie z art. 61 ust. 2. W porządku obrad Zgromadzenia projekty rezolucji traktowane są priorytetowo.
ORGANIZACJA PRAC
PRACE SEKCJI
Sekcja pozostaje odpowiedzialna za referowanie spraw Komitetowi. Jednakże powinna ona dodatkowo załączyć do swojej opinii opinię uzupełniającą Komisji Konsultacyjnej ds. Przemian w Przemyśle.
Za zgodą Prezydium Przewodniczący może zezwolić sekcji na zorganizowanie wspólnego posiedzenia z komisją Parlamentu Europejskiego lub Komitetu Regionów
Sekcje, którym powierzono daną sprawę na zasadach przewidzianych w niniejszym regulaminie wewnętrznym, zwoływane są przez swoich przewodniczących.
Sekcja przyjmuje opinię na podstawie projektu opinii przedłożonego przez sprawozdawcę i, jeśli zajdzie taka potrzeba, przez współsprawozdawcę.
Opinię sekcji, wraz z dokumentami załączonymi zgodnie z art. 43, przewodniczący sekcji przekazuje Przewodniczącemu Komitetu, po czym w możliwie krótkim terminie Prezydium przedkłada ją Komitetowi. Dokumenty te są udostępniane członkom Komitetu z odpowiednim wyprzedzeniem.
Na każdym posiedzeniu sekcji sporządza się skrócony protokół. Przedkłada się go do zatwierdzenia sekcji.
W porozumieniu z Prezydium lub - jeśli zajdzie taka potrzeba - ze Zgromadzeniem Przewodniczący może zwrócić się do sekcji o ponowne rozpatrzenie sprawy, jeśli uzna, że nie przestrzegano przepisów niniejszego regulaminu wewnętrznego dotyczących trybu sporządzania opinii lub że konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych analiz.
OBRADY SESJI PLENARNEJ
Zgromadzenie złożone ze wszystkich członków Komitetu zbiera się na sesjach plenarnych.
W chwili przyjmowania porządku obrad Przewodniczący zapowiada, w razie potrzeby, dyskusję na tematy bieżące.
Komitet może zmienić projekt porządku obrad w celu rozpatrzenia projektów rezolucji zgłoszonych zgodnie z procedurą określoną w art. 35.
Procedura ta nie ma zastosowania, jeżeli:
Aby zdecydować, czy pierwotny tekst ma zostać dołączony do przyjętej opinii, przeprowadza się nowe głosowanie. Pierwotny tekst zostaje dołączony do nowego tekstu, jeśli uzyska poparcie co najmniej jednej czwartej oddanych głosów.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
TRYB GŁOSOWANIA
TRYB PILNY
NIEOBECNOŚĆ I ZASTĘPSTWO
PUBLIKACJA I ROZPOWSZECHNIANIE TEKSTÓW KOMITETU
TYTUŁY, PRZYWILEJE, IMMUNITETY I STATUT CZŁONKÓW, KWESTORZY
Statut członków określa również środki, które mogą zostać przedsięwzięte w przypadku naruszenia regulaminu wewnętrznego lub statutu członków.
Nieprzestrzeganie tych norm i zasad może prowadzić do zastosowania środków określonych w kodeksie postępowania.
Stosowanie niniejszego artykułu nie ogranicza wolności słowa członków.
Opiera się na pełnym poszanowaniu prerogatyw członków, które zostały określone w prawie pierwotnym Unii oraz w statucie członków.
Opiera się na zasadzie przejrzystości i gwarantuje, że wszelkie postanowienia w tym zakresie będą podawane do wiadomości członków, którzy są indywidualnie informowani o przysługujących im prawach i obowiązkach.
Gdy osoba zatrudniona przez członka lub inna osoba, której członek umożliwił dostęp do pomieszczeń lub urządzeń EKES-u, nie przestrzega norm postępowania określonych powyżej, na danego członka można nałożyć sankcje określone w kodeksie postępowania.
Sankcje nakładane w przypadku nieprzestrzegania norm postępowania określono w kodeksie postępowania przyjętym przez Zgromadzenie.
EKES dostosowuje swoje przepisy do przepisów Parlamentu Europejskiego o tyle, o ile są zgodne ze statutem członków EKES-u, i ustanawia w tym celu odpowiednie organy.
Ustanawia się komitet doradczy ds. postępowania członków (jak określono w kodeksie postępowania członków EKES-u).
