uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 2 , w szczególności jego art. 12 ust. 1, 3
(1) Zgodnie z art. 19 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE wszystkie uprawnienia wydawane od dnia 1 stycznia 2012 r. muszą być przechowywane w rejestrze Unii. Rejestr Unii został pierwotnie ustanowiony rozporządzeniem Komisji (UE) nr 920/2010 4 .
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 389/2013 5 uchyliło rozporządzenie (UE) nr 920/2010 w celu ustanowienia wymogów ogólnych oraz wymagań dotyczących prowadzenia i utrzymania rejestru Unii na okres rozliczeniowy rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2013 r. i na kolejne okresy rozliczeniowe, dotyczących niezależnego dziennika transakcji przewidzianego w art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, a także dotyczących rejestrów przewidzianych w art. 6 decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 .
(3) Rejestr Unii zapewnia prawidłowe rozliczanie transakcji w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w Unii (EU ETS) ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE. Rejestr Unii jest znormalizowaną i zabezpieczoną elektroniczną bazą danych zawierającą wspólne elementy danych umożliwiające śledzenie wydania, posiadania, przeniesienia oraz anulowania, stosownie do przypadku, uprawnień oraz w celu zapewnienia, stosownie do przypadku, publicznego dostępu oraz poufności. Rejestr powinien zapobiegać dokonywaniu przekazów, które są niezgodne z obowiązkami wynikającymi z dyrektywy 2003/87/WE.
(4) Nowy okres ustawodawstwa obejmującego całą gospodarkę ma zastosowanie od 2021 r., czyli od początku nowego okresu dla EU ETS. Należy dopilnować, aby wdrożenie i funkcjonowanie systemu rejestrów było również zgodne z wymogami określonymi dla tego nowego okresu.
(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 7 zmieniła w znacznym stopniu dyrektywę 2003/87/WE w celu zwiększenia racjonalnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji w technologie niskoemisyjne, co wymaga wprowadzenia zmian w rejestrze Unii. Przepisy wprowadzone tymi zmianami mają zastosowanie do okresów od 2021 r.
(6) Zgodnie z art. 13 dyrektywy 2003/87/WE uprawnienia wydawane od dnia 1 stycznia 2013 r. są ważne bezterminowo. Począwszy jednak od 2021 r., uprawnienia mają zawierać informację wskazującą, w którym okresie rozliczeniowym zostały utworzone. Do rejestru Unii należy zatem wprowadzić odpowiednie funkcje. Informacja o dziesięcioletnim okresie, w którym uprawnienia zostały utworzone, powinna być widoczna dla posiadaczy rachunków tylko wówczas, gdy jest to konieczne do odróżnienia uprawnień utworzonych w jednej fazie od uprawnień utworzonych w innej fazie. Dotyczy to okresu przejściowego między trzecim a czwartym okresem rozliczeniowym, przy uwzględnieniu faktu, że uprawnienia utworzone w okresie rozpoczynającym się w 2021 r. są ważne wyłącznie w odniesieniu do emisji od dnia 1 stycznia 2021 r.
(7) Ponadto, aby uprawnienia mogły być wykorzystywane wyłącznie do emisji z pierwszego roku dziesięcioletniego okresu, w którym zostały wydane, należy wprowadzić ograniczenia w zakresie ich umarzania. Aby zapewnić zgodność z tym ograniczeniem, należy wprowadzić zasady obliczania liczby statusu zgodności.
(8) Na mocy dyrektywy (UE) 2018/410 skreślony został art. 11b ust. 7 dyrektywy 2003/87/WE. Korzystanie z międzynarodowych jednostek emisji w ramach EU ETS nie będzie już zatem możliwe w okresie rozliczeniowym rozpoczynającym się od dnia 1 stycznia 2021 r. W rezultacie międzynarodowe jednostki emisji nie mogą być przechowywane na rachunkach ETS, a uprawnienia do międzynarodowych jednostek emisji przestaną istnieć. Jednakże dopóki nie zostaną zakończone wszystkie działania wymagane w odniesieniu do okresu rozliczeniowego między 2013 a 2020 r., należy utrzymać wykorzystanie międzynarodowych jednostek emisji, a w konsekwencji uprawnień do międzynarodowych jednostek emisji. Niekwalifikujące się jednostki należy usunąć z rachunków ETS po zakończeniu okresu stosowania odpowiednich przepisów rozporządzenia (UE) nr 389/2013.
