Wytyczne EBC/2019/12 (2019/1033) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2019/1033
z dnia 10 maja 2019 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2019/12)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aktywa kwalifikowane na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu podlegają zasadom wyceny i środkom kontroli ryzyka, które chronią Eurosystem przez stratami finansowymi w sytuacji, gdy konieczne jest zrealizowanie zabezpieczenia w wyniku niewykonania zobowiązania przez kontrahenta. Przegląd zasad kontroli ryzyka i wyceny Eurosystemu dotyczących aktywów nierynkowych wykazał konieczność wprowadzenia szeregu zmian zmierzających do zapewnienia Eurosystemowi odpowiedniej kontroli ryzyka.

(2) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) 1  powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) instrumenty dłużne emitowane przez:

(i) instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym;

(ii) podmioty będące instytucjami kredytowymi lub niebędące instytucjami kredytowymi, sklasyfikowane przez Eurosystem jako agencje i spełniające kryteria ilościowe określone w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60);

(iii) wielostronne banki rozwoju i organizacje międzynarodowe; jak również zabezpieczone obligacje typu Jumbo spełniające wymogi dyrektywy UCITS - należą do drugiej kategorii redukcji wartości;";

2)
w art. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) spełniające wymogi dyrektywy UCITS zabezpieczone obligacje inne niż spełniające wymogi dyrektywy UCITS zabezpieczone obligacje typu Jumbo; inne zabezpieczone obligacje; oraz instrumenty dłużne wyemitowane przez:

(i) przedsiębiorstwa niefinansowe,

(ii) przedsiębiorstwa w sektorze instytucji rządowych i samorządowych, oraz

(iii) agencje niebędące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) - należą do trzeciej kategorii redukcji wartości;";

3)
w art. 2 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) niezabezpieczone instrumenty dłużne emitowane przez:

(i) instytucje kredytowe;

(ii) agencje będące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60); oraz

(iii) instytucje finansowe niebędące instytucjami kredytowymi - należą do czwartej kategorii redukcji wartości;";

4)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Indywidualne należności kredytowe podlegają redukcji wartości określonej na podstawie pozostałego okresu zapadalności, stopnia jakości kredytowej oraz struktury stopy procentowej, zgodnie z tabelą 3 zawartą w załączniku do niniejszych wytycznych.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do struktury stopy procentowej należności kredytowych mają zastosowanie następujące postanowienia:

a) »zerokuponowe« należności kredytowe traktuje się jako należności kredytowe o stałym oprocentowaniu;

b) należności kredytowe o zmiennym oprocentowaniu, dla których aktualizacja oprocentowania odbywa się rzadziej niż raz na rok, traktuje się jako należności kredytowe o stałym oprocentowaniu;

c) należności kredytowe o zmiennym oprocentowaniu z górnym limitem traktuje się jako należności kredytowe o stałym oprocentowaniu;

d) należności kredytowe o zmiennym oprocentowaniu, dla których aktualizacja oprocentowania odbywa się raz do roku lub częściej i dla których ustalono limit dolny, ale nie ustalono limitu górnego, traktuje się jako należności kredytowe o zmiennym oprocentowaniu;

e) redukcje wartości w wycenie stosowane do należności kredytowych z więcej niż jednym rodzajem oprocentowania zależą wyłącznie od rodzaju oprocentowania obowiązującego w pozostałym okresie istnienia należności kredytowej. Jeśli w pozostałym okresie istnienia należności kredytowej będzie obowiązywać więcej niż jeden rodzaj oprocentowania, pozostałe płatności odsetkowe traktuje się jako płatności o oprocentowaniu stałym, a jako okres zapadalności na potrzeby redukcji wartości przyjmuje się pozostały okres zapadalności należności kredytowej.";

c)
skreśla się ust. 3;
d)
skreśla się ust. 4;
e)
w ust. 7 słowa "w ust. 1-4" zastępuje się słowami "w ust. 1-2";
5)
załącznik podlega zmianie zgodnie z załącznikiem do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność i implementacja

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.
2. 
Krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych oraz stosują te postanowienia od dnia 5 sierpnia 2019 r. Najpóźniej do dnia 21 czerwca 2019 r. krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, powiadamiają Europejski Bank Centralny o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są skierowane do krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 10 maja 2019 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Mario DRAGHI
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) wprowadza się następujące zmiany:
1)
tabela 1 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 1