Potwierdzają wyraźnie ważność jego treści co najmniej raz w roku oraz aktualizują je niezwłocznie w przypadku zmiany swojej sytuacji.
Statut członków i kodeks postępowania członków i zastępców członków określa również środki, które mogą zostać przedsięwzięte w przypadku naruszenia niniejszego regulaminu wewnętrznego, kodeksu postępowania lub statutu członków.
Na wniosek Prezydium Zgromadzenie wybiera na każdy okres dwóch i pół roku trzech członków Komitetu, którzy nie mają innych stałych obowiązków w strukturze Komitetu, w celu utworzenia grupy kwestorów wykonującej następujące funkcje:
WYGAŚNIĘCIE MANDATU CZŁONKÓW, NIEDOPUSZCZALNE ŁĄCZENIE FUNKCJI
W takim wypadku wniosek ten jest wpisywany jako punkt pierwszy porządku obrad następnej sesji plenarnej.
Wniosek uznaje się za przyjęty, jeżeli zagłosuje za nim większość trzech czwartych członków Komitetu obecnych na sali. W przeciwnym razie wniosek uznaje się za odrzucony.
W tym celu Zgromadzeniu przewodniczy czasowo wiceprzewodniczący Komitetu z Grupy, która ma objąć przewodnictwo EKES-u w następnym okresie.
ADMINISTRACJA KOMITETU
W celu mianowania sekretarza generalnego stosuje się następującą procedurę:
Komisję rekrutacyjną wspomagają odpowiednie służby sekretariatu EKES-u, a w razie potrzeby może ona skorzystać z pomocy ekspertów zewnętrznych.
Kandydat, który otrzymał w pierwszej turze głosy ponad połowy liczby członków Prezydium, z uwzględnieniem członków nieobecnych, zostaje mianowany bez potrzeby przeprowadzania drugiej tury.
Jeśli w pierwszej turze żaden z kandydatów nie spełni tego warunku, Prezydium przystępuje do drugiej tury głosowania z udziałem dwóch kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę głosów; mianowany zostaje kandydat, który w drugiej turze uzyskał największą liczbę głosów członków obecnych na sali.
W przypadku uzyskania równej liczby głosów, co powoduje, że nie można zakwalifikować jedynie dwóch kandydatów po pierwszej turze głosowania lub nie można mianować sekretarza generalnego po zakończeniu drugiej tury, zwołuje się w najbliższym możliwym terminie nowe posiedzenie Prezydium w celu mianowania sekretarza generalnego.
przez Przewodniczącego na wniosek sekretarza generalnego i po zasięgnięciu opinii poszerzonego kierownictwa;
W przypadku powrotu do Sekretariatu Komitetu urzędnik oddelegowany do Grupy zostaje zaklasyfikowany do takiej grupy zaszeregowania, do jakiej miałby prawo jako urzędnik.
W szczególności, Komitet Audytu sprawuje nadzór nad wszystkimi procedurami dotyczącymi opracowywania sprawozdań i systemami kontroli wewnętrznej oraz nad całością procesu monitorowania w zakresie przestrzegania przepisów prawa, zarządzeń, standardów zawodowych i etycznych oraz kodeksów postępowania.
Mandatu członka Komitetu Audytu nie można łączyć z funkcjami członka Prezydium Komitetu, członka Komisji Spraw Finansowych i Budżetowych i członka grupy kwestorów.
Korespondencja kierowana do Komitetu adresowana jest do Przewodniczącego lub sekretarza generalnego.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Terminologia użyta w niniejszym regulaminie wewnętrznym w odniesieniu do funkcji i tytułów stosuje się jednakowo do kobiet i mężczyzn.
Niniejszy regulamin wewnętrzny wchodzi w życie 15 marca 2019 r.