(9) Po zaklasyfikowaniu uprawnień do emisji składających się z dowolnych jednostek uznanych za spełniające wymogi dyrektywy 2003/87/WE jako "instrumentów finansowych" na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 8 należy zmodyfikować przepisy regulujące funkcjonowanie rejestru Unii w celu dostosowania ich w koniecznym zakresie do wymogów przepisów dotyczących rynku finansowego, w szczególności poprzez wymóg dostarczania odpowiednich informacji umożliwiających skuteczne egzekwowanie dyrektywy 2014/65/UE i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 9 .
(10) Zgodnie z dyrektywą 2014/65/UE i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 10 instrumenty finansowe muszą być identyfikowane za pomocą międzynarodowych numerów identyfikacyjnych papierów wartościowych (kodów ISIN) określonych w normie ISO 6166. Aby ułatwić posiadaczom rachunków wypełnianie obowiązków sprawozdawczych, kody ISIN dla uprawnień do emisji powinny być umieszczane w rejestrze Unii.
(11) Sprawne wdrożenie procesu aukcyjnego na mocy rozporządzenia Komisji (UE) nr 1031/2010 11 , wynikające przede wszystkim z doświadczeń zdobytych podczas wdrażania procesu aukcyjnego, a także z faktu, że od dnia 3 stycznia 2018 r. uprawnienia do emisji na rynku kasowym wymienione w sekcji C pkt 11 załącznika I do dyrektywy 2014/65/UE zaklasyfikowane są jako instrumenty finansowe, wymaga zmiany rozporządzenia (UE) nr 389/2013. Klasyfikacja ta oznacza w szczególności, że uprawnienia do emisji na rynku kasowym wchodzą w zakres dyrektywy 98/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 12 . Zmiany są konieczne w celu lepszego dostosowania w niniejszym rozporządzeniu procesów obejmujących aukcje do wymogów dyrektywy 98/26/WE, w tym, w razie potrzeby, ich zharmonizowanego wdrażania na mocy prawa krajowego do celów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji.
(12) Jako że uprawnienia istnieją wyłącznie w formie niematerialnej i są zamienne, prawo własności uprawnienia należy ustalać na podstawie jego obecności na rachunku w rejestrze Unii, w którym jest przechowywane. Ponadto, aby zmniejszyć ryzyko związane z wycofaniem transakcji wprowadzonych do rejestru Unii oraz zakłóceniami systemu i rynku, które takie wycofanie może spowodować, należy zapewnić pełną zamienność uprawnień. W szczególności wycofanie, unieważnienie lub odwołanie transakcji jest możliwe wyłącznie w sposób zgodny z regułami funkcjonowania rejestru, w terminie określonym w tych regułach. Żaden z przepisów niniejszego rozporządzenia nie powinien uniemożliwiać posiadaczowi rachunku lub osobie trzeciej wykonania jakichkolwiek praw lub roszczeń wynikających z podstawowej transakcji, na podstawie których mogą oni ubiegać się o zwrot lub restytucję z tytułu transakcji wprowadzonej do systemu, np. w przypadku oszustwa czy błędu technicznego, o ile nie prowadzi to do wycofania, unieważnienia lub odwołania transakcji. Ponadto prawo do nabycia uprawnienia w dobrej wierze powinno być chronione.
(13) Głównymi zadaniami centralnego administratora powinny być: zapewnienie, obsługa i prowadzenie rejestru Unii i dziennika transakcji Unii Europejskiej (EUTL), prowadzenie centralnego rachunku i przeprowadzanie operacji, które są realizowane na poziomie centralnym. Głównymi zadaniami krajowych administratorów powinno być pełnienie funkcji punktów kontaktowych z poszczególnymi posiadaczami rachunków w rejestrze Unii oraz przeprowadzanie operacji obejmujących bezpośredni z nimi kontakt, w tym otwieranie, zawieszanie dostępu i zamykanie rachunków.
(14) W przypadku gdy państwa członkowskie przydzielają bezpłatnie uprawnienia na podstawie art. 10c dyrektywy 2003/87/WE, uprawnienia te powinny być przydzielane zgodnie z art. 10c tej dyrektywy.
(15) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2392 13 zmieniono dyrektywę 2003/87/WE. Zmiana ta polegała na przedłużeniu odstępstwa od zobowiązań w ramach EU ETS w odniesieniu do lotów do i z państw trzecich do dnia 31 grudnia 2023 r. W związku z tym operatorzy statków powietrznych korzystający z tego odstępstwa mają do tej daty nadal otrzymywać bezpłatne uprawnienia. Od dnia 1 stycznia 2021 r. liczba bezpłatnych uprawnień przydzielonych operatorom statków powietrznych podlega zastosowaniu współczynnika liniowego, o którym mowa w art. 9 dyrektywy 2003/87/WE.
(16) Art. 11 dyrektywy 2003/87/WE stanowi, że do dnia 28 lutego każdego roku właściwe organy mają przekazywać liczbę uprawnień bezpłatnie przydzielonych operatorom w danym roku. W przypadku gdy dyrektywa ta przewiduje ponowne obliczenie liczby uprawnień przydzielonych operatorowi, centralny administrator powinien dopilnować, aby ponowne obliczenie przydziału odbywało się zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, a wymagane zmiany zostały przeprowadzone w rejestrze Unii i EUTL, zanim właściwy organ krajowy będzie mógł przekazać uprawnienia danemu operatorowi.
(17) Żaden z przepisów niniejszego rozporządzenia nie powinien uniemożliwiać właściwemu organowi wymagania od operatora przekazania określonej liczby otrzymanych uprawnień, stanowiących nadwyżkę nad dostosowanym przydziałem na dany rok, na unijny rachunek przydziału uprawnień do emisji, w przypadku gdy nastąpił nadmierny przydział uprawnień, w tym w wyniku błędu w początkowym przydziale lub w wyniku błędnego lub niepełnego przedłożenia właściwemu organowi stosownych informacji przez operatora, pod warunkiem że centralny administrator wprowadził zmianę w tabeli krajowego rozdziału uprawnień danego państwa członkowskiego.
(18) Uprawnienia wydane po zakończeniu przez operatora działalności wykonywanej w instalacji, do której odnoszą się te uprawnienia, bez uprzedniego poinformowania właściwego organu, nie mogą być zaklasyfikowane jako uprawnienia do emisji w rozumieniu dyrektywy 2003/87/WE. Oznacza to, że w przypadku gdy nadmierny przydział wynika z faktu, że operator nie zgłosił zaprzestania produkcji, możliwe powinno być usunięcie z rachunku posiadania operatora odpowiedniej liczby uprawnień nawet bez zgody operatora.
(19) W celu ochrony bezpieczeństwa informacji przechowywanych w rejestrze Unii oraz zapobiegania oszustwom należy stosować odpowiednie i zharmonizowane wymogi w zakresie otwierania rachunków oraz uwierzytelniania i praw dostępu. Wymogi określone w rozporządzeniu (UE) nr 389/2013 należy poddać przeglądowi i zaktualizować w celu zapewnienia ich skuteczności, przy uwzględnieniu zasady proporcjonalności. Chociaż administratorzy rejestru Unii nie podlegają bezpośrednio wymogom określonym w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 14 , wymogi i środki ochronne zawarte w tej dyrektywie znajdują również odzwierciedlenie w przepisach dotyczących otwierania i prowadzenia rachunków w rejestrze Unii, ze szczególnym uwzględnieniem informacji o beneficjentach rzeczywistych. Należy zmienić przepisy rozporządzenia (UE) nr 389/2013, aby umożliwić administratorom krajowym dostosowanie swoich procedur do rzeczywistego zagrożenia stwarzanego przez konkretne działanie.
(20) Jeżeli dokument oryginalny, pochodzący z innego państwa członkowskiego lub jego uwierzytelniony odpis, zostanie przedstawiony jako dowód na podstawie załączników IV lub VIII, należy odpowiednio zastosować przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1191 15 .
(21) Krajowi administratorzy, centralny administrator i Komisja mają przestrzegać prawodawstwa unijnego i krajowego dotyczącego ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych, w szczególności rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 16 , oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 17 , w przypadku gdy mają one zastosowanie do informacji przechowywanych i przetwarzanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(22) Zapisy dotyczące wszystkich procesów, operatorów i osób w systemie rejestrów powinny być przechowywane, natomiast zawarte w nich dane osobowe powinny zostać usunięte po upływie odpowiedniego okresu przechowywania.
(23) Komisja i krajowi administratorzy są współadministratorami informacji przechowywanych i przetwarzanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Rejestr Unii i EUTL realizują zadania wykonywane w interesie publicznym. W przypadku naruszenia ochrony danych osobowych zastosowanie mają odpowiednie procedury powiadamiania zgodnie z przepisami o ochronie danych.
(24) Administratorzy krajowi, centralny administrator i Komisja powinni dopilnować, by informacje przechowywane i przetwarzane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem mogły być wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia rejestru Unii.
(25) Należy uprościć przepisy regulujące rejestr Unii, aby w miarę możliwości zmniejszyć wszelkie obciążenia administracyjne, nie podważając przy tym integralności środowiskowej, bezpieczeństwa i wiarygodności EU ETS. Aby określić kierunek i zakres możliwych uproszczeń i odciążeń, zebrano praktyczne doświadczenia krajowych administratorów rejestru Unii i przeprowadzono konsultacje z państwami członkowskimi. Wynikające z tego nowe przepisy mają na celu ułatwienie zrozumienia i korzystania z rejestru Unii zarówno użytkownikom, jak i administratorom.
(26) Aby chronić integralność środowiskową EU ETS, tam, gdzie to konieczne i tak długo jak to konieczne, operatorzy lotniczy i inni operatorzy objęci EU ETS nie mogą korzystać z uprawnień wydanych przez państwo członkowskie, które powiadomiło Radę Europejską o swoim zamiarze wystąpienia z Unii zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).
(27) Powiązanie EU ETS z innymi systemami handlu uprawnieniami do emisji rozszerza możliwości ograniczania emisji, a tym samym ogranicza koszty walki ze zmianą klimatu. Realizacja umów w sprawie takich powiązań zgodnie z art. 25 dyrektywy 2003/87/WE wymaga szeregu dostosowań w rejestrze Unii. Rozporządzenie (UE) nr 389/2013 powinno zatem zostać zmienione między innymi po to, by zapewnić uznawanie uprawnień państw trzecich w zakresie zgodności, umożliwić przekazywanie takich uprawnień, tworzenie rachunków, procesów transakcyjnych oraz określić warunki dotyczące zawieszenia takiego powiązania.
(28) Wszystkie operacje wymagane w odniesieniu do trzeciego okresu rozliczeniowego EU ETS między 2013 a 2020 r. powinny zostać zakończone zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 389/2013. Ponieważ dyrektywa 2003/87/WE dopuszcza wykorzystanie międzynarodowych jednostek emisji wygenerowanych zgodnie z protokołem z Kioto, rozporządzenie to powinno nadal mieć zastosowanie do tych operacji. Aby zapewnić jasność co do przepisów mających zastosowanie do wszystkich operacji związanych z trzecim okresem rozliczeniowym zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, zmienioną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE 18 z jednej strony, i przepisów mających zastosowanie do wszystkich operacji dotyczących czwartego okresu rozliczeniowego zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, zmienioną dyrektywą (UE) 2018/410 z drugiej strony, zakres stosowania tych przepisów rozporządzenia (UE) nr 389/2013, które w dalszym ciągu mają zastosowanie po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do operacji związanych z trzecim okresem rozliczeniowym, powinien być ograniczony do tego celu.
(29) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 18 października 2018 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2019/1124 z dnia 13 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.177.66) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 2023/1642 z dnia 14 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 2019/1124 z dnia 13 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.177.66) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 38 rozporządzenia nr 2023/2904 z dnia 25 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2904) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 24 rozporządzenia nr 2023/1642 z dnia 14 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 39 rozporządzenia nr 2023/2904 z dnia 25 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2904) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 24 rozporządzenia nr 2023/1642 z dnia 14 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 40 rozporządzenia nr 2023/2904 z dnia 25 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2904) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 2019/1124 z dnia 13 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.177.66) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 24 rozporządzenia nr 2023/1642 z dnia 14 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 września 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 44 rozporządzenia nr 2023/2904 z dnia 25 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2904) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2023 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.177.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/1122 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii |
Data aktu: | 12/03/2019 |
Data ogłoszenia: | 02/07/2019 |
Data wejścia w życie: | 22/07/2019, 01/01/2021 |