uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 2 i 3, art. 21 ust. 3 i art. 21a ust. 3,
(1) Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. f) i art. 21 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 państwa członkowskie są zobowiązane do przechowywania informacji na temat importu zwolnionego z VAT gromadzonych przez nie zgodnie z art. 143 ust. 2 dyrektywy Rady 2006/112/WE 2 oraz do udzielenia innym państwom członkowskim zautomatyzowanego dostępu do tych informacji w celu ułatwienia państwom członkowskim identyfikacji rozbieżności w sprawozdaniach dotyczących VAT i potencjalnych oszustw związanych z VAT.
(2) Informacje na temat takiego importu zwolnionego z VAT są już gromadzone przez krajowe organy celne na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 3 i przekazywane Komisji za pomocą systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 56 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 4 . Dla zapewnienia efektywności przechowywanie i zautomatyzowany dostęp do informacji na temat importu zwolnionego z VAT wymagane na mocy art. 17 ust. 1 lit. f) i art. 21 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 powinny odbywać się z wykorzystaniem tego samego systemu teleinformatycznego. Aby zagwarantować jednolite wdrożenie tych artykułów rozporządzenia (UE) nr 904/2010, konieczne jest określenie danych dotyczących informacji celnych gromadzonych na mocy rozporządzenia (UE) nr 952/2013, które odpowiadają informacjom, o których mowa w art. 17 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 904/2010.
(3) Szczegóły techniczne dotyczące zautomatyzowanego dostępu do informacji, o których mowa w art. 17 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 904/2010, powinny umożliwiać krajowym organom podatkowym i urzędnikom łącznikowym Eurofisc zautomatyzowany dostęp do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 56 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447.
(4) Art. 21a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 przyznaje urzędnikom łącznikowym Eurofisc zautomatyzowany dostęp do niektórych informacji rejestracyjnych pojazdów. Zautomatyzowany dostęp do tych informacji powinien odbywać się za pośrednictwem wersji europejskiego systemu informacji o pojazdach i prawach jazdy (EUCARIS), opracowanej specjalnie do celów art. 21a tego rozporządzenia. W kontekście podatku VAT urzędnicy
łącznikowi Eurofisc powinni mieć możliwość zwracania się o dokładne dane identyfikacyjne dotyczące pojazdów oraz ich właścicieli i posiadaczy. W tym celu należy określić dane oraz środki, które będą wykorzystywane do wyszukiwania danych z systemu. Konieczne jest również zdefiniowanie dostępności i niezawodności systemu, określenie sposobu zabezpieczenia wymiany informacji oraz dokonanie wyboru sieci komunikacyjnej.
(5) Na szczeblu krajowym przychodzące wnioski o udostępnienie danych rejestracyjnych pojazdów do celów VAT będą zazwyczaj rozpatrywane przez krajowe organy rejestracji pojazdów każdego państwa członkowskiego. Niemniej jednak państwa członkowskie, jeżeli sobie tego życzą, powinny mieć możliwość swobodnego decydowania o powierzeniu tego obowiązku innemu organowi. W odniesieniu do wniosków wychodzących państwa członkowskie powinny również mieć możliwość swobodnego decydowania o powierzeniu odpowiedzialności za przetwarzanie takich wniosków krajowym organom rejestracji pojazdów lub innym organom, takim jak np. ich organy podatkowe.
(6) W art. 21 ust. 2 lit. e) i ust. 2a lit. d) oraz art. 21a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 określono warunki, na jakich udziela się dostępu do niektórych informacji. W celu wdrożenia tych warunków państwa członkowskie powinny być zobowiązane do przydzielenia niepowtarzalnych identyfikatorów użytkownika każdemu ze swoich urzędników łącznikowych Eurofisc oraz do udostępnienia pozostałym państwom członkowskim i Komisji wykazu tych identyfikatorów użytkownika. Powinny one również dopilnować, aby każdy zautomatyzowany wniosek o informacje wysyłany przez ich urzędników łącznikowych Eurofisc zawierał taki identyfikator użytkownika danego urzędnika łącznikowego Eurofisc.
(7) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (UE) 2018/1541 5 art. 17 ust. 1 lit. f), art. 21 ust. 2a oraz art. 21a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 stosuje się od dnia 1 stycznia 2020 r. Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być zatem również stosowane od dnia 1 stycznia 2020 r.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu Współpracy Administracyjnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.179.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/1129 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 79/2012 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej |
Data aktu: | 02/07/2019 |
Data ogłoszenia: | 03/07/2019 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2020, 23/07/2019 |