INDEKS REGULAMINU WEWNĘTRZNEGO
Artykuł | ||||||||
A | ||||||||
ADMINISTRACJA KOMITETU | 77-84 | |||||||
AKTUALNE KWESTIE | 52 | |||||||
B | ||||||||
BUDŻET | ||||||||
Komisja Spraw Finansowych i Budżetowych (CAF) | 11 | |||||||
sporządzanie preliminarza dochodów i wydatków | 82 | |||||||
wykonanie budżetu | 11, 82 | |||||||
C | ||||||||
CENTRA MONITOROWANIA | 24 | |||||||
CZŁONKOWIE | (patrz: CZŁONKOWIE KOMITETU) | |||||||
CZŁONKOWIE KOMITETU | ||||||||
mandat, przywileje i immunitety członków | 2, 71 | |||||||
niedopuszczalne łączenie funkcji | 75 | |||||||
nieobecności | 64-65 | |||||||
statut członków | 72, 74 | |||||||
udzielenie pełnomocnictwa do głosowania | 65 | |||||||
wygaśnięcie mandatu | 75 | |||||||
zastępcy | 21 | |||||||
zastępstwo | 66 | |||||||
złożenie rezygnacji | 75 | |||||||
D | ||||||||
DALSZE LOSY OPINII | 9 | |||||||
DEBATY | 54 | |||||||
DELEGACJE KOMITETU | 29 | |||||||
DIALOG ZORGANIZOWANY ZE SPOŁECZEŃSTWEM OBYWATELSKIM | 28, 29 | |||||||
DOKUMENTY | ||||||||
korespondencja | 84 | |||||||
publikacja i rozpowszechnianie | 67, 68 | |||||||
DZIENNIK URZĘDOWY | 67 | |||||||
E | ||||||||
EKSPERCI | 26 | |||||||
G | ||||||||
GŁOSOWANIE | ||||||||
głosowanie w trybie bez debaty | 54 | |||||||
tryb głosowania | 61 | |||||||
udzielenie pełnomocnictwa do głosowania | 65 | |||||||
wyjaśnienia w sprawie głosowania | 57 | |||||||
zbiorowe oświadczenia na temat głosowania (lub oświadczenia mniejszości) | 59 | |||||||
GRUPY | ||||||||
organ powołujący | 80 | |||||||
powoływanie i organizacja | 30 | |||||||
rola Grup | 30 | |||||||
sekretariaty Grup | 30, 80 | |||||||
GRUPY ANALITYCZNE | ||||||||
rola i skład | 20, 47 | |||||||
ustanawianie | 20, 47 | |||||||
zastępcy | 21 | |||||||
zastępstwo członka | 66 | |||||||
GRUPY REDAKCYJNE | 20 | |||||||
I | ||||||||
IMMUNITETY | 2, 71 | |||||||
J | ||||||||
JAWNOŚĆ SESJI I POSIEDZEŃ | 69, 70 | |||||||
K | ||||||||
KATEGORIE | ||||||||
tworzenie, skład i zatwierdzanie | 31 | |||||||
KIEROWNICTWO KOMITETU | ||||||||
bilans dokonań Przewodniczącego | 14 | |||||||
program pracy | 14, 16 | |||||||
sekretariat Przewodniczącego | 81 | |||||||
wybory Przewodniczącego | 4-7, 30 | |||||||
zadania Przewodniczącego | ||||||||
* mianowanie urzędników | 79 | |||||||
* przewodniczenie debatom | 54, 55, 57 | |||||||
* przygotowania do sesji | 49, 50 | |||||||
* reprezentowanie Komitetu w stosunkach zewnętrznych | 14 | |||||||
* uprawnienia budżetowe i finansowe | 11 | |||||||
* zwoływanie Komitetu | 32 | |||||||
* zwoływanie Prezydium | 9 | |||||||
Zastąpienie Przewodniczącego po przyjęciu wniosku o wotum nieufności | 76 | |||||||
KODEKS POSTĘPOWANIA CZŁONKÓW EKES-U | 72 | |||||||
KOMISJA ds. REGULAMINU WEWNĘTRZNEGO | 86 | |||||||
KOMISJA KOMUNIKACJI (COCOM) | 12 | |||||||
KOMISJA KONSULTACYJNA ds. PRZEMIAN W PRZEMYŚLE | 27, 37 | |||||||
KOMISJA PRZYGOTOWAWCZA | 7 | |||||||
KOMISJA SPRAW FINANSOWYCH i BUDŻETOWYCH (CAF) | 11 | |||||||
KOMISJE KONSULTACYJNE | 27 | |||||||
KOMITET | ||||||||
funkcjonowanie | 48-54 | |||||||
reprezentowanie Komitetu w stosunkach zewnętrznych | 14 | |||||||
ustanawianie | 1, 2 | |||||||
zwoływanie | 1, 32 | |||||||
KOMITET AUDYTU | 83 | |||||||
KOMITET DORADCZY ds. POSTĘPOWANIA CZŁONKÓW | 73 | |||||||
KONTROPINIE | 56, 59 | |||||||
KWESTORZY | 74 | |||||||
