a także mając na uwadze, co następuje:(1) Kluczowe informacje finansowe w podsumowaniu prospektu powinny przedstawiać najważniejsze dane finansowe, które zapewniają inwestorom zwięzły przegląd aktywów, pasywów i rentowności emitenta, a także wszelkie inne kluczowe informacje finansowe istotne dla inwestorów przy dokonywaniu wstępnej oceny wyników finansowych i sytuacji finansowej emitenta. Aby zapewnić zwięzłość i istotność tych informacji, konieczne jest zatem ustalenie ograniczonej liczby ujawnień, określenie ich układu oraz dostosowanie informacji finansowych w celu uwzględnienia różnych rodzajów emitentów i papierów wartościowych.
(2) Aby uniknąć wprowadzenia inwestorów w błąd, emitenci powinni być upoważnieni do ujawniania konkretnych dodatkowych informacji, w tym alternatywnych wskaźników wyników, w przypadku gdy uznają, że wymagane ujawnienia nie dają przejrzystego obrazu ich wyników i sytuacji finansowej. W celu zapewnienia, aby inwestorzy skupiali się przede wszystkim na danych wynikających ze sprawozdań finansowych, w prospekcie nie należy jednak przywiązywać większej wagi do alternatywnych wskaźników wyników niż do danych pochodzących z historycznych informacji finansowych.
(3) Aby zmniejszyć ponoszone przez emitentów koszty przestrzegania przepisów i obciążeń administracyjnych, kluczowe informacje finansowe w podsumowaniu prospektu, w tym dodatkowe pozycje i alternatywne wskaźniki wyników, powinny powielać informacje ujawnione w treści prospektu.
(4) Kluczowe informacje finansowe w podsumowaniu prospektu powinny być dostosowane do działalności gospodarczej emitenta, jego sektora przemysłowego, głównych pozycji w jego sprawozdaniu finansowym oraz rodzaju emitowanych lub oferowanych papierów wartościowych. Nie jest jednak możliwe zapewnienie konkretnych wzorów dla wszystkich rodzajów emitentów.
(5) Aby uniknąć wprowadzenia inwestorów w błąd i zapewnić spójność z informacjami zawartymi w prospekcie, gdy historyczne informacje finansowe zawarte w prospekcie są przeformułowywane w przypadku istotnych błędów występujących w sprawozdaniu finansowym lub zmian w standardach rachunkowości, kluczowe informacje finansowe w podsumowaniu prospektu powinny odzwierciedlać te przeformułowane historyczne informacje finansowe.
(6) W przypadku gdy emitent ma złożoną historię finansową, powinien w stosownych przypadkach przedstawić zarówno swoje informacje finansowe, jak i informacje finansowe odnoszące się do innego podmiotu lub podmiotów w ramach oddzielnej sekcji w podsumowaniu prospektu.
(7) Inwestorzy potrzebują przejrzystości w kwestii tego, które informacje stanowią część prospektu i do kogo skierowana jest oferta publiczna papierów wartościowych. W związku z tym, z wyjątkiem informacji włączanych przez odniesienie, jeżeli prospekt zawiera hiperłącza, powinno się w nim informować inwestorów, że informacje na powiązanych stronach internetowych nie stanowią części prospektu i nie zostały zweryfikowane ani zatwierdzone przez właściwy organ. Ponadto należy ustanowić środki w celu zapobieżenia sytuacjom, w których za pośrednictwem stron internetowych wykorzystywanych do publikacji prospektu oferta jest kierowana do rezydentów państw członkowskich lub państw trzecich, w których oferta publiczna papierów wartościowych nie jest prowadzona, np. przez zamieszczenie na takiej stronie internetowej oświadczenia ze wskazaniem adresatów oferty.
(8) Zgłaszanie i publikowanie danych w formacie elektronicznym nadającym się do przetwarzania automatycznego ułatwia skuteczne wykorzystywanie tych danych oraz ich wymianę. Należy zatem określić wykaz pól danych, które należy zgłaszać do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w celu klasyfikacji prospektów, oraz należy wymagać stosowania formatu XML w celu zapewnienia, aby takie pola nadawały się do przetwarzania automatycznego. Wykaz danych powinien być wystarczająco kompleksowy w celu zapewnienia, aby ESMA wypełniał swoje uprawnienie wynikające z art. 47 rozporządzenia (UE) 2017/1129 do sporządzania rocznego sprawozdania zawierającego statystyki dotyczące prospektów zatwierdzonych i zgłoszonych w Unii, a także analizy tendencji, z uwzględnieniem rodzajów emitentów i rodzajów emisji.
