uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 49 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące przeprowadzania przez właściwe organy państw członkowskich kontroli urzędowych zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii w celu sprawdzenia zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego.
(2) Art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że wszyscy pracownicy przeprowadzający kontrole urzędowe i inne czynności urzędowe muszą odbyć odpowiednie szkolenie w zakresie swoich kompetencji. W rozdziale I załącznika II do rozporządzenia (UE) 2017/625 określono przedmiot szkolenia pracowników przeprowadzających kontrole urzędowe i inne czynności urzędowe.
(3) Art. 21 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że właściwe organy przeprowadzają kontrole urzędowe zwierząt przedstawionych do kontroli w punktach kontroli granicznej w celu sprawdzenia zgodności z wymogami w zakresie dobrostanu zwierząt, w szczególności z przepisami mającymi zastosowanie do ich transportu do Unii. Takie kontrole urzędowe obejmują kontrole zdolności przewożonych zwierząt do podróży oraz kontrole środków transportu.
(4) Art. 21 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że w trakcie przeprowadzania kontroli urzędowych właściwe organy wprowadzają niezbędne środki, by zapobiec opóźnieniom między załadunkiem zwierząt a ich wyjazdem lub by zmniejszyć takie opóźnienia do minimum. Jeśli zwierzęta muszą zostać wstrzymane podczas transportu na więcej niż dwie godziny, właściwe organy mają zapewnić podjęcie odpowiednich kroków związanych z opieką nad zwierzętami oraz, w razie potrzeby, z ich nakarmieniem, napojeniem, rozładowaniem i umieszczeniem w odpowiednich pomieszczeniach. W związku z tym pracownicy wspomagający urzędowego lekarza weterynarii przy przeprowadzaniu kontroli bezpośrednich zwierząt w punktach kontroli granicznej powinni zostać specjalnie przeszkoleni do tego celu.
(5) Art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że niektóre kategorie zwierząt i towarów pochodzących z państw trzecich podlegają urzędowym kontrolom w punkcie kontroli granicznej pierwszego przybycia do Unii. Zgodnie z art. 49 ust. 1 tego rozporządzenia takie kontrole urzędowe obejmują kontrole dokumentacji, kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie.
(6) Art. 49 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że kontrole bezpośrednie przeprowadzane są przez urzędowego lekarza weterynarii, gdy kontrole te dotyczą zwierząt, z wyjątkiem zwierząt wodnych, oraz mięsa i podrobów jadalnych. Urzędowy lekarz weterynarii może być wspomagany przez pracowników przeszkolonych w kwestiach weterynaryjnych zgodnie z wymogami ustanowionymi na mocy wspomnianego rozporządzenia i wyznaczonych w tym celu przez właściwe organy. W artykule tym przewidziano również, że kontrole bezpośrednie przeprowadzane są przez urzędowego lekarza weterynarii lub pracowników przeszkolonych zgodnie z wymogami ustanowionymi w tym rozporządzeniu i wyznaczonych przez właściwe organy do tego celu, jeżeli kontrole te dotyczą zwierząt wodnych, produktów pochodzenia zwierzęcego innych niż mięso i podroby jadalne, materiału biologicznego lub produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego.
(7) W związku z tym wymaga się, aby pracownicy przeprowadzający kontrole bezpośrednie w ramach kontroli urzędowych zwierząt i niektórych kategorii towarów w punktach kontroli granicznej zostali w tym celu odpowiednio przeszkoleni. Szkolenie powinno zapewniać, aby takie kontrole bezpośrednie przeprowadzane były z zachowaniem tego samego zakresu kompetencji we wszystkich punktach kontroli granicznej.
(8) W dyrektywie 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 określono szczegółowy program studiów dla lekarzy weterynarii. Ten program studiów obejmuje takie tematy, jak: anatomia, patologia, parazytologia, medycyna kliniczna, państwowe służby weterynaryjne i zdrowie publiczne, ustawodawstwo weterynaryjne, produkcja zwierzęca i higiena żywności (inspekcja i kontrola środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego, higiena i technologia żywności oraz prace praktyczne (włącznie z praktykami w miejscach uboju i obróbki środków spożywczych)). Wiedza na te tematy jest niezbędna do kompetentnego przeprowadzania kontroli bezpośrednich zwierząt, produktów pochodzenia zwierzęcego, materiału biologicznego i produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego. Należy zatem określić szczegółowe wymogi w zakresie szkolenia dla pracowników innych niż urzędowi lekarze weterynarii, aby osiągnęli oni wymagany standard wykonywania zadań. Obecnie nie ma potrzeby wprowadzania szczegółowych wymogów w zakresie szkolenia dla urzędowych inspektorów ds. zdrowia roślin, które wykraczałyby poza obowiązujące wymogi. W związku z tym urzędowi lekarze weterynarii i urzędowi inspektorzy ds. zdrowia roślin nie muszą być objęci zakresem niniejszego rozporządzenia.
(9) Państwa członkowskie powinny mieć prawo do wyznaczenia pracowników, którzy - nawet jeśli nie odbyli programu szkolenia zgodnie z niniejszym rozporządzeniem - odbyli działania szkoleniowe lub programy wymiany pracowników, o których mowa w art. 130 rozporządzenia (UE) 2017/625, pod warunkiem że takie działania lub programy dotyczą tych samych zagadnień tematycznych, jakich wymaga niniejsze rozporządzenie.
(10) Decyzją Komisji 93/352/EWG 3 ustanowiono przepisy dotyczące wyznaczenia urzędnika, który jest specjalnie przeszkolony do przeprowadzania kontroli ryb w punktach kontroli granicznej znajdujących się w portach, w których wyładowuje się ryby. Ponieważ zakres wspomnianej decyzji objęty jest rozporządzeniem (UE) 2017/625, a wymogi w zakresie szkolenia są określone w niniejszym rozporządzeniu, decyzję tę należy uchylić.
(11) Rozporządzenie (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r. W związku z tym przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć również zastosowanie od tego dnia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.171.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/1081 ustanawiające przepisy dotyczące szczegółowych wymogów w zakresie szkolenia pracowników przeprowadzających niektóre kontrole bezpośrednie w punktach kontroli granicznej |
Data aktu: | 08/03/2019 |
Data ogłoszenia: | 26/06/2019 |
Data wejścia w życie: | 14/12/2019, 16/07/2019 |