KWORUM | ||||||||
sekcja | 41 | |||||||
sesja plenarna | 51 | |||||||
M | ||||||||
MIANOWANIE URZĘDNIKÓW I PRACOWNIKÓW | 79, 80 | |||||||
N | ||||||||
NAJSTARSZY CZŁONEK | 1 | |||||||
NIEDOPUSZCZALNE ŁĄCZENIE FUNKCJI | ||||||||
niedopuszczalne łączenie stanowisk przez członków | 75 | |||||||
NIEOBECNOŚĆ członków | 64-66 | |||||||
O | ||||||||
ODESŁANIE OPINII DO SEKCJI | 46, 54 | |||||||
OGRANICZENIE CZASU WYPOWIEDZI | 57 | |||||||
OPINIE | ||||||||
głosowanie | (patrz: GŁOSOWANIE) | |||||||
monitorowanie dalszych losów | 20 | |||||||
odesłanie opinii do sekcji | 46, 54 | |||||||
opinie sekcji (patrz SEKCJE, Sporządzanie opinii) | 33 | |||||||
opinie z inicjatywy własnej | 32 | |||||||
podział opinii na kategorie (A, B i C) | 33 | |||||||
przekazywanie | ||||||||
* opinia Komitetu | 60 | |||||||
publikacja | 67 | |||||||
struktura i treść | 59 | |||||||
wnioski o wydanie opinii | 32, 33 | |||||||
ORGANY KOMITETU | 2 | |||||||
OŚWIADCZENIE O GŁOSOWANIU członka | (patrz: GŁOSOWANIE, Wyjaśnienia w sprawie głosowania) | |||||||
OŚWIADCZENIE O GŁOSOWANIU Grupy, Kategorii | 59 | |||||||
P | ||||||||
PODKOMITETY | 22 | |||||||
POPRAWKI | 55 | |||||||
forma | 55 | |||||||
poprawki na posiedzeniu sekcji | (patrz: SEKCJE) | |||||||
poprawki odnośnie do całego tekstu (patrz KONTROPINIE) | 56 | |||||||
poprawki odrzucone | 59 | |||||||
rozpatrzenie | 55 | |||||||
zgłaszanie poprawek | 55 | |||||||
PORZĄDEK OBRAD SESJI PLENARNEJ | 50, 52, 53, 76 | |||||||
POSIEDZENIA WSPÓLNE | 38 | |||||||
POSZERZONE KIEROWNICTWO | 16 | |||||||
PRELIMINARZ DOCHODÓW I WYDATKÓW | 82 | |||||||
PREZYDIA SEKCJI | ||||||||
czas trwania kadencji | 19 | |||||||
skład | 19 | |||||||
wybory | 19 | |||||||
PREZYDIUM KOMITETU | ||||||||
czas trwania kadencji | 4 | |||||||
mianowanie urzędników | 79 | |||||||
realizacja decyzji | 77 | |||||||
skład | 4 | |||||||
wybory | 4-8 | |||||||
wykładnia regulaminu wewnętrznego | 9 | |||||||
zadania i zasady działania | 9 | |||||||
zastąpienie członka | 8 | |||||||
zwoływanie | 9 | |||||||
PROGRAM PRAC | 13 | |||||||
PROTOKÓŁ | ||||||||
sekcja | 45 | |||||||
sesja plenarna | 58 | |||||||
PRZEPISY WYKONAWCZE | 9, 86 | |||||||
PRZEWODNICZĄCY KOMITETU | (patrz: KIEROWNICTWO KOMITETU) | |||||||
PRZYWILEJE I IMMUNITETY | 2, 71 | |||||||
PUBLIKACJA I ROZPOWSZECHNIANIE TEKSTÓW KOMITETU | 67-70 | |||||||
R | ||||||||
RAPORTY INFORMACYJNE | 22, 34, 37 | |||||||
REPREZENTACJA KOMITETU | 14 | |||||||
REZOLUCJE | 35, 53 | |||||||
S | ||||||||
SEKCJE | ||||||||
czas trwania kadencji członków | 18 | |||||||
eksperci | 26 | |||||||
jawność posiedzeń | 69, 70 | |||||||
kompetencje | 17 | |||||||
kworum | 41 | |||||||
liczba członków | 18 | |||||||
liczba sekcji | 17 | |||||||
nieobecności | 64, 65, 66 | |||||||
opinie | 20, 43, 44 | |||||||
poprawki | 55 | |||||||
posiedzenia | 39, 40 | |||||||
posiedzenia wspólne | 38 | |||||||
prezydium (patrz PREZYDIA SEKCJI) | 19 | |||||||
protokół | 45 | |||||||
przebieg prac | 37-47 | |||||||
raport informacyjny | 22, 34, 37 | |||||||
skład | 18 | |||||||
sporządzanie opinii | 42, 43 | |||||||
tryb pilny | 63 | |||||||
ustanawianie | 17 | |||||||
wybór członków | 18 | |||||||
zadania | 20 | |||||||
zastąpienie członka | 18 | |||||||
zwoływanie | 39 | |||||||
SEKRETARIAT GENERALNY | 77, 79 | |||||||