(9) Aby uniknąć wprowadzenia inwestorów detalicznych w błąd w trakcie procesu reklamowania wszelkich papierów wartościowych objętych ofertą publiczną lub wnioskiem o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym, reklama nie powinna stwarzać złudzenia, że jest głównym dokumentem informacyjnym. W związku z tym oraz aby uniknąć pomylenia z prospektem, reklamy nie powinny być zbyt długie.
(10) Reklamy dotyczące oferty publicznej papierów wartościowych lub dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym mogą stać się nieprecyzyjne lub wprowadzające w błąd w przypadku pojawienia się nowego znaczącego czynnika, istotnego błędu lub istotnej niedokładności odnoszących się do informacji zawartych w prospekcie emisyjnym. Należy określić wymogi mające na celu zapewnienie, aby w przypadkach, w których reklamy staną się nieprecyzyjne lub wprowadzające w błąd ze względu na wystąpienie takiego nowego czynnika, istotnego błędu lub istotnej niedokładności, reklamy takie były zmienianie bez zbędnej zwłoki.
(11) Aby umożliwić inwestorom podejmowanie świadomych decyzji inwestycyjnych, informacje zawarte w reklamach nie powinny przedstawiać jednostronnego poglądu, np. przez kładzenie mniejszego nacisku na negatywne aspekty niż na pozytywne aspekty takich informacji.
(12) W związku z tym, że alternatywne wskaźniki wyników mogą mieć nieproporcjonalny wpływ na decyzje inwestycyjne, należy zakazać umieszczania takich wskaźników w informacjach dotyczących oferty publicznej lub dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym rozpowszechnianych poza prospektem emisyjnym, chyba że są one zawarte w treści prospektu.
(13) Właściwe organy w przyjmujących państwach członkowskich nie weryfikują prospektów. W związku z tym w celu zapewnienia, aby inwestorzy w przyjmujących państwach członkowskich byli odpowiednio chronieni, właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego, który zwraca się o pomoc do właściwego organu w macierzystym państwie członkowskim, powinien przekazać informacje istotne dla właściwego organu w macierzystym państwie członkowskim przy ocenie spójności reklamy z treścią prospektu. Informacje takie powinny zostać przekazane w odpowiednich ramach czasowych w celu zapewnienia, aby inwestorzy w przyjmujących państwach członkowskich nie byli poszkodowani przez fakt, że przyjmujące właściwe organy nie weryfikują prospektów, oraz aby mieli wystarczająco dużo czasu na przeanalizowanie bazowej oferty publicznej. Właściwy organ w przyjmującym państwie członkowskim powinien być informowany w zakresie koniecznym do sprawowania kontroli nad zgodnością działalności reklamowej w jego jurysdykcji.
(14) Aby zapewnić spójne stosowanie rozporządzenia (UE) 2017/1129 i uwzględnić postęp techniczny na rynkach finansowych, konieczne jest określenie sytuacji, w których wymaga się opublikowania suplementów do prospektu. Nie jest możliwe określenie wszystkich sytuacji, w których wymaga się opublikowania suplementu do prospektu, ponieważ może to zależeć od danego emitenta i rodzaju papierów wartościowych. W związku z tym należy określić minimalną liczbę sytuacji, w których wymaga się suplementu.
(15) Zbadane roczne sprawozdanie finansowe ma kluczowe znaczenie dla inwestorów przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. W celu zapewnienia, aby inwestorzy podejmowali swoje decyzje inwestycyjne w oparciu o najnowsze informacje finansowe, należy wprowadzić wymóg publikacji suplementu zawierającego nowe zbadane roczne sprawozdanie finansowe emitentów udziałowych papierów wartościowych i emitentów akcji bazowych, w przypadku gdy kwity depozytowe zostaną opublikowane po zatwierdzeniu prospektu.
(16) Zważywszy, że prognozy i szacunki dotyczące zysków mogą wpływać na decyzję inwestycyjną, konieczne jest opublikowanie suplementu zawierającego wszelkie zmiany w wyraźnie podanych lub dorozumianych danych liczbowych stanowiących prognozy lub szacunki dotyczące zysków lub wycofanie prognozy lub szacunku dotyczących zysków, które już zawarto w prospekcie. Z tego samego powodu w przypadku udziałowych papierów wartościowych i kwitów depozytowych również konieczne jest sporządzenie suplementu do prospektu, gdy nowa prognoza lub nowe szacunki dotyczące zysków zostaną opublikowane przed końcem okresu oferowania lub przed dopuszczeniem do obrotu.