Kategorie redukcji wartości w wycenie kwalifikowanych aktywów rynkowych oparte na typie emitenta lub typie aktywów

Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta Kategoria piąta
Instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe szczebla centralnego

Certyfikaty dłużne EBC

Certyfikaty dłużne wyemitowane przez krajowe banki centralne (KBC) przed datą przyjęcia euro w danym państwie członkowskim

Instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym

Instrumenty dłużne emitowane przez podmioty (będące lub niebędące instytucjami kredytowymi) sklasyfikowane przez Eurosystem jako agencje i spełniające kryteria ilościowe określone w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60)

Instrumenty dłużne wyemitowane przez wielostronne banki rozwoju i organizacje międzynarodowe

Zabezpieczone obligacje typu Jumbo spełniające wymogi dyrektywy UCITS

Spełniające wymogi dyrektywy UCITS zabezpieczone obligacje inne niż spełniające wymogi dyrektywy UCITS zabezpieczone obligacje typu Jumbo

Pozostałe zabezpieczone obligacje

Instrumenty dłużne emitowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe, przedsiębiorstwa w sektorze instytucji rządowych i samorządowych oraz agencje niebędące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60)

Niezabezpieczone instrumenty dłużne emitowane przez instytucje kredytowe i agencje będące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60)

Niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje finansowe nie będące instytucjami kredytowymi

Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami"
2)
tabela 2 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 2

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych dla kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej

Kategorie redukcji wartości
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
kupon stały kupon zerowy kupon zmienny kupon stały kupon zerowy kupon zmienny kupon stały kupon zerowy kupon zmienny kupon stały kupon zerowy kupon zmienny
Stopień 1 i 2 [0-1) 0,5 0,5 0,5 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 7,5 7,5 7,5
[1-3) 1,0 2,0 0,5 1,5 2,5 1,0 2,0 3,0 1,0 10,0 10,5 7,5
[3-5) 1,5 2,5 0,5 2,5 3,5 1,0 3,0 4,5 1,0 13,0 13,5 7,5
[5-7) 2,0 3,0 1,0 3,5 4,5 1,5 4,5 6,0 2,0 14,5 15,5 10,0
[7-10) 3,0 4,0 1,5 4,5 6,5 2,5 6,0 8,0 3,0 16,5 18,0 13,0
[10,∞ ) 5,0 7,0 2,0 8,0 10,5 3,5 9,0 13,0 4,5 20,0 25,5 14,5
Stopień 3 [0-1) 6,0 6,0 6,0 7,0 7,0 7,0 8,0 8,0 8,0 13,0 13,0 13,0
[1-3) 7,0 8,0 6,0 9,5 13,5 7,0 12,0 15,0 8,0 22,5 25,0 13,0
[3-5) 9,0 10,0 6,0 13,5 18,5 7,0 16,5 22,0 8,0 28,0 32,5 13,0
[5-7) 10,0 11,5 7,0 14,0 20,0 9,5 18,5 26,0 12,0 30,5 35,0 22,5
[7-10) 11,5 13,0 9,0 16,0 24,5 13,5 19,0 28,0 16,5 31,0 37,0 28,0
[10,∞ ) 13,0 16,0 10,0 19,0 29,5 14,0 19,5 30,0 18,5 31,5 38,0 30,5
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd."
3)
tabela 3 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 3

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych należności kredytowych o oprocentowaniu stałym lub zmiennym

Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Stała stopa procentowa Zmienna stopa procentowa
Stopnie 1 i 2 (AAA do A-) [0-1) 12,0 12,0
[1-3) 16,0 12,0
[3-5) 21,0 12,0
[5-7) 27,0 16,0
[7-10) 35,0 21,0
[10, ∞ ) 45,0 27,0
Stopień 3 (od BBB+ do BBB-) [0-1) 19,0 19,0
[1-3) 33,5 19,0
[3-5) 45,0 19,0
[5-7) 50,5 33,5
[7-10) 56,5 45,0
[10, ∞ ) 63,0 50,5
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.".
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (Dz.U. L 14 z 21.1.2016, s. 30).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.167.75

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2019/12 (2019/1033) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu
Data aktu: 10/05/2019
Data ogłoszenia: 24/06/2019