SEKRETARIATY GRUP | 80 | |||||||
SEKRETARZ GENERALNY | ||||||||
procedura mianowania | 78 | |||||||
zadania | 77, 79, 82 | |||||||
SPRAWOZDAWCY GENERALNI | 23, 54, 86 | |||||||
STAŁE GRUPY ANALITYCZNE | 20 | |||||||
STATUT CZŁONKÓW | 72 | |||||||
STOSUNKI ZEWNĘTRZNE KOMITETU | 14, 28, 29 | |||||||
T | ||||||||
TRYB PILNY | 62, 63 | |||||||
na poziomie Komitetu | 62 | |||||||
na poziomie sekcji | 63 | |||||||
U | ||||||||
UDZIELENIE PEŁNOMOCNICTWA DO GŁOSOWANIA | 65 | |||||||
UTRATA MANDATU | 75 | |||||||
W | ||||||||
WEJŚCIE W ŻYCIE REGULAMINU WEWNĘTRZNEGO | 87 | |||||||
WICEPRZEWODNICZĄCY | ||||||||
wybory | 7 | |||||||
zadania | 15-16 | |||||||
WIĘKSZOŚCI WYMAGANE | ||||||||
A) w przypadku wyborów | ||||||||
Prezydium Komitetu | ||||||||
* członkowie | 4, 7 | |||||||
* Przewodniczący | 4, 7 | |||||||
* wiceprzewodniczący | 4, 7 | |||||||
B) w przypadku decyzji | ||||||||
grupy analityczne i sprawozdawcy | 20, 47 | |||||||
zmiana regulaminu wewnętrznego | 86 | |||||||
zwołanie Prezydium Komitetu | 9 | |||||||
WNIOSEK FORMALNY | 57 | |||||||
WNIOSKI | 32, 33 | |||||||
WNIOSKI O WYDANIE OPINII (patrz WNIOSKI) | 32, 33 | |||||||
WOTUM NIEUFNOŚCI | 76 | |||||||
WSPÓLNE KOMITETY KONSULTACYJNE | 29 | |||||||
WSPÓŁPRACA MIĘDZYINSTYTUCJONALNA | 10 | |||||||
WSPÓŁSPRAWOZDAWCY | 20, 47 | |||||||
WYBORY | ||||||||
Przewodniczący i Prezydium Komitetu | 4-8 | |||||||
przewodniczący i prezydium sekcji | 19 | |||||||
WYKŁADNIA REGULAMINU WEWNĘTRZNEGO | 9 | |||||||
WYSŁUCHANIE | ||||||||
zaproszeni znawcy przedmiotu | 25 | |||||||
Z | ||||||||
ZASTĘPCY | 21 | |||||||
ZGROMADZENIE | ||||||||
dostęp do dokumentów | 68 | |||||||
jawność posiedzeń | 69, 70 | |||||||
kworum | 51 | |||||||
odesłanie opinii do sekcji | 46, 54 | |||||||
organizacja prac | 48-60 | |||||||
porządek obrad | 50, 52, 53 | |||||||
protokół | 58 | |||||||
przebieg debat | 54 | |||||||
przygotowania do sesji | 49, 50 | |||||||
sesje | 48 | |||||||
udział instytucji | 70 | |||||||
wniosek formalny | 57 | |||||||
ZŁOŻENIE REZYGNACJI | 75 | |||||||
ZMIANA REGULAMINU WEWNĘTRZNEGO | 86 | |||||||
ZORGANIZOWANE SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE (patrz Preambuła) | 28, 29 |
KODEKS POSTĘPOWANIA CZŁONKÓW EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO
Członkowie Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, dalej zwanego "Komitetem",
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 2 3 , art. 3 4 i art. 13 ust. 4 5 ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 300-304 6 ,
uwzględniając postanowienia rozdziału IV art. 10 Protokołu (nr 7) do Traktatów w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a zwłaszcza jego artykuły dotyczące funkcji doradczych Komitetu: art. 8, art. 10, art. 19, art. 25, art. 43 ust. 2, art. 46, art. 50, art. 59 ust. 1, art. 91 ust. 1, art. 95 ust. 3, art. 100 ust. 2, art. 113, art. 114, art. 115, art. 148 ust. 2, art. 149, art. 151, art. 153, art. 156, art. 157 ust. 3, art. 159, art. 164, art. 165 ust. 4 tiret pierwsze, art. 166 ust. 4, art. 168 ust. 4 i 5, art. 169 ust. 3, art. 172, art. 173 ust. 3, art. 175, art. 177, art. 178, art. 182, art. 188, art. 192, art. 194 ust. 2 7 ,
uwzględniając regulamin wewnętrzny 8 oraz statut członków 9 Komitetu,
uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej,
mając na uwadze, że bez uszczerbku dla stosownych przepisów statutowych i regulaminowych wskazane jest określenie w ramach kodeksu postępowania pewnych zobowiązań wynikających z tychże przepisów;
mając na uwadze, że zgodnie z art. 300 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej podczas swej kadencji członkowie Komitetu są w pełni niezależni w wykonywaniu swoich funkcji, w ogólnym interesie Unii Europejskiej i jej obywateli. Podczas wykonywania funkcji oraz podczas podróży do i z miejsca obrad członkowie korzystają z przywilejów i immunitetów określonych w Protokole w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej 10 . W szczególności podczas swej kadencji postępują w sposób uczciwy i z zachowaniem szacunku;
mając na uwadze, że kodeks postępowania, który określa i wyjaśnia obowiązki członków i zastępców członków Komitetu, powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia doświadczeń zdobytych w czasie jego stosowania i powinien spełniać wysokie standardy etyczne, których oczekuje się od członków Komitetu;
postanowili w drodze głosowania Zgromadzenia Plenarnego, na wniosek kwestorów Komitetu i po konsultacji z Prezydium Komitetu, przyjąć niniejszy kodeks postępowania.
Kodeks postępowania ma zastosowanie do wszystkich kontaktów między członkami, a także między członkami a wszystkimi innymi osobami pracującymi w Komitecie.
Na początku sprawowania mandatu członkowie zobowiązują się przestrzegać niniejszego kodeksu postępowania, przyjętego przez Zgromadzenie podczas posiedzenia w dniu 20 lutego 2019 r.
Zasady ogólne
Zakres sprawowanych funkcji
Wolność, niezależność i szacunek
Mając na względzie art. 1 ust. 4 powyżej, członkowie zobowiązują się do tego, by sprawując swoje funkcje, dążyć do jak najdalej posuniętego porozumienia, w duchu wzajemnego poszanowania wolności każdego z nich i w interesie wszystkich, niezależnie od wyborów dokonywanych w życiu osobistym 16 .
Godność
Uczciwość i przejrzystość finansowa
Konflikty interesów
Członkowie Komitetu unikają wszelkich sytuacji, które mogą prowadzić do osobistego konfliktu interesów lub które mogą być zasadnie postrzegane jako takie. Osobisty konflikt interesów zachodzi, gdy interes osobisty może wpłynąć na niezależne wykonywanie obowiązków określone w art. 300 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, regulaminie wewnętrznym Komitetu z 2019 r., a w szczególności jego art. 2 ust. 3, oraz art. 9 statutu członków.
Komitet doradczy ds. postępowania członków
Procedura w przypadku ewentualnego naruszenia kodeksu postępowania
Stosownie do wagi naruszenia popełnionego przez członka zastosowane mogą zostać następujące sankcje:
Stosowanie kodeksu
Przewodniczący czuwa nad przestrzeganiem niniejszego kodeksu przez członków. W razie trudności w stosowaniu przepisów kodeksu zasięga opinii poszerzonego kierownictwa, a następnie występuje do Prezydium o podjęcie decyzji.
Wejście w życie
Niniejszy kodeks postępowania wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia przez Zgromadzenie Plenarne Komitetu.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.184.23 |
Rodzaj: | Regulamin |
Tytuł: | Regulamin wewnętrzny Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego. |
Data aktu: | 10/07/2019 |
Data ogłoszenia: | 10/07/2019 |
Data wejścia w życie: | 15/03/2019 |