(17) Informacje na temat tożsamości głównych udziałowców lub ewentualnej jednostki kontrolującej emitenta mają istotne znaczenie dla przeprowadzenia świadomej oceny emitenta. Zmiana kontroli nad emitentem jest jednak szczególnie istotna, w przypadku gdy oferta dotyczy udziałowych papierów wartościowych, których cena na ogół w większym stopniu zależy od zmian dotyczących emitentów. W związku z tym suplement należy opublikować, gdy nastąpi zmiana w kontroli nad emitentem udziałowych papierów wartościowych lub nad emitentem akcji bazowych kwitów depozytowych.
(18) Istotne jest, aby potencjalni inwestorzy oceniający aktualną ofertę udziałowych papierów wartościowych byli w stanie porównać warunki takiej oferty z warunkami cenowymi lub warunkami wymiany papierów wartościowych dołączonymi do dowolnej publicznej oferty przejęcia ogłoszonej podczas okresu oferowania. Ponadto wynik publicznej oferty przejęcia ma istotne znaczenie dla decyzji inwestycyjnej, ponieważ inwestorzy muszą wiedzieć, czy oznacza ona zmianę w kontroli nad emitentem. W przypadku nowej publicznej oferty przejęcia konieczne jest zatem opublikowanie suplementu.
(19) W przypadku gdy oświadczenie o kapitale obrotowym utraci ważność, inwestorzy nie są w stanie podjąć w pełni świadomej decyzji inwestycyjnej dotyczącej sytuacji finansowej emitenta. Inwestorzy powinni być w stanie zweryfikować swoje decyzje inwestycyjne w świetle nowych informacji na temat zdolności emitenta do uzyskania dostępu do środków pieniężnych i innych dostępnych płynnych środków w celu wywiązania się ze swoich zobowiązań. W tym celu niezbędny jest suplement.
(20) Po zatwierdzeniu prospektu emitent lub oferent może podjąć decyzję o oferowaniu papierów wartościowych w państwach członkowskich innych niż te, o których mowa w prospekcie, lub o ubieganiu się o dopuszczenie do obrotu papierów wartościowych na rynkach regulowanych w państwach członkowskich innych niż te przewidziane w prospekcie. Informacje na temat takich ofert i dopuszczeń mają istotne znaczenie dla przeprowadzanej przez inwestora oceny określonych aspektów związanych z papierami wartościowymi emitenta, a zatem należy w takim przypadku wymagać opublikowania suplementu.
(21) Znaczące zobowiązania finansowe prawdopodobnie wpłyną na sytuację finansową lub działalność danego podmiotu. W związku z tym inwestorzy powinni być uprawnieni do otrzymania w suplemencie do prospektu dodatkowych informacji na temat skutków tego typu zobowiązań.
(22) Wzrost zagregowanej kwoty nominalnej programu oferty zapewnia informacje na temat zwiększonych potrzeb emitentów w zakresie finansowania lub wzrostu zapotrzebowania na papiery wartościowe emitentów. W takim przypadku należy opublikować suplement do prospektu.
(23) Odpowiednie właściwe organy powinny w sposób terminowy otrzymać poprzez portal zgłoszeniowy prospekt i towarzyszące mu dane wraz z zaświadczeniem o zatwierdzeniu, w którym stwierdza się, że prospekt sporządzono zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1129. ESMA powinien zapewnić, aby portal zgłoszeniowy gwarantował bezpieczeństwo i integralność informacji wymienianych przez właściwe organy. Za przedkładanie takich informacji odpowiedzialne są właściwe organy. Aby umożliwić sprawne i terminowe działanie portalu zgłoszeniowego, należy określić towarzyszące dane, które mają zostać przesłane na ten portal zgłoszeniowy.
(24) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat takich projektów regulacyjnych standardów technicznych, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na mocy art. 37 tego rozporządzenia. ESMA nie skonsultował się jednak z tą grupą zainteresowanych stron w sprawie projektów regulacyjnych standardów technicznych dotyczących rozwiązań technicznych w odniesieniu do portalu zgłoszeniowego, ponieważ rozwiązania te mają wpływ jedynie na ESMA i właściwe organy krajowe.
(25) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez ESMA.
(26) W związku z tym, że niniejsze rozporządzenie zastępuje rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 382/2014 3 oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/301 4 , rozporządzenia te stają się nieaktualne i dlatego powinny zostać uchylone.
(27) W związku z tym, że niniejsze rozporządzenie uzupełnia przepisy rozporządzenia (UE) 2017/1129, jego stosowanie należy odroczyć do dnia rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2017/1129,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: